تغییر دادن رمز عبور در سیستم عامل لینوکس یکی از اموری است که به دلایل مختلف ضرورت پیدا می‌کند. بسیاری از ادمین‌ها در محیط سیستم عامل لینوکس، تصمیم می‌گیرند که کاربران سیستم را مجبور کنند که رمز حساب کاربری خویش را تعویض کنند و این اجبار را به صورت زمان‌بندی‌شده در نظر می‌گیرند و به عنوان مثال کاربران را مجبور می‌کنند که برای بهبود امنیت و حفظ حریم خصوصی، هر ماه یک مرتبه پسورد خویش را تغییر بدهند.

در این مقاله به روش‌های اجباری کردن تعویض رمز عبور در سیستم عامل لینوکس می‌پردازیم. با ما باشید.

اجباری کردن تغییر رمز عبور با دستور Chage

بهترین و اولین روش تغییر رمز عبور در سیستم عامل لینوکس، استفاده از دستور Chage برای مجبور کردن کاربران جهت تغییر رمز عبور است. در واقع اگر از این دستور استفاده کنید، پسوردی که کاربر انتخاب می‌کند دارای تاریخ انقضاء خواهد شد و پس از مدت زمان دلخواهی که شما تعیین می‌کند، کاربر مجبور می‌شود که مجدداً رمز عبوری برای حساب خویش تنظیم کند. خوشبختانه این دستور برای تمام حساب‌هایی که در حال کاربری در آنها لاگین کرده نیز عمل می‌کند.

بنابراین اپلیکیشن ترمینال را اجرا کنید و از دستور زیر استفاده کنید:

توجه کنید که در دستور فوق مقدار فلگ -d تعداد روزهایی است که از تاریخ ۱ ژانویه‌ی سال ۱۹۷۰ گذشته است. این روز خاص در حقیقت شروع دوران کامپیوترها و پردازش است. اگر مقدار فلگ d را عدد ۰ در نظر بگیرید، به این معنی است که پسوردها همین حالا منقضی می‌شوند و کاربر باید برای تعویض رمز عبور اقدام کند. بنابراین با اجرا کردن دستور فوق، زمانی که کاربر بخواهد وارد حساب کاربری شود، از وی درخواست می‌شوند که پسورد را تغییر بدهد.

آموزش اجباری کردن تعویض پسورد کاربران در لینوکس

می‌توانید از فلگ -l هم استفاده کنید و پس از این فلگ، اسم حساب کاربری موردنظر را تایپ کنید تا لیستی از اطلاعات مربوط به پسورد این حساب، ذکر شود.

Passwd و تغییر رمز عبور در لینوکس

روش دوم برای اجباری کردن تغییر رمز عبور، استفاده از دستور معروف passwd است. این دستور برای همه نوع امور مدیریتی پسوردها کاربرد دارد.

یکی از توانمندی‌های دستور passwd این است که برای رمز عبورها تاریخ انقضاء مشخص کنید و همین‌طور کاری کنید که بلافاصله نیاز به تغییر رمز عبور اجباری شود. برای اجباری کردن تغییر پسورد حساب‌های کاربری پس از چند روز، از فلگ -x استفاده کنید. به عنوان مثال برای منقضی کردن رمز عبور حساب کاربری خاصی به اسم username پس از ۳۰ روز، دستور زیر را تایپ کنید:

برای دیگر حساب‌های کاربری کافی است username را با نام حساب کاربری موردنظر تعویض کنید.

فلگ مفید دیگر، -w است. با این فلگ می‌توانید چند روز فرصت برای انقضای رمز عبور فعلی در نظر بگیرید. به عنوان مثال برای اجباری کردن تغییر رمز عبور حساب کاربری username پس از ۵ روز، دستور زیر را اجرا کنید:

آموزش اجباری کردن تعویض پسورد کاربران در لینوکس

برای اجباری کردن تغییر رمز عبور یک حساب کاربری، می‌توانید از فلگ e استفاده کنید و پس از آن نام حساب کاربری را ذکر کنید. این فلگ در حقیقت تایمرهای موجود را نادیده می‌گیرد و بلافاصله تعویض رمز عبور را اجباری می‌کند. لذا کاربر مجبور می‌شود که مجدداً وارد حساب کاربری شود و رمز عبور را همین حالا تغییر دهد:

آموزش اجباری کردن تعویض پسورد کاربران در لینوکس