یکی از راه‌های نوین آموزش، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل است که دسترسی به انواع محتوای آموزشی غنی را برای همگان ساده می‌کند. به عنوان مثال برای یادگیری زبان‌های خارجی، فقط کتاب و جزوه و دیکشنری کافی نیست، بلکه گوش دادن به محتوای صوتی ضروری است و این یکی از امکانات مهم در اپ‌های آموزش زبان است. برای یادگیری دروس مدرسه هم اپ‌های مختلفی طراحی شده است. اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس یکی از اپ‌های جامع در زمینه‌ی آموزش آنلاین است که تقریباً هر نوع آموزشی را پوشش می‌دهد.

در ادامه‌ی این مقاله به معرفی تعدادی از اپ‌های معروف و کاربردی برای آموزش می‌پردازیم که برخی از آنها ایرانی و برخی دیگر، انگلیسی است. بعضی از اپ‌ها نیز برای برگزاری کلاس درس آنلاین مناسب است. با ما باشید.

یادگیری زبان خارجی با Memrise

در معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید در عرصه‌ی یادگیری زبان‌های خارجی، اپلیکیشن Memrise است. این اپ مختص یک زبان خاص نیست بلکه برای یادگیری زبان‌های آلمانی، فرانسوی، ترکی، چینی و تعدادی دیگر طراحی شده است . در آن ۱۹ دوره‌ی مقدماتی و متوسط یادگیری زبان‌ها لحاظ شده است. می‌توانید املای کلمات و شیوه‌ی صحیح تلفظ را در این اپ یاد بگیرید و کلماتی که قبلاً حفظ کرده‌اید را مرور کنید.

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید

اپلیکیشن Memrise رایگان است اما با پرداخت هزینه و تهیه کردن نسخه‌ی پولی، تبلیغات آن حذف می‌شود و برخی ویژگی‌ها فعال می‌شود. به عنوان مثال با تهیه کردن نسخه‌ی پولی، می‌توانید تلفظ کلمات توسط افراد بومی را بشنوید و ویدیوهای کوتاه به همراه زیرنویس را تماشا کنید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس

اگر به سایت‌های آموزشی علاقه‌مند باشید، احتمالاً با فرادرس آشنایی دارید. فرادرس در حقیقت یک دانشگاه و مدرسه‌ی آنلاین است که حیطه‌ی فعالیت آن بسیار گسترده است و انواع موضوعات آموزش در آن موجود است. از دروس مدرسه و دانشگاهی گرفته تا دوره‌های کاربردی برای کسب مهارت و راه‌اندازی کسب و کار. فرادرس برای ساده‌تر شدن دسترسی به محتوای آموزشی، یک اپلیکیشن موبایل نیز منتشر کرده است که مخصوص اندروید است و در آینده‌ی نزدیک نسخه‌ی مخصوص iOS نیز منتشر می‌شود. به جای مراجعه به وب‌سایت فرادرس می‌توانید از اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس استفاده کنید.

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید

در اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس، می‌توانید موضوعات را به صورت دسته‌بندی شده بررسی کنید و آموزش موردنظر خودتان را پیدا کنید. راهکار دیگر استفاده از جستجو برای پیدا کردن دوره‌های آموزش آنلاین به صورت ویدیو است. در فرادرس هزاران ساعت ویدیوی آموزشی برای کاربران آماده شده است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این اپ و همین‌طور وب‌سایت فرادرس، به صفحه‌ی اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس مراجعه فرمایید.

ویدیوهای آموزشی Udemy

کاربران ایرانی می‌توانند از فرادرس به عنوان مرجع ویدیوهای آموزشی استفاده کنند اما اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید، سایت‌ها و اپ‌های خارجی مشابه نیز موجود است. در معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید به زبان خارجی، یکی از معروف‌ترین سایت‌ها و اپ‌ها، Udemy است. یودمی هم مثل فرادرس تقریباً هر موضوع آموزشی را پوشش داده است. از مهارت‌های کسب و کار گرفته تا دوره‌های آموزش نرم‌افزارهای مهندسی و نقاشی و حتی ورزش و سرگرمی! در واقع یودمی بیش از ۱۸۰ هزار دوره‌ی آموزش ویدیویی دارد که بیش از ۳۰۰۰ موضوع مختلف را پوشش می‌دهد.

یودمی ویدیوهایی به زبان انگلیسی و همین‌طور بیش از ۶۵ زبان دیگر دارد. برای دسترسی به ویدیوهای آموزشی یودمی می‌توانید از سایت‌های ایرانی دانلود نرم‌افزار و ویدیو استفاده کنید که بعضاً دوره‌ها را به صورت ترجمه شده با زیرنویس و حتی دوبله شده، ارایه می‌کنند اما دسترسی به همه‌ی ویدیوها، از طریق اپلیکیشن Udemy برای اندروید انجام می‌شود. برای دانلود این اپ به گوگل پلی مراجعه فرمایید.

یادگیری ریاضی با Photomath

ریاضی برای بسیاری از افراد علم پیچیده‌ای است و به همین علت است که اپ‌های مختلفی برای توضیح مفهومی و ساده ریاضی طراحی شده است. یکی از این اپ‌ها، اپلیکیشن Photomath است. در این اپلیکیشن به علم اعداد، توابع، جبر و مثلثات و هندسه و محاسبات عددی و دنباله و سری پرداخته می‌شود و در واقع بسیاری از علوم پایه‌ای ریاضی در آن گنجانده شده است. در این اپ روش حل کردن مسائل ریاضی را به صورت مرحله به مرحله یاد می‌گیرید و حتی امکان عکس گرفتن از مسأله و حل کردن آن نیز وجود دارد!

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید

علاوه بر مطالب آموزشی، منابع آموزشی و کتب ریاضی نیز در این اپ معرفی شده است. البته این اپ به زبان فارسی طراحی نشده و کاربری آن بیشتر به دانشجویان و افرادی محدود می‌شود که به زبان انگلیسی آشنایی دارند.

Duolingo

اگر به دنبال معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید در عرصه‌ی زبان‌های خارجی هستید، Duolingo را فراموش نکنید. دولینگو یکی از اپ‌های آموزش زبان معروف است که آموزش را با سرگرمی به هم آمیخته تا کاربر کمتر احساس خستگی کند و بیشتر به یادگیری علاقه‌مند شوند. در این اپ انواع جایزه نظیر تجربه و الماس و نشان در نظر گرفته شده است. تعداد زیادی تمرین برای یادگیری زبان‌ها پیش‌بینی شده و با پیشرفت، می‌توانید داستان‌های بیشتری آنلاک کنید و سرگرم مطالعه شوید. قبل از شروع هر یک از درس‌ها، معنی لغت‌های به کار رفته در آن درس و همین‌طور شیوه‌ی تلفظ صحیح آن ارایه می‌شود که کمک زیادی به یادگیری بهتر می‌کند. تعداد زبان‌هایی که می‌توانید از طریق Duolingo یاد بگیرید و تمرین کنید، بیش از ۴۰ مورد است.

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید

Duolingo نیز یک اپلیکیشن رایگان است و با ارتقا به نسخه‌ی پولی، تبلیغات موجود در آن حذف می‌شود و امکانات بیشتری اضافه می‌شود. به عنوان مثال در این اپ زمانی که پاسخ غلط می‌دهید، از قلب‌ها کم می‌شود و البته هر روز ۵ قلب به صورت رایگان اضافه می‌شود اما در صورت خرید نسخه‌ی پولی، قلب‌ها بی‌نهایت خواهد بود. فراموش نکنید که دولینگو اپ دیگری نیز برای کودکان دارد که برای آموزش خواندن طراحی شده است.

Let’s Read

اگر هدف شما از یادگیری یک زبان خارجی، صرفاً خواندن است یا می‌خواهید خواندن را به کودکان آموزش بدهید، یکی از بهترین اپ‌ها، اپلیکیشن Let’s Read است. می‌توانید داستان‌های سرگرم‌کننده با تصاویر جالب را انتخاب کنید و بخوانید و حین خواندن، شیوه‌ی صحیح تلفظ کلماتی که می‌خوانید را بشنوید. محیط اپلیکیشن ساده، شاد و جذاب است به گونه‌ای که کودکان نیز به راحتی از آن استفاده می‌کنند.

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید

دقت کنید که این اپ بیشتر برای کودکان طراحی شده و در آن کتاب‌ها و داستان‌هایی گنجانده شده که برای کودکان جذاب است و لذا در افزایش علاقه موثر واقع می‌شود. اما به هر حال افراد بزرگسال و مبتدی نیز می‌توانند یادگیری زبان خارجی را با این اپ تجربه کنند.

Word Games

این اپ نیز برای یادگیری کلمات و زبان طراحی شده و البته مختص زبان انگلیسی است. در این اپ بازی و آزمون و دیکشنری پیش‌بینی شده و علاوه بر این به گرامر نیز می‌پردازد. در نتیجه می‌توانید خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی را به کمک این اپ جالب تمرین کنید. این اپ برای همه سنین کاربرد دارد. برای دانلود نسخه‌ی اندروید به گوگل پلی مراجعه فرمایید.

یادگیری با فلش کارت در Quizlet

استفاده از فلش کارت برای یادگیری یک روش مرسوم است. حفظ کردن معنی لغات انگلیسی، عربی، ادبیات فارسی و غیره و حفظ کردن فرمول‌های ریاضی، شیمی، فیزیک و غیره، همگی به کمک فلش کارت ساده‌تر می‌شود و ماندگاری بیشتری در ذهن خواهد داشت. برای ساخت فلش کارت و مرور کردن آن، می‌توانید از اپلیکیشن رایگان Quizlet استفاده کنید. البته این اپ کاربران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد و از زبان‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. لذا می‌توانید از فلش کارت‌های آماده که دیگران ساخته‌اند و به اشتراک گذاشته‌اند نیز استفاده کنید و همین‌طور می‌توانید خودتان فلش کارت بسازید و با دوستان به اشتراک بگذارید.

آموزش برنامه نویسی با Sololearn

اگر به برنامه نویسی علاقه دارید و می‌خواهید یک اپلیکیشن ویژه‌ی آموزش برنامه نویسی تهیه کنید، یکی از بهترین اپ‌ها، Sololearn است. این اپ رایگان مختص یادگیری طراحی وب نیست بلکه ۱۷ زبان برنامه‌نویسی شامل پایتون، PHP، روبی، سوویفت 4، کوتلین، جاوا و C++‌ و C# و تعدادی دیگر را به صورت دوره‌ی آموزشی رایگان ارایه کرده است. با پرداخت هزینه و ارتقا به نسخه‌ی پولی، تبلیغات دورن اپ حذف می‌شود و درس‌ها به صورت کامل آنلاک می‌شود. حتی می‌توانید اهدافی برای یادگیری روزانه تعیین کنید و یادگیری را با برنامه‌ریزی بهتر جلو ببرید.

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید

در این اپلیکشن امکان ایجاد پروژه و اشتراک‌گذاری آن با دیگری نیز وجود دارد. به عبارت دیگری می‌توانید کدهایی که نوشته‌اید را در اختیار دیگران بگذارید و از ایشان بخواهید که در ویرایش کردن اشتباهات و بهبود کد مشارکت کنند. این قابلیت در بهبود کدنویسی و بهینه‌سازی و ایجاد رقابت بسیار مفید است.

مدیریت کلاس آنلاین با Google Classroom

شاید برای برگزاری کلاس درس به یک اپلیکیشن آموزش آنلاین جهت مدیریت کلاس آنلاین نیاز داشته باشید، یکی از اپ‌های معروف در این عرصه، Google Classroom است. با ایجاد یک حساب کاربری رایگان در گوگل و در واقع داشتن جیمیل، می‌توانید از امکانات این اپ جالب استفاده کنید. روش کار با اپ و محیط آن بسیار ساده است و در کامپیوتر و لپ‌تاپ نیز امکان استفاده از نسخه تحت وب آن وجود دارد. بنابراین معلم و دانش‌آموز به راحتی می‌توانند از امکانات کلاس آنلاین استفاده کنند. ایجاد کلاس، واگذار کردن تکلیف به کمک ارسال عکس و فیلم و فایل و همین‌طور امکان برقراری ارتباط آنلاین از ویژگی‌های مهم این اپ است. فایل‌ها همگی در گوگل درایو قرار می‌گیرد و دسترسی به آن پس از پایان کلاس، ساده خواهد بود.

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید

گوگل این اپ را به صورت رایگان منتشر کرده و هیچ تبلیغاتی در آن وجود دارد. برای دانلود نسخه اندروید به گوگل پلی مراجعه کنید و برای استفاده از نسخه وب، به وب‌سایت Google Classroom سری بزنید.

آموزش دروس ابتدایی تا دبیرستان در اپلیکیشن نمره بهتر

در معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید ایرانی اپ نمره بهتر را نمی‌توان از قلم انداخت. اپلیکیشن نمره بهتر یکی از اپ‌های فارسی است که برای آموزش دروس پیش دبستان تا ششم ابتدایی عالی است چرا که محتوای آموزشی به صورت صدا و ویدیو آماده شده است. علاوه بر این می‌توانید از سوالات تستی ۴ گزینه‌ای استفاده کنید و میزان مهارت خود را بسنجید. آزمون‌های متعدد و قابلیت دانلود کتاب درسی به صورت فایل PDF از دیگر قابلیت‌های این اپ است. خوشبختانه طراحان نمره بهتر این اپ را بروزرسانی می‌کنند و محتوای آموزشی و آزمون‌های آن کامل و کامل‌تر می‌شود. محتوای آموزشی برای دوره‌های بالاتر نظیر دهم و یازدهم نیز اضافه شده است.

برای دانلود نمره بهتر به سایت‌های ایرانی دانلود اپ اندروید مراجعه فرمایید.

پادرس اپی برای دبیرستانی‌ها

یکی دیگر از اپ‌های ایرانی که برای آموزش دروس دوره‌ی متوسطه طراحی شده، اپلیکیشن پادرس است. این اپ در کنار محتوای آموزشی نظیر ویدیوی آموزشی، نمونه سوال و جزوه در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این اپ محتوای آموزشی برای مقطع هفتم الی دوازدهم را در خود جای داده و البته دروس دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز در آن پیش‌بینی شده است. علاوه بر این استفاده از این اپ ایرانی رایگان است.

اپلیکیشن LiveBook منبعی برای سوالات درسی

یکی از اپ‌های جالب دیگر برای بهبود یادگیری، اپلیکیشن Livebook است که برای پیدا کردن محتوای آموزشی نظیر کتاب و جزوه و کتب حل مسأله طراحی شده است. به عبارت دیگر این اپ یک منبع مناسب برای یافتن محتوای آموزشی است. دقت کنید که این اپلیکیشن فارسی و کاملاً رایگان است. لذا می‌توانید کتب درسی فارسی را اسکن کنید و محتوای آموزشی مرتبط با آن پیدا کنید.

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید

شیوه‌ی کار با این اپ نیز جالب است، می‌توانید یک صفحه یا بخشی از صفحه را با دوربین گوشی اسکن کنید تا جستجو انجام شود و محتوای آموزشی مربوط به آن لیست شود.

استاد بانک برای یافتن معلم خصوصی

در کنار معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید که بر محتوای آموزشی متمرکز شده‌اند، اپ‌های خدمات آموزشی مختلفی نیز موجود است. یکی از این اپ‌ها، استاد بانک است. شاید به دنبال معلم خصوصی باشید، به خصوص در دوران کرونا. در دوران کرونا افراد زیادی از اپ‌هایی نظیر Google Classroom برای استخدام معلم و آموزش آنلاین استفاده می‌کردند اما یک اپ خاص نیز برای استخدام معلوم خصوصی طراحی شده است که نام آن استاد بانک است. با این اپ می‌توانید معلمان مختلفی که درس موردنظر را آموزش می‌دهند پیدا کنید و پس از بررسی رزومه و نمونه‌هایی از تدریس، و همین‌طور حقوق درخواستی، در صورت نیاز با شخص موردنظر تماس بگیرید.

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید

برای دانلود این اپ می‌توانید به گوگل پلی مراجعه کنید. درصورت عدم تمایل به نصب اپ در اندروید، می‌توانید نسخه‌ی تحت وب و در واقع سایت استادبانک نیز دیدن کنید که امکانات مشابهی دارد.