کاربران MacBook و iMac برای استفاده‌ی بهینه از سیستم عامل مک‌او‌اس، می‌توانند Magic Mouse یا Magic Trackpad را خریداری کنند. در این صورت استفاده از ژست‌های حرکتی خاصی امکان‌پذیر می‌شود که کار با مک‌او‌اس را ساده‌تر می‌کند.

البته استفاده از موس جادویی یا Magic Mouse اپل نسبت به ترک‌پد راحت‌تر است. در این مقاله با ژست‌های حرکتی مربوط به موس جادویی اپل که به استفاده‌ی بهینه از macOS کمک می‌کند، آشنا می‌شویم.

توجه کنید که در سیستم‌های ویندوزی، استفاده از موس‌های گیمینگ و موس‌هایی با ارگونومی خاص و بهینه، ساده است چرا که می‌توانید نرم‌افزار کمکی که سازنده ارایه کرده را نصب کنید و با کمترین محدودیت از قابلیت‌های موس استفاده کنید. اما متأسفانه در مک‌بوک و آی‌مک با توجه به سبک کاری اپل، انتخاب‌ها محدودتر است و نرم‌افزارهای کمتری برای سفارشی‌سازی عملکرد دکمه‌های موس و تعریف کردن ژست‌های حرکتی وجود دارد.

در واقع اگر یک موس ساده در اختیار داشته باشید و سیستم عامل اصلی شما ویندوز باشد، می‌توانید از نرم‌افزارهای رایگان و پیشرفته‌ای برای تعریف کردن ژست‌های حرکتی به منظور انجام سریع امور استفاده کنید.

موس جادویی یا Magic Mouse اپل در میان کاربران مک‌بوک و آی‌مک محبوب است چرا که امکان انجام امور مختلف با ژست‌های حرکتی را فراهم می‌کند.

فعال کردن ژست‌های حرکتی Magic Mouse در مک‌او‌اس

برای استفاده از ژست‌های حرکتی موس جادویی اپل می‌بایست به تنظیمات مک‌او‌اس مراجعه کنید و این قابلیت را فعال کنید. بنابراین ابتدا روی لوگوی اپل یا سیب در نوار منوی بالای صفحه کلیک کنید و گزینه‌ی System Preferences را انتخاب کنید. در پنجره‌ی تنظیمات سیستمی روی Mouse کلیک کنید. به این ترتیب کنترل پنل تنظیمات موس جادویی ظاهر می‌شود. در این بخش می‌توانید تیک ژست‌های حرکتی موردنیاز را بزنید تا فعال شوند.

آموزش استفاده از ژست‌های حرکتی Magic Mouse اپل در مک

در تب دوم یعنی More Gestures، تنظیمات ژست‌های حرکتی اضافی موجود است. Swipe between pages و Swipe between full-screen apps و Mission Control از موارد مفیدی است که بهتر است فعال کنید.

استفاده از ژست‌های حرکتی Magic Mouse در مک‌او‌اس

ژست‌های حرکتی موس جادویی اپل همگی ساده است و با یک انگشت یا دو انگشت انجام می‌شود. می‌بایست این ژست‌های حرکتی را روی سطح موس انجام بدهید و در واقع سطح موس حالت لمسی دارد. البته شاید به موس‌های معمولی عادت کرده باشید و در روزهای اول، انجام ژست‌های حرکتی کمی کند و عجیب باشد!

زوم هوشمند یا Smart Zoom

با دو بار تپ کردن روی موس جادویی، عمل زوم یا بزرگ‌نمایی انجام می‌شود. برای زوم‌بک یا خروج از حالت زوم کردن می‌بایست یک بار دیگر عمل دو تپ پشت‌سرهم را انجام بدهید.

عمل زوم در فایل‌های PDF و صفحات وب و عکس‌ها انجام می‌شود و ناحیه‌ی اطراف نشانگر موس، بزرگ‌تر نمایش داده می‌شود. مقدار بزرگنمایی حدود ۵۰ درصد یا ۱.۵ برابر است.

دو بار تپ دو انگشتی برای دیدن Mission Control

با دو بار تپ دوانگشتی، نمای Mission Control باز می‌شود. منظور از نمای Mission Control، حالتی است که همه‌ی پنجره‌های باز شده مربوط به برنامه‌های مختلف روی صفحه نمایش داده می‌شود. اگر از Magic Keyboard اپل استفاده می‌کنید، می‌توانید با زدن F3 این نما را مشاهده کنید.

آموزش استفاده از ژست‌های حرکتی Magic Mouse اپل در مک

سوییچ کردن بین پنجره‌ی چند برنامه با استفاده از ژست حرکتی دو بار تپ دو انگشتی، ساده‌تر می‌شود.

حرکت جاروبی حین وب‌گردی

حین وب‌گردی می‌توانید با حرکت جاروبی به سمت چپ یا راست با یک انگشت، بین صفحات باز شده سوییچ کنید. حرکت به چپ موجب باز شدن صفحه‌ی قبلی می‌شود و حرکت به راست موجب باز شدن صفحه‌ی بعدی می‌شود.

روش دیگر برای رفتن به صفحه‌ی قبلی و بعدی، استفاده از آیکون‌های مربوطه است که البته با حرکت موس و کلیک کردن انجام می‌شود. ژست حرکتی جاروبی به سمت چپ و راست، روش سریع‌تری است و نیازی به تکان دادن موس نیست.

حرکت جاروبی برای سوییچ کردن بین اپ‌های تمام‌صفحه

اگر از چند اپلیکیشن به صورت Full Screen یا تمام‌صفحه استفاده می‌کنید و لازم است بین این اپ‌ها سوییچ کنید، می‌توانید از حرکت جاروبی به سمت چپ و راست با دو انگشت استفاده کنید. البته انجام این ژست حرکتی در روزهای اول شاید کمی مشکل باشد اما به سرعت به آن عادت می‌کنید.

اما چطور یک اپلیکیشن را تمام‌صفحه یا فول اسکرین کنیم؟

برای تمام‌صفحه کردن پنجره‌ی یک اپلیکیشن در مک‌او‌اس، می‌بایست موس را به گوشه‌ی چپ و بالا ببرید و روی دکمه‌ی سبز کلیک کنید.

آموزش استفاده از ژست‌های حرکتی Magic Mouse اپل در مک

برای خروج از حالت تمام‌صفحه، می‌بایست موس را به گوشه‌ی چپ و بالا ببرید تا نوار ابزار ظاهر شود و سپس روی دکمه‌ی سبز کلیک کنید. به این ترتیب اپلیکیشن به حالت پنجره‌ای سابق تغییر شکل می‌دهد.

ژست حرکتی جاروبی دوانگشتی برای کار با اپ‌ها در حالت تمام‌صفحه بسیار عالی است و تمرکز شما را حین استفاده از هر یک از اپ‌ها، افزایش می‌دهد چرا که سوییچ کردن بین چند اپلیکیشن بسیار ساده می‌شود.