در این مقاله که توسط گروه نویسندگان انتشارات اندیشه آگاه نوشته شده است شما را یاری خواهیم داد که بدانید چاپ کتاب کاغذی بهتر است یا چاپ کتاب الکترونیکی.

کتاب یکی از بزرگترین مظاهر تمدن بشری است که تغییرات بزرگی در زندگی انسان‌ها ایجاد کرد. از هزاران سال پیش انسان‌ها شروع به تدوین، نگارش و ترجمه کتاب‌ها کردند و این موضوع به صورت یکنواخت تا دوران اختراع ماشین چاپ پیگیری شد. پس از اختراع ماشین چاپ انقلابی در زمینه کتاب رخ داد و هزاران و شاید میلیون‌ها نسخه کتاب در سراسر جهان پخش شد. با این وجود همچنان نوشتن و چاپ کتاب در انحصار اقلیتی از افراد نخبه، روشنفکر و دانشمندان بود و مردم عادی حتی سواد خواند کتاب را نیز نداشتند چه برسد به نوشتن آن.

با این حال انقلاب دیجیتال و اینترنت همه چیز را تغییر داد. در دو دهه اخیر و با ورود به هزار سوم، میزان چاپ کتاب از ده‌ها هزار عنوان در سال به میلیون‌ها عنوان رسیده است و در نقاط مختلف دنیا حتی افرادی مانند معلمان، کشاورزان و مردم دیگر نیز اقدام به نوشتن داستان‌ها، زندگینامه‌ها و سایر کتاب‌ها می‌کنند. در بسیاری از کشورها چاپ کتاب کاغذی جای خود را به کتاب‌های الکترونیکی و صوتی داده است و مردم در خودروها و گوشی‌هایشان به خواندن و شنیدن کتاب می‌پردازند. در این مقاله که توسط گروه نویسندگان انتشارات اندیشه آگاه نوشته شده است شما را یاری خواهیم داد که بدانید چاپ کتاب کاغذی بهتر است یا چاپ کتاب الکترونیکی. با ما همراه باشید.

جلد کتاب

کتاب کاغذی یا کتاب الکترونیکی؟

اگر شما هم نویسنده یا مترجم باشید شاید این سوال برایتان پیش بیاید که بهتر است کتابم را به صورت چاپی منتشر کنم یا الکترونیکی و شاید هر دو؟ بیایید این موضوع را بررسی کنیم و پاسخی برای آن پیدا کنیم. تا چند دهه پیش کتاب‌ها تنها به صورت کاغذی بودند اما از دهه 1970 به بعد کم کم کتاب‌های الکترونیکی نیز در کتابخانه‌ها یافت می‌شد. اما انفجار کتاب‌های الکترونیکی با انفجار عصر اینترنت آغاز شد. از آغاز هزاره سوم میزان مطالعه کتاب‌های الکترونیکی به سرعت افزایش یافت و بازار کتاب‌های چاپی کم کم به سردی گرایید. در ایران نیز از حدود 10 سال پیش اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی آغاز به کار کردند و کم کم بازار کتاب‌های چاپی را گرفتند.

اما نکته‌ای که در کشورهای غربی و به خصوص در آمریکا دیده می‌شود این است که پس از افزایش سریع علاقه به کتاب‌های الکترونیکی، هم‌اکنون تب این کتاب‌ها فروکش کرده است و میزان خرید و مطالعه کتاب‌های چاپی مجدداً بهبود یافته است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که با یک تاخیر چند ساله این اتفاق در ایران نیز بیفتد. این یعنی اینکه در طی سال‌های آتی علاقه به کتاب‌های الکترونیکی و صوتی همچنان افزایش خواهد یافت اما به نظر می‌رسد که پس از یک افزایش قابل توجه، مجدداً علاقه به کتاب‌های چاپی افزایش یابد.

کتاب

بنابراین به نویسندگان و مترجمین توصیه می‌شود که در کنار انتشار نسخه الکترونیکی و صوتی کتاب خود، نسخه چاپی را نیز فراموش نکنند و از همین حالا به فکر بازار چند سال آینده باشند. یک توصیه دیگر نیز این است که بهتر است نویسندگان با ناشرانی همکاری نمایند که هم در زمینه چاپ کتاب الکترونیکی فعالیت دارند و هم کتاب‌های کاغذی. چنین ناشرانی به شما کمک می‌کنند که مراحل چاپ کتاب خود را به سرعت انجام دهید و بتوانید کتاب خود را هم به صورت چاپی و هم صوتی و الکترونیکی منتشر کنید.

انتشارات اندیشه آگاه با سال‌های فعالیت در حوزه چاپ کتاب، ناشر کتاب‌های پرفروشی مانند کتاب برتری خفیف اثر جف اولسون، کتاب قدرت انضباط شخصی اثر دنیل والتر، کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته‌اید اثر آلن دوباتن، کتاب تمرکز از دست رفته اثر یوهان هری، کتاب انقلاب عادت‌های کوچک اثر دیمون زاهاریادس، کتاب رمز قهرمانی اثر ویلیام اچ. مک‌ریون و کتاب نقطه مطلوب اثر پل بلوم است. این انتشارات آماده همکاری با نویسندگان و مترجمین عزیز برای چاپ کتابشان است.