در برخی از دستاپ‌های لینوکس از فایل منیجرهای معروفی مثل ناتیلوس و دلفین استفاده شده و در برخی دیگر، از نرم‌افزارهای مدیریت فایل ناشناخته‌تری مثل Thunar استفاده شده است. امکانات اپلیکیشن‌های مدیریت فایل متفاوت است و برخی ساده و سبک و سریع و برخی پیچیده‌تر و سنگین‌تر و دارای امکانات بیشتر هستند.

در این مقاله به معرفی ۵ مورد از بهترین اپلیکیشن‌های مدیریت فایل برای سیستم عامل Linux می‌پردازیم.

مهم‌ترین اپلیکیشن در سیستم عامل لینوکس، محیط دستاپی است که کاربر استفاده می‌کند. دستاپ لینوکس شامل تعداد زیادی ابزار و اپلیکیشن و همین‌طور بازطراحی پنجره‌های تنظیمات و موارد جزئی‌تری می‌شود. برای آشنایی با بهترین دستاپ‌های لینوکس، به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم توجه فرمایید:

در ادامه به معرفی ۵ اپلیکیشن برتر فایل منیجر برای سیستم عامل Linux می‌پردازیم.

Nautilus و دستاپ گنوم

فایل منیجری به اسم Nautilus که در حال حاضر نام آن به GNOME Files تغییر کرده، نرم‌افزار اصلی مدیریت فایل برای محیط دستاپ GNOME است. لذا با توجه به محبوبیت دستاپ گنوم و استفاده از آن در بسیاری از توزیعات لینوکس، این اپلیکیشن مدیریت فایل نیز کاملاً معروف و شناخته‌شده است.

معرفی بهترین اپلیکیشن‌های مدیریت فایل یا File Manager برای لینوکس

یکی از ویژگی‌های اصلی ناتیلوس این است که طراحی ساده و تمیزی دارد که استفاده از آن را ساده می‌کند و در عین حال قابلیت‌های پایه‌ای یک اپلیکیشن مدیریت فایل را در خود جای داده است. در Nautilus می‌توانید فایل‌های ریموت را نیز مدیریت کنید. در نهایت اینکه اگر قابلیت‌های پیش‌فرض در این اپلیکیشن مدیریت فایل کم و محدود است و به دنبال ویژگی‌های بیشتری هستید، می‌توانید پلاگین‌هایی روی آن نصب کنید و آن را توسعه دهید.

Dolphin و دستاپ KDE

اپلیکیشن Dolphin File Manager نیز مثل ناتیلوس متعلق به یکی از محیط‌های دستاپی معروف لینوکس یعنی KDE است و لذا فایل منیجر معروف و شناخته‌شده‌ای است. در این فایل منیجر هم سادگی اولویت دارد و در عین حال قابلیت‌های سفارشی‌سازی مختلفی در نظر گرفته شده است.

از ویژگی‌های جالب و کاربردی فایل منیجر Dolphin می‌توان به نمای دو پنجره‌ای یا Split View و همین‌طور پشتیبانی از تب‌های مختلف اشاره کرد. حتی پنل‌های ابزارها به صورت داک‌شدنی طراحی شده و در واقع می‌توانید پنل‌ها را در اطراف پنجره بچینید. چنین ویژگی‌هایی تدریجاً توسط اپل و مایکروسافت برای بهینه‌سازی اپلیکیشن مدیریت فایل macOS‌ و Windows پیاده‌سازی می‌شود.

معرفی بهترین اپلیکیشن‌های مدیریت فایل یا File Manager برای لینوکس

فایل منیجر دلفین برای مرور کردن فایل‌های لوکال که روی هارددیسک و SSD کامپیوتر یا وسایل جانبی مثل هارد اکسترنال ذخیره شده و همین‌طور ریموت از طریق شبکه کاربر دارد. در برخی توزیعات لینوکس، قابلیت Undo و Redo عمل می‌کند و در برخی دیگر خیر.

اپلیکیشن Dolphin File Manager نیز به کمک پلاگین‌ها، امکانات بیشتری پیدا می‌کند و قابل سفارشی‌سازی است.

Thunar فایل منیجری سبک و سریع

فایل منیجر Thunar معروفیتی در حد گنوم فایلز یا دلفین ندارد اما کاربران زیادی آن را به این دو فایل منیجر محبوب، ترجیح می‌دهند. این فایل منیجر در دستاپ Xfce به عنوان گزینه‌ی پیش‌فرض استفاده می‌شود و در برخی دستاپ‌های دیگر لینوکس نیز فایل منیجر اصلی است. طراحی ساده و عملکرد سریع و اجرای سبک، از مزایای اصلی Thunar نسبت به اغلب اپلیکیشن‌های مدیریت فایل لینوکس است. بنابراین اگر از کامپیوتر قدیمی و نسبتاً کندی استفاده می‌کنید، بهتر است Thunar را چند روزی محک بزنید.

معرفی بهترین اپلیکیشن‌های مدیریت فایل یا File Manager برای لینوکس

قابلیت‌های Thunar نسبتاً ساده است اما خوشبختانه برای این اپلیکیشن لینوکسی نیز پلاگین‌های زیاده منتشر شده که قابلیت‌های آن را توسعه می‌دهد.

Nemo و قابلیت‌های متعدد

اپلیکیشن مدیریت فایل Nemo در دستاپ Cinnamon به عنوان گزینه‌ی پیش‌فرض استفاده شده است. این فایل منیجر مبتنی بر Nautilus طراحی شده و نکته‌ی جالب این است که تمام ویژگی‌های ناتلیوس ۳.۴ که در نسخه‌ی ۳.۶ به بعد حذف شده، در آن موجود است. نمونه‌ی آن آیکون‌های دستاپ، نمای فشرده یا Compact و تعدادی زیادی از تنظیمات پیکربندی است.

معرفی بهترین اپلیکیشن‌های مدیریت فایل یا File Manager برای لینوکس

در Nemo ویژگی‌های اضافی و کاربردی جالبی نیز موجود است. به عنوان مثال باز کردن با دسترسی روت یا Open as root و باز کردن در ترمینال یا Open in terminal، نمایش پیشروی فرآیند کپی کردن یا کات کردن فایل‌ها و حتی ابزار مدیریت بوک‌مارک‌ها در آن پیاده‌سازی شده است.

PCManFM تلفیقی از سرعت، امکانات متعدد و سادگی

آخرین فایل منیجر پیشنهادی در لیست ما، PCManFM است که با هدف جایگزینی Nautilus و Konqueror و Thunar شکل گرفته است! به عبارت دیگر می‌خواهد ساده، سریع و دارای قابلیت‌های متعدد و کاربردی باشد. این فایل منیجر در لینوکس LXDE به عنوان فایل منیجر پیش‌فرض در نظر گرفته شده و در واقع تیم توسعه‌ی این توزیع لینوکس و اپلیکیشن PCManFM یکسان است.

معرفی بهترین اپلیکیشن‌های مدیریت فایل یا File Manager برای لینوکس

از قابلیت‌های این فایل منیجر می‌توان به مرور کردن فایل‌های ریموت یا شبکه، پشتیبانی از تصاویر بندانگشتی، پشتیبانی از نمایش چند تب، قابلیت درگ و دراپ برای مدیریت سریع‌تر و ساده‌تر فایل‌ها و موارد دیگر اشاره کرد.