یکی از اقسام خطا در سایت‌های مختلف و از جمله وردپرس، خطای ۴۰۴ است. سوالی که بسیاری از وب‌مسترها از خود می‌پرسند این است که آیا وجود تعداد زیادی خطای 404 در گزارش ابزارهای وبمستری گوگل، اثر منفی روی سئوی مطالب و ترافیک ارگانیک دارد یا خیر؟

در این مقاله به معرفی ۴ نوع کلی Error 404 می‌پردازیم و در مورد اثر این صفحات روی سئو و ترافیک ورودی از موتورهای جستجو بحث می‌کنیم. با ما باشید.

انواع خطای ۴۰۴ در سایت‌ها

خطاهای ۴۰۴ را از نظر ماهیت می‌توان به ۴ دسته‌ی کلی تقسیم کرد و برای هر نوع خطا، راهکارهای متفاوتی وجود دارد. ابتدا انواع ارور ۴۰۴ را بررسی می‌کنیم و سپس موضوع اثر منفی این خطاها روی SEO و کرول و ایندکس شدن صفحات سایت را موردبحث قرار می‌دهیم.

برای آشنایی بیشتر با انواع خطاهای سایت به مقاله‌ای از بخش دانش‌نامه توجه فرمایید:

ارور ۴۰۴ به دلیل لینک‌های خراب یا ناموجود

اولین نوع خطای ۴۰۴ که شاید بدترین نوع آن باشد، صفحه‌ای است که اساساً وجود ندارد و به خاطر وجود لینک اشتباه در دیگر صفحات سایت، توسط ربات‌های موتورهای جست‌وجو باز شده است. ممکن است صفحه قبلاً وجود داشته و مدیر سایت به دلیلی آن را حذف کرده باشد اما لینک آن در دیگر صفحات را حذف نکرده باشد!

به این نوع لینک‌ها، Broken Links یا به زبان فارسی، پیوندهای شکسته گفته می‌شود که باید هر چه سریع‌تر تصحیح یا حذف شود چرا که اثر منفی روی تجربه‌ی کاربری بازدیدکنندگان سایت می‌گذارد.

ارور به علت لینک‌های قدیمی و حذف شده

ممکن است لینک‌های اکسترنال یا خارجی به صفحه‌ای که اکنون موجود نیست داده شده باشد. در واقع علاوه بر لینک‌های داخلی که ممکن است خراب باشند و کاربر را به صفحه‌ی ارور ۴۰۴ هدایت کنند، ممکن است کاربر از سایت دیگری وارد صفحه‌ای شود که در حال حاضر وجود ندارد و این هم یک خطای ۴۰۴ است که باید برطرف شود. به خصوص اگر بک‌لینکی با ارزش به سایت شما داده شده باشد و اکنون بک‌لینک کاربر و ربات‌های گوگل را به صفحه‌ای که وجود ندارد می‌رساند.

گاهی اوقات بازدیدکنندگان سایت صفحه‌ای را بوک‌مارک کرده‌اند تا بعداً مطالعه و بررسی کنند اما صفحه در حال حاضر حذف شده یا پست از حالت انتشار به دلایلی خارج شده است. در این صورت بازدیدکننده‌ی مستقیم، به صفحه‌ی ۴۰۴ هدایت می‌شود.

اشتباه تایپی در URLهای سایت و ارور 404

گاهی اوقات بازدیدکنندگان آدرس صفحه‌ای را به صورت اشتباه یا ناقص تایپ می‌کنند و همین‌طور در ایمیل‌ها و فروم‌ها و غیره، لینک اشتباهی درج می‌شود. در این صورت هم کاربر به صفحه‌ی ۴۰۴ می‌رسد.

این نوع ارور ۴۰۴ موضوع مهمی نیست و می‌توانید آن را نادیده بگیرید. موضوع اصلی در بررسی بک‌لینک‌ها، لینک‌هایی است که در سایت‌های معتبر و پربازدید به سایت شما داده شده است. این بک‌لینک‌ها در صورت اشتباه بودن، می‌بایست تصحیح شوند.

صفحات خطای ۴۰۴ به دلیل اشتباهات در نرم‌افزار سایت

گاهی اوقات در گزارش خطاهای سایت، صفحات ۴۰۴ مرتباً افزایش پیدا می‌کند و با انتشار مطالب و صفحات جدید، این روال ادامه دارد. در این موارد معمولاً خطایی در برنامه‌نویسی سایت و افزونه‌های استفاده‌شده وجود دارد و به صورت خودکار برطرف نمی‌شود و البته این خطا اهمیت زیادی دارد.

ممکن است بخشی از سایت مثل نقشه‌ی سایت با فرمت XML مشکل داشته باشد و ربات‌های موتورهای جست‌وجو را پس از باز کردن URLهای درج شده، به صفحه‌ی خطای ۴۰۴ هدایت کند. این لینک‌ها هم می‌توانند به دلیل کدنویسی اشتباه قالب یا افزونه‌های سایت، ایجاد شوند.

آیا ارور ۴۰۴ اثر منفی روی SEO دارد؟ چه باید کرد؟

اگر به ۴ نوع صفحه‌ی Error 404 معرفی‌شده توجه کنید، سه مورد اول چیزی است که به دلیل اشتباهات سهوی اتفاق افتاده و کم و بیش قابلیت تصحیح وجود دارد. به خصوص در مورد بک‌لینک‌ها توجه کنید که اگر در سایت‌های معتبر و پربازدید تبلیغاتی کرده‌اید و بک‌لینک از نوع Follow و حتی No-follow ساخته‌اید، می‌بایست صحت URL را بررسی کنید تا مبادا موتورهای جست‌وجو به صفحه‌ی خطا هدایت شوند!

البته به عنوان بازدیدکننده می‌توانید چند راه حل ساده را آزمایش کنید تا مشکل لود شدن صفحه‌ی موردنظر برطرف شود:

اما نوع چهارم ارور ۴۰۴ که به برنامه‌نویسی مربوط می‌شود، از همه‌ی انواع مهم‌تر است چرا که گاهی با یک اشتباه کوچک، ممکن است هزاران صفحه‌ی غیرواقعی به ربات‌های گوگل و دیگر موتورهای جستجو معرفی شوند. نتیجه این خواهد بود که ربات‌های خزنده در صفحات سایت، زمان کمتری برای بررسی کردن صفحات و پست‌های معمولی و بدون عیب خواهند داشت. به این ترتیب صفحات سایت دیرتر ایندکس شده و بازدید ارگانیک نیز کمتر می‌شود. این موضوع به خصوص در مورد سایت‌هایی که مطالب گذرا مثل اخبار روزانه منتشر می‌کنند، مهم‌تر است.

بنابراین پاسخ کوتاه به این سوال که آیا ارور ۴۰۴ اثر منفی روی SEO دارد یا خیر، مثبت است. اما در مورد میزان اثر منفی باید با توجه به نوع محتوای سایت و موضوع سایت اظهار نظر کرد.

برای حل کردن مشکلاتی از این نوع، می‌بایست ابتدا از طریق وب‌سایت ابزارهای وبمسترهای گوگل یا دیگر موتورهای سرچ، صفحاتی که خطای ۴۰۴ هستند را بررسی کنید و در صورت نیاز به رفع مشکلات کدنویسی بپردازید.

توجه کنید که در مورد وردپرس، یک روش مفید برای شناسایی صفحات خطا، چک کردن نقشه‌ی سایت است. برای بررسی پیوندهای شکسته نیز می‌توانید از افزونه‌های شناسایی پیوندهای شکسته برای وردپرس استفاده کنید که این کار را به صورت رایگان و تدریجی و همین‌طور به صورت زمان‌بندی‌شده در روزهای مشخصی انجام می‌دهند.

توجه کنید که هر چه ربات‌های موتورهای سرچ با صفحات خطای کمتری روبرو شوند، زمان بیشتری برای بررسی صفحات سالم خواهند داشت و همین‌طور اگر بازدیدکنندگان سایتی، با صفحات خطای متعدد روبرو شوند، ممکن است کمتر از سایت استفاده کرده و مطالبی را بخوانند. بنابراین زمان ماندن در صفحه یا Time On Page کاهش پیدا کرده و نرخ پرش یا Bounce Rate افزایش پیدا می‌کند. هر دو مورد به صورت غیرمستقیم روی رتبه‌ی مطالب سایت در صفحات گوگل و موتورهای سرچ، موثر است.