رفع ارور ۴۰۴ که گاهی مواقع حین مرور کردن صفحات وب با آن روبرو می‌شویم، گاهی ممکن است و گاهی غیرممکن. اگر صفحه‌ای از سایتی وجود نداشته باشد یا سرور سایت به دلایلی قادر به ساخت صفحه و نمایش آن نباشد، طبعاً نمی‌توان ارور 404 را برطرف کرد اما گاهی مشکل از کامپیوتر یا گوشی یا هر وسیله‌ی دیگری است که کاربر برای بازدید از سایت‌ها استفاده می‌کند. به عنوان مثال مرورگر یا کش DNS یا موارد نرم‌افزاری دیگر مشکل دارد که قابل حل است.

در این مقاله به چند روش رفع ارور ۴۰۴ یا Page Not Found می‌پردازیم که در کامپیوتر یا گوشی کاربر انجام می‌شود و ارتباطی با سرور و هاست سایت ندارد. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید تا وب‌گردی حرفه‌ای‌تری داشته باشیم.

ارور Page Not Found‌ یا خطای 404 چیست؟

ارور ۴۰۴ معروف‌ترین اروری است که کاربران اینترنت می‌شناسند و علت اصلی آن موجود نبودن صفحه‌ی درخواستی است. گاهی سرور و هاست سایت یا نرم‌افزار سایت با مشکل روبرو می‌شود و نمی‌تواند صفحه‌ای که کاربر درخواست کرده را برای وب ایجاد و ارسال کند و طبعاً در چنین شرایطی کاربر نمی‌تواند به صفحه‌ی موردنظر دسترسی پیدا کند، مگر آنکه صفحه‌ای مشابه با آدرس متفاوت را درخواست کند.

در حقیقت کد وضعیت ۴۰۴ کدی است که سرور برای توضیح دادن ارور و خطای اتفاق افتاده استفاده می‌کند. هر سایت می‌تواند صفحه‌ی مربوط به این خطا را به شکل دلخواهی طراحی کند و حتی می‌تواند بازدیدکننده را به صفحه‌ی اصلی سایت هدایت یا Redirect‌ کند. به عنوان مثال گوگل این صفحه را به شکلی ساده طراحی کرده و هیچ محتوای خاصی در آن وجود ندارد. برخی سایت‌ها نیز به همین صورت عمل می‌کنند و توضیحاتی در مورد خطای رخ داده به کاربر نمایش می‌دهند.

روش‌های رفع ارور 404 در بازدید از سایت‌ها

نام و عنوان صفحه‌ی خطای ۴۰۴ هم با توجه به طراحی وب‌سایت متفاوت است و ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • 404
  • 404 Resource not found
  • Error 404
  • HTTP 404
  • 404 Not Found
  • Error 404 Not Found
  • 404 Page Not Found
  • 404 File or Directory Not Found

قبل از معرفی روش‌های حل مشکل ارور ۴۰۴، یادآوری می‌کنیم که کدهای وضعیت HTTP متعدد هستند و هر مورد کاربری و مفهوم خاصی دارد. قبلاً در مقاله‌ای جامع به تعداد زیادی از ارورها در دسترسی به وب‌سایت‌ها آشنا شدیم که مطالعه‌ کردن آن خالی از لطف نیست:

چگونه ارور ۴۰۴ در بازدید از سایت‌ها را برطرف کنیم؟

اگر مطمئن هستید یا احتمال می‌دهید که مشکل به سرور و هاست سایت موردنظر شما مربوط نمی‌شود و ممکن است اشکال از مرورگر یا سیستم عامل شما باشد، موارد زیر را یک‌به‌یک تست و بررسی کنید.

ریفرش یا نوسازی کردن صفحه

اولین و بدیهی‌ترین راهکار این است که صفحه‌ی مورد نظر را از نو بارگذاری کنید. برای Refresh یا بارگذاری مجدد، می‌توانید روی آیکون ریفرش که معمولاً در کنار فیلد آدرس صفحه‌ی وب است کلیک یا تپ کنید.

روش‌های رفع ارور 404 در بازدید از سایت‌ها

معمولاً‌ در مرورگرهای مختلف تحت ویندوز می‌توان از کلید F5 برای ریفرش کردن صفحه استفاده کرد. معمولاً با ریفرش کردن ساده، اگر مشکل قابل‌حل باشد، صفحه به درستی بارگذاری می‌شود اما بد نیست بارگذاری بدون استفاده از کش را نیز امتحان کنید.

اگر F5 مشکل صفحه‌ی وب را برطرف نکرده، از Ctrl + F5 استفاده کنید. در برخی مرورگرها مثل کروم و فایرفاکس می‌توانید از کلید میانبر Ctrl + R برای بارگذاری مجدد صفحه استفاده کنید.

در برخی مرورگرها برای بارگذاری کامل محتوای سایت‌ها و غیرفعال کردن بارگذاری فایل‌های موردنیاز از کش، می‌توانید از کلید میانبر Ctrl + Shift + R استفاده کنید.

برای توضیحات بیشتر در مورد بارگذاری بدون استفاده از کش، به مقاله‌ای که در مورد گوگل کروم تهیه کردیم مراجعه فرمایید:

کش مرورگر خود را پاکسازی کنید

مرورگرهای مدرن برای هر چه سریع‌تر بارگذاری کردن صفحات وب و کاهش مصرف اینترنت، همواره در حال کش کردن داده‌های تکراری هستند. به عنوان مثال اگر یک مرتبه سایت سیاره‌ی آی‌تی را بارگذاری کنید، فایل‌های CSS و JavaScript که ظاهر سایت را مرتب و منظم نشان می‌دهند و همین‌طور عکس‌های تکراری مثل لوگو که در تمام صفحات موجود است، در حافظه‌ی پنهان که بخشی از هارددیسک یا SSD کامپیوتر شما یا حافظه‌ی فلش گوشی است، ذخیره می‌شود و هر بار برای تک‌تک صفحات، از سرور سایت بارگذاری نمی‌شود.

روش‌های رفع ارور 404 در بازدید از سایت‌ها

کش شدن اطلاعات صفحات یک سایت هم ممکن است در وب‌گردی مشکل ایجاد کند. برای پاکسازی کش به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم مراجعه کنید:

آدرس صفحه را مجدداً و دقیق‌تر چک کنید

گاهی مواقع حین تایپ کردن سریع یک آدرس ساده، یک اشتباه کوچک تایپی اتفاق می‌افتد و نتیجه روشن است: صفحه‌ی وب در سایت موجود نیست و به صفحه‌ی ارور ۴۰۴ می‌رسید. بنابراین یک بار دیگر آدرس صفحه را دقیق و با حوصله بررسی یا تایپ کنید و مجدداً تلاش کنید. شاید دو حرف پشت‌سر‌هم را جابجا تایپ کرده باشید یا حروف و علایم فارسی را به جای حالت انگلیسی استفاده کرده باشید، مثل علامت سوال فارسی به جای انگلیسی که کاملاً متفاوت است.

روش‌های رفع ارور 404 در بازدید از سایت‌ها

از ابزار جست‌وجو در سایت‌ها استفاده کنید و به دنبال صفحه‌ی موردنظر بگردید

گاهی مواقع طراحی وب یا مقوله‌ی SEO ایجاب می‌کند که وبمسترها URL یا آدرس صفحات سایت را تغییر دهند. در این صورت ممکن است کاربر به صفحه‌ای که قبلاً بوک‌مارک کرده دسترسی نداشته باشد و مرتباً به صفحه‌ی ارور ۴۰۴ هدایت شود!

در این شرایط می‌توانید از موتور جستجوی سایت موردبحث استفاده کنید و اگر موتور جستجو ندارد، گوگل کنید. دقت کنید که برای پیدا کردن موضوعی خاص در یک سایت به کمک گوگل، کافی عنوان صفحه‌ی موردنظر یا چند کلمه‌ی مهم و کلیدی را پس از پس از عبارت site:sitename تایپ کنید. به عنوان مثال برای پیدا کردن مطلبی با موضوع حل ارور ۴۰۴ سایت‌ها در وب‌سایت سیاره‌ی آی‌تی می‌توانید این عبارت را در گوگل سرچ کنید:

site:it-planet.ir حل ارور ۴۰۴ سایت‌ها

و گوگل فقط صفحات موجود در سایت it-planet.ir را نمایش می‌دهد:

روش‌های رفع ارور 404 در بازدید از سایت‌ها

تغییر سرور DNS

سرور DNS سروری است که نام سایت را به آدرس IP سرور و هاست مربوطه تبدیل می‌کند و در واقع نقش مترجم را ایفا می‌کند. تغییر دادن سرور DNS برای بهبود امنیت وب‌گردی و همین‌طور بهبود سرعت و پایداری، مرسوم است. یکی از کاربری‌های تغییر سرور DNS هم حل کردن ارور ۴۰۴ است. اگر در بازدید از صفحات مختلف یک یا چند سایت با ارور ۴۰۴ روبرو شده‌اید، بهتر است سرور DNS را تغییر دهید چرا که ممکن است سرویس‌دهنده‌ی اینترنت شما برای مسدود کردن سایت‌هایی خاص اقدام کرده باشد.

تغییر دادن سرور DNS در تنظیمات مودم و همین‌طور در تنظیمات سیستم عاملی مثل ویندوز یا لینوکس و مک‌او‌اس، ساده است و گاهی پس از تغییر دادن سرور DNS می‌بایست کش DNS را نیز پاکسازی کنید تا آدرس IP‌ سایت‌ها از نو مشخص و کش شود. بنابراین مطالعه کردن مقالات زیر را توصیه می‌کنیم:

چند دقیقه یا چند ساعت بعد برای باز کردن صفحه تلاش کنید

اگر مشکل به سرور یا هاست سایت مربوط باشد، معمولاً وبمستر یا مدیر و طراح سایت برای حل مشکل اقدام می‌کند و بسته به سرعت رسیدگی به مشکلات سایت و هاست، ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت بعد، وضعیت به حالت عادی برگردد و بتوانید صفحاتی که قبلاً با ارور ۴۰۴ نمایش داده می‌شده را به خوبی مشاهده کنید. بنابراین می‌توانید کمی صبر کنید و در عین حال به مدیر وب‌سایت در مورد مشکل موجود گزارش دهید تا هر چه سریع‌تر برطرف شود.