استفاده از فلش‌کارت یک روش قدیمی و محبوب برای به خاطر سپردن لغات و عبارت‌ها و اطلاعاتی مثل ترکیبات شیمیایی و حتی فرمول‌ها و روابط پیچیده است. برای استفاده از فلش‌کارت جهت حفظ کردن محتوا، لزوماً به قلم و کاغذ نیاز نیست بلکه می‌توانید از سایت‌های مختلفی که با موضوع یادگیری و طراحی فلش‌کارت طراحی شده، استفاده کنید.

در این مقاله به معرفی ۸ سایت که اغلب کاملاً رایگان هستند و برای یادگیری از روش کار با فلش‌کارت طراحی شده‌اند، می‌پردازیم. برخی دارای اپلیکیشن مخصوص اندروید و iOS هستند که استفاده از خدمات سایت را ساده می‌کند. با ما باشید.

Cram اپی برای ساخت و استفاده از فلش کارت

سایت Cram یکی از ساده‌ترین سایت‌ها و در عین حال بهترین سایت‌ها برای ایجاد فلش‌کارت با هر موضوع دلخواهی است. با یک حساب کاربری رایگان می‌توانید از این سایت که طراحی ساده‌ای دارد، استفاده کنید. ایجاد دسته‌بندی‌های مختلف و اضافه کردن موضوعات و توضیح و حتی انتخاب حالت دسترسی عمومی یا خصوصی به کارت‌ها، از جمله قابلیت‌های این وب‌سایت جالب است. در واقع می‌توانید فلش‌کارت‌هایی بسازید و به صورت عمومی در اختیار دیگران بگذارید تا آنها هم استفاده کنند.

معرفی سایت‌های طراحی فلش‌کارت و استفاده از فلش‌کارت برای یادگیری

برای ایجاد فلش‌کارت از ادیتور استفاده کنید و متن، عکس‌ها و لیست‌ها و فرمت ظاهری پشت و روی کارت را مشخص کنید.

در زمان مطالعه کردن فلش‌کارت‌ها، سایت Cram چند گزینه پیشنهاد می‌کند. می‌توانید کارت را بخوانید و آن را حفظ کنید، می‌توانید با کوییز از خودتان امتحان بگیرید و می‌توانید با فلش‌کارت‌ها بازی کنید. پرینت کردن، خروجی گرفتن، کپی کردن و به اشتراک‌گذاری فلش‌کارت‌ها نیز امکان‌پذیر است.

وب‌سایت Cram اپلیکیشن مخصوص اندروید و iOS نیز دارد که استفاده از فلش‌کارت‌ها در گوشی و تبلت را ساده‌تر می‌کند.

Flashcard سایتی برای ساخت فلش‌کارت

سایت Flashcard.online هم یکی دیگر از سرویس‌های تحت وب است که به خاطر سپردن کلمات و عبارت‌ها و انواع موضوعات به روش فلش‌کارتی را با فراهم کردن امکان طراحی کارت و پرینت کردن کارت‌های طراحی شده، ساده کرده است. در این سایت می‌توانید دسته‌ای از فلش‌کارت‌ها را به سادگی ایجاد کرده و از آن پرینت بگیرید. ایجاد فلش‌کارت با تایپ کردن عنوان دسته شروع می‌شود و می‌توانید تعداد کارت‌ها، نوع کارت‌ها که می‌تواند متن ساده یا متن و عکس باشد را انتخاب کنید.

معرفی سایت‌های طراحی فلش‌کارت و استفاده از فلش‌کارت برای یادگیری

استفاده از سایت Flashcard.online نیازی به ایجاد حساب کاربری ندارد. پس از ایجاد کارت‌ها می‌توانید از دکمه‌ی Save as PDF برای ذخیره کردن کارت‌ها با فرمت پی‌دی‌اف استفاده کنید. در ادامه روی دکمه‌ی Free Download کلیک کنید و فایل موردبحث را دانلود کنید. پس از پرینت کردن فایل دانلودی، می‌توانید فلش‌کارت‌ها را برش بزنید و استفاده کنید.

متأسفانه در سایت Flashcard.online نمی‌توانید از پشت و روی یک کارت استفاده کنید و لذا عبارت و معنی آن در دو کارت مجزا پرینت می‌شود.

GoConqr و طراحی فلش‌کارت و استفاده از محتوای آماده

سایت جالب GoConqr پا را یک قدم فراتر نهاده و طراحی فلش‌کارت‌ها را حرفه‌ای‌تر و زیباتر کرده است. برای استفاده از این سایت، می‌بایست حساب کاربری ایجاد کنید و به سوالاتی در مورد سطح مهارت خویش و موضوع فلش‌کارت‌ها پاسخ دهید. با پاسخ به این سوالات، ممکن است محتوای مرتبطی به شما پیشنهاد شود و همین‌طور گروه‌هایی که افرادی مثل شما در آن عضویت دارند و مشغول یادگیری همان مباحث هستند، به شما معرفی شود.

معرفی سایت‌های طراحی فلش‌کارت و استفاده از فلش‌کارت برای یادگیری

برای ایجاد فلش‌کارت ابتدا روی دکمه‌ی Create در گوشه‌ی بالا و چپ صفحه کلیک کرده و گزینه‌ی Flashcards را انتخاب کنید. در ادامه متنی تایپ کنید یا عکس‌های برای سمت جلو و پشت کارت‌ها انتخاب کرده و آپلود کنید. می‌توانید رنگ پس‌زمینه‌ی کارت‌ها را به صورت دلخواه انتخاب کنید و همین‌طور فونت و بافت را متناسب با سلیقه و کاربری تغییر دهید.

Brainscape و فلش‌کارت‌های آماده و متنوع

سایت Brainscape هم منبع بزرگی برای یافتن فلش‌کارت‌های آماده محسوب می‌شود. می‌توانید در این سایت حساب کاربری رایگانی ایجاد کنید و سپس موضوعی را تایپ کنید و دسته‌ای از فلش‌کارت‌های موردنیاز خودتان را بسازید. ایجاد تعدادی موضوع که در هر موضوع دسته‌هایی از فلش‌کارت موجود است، در این سایت امکان‌پذیر بوده و همین‌طور می‌توانید از فلش‌کارت‌هایی که دیگران طراحی کرده‌اند، استفاده کنید.

معرفی سایت‌های طراحی فلش‌کارت و استفاده از فلش‌کارت برای یادگیری

توجه کنید که در حساب رایگان، نمی‌توان به کارت‌ها عکس اضافه کرد اما در حساب Plus یا پولی، قابلیت مرتب‌سازی کارت‌ها، افزودن عکس به فلش‌کارت‌ها و استفاده از فایل‌های صدا، به کمک ویرایشگر پیشرفته، امکان‌پذیر می‌شود.

ProProfs و طراحی فلش‌کارت‌های ساده

در سایت ProProfs.com می‌توانید حداکثر ۵ گروه فلش‌کارت ایجاد کنید. البته این محدودیت حساب کاربری رایگان است. در کارت‌ها می‌توانید از عکس و متن استفاده کنید و قابلیت مرتب‌سازی کارت‌ها با ترتیب‌های دلخواه، فراهم شده است. ویرایش کردن کارت‌ها و اضافه کردن موارد جدید نیز ساده است.

معرفی سایت‌های طراحی فلش‌کارت و استفاده از فلش‌کارت برای یادگیری

در این سایت مطالعه کردن فلش‌کارت‌ها شبیه به سایت Cram صورت می‌گیرد که در ابتدا معرفی کردیم. بنابراین می‌توانید فلش‌کارت‌ها را مرور کرده و از خود امتحان بگیرید و حتی بازی انجام دهید و سرگرم یادگیری شوید.

به اشتراک‌گذاری فلش‌کارت‌ها از طریق ایمیل یا لینک به اشتراک‌گذاری و همین‌طور لاگین با حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی و حتی استفاده از کد توکار برای قرار دادن فلش‌کارت در سایت‌ها، از امکانات جالب سایت ProProfs است.

StudyBlue برای ایجاد و استفاده از فلش‌کارت‌ها

ساختن فلش‌کارت در سایت StudyBlue ساده و لذت‌بخش است. با کلیک روی دکمه‌ی Add Card می‌توانید فلش‌کارت جدیدی اضافه کنید و پشت و روی کارت را وارد کرده و در نهایت روی آیکون + زیر کارت کلیک کنید تا ایجاد فلش‌کارت‌ها را ادامه دهید.

استفاده از متن و عکس و حتی فایل صوتی و حتی معادلات ریاضی در ایجاد فلش‌کارت‌ها، پیش‌بینی شده است.

در زمان مطالعه، می‌توانید پشت کارت‌ها را ببینید و از خودتان کوییز بگیرید و یا از صفحه‌ی بررسی استفاده کنید.

سایت StudyBlue امکانات جانبی و مفید دیگری مثل کلاس‌های یادگیری، راهنما و فلش‌کارت‌هایی که توسط دیگران به اشتراک‌گذاشته شده را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حتی یک اپلیکیشن رایگان برای اندروید و iOS نیز دارد.

Flashcard Machine و طراحی فلش‌کارت‌های متنوع

سایت ماشین فلش‌کارت یا Flashcard Machine هم سایت جالبی برای ساخت فلش‌کارت است. در این سایت با ایجاد حساب کاربری رایگان و وارد کردن اطلاعات پایه‌ای در مورد موضوع فلش‌کارت‌ها، می‌توانید از ادیتور استفاده کنید و فلش‌کارت‌ها را با اضافه کردن عکس و متن و همین‌طور معادلات ریاضی و غیره، طراحی کنید. استفاده از لیست، تغییر جهت متن و تغییر فونت نیز پیش‌بینی شده است.

معرفی سایت‌های طراحی فلش‌کارت و استفاده از فلش‌کارت برای یادگیری

برای مطالعه و به خاطر سپردن فلش‌کارت‌ها، می‌توانید از مرور کردن ساده یا بازی‌های فلش‌کارتی استفاده کنید. علاوه بر این قابلیت پرینت کردن، خروجی گرفتن یا بررسی دسته‌ی فلش‌کارت‌ها نیز پیش‌بینی شده است.

سایت Flashcard Machine هم اپلیکیشن اندروید و iOS دارد که رایگان است:

FlashDecks با طراحی ساده و جامع برای کار با فلش‌کارت‌ها

در سایت FlashDecks هم می‌توانید فلش‌کارت‌ها را به صورت آنلاین طراحی کنید. رابط کاربری گرافیکی در این سایت کمی کهنه و کلاسیک است اما ساخت فلش‌کارت‌ها ساده و سریع انجام می‌شود. به راحتی می‌توانید متن پشت و روی کارت را وارد کنید و همین‌طور عکس‌هایی آپلود کنید.

معرفی سایت‌های طراحی فلش‌کارت و استفاده از فلش‌کارت برای یادگیری

برای بررسی فلش‌کارت‌ها، روی هر کارت نمایش داده می‌شود و برای دیدن پشت کارت، کافی است کلیک کنید. نتیجه‌ی به خاطر سپردن محتویات فلش‌کارت‌ها به صورت گرافیکی نیز ارایه می‌شود.

به اشتراک گذاشتن فلش‌کارت‌هایی که در FlashDecks طراحی شده، ساده است و همین‌طور می‌توانید از آنچه دیگران ساخته‌اند، استفاده کنید. حتی می‌توانید کلکسیونی از فلش‌کارت‌های مختلف ایجاد کرده و به اشتراک بگذارید.