سیستم عامل مک‌او‌اس مثل ویندوز کاملاً گرافیکی و برای کاربران مبتدی ساده است. اما کاربران حرفه‌ای که از MacBook و iMac استفاده می‌کنند، به واسط خط دستور یا همان اپلیکیشن Terminal برای برخی امور نیاز دارند. به عنوان مثال زمانی که یک فایل حجیم، مخفی است و در اپلیکیشن Finder اپل، نمی‌توان آن را رویت کرد، ترمینال مشکل را به سادگی حل می‌کند و می‌توانید آن را با اجرای چند فرمان ساده، پیدا کرده و حذف کنید.

در این مقاله به راهنمای استفاده از اپلیکیشن ترمینال در macOS می‌پردازیم که برای کاربران نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای محصولات اپل، بسیار مفید است.

آشنایی با اپلیکیشن Terminal در مک‌ها

اپلیکیشن ترمینال در مک‌او‌اس، مشابه اپلیکیشن Terminal در لینوکس و همین‌طور Command Prompt یا به اختصار، cmd در ویندوز است. در این اپلیکیشن‌ها می‌بایست دستورات را تایپ و اجرا کرد و لذا برای کاربران مبتدی که با دستورات آشنایی ندارند، کاربرد زیادی ندارد.

به زبان تعاملی یا واسط خط دستور در لینوکس و مک‌او‌اس که سیستم عامل‌های مشابه Unix‌ هستند، Bash گفته می‌شود. دستورات Bash در لینوکس و مک‌او‌اس شباهت‌هایی دارد و در واقع برخی دستورات ترمینال لینوکس و مک‌ا‌و‌اس، دقیقاً یکسان است.

اگر از ترمینال مک‌او‌اس به وفور استفاده می‌کنید، بهتر است تنظیمات آن را نیز بررسی کنید و متناسب با سلیقه و نیاز، تغییر بدهید. حتی می‌توانید از نرم‌افزارهای جانبی به جای ترمینال استفاده کنید و با این روش، ظاهر ترمینال را آنطور که می‌پسندید، تنظیم کنید. در ادامه به نکات مفید و کاربردی در استفاده از ترمینال مک‌او‌اس می‌پردازیم.

سینتکس کلی دستورات

یک دستور Bash ساختاری شبیه زیر دارد:

[Command] [Options] [Input or Path to File or Directory]

بنابراین به ترتیب سه مورد زیر در دستورات استفاده می‌شود:

  • Command: دستور
  • Options: سوییچ‌ها و گزینه‌های دستور
  • Input یا File یا Folder: ورودی که می‌تواند فایل، فولدر، آدرس یا یک ورودی ساده باشد.

البته مورد اول ضروری است اما دو مورد بعدی ممکن است در برخی دستورات وجود نداشته باشد. به عنوان مثال برای لیست کردن اپلیکیشن‌ها می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

ls -la /Applications

که در آن ls دستور لیست کردن است و la یک سوییچ یا آپشن این دستور است. بخش آخر نیز آدرس فولدر اپلیکیشن‌ها است.

آدرس و نام فولدرها

درک مفهوم آدرس به شما کمک می‌کند که درست مثل سیستم عامل macOS، فایل و فولدرها را ببینید. یک آدرس شامل فولدرهای تودرتو می‌شود که در نهایت به فولدر یا فایل خاصی می‌رسد. به عنوان مثال اگر فولدری به اسم Folder روی دستاپ حساب کاربری با نام USERNAME قرار گرفته باشد، آدرس یا Path این فولدر، به صورت زیر خواهد بود:

/Users/USERNAME/Desktop/Folder

مشکل اسپیس در نام فایل و فولدرها

استفاده‌ی نادرست از اسپیس یا فاصله در ترمینال مشکل ایجاد می‌کند و در واقع زمانی که Bash فاصله‌ای می‌بیند، آن را به عنوان انتهای دستور در نظر می‌گیرد. لذا اگر در نام فولدری، از اسپیس استفاده شده باشد، باید در وارد کردن آدرس آن دقت کنید و قبل از فاصله از \ استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر بخواهید فایل‌های موجود در فولدر Applications/Path Test را لیست کنید، در حالت عادی با مشکل روبرو می‌شود و خروجی دستور به این صورت خواهد شد:

آشنایی با ترمینال یا واسط خط دستور در macOS و نکات کاربردی برای مبتدیان

با توجه به اینکه نام آخرین فولدر Path Test است و در آن فاصله وجود دارد، باید آن را به صورت Path\ Test وارد کنید. استفاده از بک‌اسلش یا همان کاراکتر \ قبل از حروف خاص، موجب جلوگیری از تفسیر اشتباه می‌شود و در این مورد خاص، اسپیس را به همان شکل حفظ می‌کند. روش دیگر استفاده از دابل‌کوتیشن یا همان " است.

بنابراین دو روش ساده برای حل کردن مشکل نام فولدر یا فایل‌ها که حاوی Space است، وجود دارد، نام را در میان دو " تایپ کنید یا از بک‌اسلش قبل از اسپیس‌ها استفاده کنید:

  • ls /Applications/"Path Test"
  • ls /Applications/Path\ Test

Sudo و دسترسی ادمین

بسیاری از دستورات مفید و کاربردی که قابل اجرا در ترمینال مک‌او‌اس است، بدون دسترسی Administrator یا به زبان دیگر، سطح دسترسی مدیر، درست اجرا نمی‌شود. اگر وارد حساب کاربری از نوع ادمین نشده‌اید اما پسورد حسابی که دسترسی ادمین دارد را می‌دانید، می‌توانید قبل از دستورات، sudo را اضافه کنید که مخفف Single User Do است. در این صورت فرمانی که پس از Sudo تایپ شده، با دسترسی ادمین اجرا می‌‌شود.