تعیین موقعیت مکانی با استفاده از سنسور GPS که در گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی تعبیه شده، امکان‌پذیر است. برای سنجش ارتفاع و فشار، می‌توان از حسگر فشار یا بارومتر استفاده کرد. به این ترتیب از خرید فشارسنج بی‌نیاز می‌شوید. البته توجه کنید که خرید فشارسنج مچی ارزان برای سنجش فشار خون، مقوله‌ی دیگری است.

در این مقاله به راهنمای دانلود فشارسنج برای گوشی و سنجش فشار هوا و همین‌طور تخمین زدن ارتفاع می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

فشارسنج چیست و چه کاربردی دارد؟

بارومتر یا فشارسنج، فشار هوا را اندازه‌گیری می‌کند که انواع مختلفی دارد. شاید در گذشته با فشارسنج عقربه ای که با مکانیزم مکانیکی، فشار هوا را اندازه‌گیری می‌کند، سر و کار داشته‌اید، این روزها بیشتر افراد به جای بهترین مارک فشار سنج عقربه ای به دنبال خرید فشارسنج دیجیتال هستند که با حسگری کوچک‌تر و ارزان‌تر، فشار هوای پیرامون را می‌سنجد. در بعضی از گوشی‌ها و تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند امروزی از همین نوع حسگر فشارسنج استفاد شده است. تنوع محصولات امروزی زیاد است و نمی‌توان گفت که قیمت گوشی فشارسنج چقدر است، ممکن است بعضی از مدل‌های ارزان یا میان‌رده دارای حسگر فشارسنج باشند در حالی که بعضی از گوشی‌های گران و رده‌اول، چنین حسگری ندارد.

حسگر فشارسنج کاربرد دیگری نیز دارد و آن سنجش ارتفاع است. با افزایش ارتفاع فشار هوا کاهش پیدا می‌کند، هر چند ممکن است در ارتفاعات معمولی متوجه کاهش فشار هوا نشوید اما در قله‌ی کوه‌های بلند، افت فشار هوا برای افراد عادی محسوس است. بنابراین یک کاربرد دیگر فشارسنج، تخمین ارتفاع هوا است که طبعاً به افزایش دقت تخمین ارتفاع هوا به کمک GPS کمک می‌کند.

استفاده از فشارسنج در هواشناسی نیز بسیار مهم است و افرادی که اطلاعات کافی داشته باشند، با بررسی تغییرات فشار هوا می‌توانند وضعیت جوی را پیش‌بینی کنند. به طور کلی زمانی که فشار هوا بیشتر می‌شود، انتظارمان هوای صاف و بدون بارش است و زمانی که فشار کاهش پیدا می‌کند، احتمالاً باران و برف در راه است.

دانلود فشارسنج برای گوشی و استفاده از آن

برای نمایش فشار که توسط حسگر فشارسنج گوشی یا تبلت اندازه‌گیری شده، لازم است که ابتدا اپ مناسبی پیدا کنید. البته ممکن است پس از چندین بار تلاش برای دانلود فشارسنج برای گوشی، و نصب چند برنامه مختلف، با شکست روبرو شوید، علت این است که احتمالاً گوشی شما فشارسنج ندارد. بهتر است از همان ابتدا صفحه مشخصات را نگاه کنید و بررسی کنید که Barometer در لیست حسگرها ذکر شده است یا خیر.

برای نمایش فشار و ارتفاع، اپلیکیشن Barometer & Altimeter را امتحان کنید، برنامه‌ای که توسط EXAMOBILE S.A. ارایه شده و ظاهری ساده دارد. این برنامه نسخه مخصوص آیفون و اندروید دارد و رایگان است، البته در آن تبلیغات نمایش داده می‌شود.

راهنمای دانلود فشارسنج برای گوشی و استفاده از آن

این برنامه سه تب دارد، تب Barometer که در آن یک فشارسنج عقربه ای رویت می‌کنید که فشار را برحسب اینچ جیوه نمایش می‌دهد. تبدیل کردن فشار به سانتی‌متر جیوه و پاسکال و کیلوپاسکال، با روابط ساده امکان‌پذیر است.

در مورد پیش‌بینی وضعیت هوا با استفاده از فشارسنج عقربه ای ساده این برنامه نیز توجه کنید که اگر عقربه به سمت چپ منحرف بشود و فشار هوا کاهش پیدا کند، احتمال بارانی و برفی شدن بیشتر می‌شود. این برنامه فشار فعلی را با فشاری که کمی قبل‌تر اندازه‌گیری کرده مقایسه می‌کند و در صورت کاهش و افزایش فشار، با رنگ قرمز و سبز اطلاعات را نمایش می‌دهد.

راهنمای دانلود فشارسنج برای گوشی و استفاده از آن

برای ریست کردن فشار هوا می‌توانید از دکمه‌ای که در گوشه‌ی بالای صفحه قرار گرفته، استفاده کنید تا از این پس فشار هوا با لحظه‌ی فعلی مقایسه شود.

اندازه‌گیری ارتفاع با فشار هوا

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، فشار سنج عقربه ای یا دیجیتالی برای تخمین زدن ارتفاع نیز کاربرد دارد. دقت کنید که ارتفاع بر حسب اختلاف ارتفاع با سطح دریا اندازه‌گیری می‌شود و همان‌طور که توضیح دادیم زمانی که وضعیت جوی پایدار نباشد، فشار کم می‌شود و در تخمین ارتفاع خطا به وجود می‌آورد. در هوای صاف و معمولی، عددی که برنامه فشارسنج در تب دوم یعنی Altimeter نمایش می‌دهد، اختلاف ارتفاع با سطح دریا بر حسب فوت است. هر فوت حدود 31 سانتی‌متر است و می‌توان به سادگی فوت را به متر تبدیل کرد. 

راهنمای دانلود فشارسنج برای گوشی و استفاده از آن

قبل از شروع کوه‌نوردی می‌توانید ارتفاع نقطه شروع را با این برنامه تعیین کنید و زمانی که در مسیر هستید، اختلاف ارتفاعی که پیموده‌اید را محاسبه کنید.

و اما یک سوال مهم:

معنی آیکون عشدار در برنامه فشارسنج چیست؟

اگر گوشی شما به حسگر فشارسنج مجهز نباشد، آیکون نارنجی هشدار با علامت تعجب را مشاهده خواهید کرد. در این حالت این اپ با استفاده از نزدیک‌ترین ایستگاه فشارسنج آنلاین فشار را نمایش می‌دهد که شاید دقیق نباشد.

راهنمای دانلود فشارسنج برای گوشی و استفاده از آن

اگر امکانات این برنامه و ظاهر آن را نمی‌پسندید، در اپل استور یا گوگل پلی کلمه‌ی Barometer را جستجو کنید، اپ‌های رایگان دیگری نیز برای نمایش فشار هوا طراحی شده که شاید موردپسند شما قرار بگیرد.