چند سالی است که استفاده از تکنولوژی ادوبی فلش در طراحی وب به دلیل مختلف کمتر شده اما به هر حال هنوز هم در برخی سایت‌ها، محتوای فلش موجود است. اپل با توجه به آسیب‌پذیری‌های امنیتی مرتبط با Flash، قابلیت فلش پلیر را در مرورگر Safari که مرورگر پیش‌فرض اینترنت در آیفون و آیپد است، کنار گذاشته است. لذا ممکن است در مراجعه به برخی سایت‌ها و صفحات وب، با پیام خطا روبرو شوید یا صفحه به صورت کامل نمایش داده نشود.

سوال این است که برای مشاهده کردن محتوای مبتنی بر Adobe Flash در آیفون یا آیپد، چه راهکاری وجود دارد؟

آیفون و آیپد و پشتیبانی از فلش

نکته‌ی جالب این است که اپل هیچ‌گاه از تکنولوژی Flash کمپانی Adobe استقبال نکرده و در آیفون و آیپد هیچ‌گاه پشتیبانی رسمی از این نوع محتوا وجود نداشته است! علت آسیب‌پذیری‌های امنیتی و مشکلات سازگاری با لوازم لمسی بوده که هنوز هم به صورت کامل برطرف نشده است. لذا تدریجاً طراحان وب استفاده از این تکنولوژی جالب و کاربردی را کنار گذاشته‌اند و جایگزین‌هایی برای آن در نظر گرفته‌اند.

بنابراین اگر در فکر نصب کردن Flash Player روی مرورگر اینترنت سافاری هستید، بهتر است جستجو را متوقف کنید چرا که روشی برای این کار وجود ندارد!

آینده‌ی تکنولوژی Adobe Flash

محبوبیت تکنولوژی Adobe Flash در سال‌های اخیر مرتباً کاهش پیدا کرده است و در مقابل امکانات HTML5 و JavaScript جای این تکنولوژی را تدریجاً می‌گیرد. اکنون در کمتر سایتی ویدیو پلیر مبتنی بر فلش به کار می‌رود و در مقابل از قابلیت‌های پیش‌فرض HTML5 برای قرار دادن ویدیو در صفحات سایت‌ها استفاده می‌شود. این روزها بازی‌های فلش کمتری طراحی می‌شود و در مقابل طراحی بازی با دیگر تکنولوژی‌های تحت وب گسترش پیدا کرده است.

در درجه‌ی اول توصیه می‌کنیم که حین وب‌گردی از سایت‌هایی که محتوایی به صورت فلش دارند، استفاده نکنید و به دنبال سایت‌های مشابه و راهکارهای جایگزین فلش بگردید. اما در نهایت اگر چاره‌ای جز استفاده از یک سایت خاص وجود ندارد، می‌توانید به جای نصب کردن فلش پلیر و بررسی امکانات و تنظیمات Safari، از یک مرورگر معروف دیگر که به صورت پیش‌فرض از فلش پشتیبانی می‌کند، استفاده کنید.

مرورگر Puffin با پشتیبانی از Adobe Flash

مرورگری که از آن صحبت کردیم، Puffin است. این مرورگر نسخه‌ی مخصوص اندروید و همین‌طور iPhone و iPad دارد و ویژگی محبوب این مرورگر، پشتیبانی از فلش است. البته روش کار این نیست که محتوای فلش مستقیماً روی گوشی یا تبلت شما اجرا شود بلکه از یک سرور ریموت استفاده می‌شود و سپس ویدیوی آن روی دیوایس کاربر استریم می‌شود. به عبارت دیگر محتوای فلش به صورت پخش زنده روی دیوایس شما نمایش داده می‌شود.

از طرفی اگر یک بازی فلش اجرا کرده باشید و روی دکمه‌ای تپ کنید، ورودی شما که تپ کردن است برای سرور ارسال می‌شود و نتیجه‌ی کار با کمی تأخیر روی دیوایس شما استریم می‌شود. بنابراین اگر اینترنت شما پینگ یا تأخیر قابل توجهی دارد و می‌خواهید بازی‌های سرعتی که با تکنولوژی فلش طراحی شده را در آیفون یا آیپد بازی کنید، حتی مرورگر Puffin نیز چاره‌ی کار نیست.

چگونه محتوای فلش صفحات اینترنت را در آیفون و آیپد ببینیم؟

مرورگر Puffin رایگان است و علاوه بر این ویژگی‌های کاربردی دیگری نیز دارد. برای دانلود به App Store مراجعه فرمایید:

مرورگر دیگری که بد نیست امتحان کنید، Photon است. این مرورگر نیز محتوای فلش را با سبک مشابه و روی سرور ریموت اجرا می‌کند تا مشکلات امنیتی گریبانگیر کاربران آیفون و آیپد نشود.

اگر دو اپ اشاره شده پاسخ‌گو نیست، راهکار نهایی برای استفاده از محتوای فلش، استفاده از مرورگرهای دستاپی است. به خصوص در نسخه‌های قدیمی‌تر مرورگرها، قابلیت پلی کردن محتوای فلش وجود دارد و می‌توانید در ویندوز، مک‌او‌اس و لینوکس از این مرورگرها استفاده کنید. به علاوه نرم‌افزار فلش پلیر به صورت مجزا قابل نصب است و در برخی مرورگرها عمل می‌کند.

فراموش نکنید که پشتیبانی از فلش در اغلب مرورگرهای مدرن تا پایان سال جاری ادامه دارد و سپس کنار گذاشته می‌شود.