لینک کردن سلول‌ها به هم در اکسل بسیار ساده است. سلول‌ها می‌توانند در صفحات مختلفی باشند و به هم ریفرنس داده شوند و با این روش می‌توانید فرمول‌های پیچیده‌ای بنویسید که از متغیرهایی که در یک یا چند Sheet دیگر قرار گرفته، استفاده کنید. علاوه بر این می‌توان سلول اکسل را به سلولی در فایل لینک کرد که مزایا و کاربردهای خاص خود را دارد.

در ادامه به روش لینک دادن به سلولی در یک صفحه یا فایل اکسل دیگر در نرم‌افزار Excel مایکروسافت می‌پردازیم. با ما باشید.

اکسل و انواع ریفرنس و فرمول‌نویسی در آن

اگر از Excel برای مدیریت جدوال و برنامه‌ها یا کارهای محاسباتی ساده استفاده کرده باشید، احتمالاً با انواع ریفرنس (مرجع) دادن در اکسل آشنایی دارید. اکسل صرفاً جدول نیست! جدولی است که هر سلول یا Cell آن می‌تواند داده‌ای که با توجه به داده‌ی موجود در دیگر سلول‌ها محاسبه شده را در خود داشته باشد.

ساده‌ترین کاربرد این است که هر سلول با داده‌ی دیگر سلول‌های همان Sheet پر شود. می‌توان مجموع، تفاضل، ضرب و تقسیم داده‌ی سلول‌های مختلف را در یک سلول قرار داد و خلاصه انواع فرمول‌های ساده و پیچیده را پیاده‌سازی کرد.

فرمول‌نویسی در اکسل با کلیک کردن و استفاده از موس ساده است.

برای شروع کافی است روی یک سلول کلیک کرده و دکمه‌ی = را بزنید و سپس با موس سلول‌های مورد نظر خود را انتخاب و عملیات موردنظر خود که ممکن است جمع و تفریقی ساده یا محاسبات پیچیده‌ی و حتی دستورات شرطی مثل توابع if و ... باشد را وارد کنید. اگر سلولی در صفحه‌ی دیگر است هم مشکلی نیست، روی نام صفحه کلیک کرده و سلول مورد بحث را انتخاب کنید.

راه دیگر وارد کردن نام سلول است، مثلاً C1 یا اگر در صفحه‌ای دیگر است، به صورت تصویر زیر عمل کنید، نام صفحه، علامت تعجب و سپس نام سلول:

چگونه یک سلول اکسل را به سلولی در فایل دیگر لینک کنیم؟

ریفرنس دادن به یک فایل اکسل دیگر

برای استفاده از داده‌های یک فایل اکسل دیگر، ابتدا هر دو فایل را باز کنید. فرض کنید نام یکی A است و دیگر B نام دارد. هدف این است که سلول C2 از فایل B (فقط یک Sheet داریم) برابر با داده‌ی موجود در سلول A4 فایل A باشد. در فایل A سلول A4 را انتخاب کنید و آن را کپی نمایید. فرقی نمی‌کند که با کلید میانبر CtrlC این کار را انجام دهید یا از دکمه‌ی کپی در اکسل استفاده کنید.

قدم بعدی این است که در فایل B سلول C2 انتخاب شود. آخرین مرحله هم پیست کردن است اما نه به صورت عادی، از دکمه‌ی Paste پیشرفته که در منوی راست کلیک موجود است و یا منوی بازشونده‌ی دکمه‌ی پیست اکسل استفاده کنید و روی حالتی که آیکان لینک در آن نمایان است کلیک کنید:

چگونه یک سلول اکسل را به سلولی در فایل دیگر لینک کنیم؟

چگونه یک سلول اکسل را به سلولی در فایل دیگر لینک کنیم؟

دقت کنید که لینک ایجاد شده به این معنی است که همیشه سلولی از فایل A به سلولی از فایل B وابسته است. اگر مسیر فایل‌ها عوض شود، لینک هم از بین می‌رود و البته نیازی نیست که هر دو فایل در یک پوشه باشند.