کارتریج‌ها چندین بار می‌توانند شارژ شوند و شما دیگر نیازی به خریدن کارتریج جدید و پرداخت هزینه بیشتر ندارید. اما در صورتی‌که این خدمات توسط شرکت یا تعمیرکاران غیرحرفه‌ای و ناشی انجام شود، ممکن است پس از شارژ، خطاها و مشکلاتی برای کارتریج‌ها به وجود آید و نتوانید به درستی از آن استفاده کنید. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که کاربران پس از شارژ کردن کارتریج با آن‌ روبرو هستند، کند پرینت گرفتن کارتریج یا دیر پرینت گرفتن کارتریج است. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی صورت بگیرد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. برخی از این مشکلات را می‌توانید خودتان برطرف کنید اما برخی دیگر نیاز به ابزار مخصوص و دانش و مهارت دارد؛ در نتیجه بهتر است برای تعمیر پرینتر از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

7 دلیل کند پرینت گرفتن کارتریج

شاید شما هم پس از شارژ کارتریج متوجه کاهش سرعت دستگاه چاپگر خود شده‌اید. نکته مهم این است که کاهش سرعت هیچ ارتباطی با کارتریج ندارد و بسیاری از افراد به اشتباه آن را ناشی از کارتریج می‌دانند پس برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مهم‌ترین دلایل کاهش سرعت پرینتر را در ادامه به شما آموزش می‌دهیم.

1.       سرعت پردازش پایین کامپیوتر

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث کاهش سرعت پرینتر می‌شود، کاهش سرعت پردازش کامپیوتر است. کامپیوتر یا هر وسیله دیگری که از آن برای انتقال اطلاعات به پرینتر و ارسال دستور پرینت استفاده می‌کند باید از سرعت مناسبی برخوردار باشد، در غیر این صورت سرعت پرینت کم می‌شود.

کاهش سرعت پردازشی کامپیوتر ممکن است به دلایل مختلف نرم افزاری یا سخت افزاری به وجود بیاید. برای رفع این مشکل ابتدا ویندوز خود را آپدیت کرده و تمام درایورها را بررسی و بروزرسانی کنید. می‌توانید به صورت دستی یا خودکار تمام فعالیت‌های گفته شده را انجام دهید. اگر همچنان سرعت سیستم شما پایین است، باید به بررسی قطعات سخت افزاری و عملکرد صحیح آن‌ها توجه کنید. گاهش اوقات نیز به دلیل قدیمی بودن سیستم، فعالیت آن کند شده و این مورد تنها با تعویض کامپیوتر قابل حل است.

البته یک راه حل دیگر این است که در صورت امکان پرینتر را به یک کامپیوتر یا لپ تاپ دیگر وصل کنید. چنانچه سرعت پرینت در دستگاه دیگر مشکلی نداشت، ایراد از سرعت پردازش کامپیوتر شماست.

2.      ویروسی بودن سیستم کامپیوتری

یکی دیگر از موارد تأثیرگذار در سرعت پرینتر، ویروسی بودن کامپیوتر یا لپ تاپ شماست. ویروسی بودن مشکلات مختلف نرم افزاری را برای سیستم به وجود می‌آید که نشانه‌های مختلفی را در حین کار مشاهده خواهید کرد. برای حل این مشکل همواره از آنتی ویروس‌های قوی و آپدیت شده روی سیستم خود استفاده کنید.

3.      استفاده از پرینتر در شبکه

گاهی اوقات در یک محیط اداری از یک پرینتر چندکاربر به صورت همزمان استفاده می‌کنند و پرینتر از طریق شبکه به این دستگاه‌ها وصل می‌شود. این پرینترها به دلیل دریافت دستورات از چندین سیستم با کاهش سرعت روبرو شده و این مشکل بسیار طبیعی است. اگر از پرینتر تحت شبکه استفاده می‌کنید، باید تأخیر در پرینت را تا حد زیادی بپذیرید.

7 دلیل کند پرینت گرفتن کارتریج

4.      خرابی کابل‌های اتصال به پرینتر

دلیل دیگری که باعث کاهش سرعت پرینتر می‌شود، خراب شدن کابل‌های اتصال به پرینتر است. در صورتی‌که این کابل‌ها دچار مشکلی شده باشند و نتوانند دستور پرینت را به خوبی و در زمان کم به پرینتر منتقل کنند، سرعت چاپ نیز کاهش می‌یابد.

در این شرایط باید برای بالا بردن سرعت چاپ از کابل‌های جایگزین استفاده و سرعت پرینتر را بررسی کنید. در صورتی‌که مشکل با این روش برطرف شد باید کابل‌های قدیمی را با کابل‌های جدید جایگزین کنید.

البته اگر از خرابی کابل‌ها مطمئن نیستید و پرینتر شما قابلیت اتصال به شبکهرا دارد، می‌توانید پرینتر را از طریق وایرلس به کامپیوتر متصل کنید تا سرعت دستگاه را بررسی کنید.

5.      ارسال دستورات زیاد به پرینتر

پرینترها زمانی‌که تعداد زیادی دستور پرینت را دریافت کنند، ممکن است با مشکل روبرو شده و سرعت پرینت آن‌ها کاهش یابد. بهتر است تمام مواردی که قصد پرینت آن‌ها را دارید در یک فایل قرار بدهید و به صورت یکجا با یک دستور پرینت برای دستگاه ارسال کنید. به این صورت سرعت و قدرت پردازشی پرینتر بیشتر می‌شود. به عنوان مثال زمانی که شما یه فایل با 50 صفحه برای دستگاه ارسال می‌کنید، آن را راحت‌تر پرینت می‌گیرد تا زمانی‌که همین حجم را در دو یا چند قسمت ارسال کنید.

این مشکل بیشتر در شرکت‌هایی که واحدهای مختلف به یک پرینتر دسترسی دارند و عدم اطلاع از ارسال پرینت توسط سایر همکاران به وجود می‌آید. برای رفع مشکل نیز باید تمامی دستورهای چاپ را حذف کرده و فایل‌ها را به صورت تک تک و به فاصله زمانی چند دقیقه‌ای روی پرینتر ارسال کنید.

6.      پر شدن بافر یا حافظه پرینتر

اگر بافر پرینتر پر شده باشد، سرعت پرینت کم می‌شود. برای حل این مشکل می‌توانید:

  • به قسمت کنترل پنل کامپیوتر خود مراجعه کنید.
  • گزینه Device and printer را انتخاب کنید.
  • در صفحه باز شده آیکون پرینتر را انتخاب کنید.
  • با کمک گزینه see what’s printing و در نهایت گزینه cancel all documents بافر پرینتر خود را خالی کنید.
  • به این صورت سرعت پرینتر شما تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

7.      مشکلات سخت افزاری پرینتر

خرابی قطعات پرینتر باعث تأثیر در عملکرد آن و کاهش سرعت پرینت می‌شود. قسمت‌هایی مانند فیوزینگ پرینتر، درام و ... می‌تواند باعث کاهش سرعت شود. توجه داشته باشید بررسی و تعمیر یا تعویض این قطعه‌ها به سادگی انجام نشده و حتما باید توسط فرد با دانش فنی و متخصص صورت گیرد. اگر بدون تخصص به بررسی آن‌ها بپردازید، ممکن است مشکلات جدی‌تری برای پرینتر به وجود بیاورید. همچنین در صورتی‌که مدت زیادی از پرینتر استفاده کنید، به علت فرسودگی قطعات امکان کاهش سرعت وجود دارد و در این شرایط تنها راه تعویض دستگاه پرینتر است.

مشکلات سخت افزاری پرینتر

در این مطلب سعی کردیم تمامی دلایل درباره کند پرینت گرفتن کارتریج را به شما آموزش دادیم. همچنین بیان کردیم که کاهش سرعت پرینت ارتباطی با کارتریج و شارژ کردن آن ندارد. دلایل مختلفی برای کاهش سرعت پرینت وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها در این مقاله معرفی شد. اگر بعد از بررسی موارد گفته شده همچنان با کاهش سرعت پرینتر روبرو بودید، برای حل آن حتما از تعمیرکار متخصص و باتجربه کمک بگیرید.