فناوری HDR10 در نمایشگرها و تلویزیون‌ها و مانیتورهای برتر امروزی پشتیبانی شده و کیفیت رنگ‌ها و روشنایی تصویر را ارتقا می‌دهد. رقیب این فناوری جالب، Dolby Vision است که رایگان نیست و کیفیت بالاتری دارد. اما نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی آن که HDR10+ نامیده شده هم گزینه‌ی محبوبی در میان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. این استاندارد رایگان در برخی تلویزیون‌های امروزی پشتیبانی شده است.

در ادامه به بررسی تفاوت اصلی بین HDR10‌ و Dolby Vision و HDR10+ که سامسونگ آن را توسعه داده است، می‌پردازیم. با ما باشید.

HDR و تلویزیون یا نمایشگر HDR‌

محدوده‌ی دینامیکی گسترده یا بالا که به اختصار HDR گفته می‌شود به این معنی است که تلویزیون یا مانیتور می‌تواند طیق گسترده‌تری از رنگ‌ها را نمایش دهد و در واقع نواحی تاریک عمیق‌تر و سفید روشن‌تری در تصاویر دیده می‌شود. به این ترتیب تصویر به دنیای واقعی نزدیک‌تر و به اصطلاح زنده‌تر است.

تفاوت HDR10+ با HDR10 و دالبی ویژن چیست؟

برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ای دیگر از بخش دانش‌نامه‌ی سیاره‌ی آی‌تی مراجعه فرمایید:

توجه کنید که داشتن تلویزیون HDR تنها ضرورت تجربه‌ی تصاویر باکیفیت‌تر نیست بلکه محتوایی که در تلویزیون تماشا می‌کنید هم می‌بایست از فناوری HDR‌ برخوردار باشد. به همین جهت حین دانلود ویدیو و فیلم، می‌بایست دقت کنید که عبارت HDR10 در توضیحات فنی فایل‌ها وجود داشته باشد.

برخی تلویزیون‌ها فقط از HDR10 پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر هم از HDR10 و هم از Dolby Vision که تکنولوژی مشابه و البته برتری است، پشتیبانی می‌کنند. برخی محصولات جدیدتر نیز از HDR10+ پشتیبانی می‌کنند.

در کنار این موارد، استانداردهای دیگری مثل HLG و Technicolor Advanced HDR نیز موجود است که از نظر پشتیبانی و محبوبیت، متداول نشده است ولیکن در برخی محصولات خاص ممکن است با این عبارت‌ها روبرو شوید.

تفاوت بین HDR10 و Dolby Vision

رقیب اصلی استاندارد HDR10، دالبی ویژن است. البته استاندارد HDR10 یک استاندارد باز است و هزینه‌ای برای کسانی که محتوای HDR10 تولید می‌کنند ندارد و سازندگان تلویزیون و مانیتور هم برای پیاده‌سازی پشتیبانی از این استاندارد در محصولاتشان، هزینه‌ی لیسانس پرداخت نمی‌کنند.

تکنولوژی Dolby Vision برای استانداردسازی محصولاتی با روشنایی بیشتر و عمق رنگ بالاتر معرفی شده است. روشنایی حداکثر می‌تواند ۱۰۰۰۰ شمع بر متر مربع یا همان نیت باشد و عمق رنگ هم می‌تواند ۱۲ بیت باشد در حالی که در HDR10، روشنایی حداکثری عدد ۱۰۰۰ نیت و عمق رنگ ۱۰ بیت است.

تفاوت HDR10+ با HDR10 و دالبی ویژن چیست؟

تفاوت دیگر در این است که در محتوایی که برای استفاده از تکنولوژی دالبی ویژن طراحی شده، هر فریم از ویدیو می‌تواند متادیتا داشته باشد و اطلاعاتی در مورد شیوه‌ی نمایش آن به نمایشگر ارایه شود. در HDR10 نیز متادیتا وجود دارد اما از نوع استاتیکی است و در واقع برای تمام ویدیو توضیحاتی در باب شیوه‌ی نمایش ارایه می‌شود. بنابراین در تکنولوژی دالبی ویژن، متادیتا لحظه‌ای و کاملاً دینامیک است و طبعاً کیفیت نمایش هر فریم از ویدیو، قابل بهینه‌سازی است.

تکنولوژی Dolby Vision یک تکنولوژی انحصاری است و لذا تولیدکننده‌ی ویدیو و سازنده‌ی سخت‌افزاری که آن را پخش می‌کند، می‌بایست هزینه‌ی لیسانس برای دریافت تأییدیه‌ی لازم را پرداخت کند. طبعاً هزینه‌ی تجهیزات نیز با وجود قابلیت‌های برتر، بیشتر است و در نتیجه دالبی ویژن کمتر از HDR10 متداول شده است، به خصوص در محصولاتی با قیمت کمتر.

تفاوت HDR10+ با HDR10

استاندارد باز و رایگان HDR10 برنده‌ی اصلی تکنولوژی‌های محدوده‌ی دینامیکی بالا در نمایشگرهای امروزی است اما سامسونگ برای ارتقای این استاندارد، HDR10+ را معرفی کرده است که این مورد هم باز و رایگان است.

در استاندارد HDR10+، محتوای ویدیویی می‌تواند متادیتای دینامیک داشته باشد و در حقیقت سازنده‌ی ویدیو می‌تواند به تلویزیون بگوید که با چه میزان روشنایی، هر فریم یا هر صحنه را نمایش بدهد. خالق محتوای ویدیویی می‌تواند از متادیتا برای بهینه‌سازی هر چه بیشتر کیفیت نمایش ویدیو استفاده کند.

تفاوت HDR10+ با HDR10 و دالبی ویژن چیست؟

در استاندارد HDR10+، حداکثر روشنایی نیز بیشتر شده و از ۱۰۰۰ به ۴۰۰۰ شمع بر مترمربع افزایش پیدا کرده است. هنوز هم روشنایی در حد دالبی ویژن نیست اما افزایش قابل توجهی داشته است.

برای اینکه روی محصولی از عبارت HDR10+ استفاده شود، سازنده می‌بایست مراحل بررسی و دریافت تأییدیه را پشت سر بگذارد اما هزینه‌ی اضافی برای دریافت لیسانس، وجود ندارد.

از نقاط برتری دالبی ویژن نسبت به HDR10+ می‌توان به پشتیبانی از عمق رنگ ۱۲ بیتی و روشنایی بالاتر اشاره کرد. البته این دو مورد اثر شگرفی روی کیفیت نمایش ویدیوها ندارد و در واقع تفاوت دالبی ویژن با HDR10 یا نسخه‌ی پلاس آن، مثل تفاوت تصویر HDR با تصویر معمولی نیست.