عکاسی Portrait یکی از انواع عکاسی است که در آیفون و برخی محصولات اندرویدی که دوربین دوگانه دارند، انجام می‌شود و پس‌زمینه تار و شخص واضح در عکس ثبت می‌شود.

برخی اپ‌های دوربین که به صورت پیش‌فرض روی محصولات اندرویدی نصب شده، حالت عکاسی مشابه پرتره دارد اما در برخی اپ‌ها این حالت عکاسی وجود ندارد. در این مطلب به معرفی اپ‌هایی که Portrait Mode را در اختیار علاقه‌مندان به عکاسی قرار می‌دهد، می‌پردازیم. با ما باشید.

عکاسی پرتره یا Portrait Mode چیست؟

اگر بخواهیم حالت پرتره را ساده و کوتاه توصیف کنیم، حالتی است که عکس به همراه افکت بوکه تهیه می‌شود به طوری که فوکوس روی سوژه‌ی اصلی است و پس‌زمینه تار یا به زبان دیگر Blur است.

در گذشته پیاده‌سازی افکت بوکه توسط دوربین‌های حرفه‌ای DSLR امکان‌پذیر بوده اما اکنون در دوربین‌های ارزان و حتی با دوربین گوشی‌ها و تبلت‌های ارزان هم می‌توان پس‌زمینه را تار کرد. به علاوه پس از عکاسی هم می‌توان با استفاده از فتوشاپ و اپ‌های ویرایش عکس در اندروید و iOS این کار را انجام داد.

ممکن است در اپلیکیشن دوربین برخی گوشی‌ها، نام متفاوتی برای این نوع عکاسی در نظر گرفته شده باشد و حتی امکانات جالب‌تر باشد. به عنوان مثال اگر در iPhone X از Portrait Mode استفاده کرده اما سامسونگ در گوشی‌هایی مثل گلکسی اس ۹ که دوربین دوگانه دارند، قابلیتی به اسم Live Focus را در اپلیکیشن دوربین پیش‌بینی کرده که کاربر به کمک آن می‌تواند به راحتی فوکوس را تنظیم کند. در گوشی‌های رده‌اول قدیمی‌تر سامسونگ مثل گلکسی اس ۶ و گلکسی اس ۷ از اصطلاح Selective Focus برای اشاره به این قابلیت استفاده می‌شد که البته از نظر کیفیت و دقت، مثل گلکسی اس ۹ نبود.

مثال دیگر هوآوی است که در P20 و P20 Pro از دو روش برای تار کردن زمینه استفاده کرده است. حالت اول Aperture است که زمینه را مات می‌کند و حالت بعدی Portrait‌ است که برای عکاسی از اشخاص بهینه شده و علاوه بر تار کردن زمینه، نورپردازی و همین‌طور حذف کردن عیوب پوست صورت را در دستور کار قرار می‌دهد.

نکته‌ی جالب این است که با وجود دو دوربین با لنز و دیافراگم نسبی متفاوت در برخی گوشی‌ها، پیاده‌سازی افکت بوکه یا تار کردن زمینه‌ی عکس بسیار ساده‌تر و باکیفیت‌تر می‌شود. در واقع در محصولاتی که یک دوربین اصلی دارند، باید از روش نرم‌افزاری برای تخمین زدن پس‌زمینه و تار کردن آن استفاده کرد که همیشه دقیق و جالب نخواهد بود.

چگونه از عکاسی پرتره برای تار کردن ‌بک‌گراند در اندروید استفاده کنیم؟

بسته به اینکه گوشی شما محصول کدام کمپانی باشد و اینکه دوربین آن از نوع دوگانه باشد یا خیر، روش عکاسی پرتره و دسترسی به گزینه‌های موردنیاز متفاوت است. حتی ممکن است این قابلیت در اپلیکیشن اصلی دوربین که سازنده طراحی و نصب کرده، وجود نداشته باشد و مجبور شوید که از اپلیکیشن دیگری استفاده کنید.

عکاسی پرتره با گوشی‌های رده‌اول سامسونگ مثل گلکسی نوت ۸ و گلکسی اس ۹

همان‌طور که اشاره کردیم باید از Live Focus‌ استفاده کنید که در محصولات رده‌اول سامسونگ که دوربین دوگانه دارند، یکی از گزینه‌های موجود در اپلیکیشن Camera یا دوربین است. Live Focus در گوشی Galaxy A8+ سامسونگ که دوربین دوگانه برای عکاسی سلفی دارد، حین عکاسی با دوربین جلو نیز قابل استفاده است. زمانی که از لایو فوکوس استفاده می‌کنید، اسلایدری در اختیار شما قرار می‌گیرد که با حرکت دادن آن به راست و چپ، می‌توانید میزان تار یا Blur شدن بک‌گراند را تنظیم کنید. بنابراین مراحل کار به این صورت است:

اپلیکیشن دوربین سامسونگ را اجرا کنید.

گزینه‌ی Live Focus‌ را انتخاب کنید.

میزان تار شدن زمینه را به تناسب سلیقه و نیاز به کمک اسلایدر پایین صفحه تنظیم کنید.

با تپ کردن روی دکمه‌ی شاتر یا فشار دادن دکمه‌های ولوم بالا یا پایین، عکس بگیرید.

حتی پس از عکاسی هم می‌توانید پس‌زمینه را تارتر یا واضح‌تر کنید! کافی است عکس موردنظر را در گالری پیدا کرده و باز کنید و از گزینه‌ی تنظیم کردن Background Blur استفاده کنید.

چگونه در اندروید پس‌زمینه عکس را مثل Portrait Mode تار کنیم؟

عکاسی پرتره با Selfie Focus اپ دوربین سامسونگ

در گوشی‌های رده‌اول سامسونگ که در سمت جلو دوربین دوگانه وجود ندارد و از جمله گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس، حین عکاسی با دوربین سلفی نیز می‌توانید پس‌زمینه را با استفاده از Selfie Focus مات کنید اما این حالت مثل Live Focus عالی نیست چرا که با پردازش تصویر و الگوریتم‌های نرم‌افزاری، پس‌زمینه شناسایی شده و تار می‌شود. علاوه بر این توازن رنگ سفید نیز برای طبیعی‌تر کردن رنگ پوست به صورت خودکار بهینه می‌شود.

اپلیکیشن دوربین سامسونگ را اجرا کنید.

در صفحه‌ی پیش‌نمایش عکس، دوربین را به دوربین سمت جلو سوییچ کنید. برای این کار می‌توانید روی آیکون تغییر دوربین تپ کنید و همین‌طور با حرکت جاروبی از پایین به بالا یا برعکس، این کار را انجام بدهید.

گزینه‌ی Selfie Focus را انتخاب کنید.

موقعیت را تنظیم کرده و عکاسی کنید.

عکاسی پرتره با دوربین گوشی‌های Pixel 2 و Pixel 2 XL گوگل

گوگل افکت بوکه در حالت عکاسی پرتره را به روش پردازش تصویر در گوشی‌های پیکسل ۲ و برادر بزرگ‌تر آن، پیاده‌سازی کرده است و هیچ یک از این گوشی‌ها دارای دوربین دوگانه نیستند اما در نهایت کیفیت عکاسی پرتره در اپلیکیشن دوربین گوگل بسیار عالی است. بنابراین در آینده ممکن است حتی گوشی‌های ارزان اندرویدی که یک دوربین اصلی و یک دوربین سلفی دارند هم با روش‌های پردازش تصویر پیشرفته، به خوبی پس‌زمینه را تار کنند، به خصوص که اپلیکیشن Camera گوگل به صورت متن باز در اختیار همگان قرار می‌گیرد.

و اما روش کار:

اپ دوربین را اجرا کنید.

در گوشه‌ی بالا و سمت چپ روی آیکون منو تپ کنید.

گزینه‌ی Portrait را انتخاب کنید.

عکسی بگیرید.

روی تصویر بندانگشتی عکسی که گرفته‌اید تپ کنید. این نمای بندانگشتی پس از عکاسی در گوشه‌ی پایین صفحه نمایان می‌شود.

اپ دوربین به صورت خودکار پردازش تصویر را انجام داده و بک‌گراند عکس را تار می‌کند.

معرفی اپ‌های دوربین برای عکاسی با تار کردن پس‌زمینه

قبل از هر چیز توجه کنید که شاید اپلیکیشن دوربین گوشی یا تبلت شما هم حالت عکاسی پرتره داشته باشد. بنابراین ابتدا اپ دوربین را اجرا کنید و به دنبال گزینه‌هایی که حالت‌های مختلف عکاسی هستند بگردید و همه‌ی موارد احتمالی را تست و بررسی کنید.

اگر هیچ راهکاری برای تار کردن زمینه‌ی تصویر در اپلیکیشن اصلی دوربین موجود نبود، سراغ یکی از اپ‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم بروید.

با AfterFocus پس از عکاسی پس‌زمینه را تار کنید

اپلیکیشن رایگان AfterFocus یکی از اپ‌هایی است که هم به صورت خودکار و هم به صورت دستی می‌تواند زمینه را تار کند. اگر از Smart استفاده کنید، می‌توانید با انگشت خود محدوده‌ای که پس‌زمینه محسوب می‌شود را انتخاب کنید. حالت دیگر Manual نام دارد که آزادی عمل شما را بیشتر می‌کند. می‌توانید زوم کنید و سپس خطوط بیشتری ترسیم کنید تا تار کردن بخش‌های دلخواه با دقت بیشتری انجام شود.

چگونه در اندروید پس‌زمینه عکس را مثل Portrait Mode تار کنیم؟

چگونه در اندروید پس‌زمینه عکس را مثل Portrait Mode تار کنیم؟

چگونه در اندروید پس‌زمینه عکس را مثل Portrait Mode تار کنیم؟

در اپلیکیشن AfterFocus می‌توانید فاصله‌ی فوکوس را هم تنظیم کنید. فوکوس روی پیش‌زمینه یا Foreground و پس‌زمینه‌ی نزدیک یا Near Background و پس‌زمینه‌ی دور یا Far Background قابل‌انتخاب است. فیلترهای مفید دیگری نیز برای بهینه‌سازی عکس‌ها وجود دارد.

LightX اپلیکیشنی کامل برای ویرایش عکس با قابلیت تار کردن زمینه

اپلیکیشن LightX علاوه بر اینکه قابلیت تار کردن زمینه‌ی عکس را به شکلی ساده و سریع فراهم می‌کند، گزینه‌ها و ابزارهای ویرایش تصویر مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

چگونه در اندروید پس‌زمینه عکس را مثل Portrait Mode تار کنیم؟

چگونه در اندروید پس‌زمینه عکس را مثل Portrait Mode تار کنیم؟

چگونه در اندروید پس‌زمینه عکس را مثل Portrait Mode تار کنیم؟

بهینه‌سازی‌های کلی عکس و ابزارهای ترسیم از جمله قابلیت‌های LightX است. برای تار کردن زمینه هم می‌توانید از منوی Focus استفاده کنید که گزینه‌هایی مثل Lens و Shift در آن وجود دارد. قابلیت انتخاب هوشمند و پاک کردن هوشمند برای انجام هر چه سریع‌تر پردازش تصویر روی بخش‌های دلخواه عکس، بسیار مفید واقع می‌شود.

AirBrush

اپلیکیشن AirBrush برخلاف دو اپ قبلی که پس از گرفتن عکس کارشان را انجام می‌دهند، حین عکاسی کردن به کمک شما می‌آید و می‌توانید همان موقع عکاسی پرتره را انجام بدهید. البته می‌توانید عکس‌هایی که قبلاً در گالری موجود است را نیز پردازش و ویرایش کنید. در اپلیکیشن AirBrush گزینه‌ی زیبایی برای عکاسی سلفی و فیلترهای رنگ و برخی گزینه‌های ساده و مفید دیگر نیز پیش‌بینی شده است.

چگونه در اندروید پس‌زمینه عکس را مثل Portrait Mode تار کنیم؟

چگونه در اندروید پس‌زمینه عکس را مثل Portrait Mode تار کنیم؟

چگونه در اندروید پس‌زمینه عکس را مثل Portrait Mode تار کنیم؟

برای تار کردن پس‌زمینه از منوی Settings و آیکونی که به شکل لنز دوربین است، استفاده کنید. به این ترتیب پس‌زمینه تار می‌شود یا در صورت تپ کردن مجدد، حالت عادی پیدا می‌کند.

در پایان شما را به مقاله‌ای در مورد تار کردن پس‌زمینه و تنظیمات لازم حین عکاسی با دوربین‌های DSLR یا دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای که تنظیمات متعددی دارند، دعوت می‌کنیم: