کاهش ترافیک بازدیدکنندگان سایت چیزی است که احتمالاً برای هر وبمستر و کارشناس سئو اتفاق افتاده و می‌افتد. گاهی اوقات نیز وضعیت برعکس است و متوجه می‌شوید که ترافیک ورودی از موتورهای سرچ که به آن ترافیک ارگانیک گفته می‌شود، افزایش قابل توجهی دارد. علت افزایش یا کاهش بازدید از سایت، موارد مختلفی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

در این مقاله به ۶ علت کاهش ترافیک ارگانیک و ترافیک مستقیم سایت‌ها می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

تغییر روش‌های معرفی خدمات و معرفی محصول

در سال‌های اخیر تعداد کاربران اینترنت که از موبایل یا تبلت برای این مهم استفاده می‌کنند به شدت افزایش پیدا کرده است. موتورهای جستجو هم با توجه به تغییر عادت‌های کاربران اینترنت، تغییرات زیادی داشته‌اند. در حال حاضر روش جستجو کردن محصولات و خدمات در فضای وب مثل چند سال پیش نیست. به همین سبب ممکن است ترافیک ارگانیک و حتی بازدیدکنندگان مستقیم برخی سایت‌ها به شدت تغییر کرده باشد.

نوع محتوا نیز روی ترافیک سایت تأثیر زیادی دارد. به عنوان مثال با پیشرفت تکنولوژی‌های وب، ارایه کردن آموزش‌ها و راهنمای خدمات و محصولات به شکل PDF که در گذشته متداول بوده، در حال حاضر ایده‌ی خوب و جذابی محسوب نمی‌شود. کاربران سایت‌ها انتظار دارند که از روش‌هایی مثل تماس صوتی، ارسال پیام یا چت آنلاین و مستقیم با آنها ارتباط برقرار کنید.

در یک کلام می‌توان گفت که باید نیازهای کاربران سایت را با روش‌های امروزی پاسخ دهید تا ترافیک بیشتری نصیب سایت شما شود.

تغییر در عادات مصرف‌کنندگان محصولات و خدمات

گاهی مواقع کاهش ترافیک ورودی سایت به این دلیل است که بازدیدکنندگان به سمت استفاده از محصولات و خدمات دیگری متمایل شده‌اند. به عنوان مثال این روزها کاربران حرفه‌ای به جای استفاده از دوربین‌های DSLR دوست دارند با دوربین گوشی و تبلت عکس و فیلم تهیه کنند و مستقیماً در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام به اشتراک بگذارند. در چنین شرایطی طبیعی است که سایت‌های فروش دوربین‌های حرفه‌ای و سایت‌های به اشتراک‌گذاری عکس‌های رزولوشن‌بالا نسبت به چند سال قبل، بازدید کمتری داشته باشد.

کاهش ترافیک وبلاگ‌ها

وبلاگ‌ها و به طور کلی سایت‌های مبتنی بر WordPress که ساختاری شبیه به وبلاگ و مجله‌ی خبری و غیرخبری دارند، در سال‌های اخیر دچار افت بازدید شده‌اند. مسأله این است که کاربران وب به جای مطالعه کردن مقالات، ترجیح می‌دهند که پادکست‌ها و آموزش‌های ویدیویی را به صورت آنلاین تماشا کرده یا گوش بدهند. در واقع افزایش سرعت اینترنت به موازات کاهش قیمت و افزایش کیفیت دوربین‌ها و میکروفون‌ها، موجب شده که محتوای مولتی‌مدیا بیش از مقالات ساده طرفدار داشته باشد.

البته همچنان ترافیک ارگانیک مطالبی از نوع مقاله بسیار زیاد است و همین‌طور وبلاگ‌ها در کنار متن، از محتوای ویدیویی یا صوتی نیز استفاده می‌کنند اما به هر حال وبلاگی که به شیوه‌ی چند سال قبل فعالیت کند، با کاهش ترافیک ارگانیک روبرو می‌شود.

یکی دیگر از بخش‌های پرطرفدار، انجمن‌ها و فروم‌ها و سایت‌هایی با ساختار شبکه‌ی اجتماعی است که به دلیل جذاب بودن تعامل بین کاربران، پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. اما این بخش هم مثل وبلاگ‌نویسی تدریجاً به حد اشباع نزدیک شده است.

مشکلات مربوط به ایندکس شدن مطالب سایت

یکی از مشکلاتی که کمتر اتفاق می‌افتد اما ممکن است اثر منفی زیادی روی سایت شما بگذارد، صفحات خطا مثل خطای ۴۰۴ یا خطاهایی با کد ۵۰۰ است. در این صورت ربات موتورهای جستجو نمی‌تواند صفحات سایت شما را بررسی کرده و تدریجاً ایندکس انجام شود.

ممکن است علت باز نشدن صفحات و در دسترس نبودن تعداد زیادی از صفحات، به برنامه‌نویسی سایت مربوط شود و در عین حال ممکن است افزایش ترافیک بازدیدکنندگان، موجب بیش از حد مجاز شدن بار پردازشی پردازنده و یا پر شدن RAM سرویس هاستینگ شده باشد. در این صورت باید پلن هاستینگ را ارتقا دهید یا سرور مجازی و سرور اختصاصی بهتری تهیه کنید.

توجه کنید که برخی هاستینگ‌های ارزان، با فروش بیش از حد اشتراک‌های سرویس‌های اشتراکی، موجب کمبود منابع می‌شوند. ممکن است در ابتدا مشکلی وجود نداشته باشد اما به تدریج با افزایش تعداد مشتریان، متوجه شوید که Oversell‌ یا فروش بیش از حد معمول صورت گرفته و در نتیجه سرعت سایت بسیار کمتر شده و گاهی از دسترس خارج می‌شود.

به هر حال مشکلاتی از نوع در دسترس نبودن صفحات سایت، بسیار جدی و مهم هستند. برای حل کردن این نوع مشکلات می‌بایست هر چه سریع‌تر اقدام کنید چرا که در غیر این صورت مطالب شما در صفحات جستجو کاهش رتبه داده و ترافیک ارگانیک کاهش شدیدی خواهد داشت.

بد نیست برای مقابله با ربات‌های مزاحم که به موتورهای سرچ مربوط نمی‌شوند، از افزونه‌ها و تنظیمات امنیتی خوبی استفاده کنید. ممکن است ربات‌هایی شبیه به GoogleBot وجود داشته باشد که در حقیقت برای از دسترس خارج کردن سایت شما وارد عمل شده است و تعداد زیادی صفحه را هم‌زمان باز می‌کند. با تنظیمات امنیتی بهینه می‌توانید این ربات‌ها را مسدود کنید و مانع بالا رفتن استفاده از CPU و RAM هاست یا سرور سایت شوید.

یکی از راه‌های افزایش سرعت سایت و کاهش مصرف منابع، استفاده از شبکه‌ی توزیع محتوا یا CDN است. در این صورت به جای اینکه تمام فایل‌ها و به خصوص فایل‌های ثابت یا Static از سرور سایت شما بارگذاری شود، شبکه‌ای متشکل از ده‌ها و شاید هزاران سرور وارد عمل می‌شود و فایل‌ها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. انتخاب سرور به صورت خودکار و با توجه به موقعیت مکانی بازدیدکننده صورت می‌گیرد، لذا استفاده از CDN موجب بهینه شدن سرعت سایت می‌شود.

سایت‌های ناامن و آلوده به بدافزار

یکی از عوامل منفی جدی که می‌تواند بازدیدکنندگان ارگانیک سایت را به شدت کاهش دهد، ناامن بودن سایت است. ممکن است فایل آلوده‌ای برای دانلود قرار داده باشید و خودتان متوجه نشده باشید. ویروس و بدافزار تنها نوع ناامنی نیست بلکه حتی کرک یک نرم‌افزار هم می‌تواند سایت شما را ناامن جلوه دهد.

گوگل کروم و سایر مرورگرهای مدرن، در صورت آلوده یا مشکوک بودن یک سایت، پیام هشدار به کاربران نمایش می‌دهد و همین می‌تواند از ورود بسیاری از افراد به سایت شما جلوگیری کند! علاوه بر این گوگل نیز سایت‌های آلوده را در نتایج سرچ کمتر و پایین‌تر از دیگر سایت‌ها نمایش می‌دهد.

هک شدن سایت

یک عامل مهم دیگر که می‌تواند تعداد بازدیدکنندگان سایتی را به شدت کاهش دهد، هک شدن است. در سایت هک شده ممکن است لینک‌هایی با ارجاع به سایت‌های نامناسب، آلوده به ویروس و بدافزار، مستهجن و غیره قرار داده شود و همین‌طور ممکن است هکر از روش‌هایی برای آلوده کردن کامپیوتر یا گوشی کاربران و حتی سرقت اطلاعات شخصی استفاده کند. تمام موارد بسیار مهم و خطرناک محسوب می‌شوند و ممکن است حتی پس از حل کردن مشکلات سایت و برطرف کردن حفره‌های امنیتی موجود، ترافیک ورودی سایت به وضعیت سابق برنگردد، حتی پس از چند هفته!

نگهداری مداوم بکاپ از تمام اطلاعات سایت برای این مواقع خاص بسیار مفید است چرا که در زمان کمی می‌توانید وضعیت را به حالت قبل برگردانید و بلافاصله از طراح سایت یا متخصصین امنیت و برنامه‌نویسان مجرب بخواهید که امنیت سایت را بررسی کنند و مشکلات را برطرف کنند.

برای جلوگیری از هک شدن سایت، آپدیت کردن منظم و سریع نرم‌افزار سایت و افزونه‌ها یک راهکار موثر است. به علاوه می‌توانید در مورد پلاگین‌های نصب‌شده سرچ کنید و بررسی کنید که آیا در دیگر سایت‌ها هم اتفاق مشابهی برای کاربران یک افزونه یا پلاگین خاص، اتفاق افتاده است یا خیر.

برای چک کردن امنیت سایت می‌توانید از سرویس‌های آنلاین مختلف نیز استفاده کنید:

آپدیت شدن الگوریتم‌های گوگل

در عرصه‌ی SEO آپدیت‌های بزرگ‌ترین موتور سرچ یعنی Google بسیار مهم است و کارشناسان سئو همواره آخرین تغییرات را مانیتور می‌کنند. موتور سرچ در حقیقت یک نرم‌افزار بسیار پیچیده است که با بررسی محتویات صفحات سایت‌ها و با توجه به بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف، نتایج سرچ را به عموم کاربران نشان می‌دهد. برخی عوامل موثر روی سئو به بهینه‌سازی ساختار سایت و صفحات آن مربوط می‌شود که به آن سئوی صفحه یا On-Page SEO گفته می‌شود و برخی دیگر به خارج از سایت مربوط است که به آن Off-Page SEO گفته می‌شود.

گوگل پیشاپیش در مورد بروز شدن الگوریتم‌ها اطلاع‌رسانی نمی‌کند و مشخص نیست که در هر بروزرسانی، چه عاملی اهمیت بیشتری پیدا کرده و روش مرتب‌سازی سایت‌ها در صفحات Google چه تغییراتی دارد. گوگل ممکن است روزانه چند تغییر کوچک در الگوریتم‌ها اعمال کند که اثر زیادی روی ترافیک ارگانیک سایت‌ها ندارد اما هر از گاهی یک تغییر متوسط یا بزرگ در الگوریتم‌ها، ممکن است نتایج جست‌وجو را به شدت تغییر دهد. در این صورت برخی سایت‌ها با افزایش شدید ترافیک و برخی دیگر با کاهش شدید ترافیک مواجه می‌شوند.

برای اطلاع از تغییرات الگوریتم‌های گوگل، می‌توانید از سایت‌های خاصی که مداوماً نتایج سرچ را مانیتور می‌کنند، استفاده کنید. این سرویس‌ها با جستجو کردن هزاران کلمه‌ی کلیدی یا Keyword و عبارت که به آن Query گفته می‌شود، رتبه‌ی سایت‌ها را بررسی می‌کنند و در صورتی که نوسانات شدیدی اتفاق افتاده باشد، نمودارها به شدت تغییر می‌کند. نمونه‌ای از این سرویس‌ها، دو متریک SEM Rush و AWR است.

بررسی علت‌های کاهش ترافیک ارگانیک و بازدیدکنندگان سایت

اگر با مراجعه به چنین متریک‌هایی متوجه شدید که تغییرات الگوریتم رخ داده است، مشکل کاهش ترافیک ورودی ممکن است ارتباطی با هاستینگ سایت یا هک شدن و آلوده بودن سایت نداشته باشد بلکه صرفاً به تغییر الگوریتم‌های موتور سرچ مربوط شود.