زمانی که گوشی یا تبلت تازه‌ای خریداری می‌کنید، روی صفحه نمایش آن پوششی چربی‌گریز یا اولئوفوبیک وجود دارد. این پوشش ذرات چرب را پس می‌زند و کم و بیش از به جا ماندن اثر انگشت جلوگیری می‌کند. اما پس از مدتی به دلایل مختلف مثل پاک کردن غیراصولی و حتی عادی از بین می‌رود.

راه‌هایی برای حفاظت بهتر از پوشش اولئوفوبیک وجود دارد که در این مقاله بررسی می‌کنیم. علاوه بر این می‌توانید پوشش اولئوفوبیک را بازگردانی کنید.

آشنایی با پوشش Oleophobic یا چربی‌گریز

صفحه نمایش گوشی یا تبلت نو، کاملاً براق و تمیز است. علت براق بودن دو چیز است: نبود خش یا شکاف‌های بسیار ریز و وجود پوشش چربی‌گریز یا Oleophobic. پوشش چربی‌گریز یک لایه‌ی جامد و سخت نیست، به همین علت با شروع استفاده کردن از گوشی یا تبلت، تدریجاً از بین می‌رود و حداکثر پس از ۱ یا ۲ سال استفاده کردن به صورت کامل از بین می‌رود. اگر از همان ابتدا گلس روی صفحه نمایش نصب کنید، پوشش اولئوفوبیک حفظ می‌شود و البته برخی گلس‌ها خود دارای پوشش چربی‌گریز هستند.

نکته‌ی جالب این است که پوشش چربی‌گریز حتی در تجربه‌ی کاربری نیز موثر است! اگر روز اول انگشت تمیز خود را روی صفحه نمایش حرکت بدهید، به راحتی سر می‌خورد اما اگر پس از مدتی استفاده کردن، انگشت تمیز را روی صفحه بکشید، متوجه می‌شوید که کم و بیش اصطکاک دارد. حتی اگر صفحه نمایش را با حوصله پاک کنید هم اصطکاک بیش از روز اول خواهد بود.

آشنایی با پوشش چربی‌گریز یا Oleophobic صفحه نمایش گوشی و حفاظت و بازگردانی آن

علت افزایش اصطکاک انگشت با صفحه نمایش و علت پاک نشدن صفحه نمایش به راحتی روزهای اول این است که پوشش اولئوفوبیک آن کم و بیش از بین رفته است. از این پس اثر انگشت راحت‌تر از روزهای اول روی صفحه نمایش باقی می‌ماند و اگر ذرات آب یا روغن روی صفحه بریزد، ساده‌تر پخش می‌شود.

برای چک کردن اینکه پوشش اولئوفوبیک صفحه نمایش گوشی یا تبلت تا چه حد حفظ شده، یک روش ساده وجود دارد: یک قطره آب را به آرامی روی صفحه قرار دهید. اگر قطره‌ی آب حالت کروی خود را در حد خوبی حفظ کند، روشن است که پوشش از بین نرفته است و وضعیت خوبی دارد اما در مقابل اگر قطره‌ی آب پخش شود، پوشش اولئوفوبیک کم و بیش از بین رفته است.

توجه کنید که پوشش اولئوفوبیک برای استفاده کردن از گوشی و تبلت ضروری نیست اما وجود آن حس بهتری به کاربر منتقل می‌کند. برای همین بهتر است در مراقبت از آن کوشا باشید.

نکات مهم در حفظ پوشش چربی‌گریز

با استفاده کردن عادی از گوشی یا تبلت، پوشش اولئوفوبیک تدریجاً از بین می‌رود و اگر استفاده کردن اصولی نباشد، قطعاً سرعت از بین رفتن پوشش اولئوفوبیک بیشتر می‌شود. به خصوص اگر از مواد پاک‌کننده‌ی قوی استفاده کنید که به راحتی این پوشش را از بین می‌رد.

برای حفظ پوشش چربی‌گریز نباید از مواد زیر برای پاک کردن صفحه نمایش استفاده کنید:

  • ویندکس یا دیگر پاک‌کننده‌های قوی برای شیشه
  • وایتکس و پاک‌کننده‌های مبتنی بر آن با غلظت کمتر
  • پودر ماشین لباسشویی و پودر دستی و همین‌طور مایع ظرفشویی
  • صابون مایع

پاک‌کننده‌های شیمیایی قوی به راحتی پوشش چربی‌گریز را از بین می‌برند و برخی مواد حتی به گلس یا پوشش سخت صفحه نمایش نیز آسیب می‌رسانند. برای کاملاً تمیز کردن صفحه نمایش نیازی به پاک‌کننده‌های خاص و قوی نیست. معمولاً اندکی آب کفایت می‌کند.

برای پاک کردن اصولی بهتر است از پارچه‌ی نرم مثل پارچه‌ی میکروفیبر استفاده کنید و آن را با اندکی آب مرطوب کنید. سپس آن را به آرامی روی صفحه نمایش بکشید.

آشنایی با پوشش چربی‌گریز یا Oleophobic صفحه نمایش گوشی و حفاظت و بازگردانی آن

البته آب به تنهایی برای از بین بردن ویروس‌های معروفی مثل کرونا کافی نیست. برای ضدعفونی کردن می‌توانید از مواد ضدعفونی‌کننده دارای الکل استفاده کنید. دقت کنید که مایع ضدعفونی‌کننده دارای حداقل ۶۰ درصد الکل طبی یا همان اتانول یا ۷۰ درصد ایزوپروپانول باشد. اپل توصیه کرده که از پاک‌کننده‌هایی با ۷۰ درصد ایزوپروپیل به منظور ضدعفونی کردن آیفون و آیپد و دیگر محصولات این کمپانی استفاده شود. در مورد محصولات اندرویدی نیز همین توصیه را در نظر بگیرید.

البته پاک کردن صفحه نمایش با این پاک‌کننده‌ها نیز در افزایش سرعت از بین رفتن پوشش اولئوفوبیک موثر است اما به هر حال در دوران شیوع بیماری کووید-۱۹ می‌بایست وسایل پرکاربرد را مرتباً ضدعفونی کرد.

بازگردانی پوشش اولئوفوبیک

همان‌طور که اشاره کردیم اگر از روز اول گلس نصب کرده‌اید، می‌توانید آن را جایگزین کنید تا گوشی یا تبلت شما به نظر نو و تازه برسد اما اگر گلس استفاده نکرده باشید چطور؟ 

می‌توانید از کیت پوشش اولئوفوبیک استفاده کنید. هزینه‌ی این کیت بسته به برند و کیفیت آن بین ۱۰ تا ۲۰ دلار برای یک بار استفاده یا در واقع یک دیوایس است. روش استفاده از کیت‌های پوشش اولئوفوبیک مشابه است اما بهتر است دستورالعمل دقیق استفاده از کیت را مطالعه کرده و با دقت پیاده‌سازی کنید. مراحل کلی به صورت خلاصه به شرح زیر است:

صفحه نمایش را با الکل ایزوپروپیل تا جایی تمیز کنید  که چربی و گرد و غبار و ذرات دیگر روی آن دیده نشود.

صبر کنید تا الکل تبخیر شود و صفحه نمایش کاملاً خشک شود.

کاور زیپی را روی انگشتان بکشید تا در ادامه در نقش پخش‌کننده از آن استفاده کنید.

۱۰ تا ۱۵ قطره از مایع پوشش چربی‌گریز روی صفحه بچکانید.

بلافاصله با کاور پلاستیکی که روی انگشتان کشیده‌اید، مایع چربی‌گریز را روی صفحه پخش کنید. این مایع سریع خشک می‌شود لذا سرعت عمل داشته باشید!

حدود ۸ تا ۱۲ ساعت صبر کنید و به صفحه نمایش دست نزنید تا پوشش اولئوفوبیک کاملاً بچسبد. آثار اضافی که ممکن است باقی بماند را با پارچه‌ی نرم به آرامی پاک کنید.

اگر لازم است یک بار دیگر همین مراحل را تکرار کنید و پوشش را تقویت کنید تا پوشش ضخیم‌تر شود.

توجه کنید که پوشش ضخیم‌تر، دیرتر از بین می‌رود. اگر روی سطح صفحه نمایش خطوط و خش‌هایی وجود داشته باشد، اندکی پر می‌شوند و کمتر به چشم می‌آیند.