کتاب‌های الکترونیکی فرمت‌های مختلفی دارند و متأسفانه همه‌ی اپ‌ها از همه‌ی فرمت‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. به عنوان مقال محبوب‌ترین کتاب‌خوان الکترونیکی که Kindle آمازون است، از محبوب‌ترین فرمت یعنی EPUB پشتیبانی نمی‌کند.

برای تبدیل فرمت فایل‌های Ebook می‌توانید از سرویس‌های آنلاین استفاده کنید و بدون نصب نرم‌افزار، این کار را به سادگی انجام دهید. در این مقاله به معرفی ۵ سایت برای کانورت کردن فرمت فایل‌های کتاب الکترونیکی می‌پردازیم. با ما باشید.

Online-Convert و پشتیبانی از فرمت‌های مختلف Ebook

سایت Online-Convert یکی از سایت‌های تبدیل انواع فرمت است که حتی از پس تبدیل فرمت فایل‌هایی مثل PDF و فرمت‌های دیگر کتاب الکترونیکی برمی‌آید. البته کانورت کردن ویدیو و عکس و غیره هم امکان‌پذیر است.

کانورت کردن کتاب الکترونیکی به فرمت‌های مختلف با ۵ سایت مختلف

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، در این سایت می‌توانید فرمت EPUB را به MOBI یا AZW3 و بسیاری فرمت‌های دیگر مثل LIT و LRF و FB2 تبدیل کنید.

فایل ورودی هم می‌تواند فرمت‌های مختلف داشته باشد، مثل PDF و HTML و TXT و حتی DOC. علاوه بر این فرمت‌های Ebook مثل AZW و EPUB و MOBI و TCR و همین‌طور فرمت‌های کمتر شناخته‌شده مثل FB2 و LIT و LRF نیز همگی پشتیبانی می‌شوند.

بنابراین هم در انتخاب فایل ورودی و هم در انتخاب فرمت فایل تبدیل‌شده، دستتان باز خواهد بود. می‌توانید فایل ورودی را از کامپیوتر یا از سرویس‌های ابری مثل گوگل درایو و دراپ‌باکس آپلود کنید و همین‌طور می‌توانید متادیتای فایل‌ها را قبل از تبدیل فرمت، ویرایش کرده و برخی موارد غیرضروری را حذف کنید.

در حقیقت دو نقطه‌ی قوت اصلی سرویس Online-Convert، پشتیبانی از انواع فرمت و قابلیت ویرایش متادیتا است.

توجه کنید در مورد کتاب‌های الکترونیکی که قفل DRM دارند، نمی‌توانید از Online-Convert برای تبدیل فرمت یا حذف DRM استفاده کنید. می‌توانید این کار را توسط نرم‌افزارهای دیگر مثل Calibre انجام دهید.

Zamzar برای تبدیل انواع ایبوک

وب‌سایت Zamzar هم مثل Online-Convert در پشتیبانی از طیف وسیعی از فرمت‌ها، زبانزد است. در این سایت برای تبدیل فرمت Ebook می‌توانید فرمت فایل خروجی را یکی از انواع AZW، AZW3، CBZ، CBR، CBC، CHM، EPUB، FB2، LIT، LRF، MOBI، PRC، PDB، PML، RB، و TCR انتخاب کنید.

کانورت کردن کتاب الکترونیکی به فرمت‌های مختلف با ۵ سایت مختلف

یکی از ویژگی‌های جالب Zamzar این است که به کمک آن می‌توانید صفحات وب را هم به فرمت‌های ایبوک تبدیل کنید که روش خوبی برای مطالعه کردن مقالات اینترنتی در فرصتی دیگر است. می‌توانید در مسافرت‌هایی که به اینترنت دسترسی همیشگی ندارید، از این روش استفاده کنید و مقالات موردنیاز را به کتاب الکترونیکی تبدیل کنید و بدون اینترنت، مطالعه کنید.

از نقاط ضعف Zamzar می‌توان به محدودیت در تبدیل بین برخی فرمت‌ها اشاره کرد. به عنوان مثال می‌توانید فرمت AZW را به EPUB تبدیل کنید اما کانورت کردن یک داکیومنت Word با فرمت DOC به EPUB امکان‌پذیر نیست.

نقطه ضعف دوم این است که هر بار می‌توانید یک فایل را آپلود کرده و کانورت کنید. این ضعف در سرویس Online-Convert هم وجود دارد و فرآیند تبدیل کردن ده‌ها فایل کتاب الکترونیکی را وقت‌گیر و مشکل می‌کند.

To ePub برای تبدیل گروهی کتاب‌های الکترونیکی

سایت To ePub یکی از سرویس‌های تحت وب است که برای تبدیل فرمت به ePub طراحی شده و البته می‌تواند این کار را به صورت دسته‌جمعی انجام دهد. می‌توانید حداکثر ۲۰ فایل را در هر مرحله تبدیل کنید و البته تبدیل بین فرمت‌های مختلف کتاب الکترونیکی، پشتیبانی می‌شود اما نه به گستردگی دو سرویس قبلی. همان‌طور که در اسکرین‌شات زیر مشاهده می‌کنید، فقط فرمت‌های محبوبی مثل EPUB و AZW3 و MOBI و همین‌طور FB2 و LIT و LRF پشتیبانی می‌شود.

کانورت کردن کتاب الکترونیکی به فرمت‌های مختلف با ۵ سایت مختلف

طراحی رابط کاربری وب‌اپلیکیشن To ePub بسیار خوب است و فرآیند انتخاب فایل‌ها و تبدیل فرمت را بسیار ساده کرده است. به عنوان مثال برای افزودن فایل‌ها، لازم نیست روی دکمه‌ی انتخاب فایل‌ها کلیک کنید بلکه می‌توانید با روش درگ و دراپ، فایل‌ها را گرفته و روی ناحیه‌ی لیست فایل‌ها رها کنید تا به صورت خودکار آپلود شوند.

پس از تکمیل لیست ۲۰ تایی فایل‌ها، می‌توانید روی دکمه‌ی انتخاب فرمت خروجی کلیک کرده و پس از کانورت، روی دکمه‌ی Download All کلیک کنید و همه‌ی فایل‌ها را به صورت تبدیل‌شده دانلود کنید.

Aconvert و پشتیبانی از فرمت‌های مختلف

سایت بعدی لیست ما، Aconvert است. این وب‌سایت از نظر تنوع فرمت‌های پشتیبانی‌شده، وسیع‌ترین گزینه محسوس می‌شود و طبعاً اگر فرمت عجیب و ناشناخته‌ای در اختیار شما باشد، بهتر است از این سایت برای تبدیل فرمت استفاده کنید. البته فرمت خروجی در سایت Aconvert محدودتر از فرمت‌های ورودی است.

در این سایت هم می‌توانید صفحات وب با فرمت HTML را به سادگی به کتاب الکترونیکی تبدیل کنید و تنها چیزی که لازم است، URL صفحه یا سایت است.

کانورت کردن کتاب الکترونیکی به فرمت‌های مختلف با ۵ سایت مختلف

برای کانورت کردن فرمت در سرویس تحت وب Aconvert، ابتدا تب File یا URL را انتخاب کنید و سپس فایل یا صفحه‌ی وب را مشخص کنید و در ادامه فرمت خروجی را از منوی کرکره‌ای انتخاب کنید.

پس از تبدیل فرمت، می‌توانید روی آیکون دانلود کلیک کنید و حاصل تبدیل را ذخیره کنید.

ePUBee و تبدیل تخصصی و حذف DRM

سایت ePUBee هم برای تبدیل به فرمت EPUB‌ طراحی شده و می‌تواند این کار را به صورت گروهی انجام دهد. لذا برای کاربرانی که تعداد زیادی فایل کتاب الکترونیکی دارند، گزینه‌ی خوبی است.

متأسفانه فرمت‌های پشتیبانی‌شده محدودتر از سایت‌هایی که معرفی کردیم است. ۶ فرمت ورودی یعنی EPUB و AZW و MOBI و PDF و TXT و DOC و ۴ فرمت خروجی یعنی EPUB و MOBI و PDF و TXT را در لیست فرمت‌های سایت ePUBee می‌بینیم.

تبدیل فرمت در این سایت ساده و سریع است. کافی است فرمت ورودی و خروجی را انتخاب کنید و سپس فایل‌ها را با کلیک روی Add Files انتخاب کنید. پس از تکمیل کانورت فرمت، می‌توانید روی لینک دانلود کلیک کنید و فایل‌ها را ذخیره کنید.

کانورت کردن کتاب الکترونیکی به فرمت‌های مختلف با ۵ سایت مختلف

یک نقطه‌ی قوت در سرویس تحت وب ePUBee این است که با استفاده از آن می‌توانید DRM کتب حفاظت‌شده را حذف کنید. البته ابزارهایی برای این کار خاص وجود دارد و به خوبی کار می‌کند.

در پایان توجه شما را به مقاله‌ای در خصوص ساخت کتاب‌های الکترونیکی در اپلیکیشن Pages اپل جلب می‌کنیم: