یکی از ویژگی‌های جالب گوگل کروم Focus Mode نام دارد که در حال حاضر به صورت آزمایشی در نسخه‌های جدید اضافه شده است. با فعال کردن Focus Mode می‌توانید تب جدیدی برای وب‌گردی باز کنید که در این تب خاص، مرورگر بخش‌هایی مثل نوار آدرس و نوار بوک‌مارک‌ها و آیکون منو و اکستنشن‌ها را نمایش نمی‌دهد و بسیار ساده است.

در ادامه به معرفی حالت Focus تب‌ها در کروم و روش فعال کردن آن می‌پردازیم.

اگر از نسخه‌های آزمایشی کروم استفاده نمی‌کنید، می‌توانید با اضافه کردن یک سوییچ ساده به شورت‌کات اجرای گوگل کروم، مرورگر را به شکل ساده‌تری مشاهده کنید و در واقع از فضای صفحه نمایش استفاده‌ی بهینه‌تری کنید. البته بهترین حالت، حالت تمام صفحه یا Full Screen است که با فشار دادن کلید F11 در ویندوز فعال می‌شود.

فعال کردن قابلیت Focus Mode در گوگل کروم

برای فعال کردن ویژگی آزمایشی Focus Mode می‌بایست مثل اغلب ویژگی‌های آزمایشی به صفحه‌ی فلگ‌ها مراجعه کنید و فلگ خاصی را در وضعیت فعال قرار بدهید. اما قبل از هر چیز توجه کنید که این ویژگی آزمایشی در حال حاضر در Chrome Canary قابل استفاده است. لذا کاربران نسخه‌ی معمولی و پایدار مرورگر Chrome می‌بایست تا انتشار نسخه‌های بعدی صبر کنند.

و اما روش فعالسازی در نسخه‌های آزمایشی: ابتدا در نوار آدرس کروم آدرس زیر را تایپ کنید و Enter را فشار دهید:

chrome://flags

سپس در نوار جستجوی بالای صفحه، عبارت Focus Mode را تایپ کنید. اولین فلگ در نتایج جستجو، Focus Mode نام دارد. روی منوی کرکره‌ای روبروی آن کلیک کنید و حالت Enabled را انتخاب کنید.

آشنایی با Focus Mode گوگل کروم برای حداکثر کردن فضای پنجره‌ی مرورگر

برای بستن و اجرای مجدد کروم، روی دکمه‌ی RELAUNCH پایین صفحه کلیک کنید. البته بستن و باز کردن معمولی نیز تقریباً نتیجه‌ی مشابهی دارد.

اکنون برای فوکوس کردن روی صفحه‌ای که در تب جدید باز کرده‌اید، روی تب راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Focus this tab‌ را انتخاب کنید.

آشنایی با Focus Mode گوگل کروم برای حداکثر کردن فضای پنجره‌ی مرورگر

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید این تب خاص با حذف شدن موارد اضافی مثل نوار آدرس و نوار بوک‌مارک‌ها و حتی آیکون سه‌نقطه‌ای منوی گوگل کروم، بسیار ساده می‌شود تا کاربر از حداکثر فضای صفحه نمایش برای دیدن صفحه‌ی سایت و مطالعه کردن استفاده کند. به همین علت است که نام این حالت، فوکوس انتخاب شده است.

آشنایی با Focus Mode گوگل کروم برای حداکثر کردن فضای پنجره‌ی مرورگر

زمانی که تب خاصی در حالت فوکوس است، اگر روی نوار عنوان مرورگر راست‌کلیک کنید، گزینه‌های بیشتری نسبت به حالت معمولی در دسترس است مثل بازگشت به صفحه‌ی قبلی یا Back یا رفتن به صفحه‌ی بعدی یا Forward و همین‌طور Reload یا بارگذاری مجدد صفحه و گزینه‌های زوم کردن و کوچک‌تر کردن صفحه و حتی سرچ کردن. اما نکته‌ی جالب این است که در حال حاضر گوگل گزینه‌ای برای بازگشت حالت تب به حالت معمولی در نظر نگرفته است.