تنها ویندوز و کامپیوترهای ویندوزی نیستند که ویروسی می‌شوند. در سیستم عامل Android هم احتمال نصب شدن اپ‌های آلوده به ویروس یا بدافزار وجود دارد. زمانی که گوشی یا تبلت اندرویدی ویروسی می‌شود، معمولاً راهکار نهایی، فلش زدن رام و فکتوری ریست کردن است اما قبل از امتحان کردن این راهکار نهایی هم می‌توانید با روش‌های مختلف مثل استفاده از آنتی‌ویروس‌ها، مشکل را برطرف کنید.

در این مطلب با چند آنتی‌ویروس و ابزار حذف ویروس در اندروید آشنا می‌شویم. خوشبختانه با استفاده از این اپ‌ها نیازی به ریست کردن کامل گوشی یا تبلت نیست و فایل‌های شما حذف نمی‌شود. با ما باشید.

از کجا بفهمیم که گوشی یا تبلت ما ویروسی شده است؟

هر نوع اپلیکیشنی که برخلاف آنچه کاربر می‌خواهد و به صورت پنهانی کار خاصی انجام دهد، در دسته‌ی بدافزار قرار می‌گیرد. استفاده‌ی سنگین از پردازنده و داغ کردن گوشی یا پردازنده‌ی کامپیوتر، ارسال اطلاعات به سرورهای خاص به منظور جاسوسی، رمزگذاری کردن فایل‌ها و طلب پول برای باز کردن فایل‌ها و دانلود تعداد زیادی نرم‌افزار و اپ جدید و نصب به صورت مخفیانه، از کارهایی است که بدافزارها می‌کنند.

به برخی از بدافزارها اصطلاحاً ویروس گفته می‌شود و به برخی دیگر نام‌های خاصی مثل باج‌افزار و کرم و تروجان و جاسوس‌افزار و غیره داده می‌شود. قبلاً در مورد انواع ویروس‌ها در اندروید، مقاله‌ی جامعی منتشر کردیم:

و همین‌طور برای مقابله با برخی انواع بدافزار مقالاتی منتشر کردیم:

در ادامه می‌خواهیم با اپلیکیشن‌های حذف ویروس از اندروید آشنا شویم. بدون Reset Factory کردن گوشی یا تبلت و در واقع حذف شدن تمام فایل‌های شخصی مثل عکس و ویدیوها هم می‌توانید ویروس‌ها را از بین ببرید.

معرفی اپ‌های حذف ویروس در اندروید

با مراجعه به فروشگاه‌های اپلیکیشن‌های اندرویدی و منبع رسمی که Google Play است، تعدادی زیادی اپلیکیشن برای پاک کردن ویروس از محصولات اندرویدی پیدا می‌کنید. متأسفانه اغلب این اپلیکیشن‌ها در حقیقت پف‌افزار هستند و کار زیادی انجام نمی‌دهند! منظور از پف‌افزار این است که در این اپلیکیشن‌ها صرفاً تعداد زیادی قابلیت بی‌استفاده و تبلیغات مزاحم وجود دارد.

برخی کمپانی‌های معروف در عرصه‌ی آنتی‌ویروس مثل Avast و Avira و Norton و غیره، با وجود اینکه بسته‌های امنیتی بسیار خوبی برای کامپیوترهای ویندوزی ارایه می‌کنند و اسکن دقیق و سریعی انجام می‌دهند، در عرصه‌ی اندروید عملکرد خوبی نداشته و اپ‌هایی سنگین و عملاً کم‌دقت یا بی‌استفاده منتشر کرده‌اند. توصیه می‌کنیم که هر آنتی‌ویروسی که نام آن را در عرصه‌ی ویندوز شنیده‌اید، در اندروید نصب نکنید!

توجه: تقریباً تمام ویروس‌های اندروید مختص اندروید و نهایتاً ممکن است در لینوکس اندکی خرابکاری کنند. ویروس‌های اندروید در ویندوز، مک‌او‌اس، iOS‌ و سیستم عامل‌های خاص دیگر، معمولاً کاری انجام نمی‌دهند. بنابراین سعی نکنید حافظه‌ی گوشی یا تبلت اندرویدی یا کارت حافظه‌ی microSD را با اتصال به کامپیوتر ویندوزی، اسکن کنید. اغلب ویروس‌ها در این حالت شناسایی نمی‌شوند.

اگر گوشی یا تبلت شما ویروسی شده یا اینگونه به نظر می‌رسد، پیشنهاد ما استفاده از اپلیکیشن‌های زیر است.

Malwarebytes

یکی از بهترین نرم‌افزارهای شناسایی ویروس در ویندوز و محیط دستاپی آن، نرم‌افزار Malwarebytes است. این گروه نرم‌افزاری نسخه‌ی خاصی برای ویروس‌یابی در اندروید نیز منتشر کرده است. در نسخه‌ی رایگان این اپلیکیشن، می‌توانید حافظه‌ی گوشی را اسکن کنید و موارد خطرناک را حذف کنید.

یک قابلیت مفید دیگر در اپلیکیشن Malwarebytes، بخش Audit آن است که به شما در مدیریت دسترسی‌های اپ‌ها کمک می‌کند.

آموزش پاکسازی ویروس از اندروید با آنتی‌ویروس‌های کارآمد و استفاده از Safe Mode

آموزش پاکسازی ویروس از اندروید با آنتی‌ویروس‌های کارآمد و استفاده از Safe Mode

خوشبختانه در Malwarebytes تبلیغاتی نمایش داده نمی‌شود. در نسخه‌ی Premium که سالانه ۱۲ دلار هزینه دارد، می‌توانید از قابلیت تشخیص آنی بدافزارها بهره‌مند شوید. البته در نسخه‌ی پولی قابلیت‌های دیگری نیز وجود دارد که شاید برای اغلب کاربران مفید واقع نشود.

به هر حال بهترین اپلیکیشن برای اسکن کردن اندروید و حذف ویروس که به خوبی کار می‌کند، Malwarebytes است.

Bitdefender Antivirus Free

آنتی‌ویروس بعدی لیست ما برای حل کردن مشکل گوشی و تبلت ویروس‌شده، Bitdefender Antivirus Free است. بیت‌دیفندر نام درخشانی در عرصه‌ی آنتی‌ویروس است و خوشبختانه یک اپلیکیشن اندرویدی مفید برای حذف ویروس نیز ارایه کرده است. این اپلیکیشن سبک است و با استفاده از سرویس ابری Bitdefender اسکن کردن حافظه را انجام می‌دهد. می‌توان گفت که در این اپ از امکانات متعدد و بی‌استفاده خبری نیست.

آموزش پاکسازی ویروس از اندروید با آنتی‌ویروس‌های کارآمد و استفاده از Safe Mode

آموزش پاکسازی ویروس از اندروید با آنتی‌ویروس‌های کارآمد و استفاده از Safe Mode

البته در نسخه‌ی رایگان آنتی‌ویروس Bitdefender نمایش تبلیغات فعال است. در صورت ارتقا به نسخه‌ی پولی، تبلیغات درون‌اپلیکیشنی حذف می‌شود.

استفاده از Safe Mode برای حذف کردن ویروس‌های اندروید

روش بعدی برای حذف کردن ویروس‌های اندروید، بوت کردن اندروید در حالت Safe Mode یا حالت امن است. سیف مود اندروید شبیه به سیف مود ویندوز است و در واقع سیستم عامل اندروید بدون اجرا کردن پردازش‌ها و اپلیکیشن‌های جانبی، اجرا می‌شود. کاملاً سبک و خلوت! بنابراین در این حالت خاص می‌توانید ویروس‌ها را ساده‌تر پیدا کرده و حذف کنید.

برای ورود به Safe Mode در محصولات مختلف، روش کار متفاوت است. روش عمومی به این صورت است که:

کلید Power را فشار داده و نگه دارید تا منوی پاور نمایان شود.

روی گزینه‌ی Power Off تپ کرده و مکث کنید تا پیام Reboot to safe mode نمایش داده شود.

روی OK تپ کنید.

آموزش پاکسازی ویروس از اندروید با آنتی‌ویروس‌های کارآمد و استفاده از Safe Mode

صبر کنید تا گوشی یا تبلت ریبوت شود. پس از اجرای مجدد اندروید، در گوشه‌ی پایین صفحه، عبارت Safe mode دیده می‌شود.

اگر گوشی به دلیل ویروسی شدن به درستی Android را اجرا نمی‌کند و در واقع به منوی پاور آف دسترسی ندارید، ابتدا آن را خاموش کنید و از روش زیر اقدام کنید:

زمانی که گوشی کاملاً خاموش است، دکمه‌های Power و Volume up و Volume down را فشار داده و نگه دارید.

زمانی که لوگوی سازنده نمایان شد دکمه‌ی پاور را رها کنید اما دکمه‌های ولوم را همچنان نگه دارید.

پس از بوت شدن اندروید، درج شدن عبارت Safe mode به معنی ورود به حالت سیف مود است.

آموزش پاکسازی ویروس از اندروید با آنتی‌ویروس‌های کارآمد و استفاده از Safe Mode

با توجه به تفاوت‌هایی که در محصولات متنوع اندرویدی وجود دارد، ممکن است روش کار متفاوت باشد. در این صورت می‌توانید از گوگل استفاده کنید و روش خاص گوشی یا تبلت خویش را پیدا کنید.

پس از ورود به سیف مود، اپلیکیشن Settings اندروید را اجرا کنید و روی گزینه‌‌ی Apps و سپس Downloaded تپ کنید.

در اندروید Oreo یا همان اندروید ۸ و نسخه‌های جدیدتر، روی Apps & notifications و سپس See all X apps تپ کنید. البته مسیر دسترسی به اپ‌های جانبی نیز در محصولات مختلف اندکی متفاوت است.

لیست اپلیکیشن‌ها را با دقت و حوصله بررسی کنید و موارد مشکوک را Uninstall کنید. به خصوص اگر اپی ناشناخته است و مطمئن هستید که خودتان آن را دانلود و نصب نکرده‌اید. برای Uninstall کردن اپ‌های مشکوک، روی نام اپ تپ کنید و در صفحه‌ی توضیحات و اطلاعات آن، روی دکمه‌ی Uninstall تپ کنید.

آموزش پاکسازی ویروس از اندروید با آنتی‌ویروس‌های کارآمد و استفاده از Safe Mode

آموزش پاکسازی ویروس از اندروید با آنتی‌ویروس‌های کارآمد و استفاده از Safe Mode

برخی اپلیکیشن‌ها را نمی‌توان با این روش آن‌اینستال کرد. در این صورت می‌توانید اپ را غیرفعال کنید. برای این کار در اپ Settings روی Security و سپس Device Administrators تپ کنید و در اندروید ۸ و نسخه‌های جدیدتر، روی Security & location و سپس Device admin apps تپ کنید. اپلیکیشن موردنظر را پیدا کنید و گزینه‌ی روبروی آن را تیک بزنید و سپس در پیام هشدار روی Deactivate تپ کنید.