در این دنیای پهناور و وسیع ارز‌های دیجیتال، اصطلاحاتی نهفته است که بسیاری از افراد با آن آشنایی ندارند. برخی از این اصطلاحات توسط شاخص‌هایی سنجیده می‌شوند تا میزان حاد یا خفیف بودنشان مشخص شود. یکی از این اصطلاحات که با شاخص ترس و طمع سنجیده می‌‎شود، فومو و فاد است. معمولا بیشتر افراد در بدو ورود به فعالیت در حوزه ارز دیجیتال اطلاعات کافی برای انجام سرمایه‌گذاری ندارند و تمامی مسائل را بر اساس کلیت در نظر می‌گیرند.

ازآنجایی‌که بازار ارز دیجیتال پر از نوسانات شدید است، ممکن است بسیاری از افراد با ندانستن جزئیات دچار ترس شوند و همان اول کار، جا بزنند. این نوسانات موجود در بازار علاوه بر ضرر، دارای سود‌های کلانی هم هستند که بسیاری از افراد در این میان منافع خود را از سرمایه‌گذاری‌های کلان به دست می‌آورند. وجود این دوگانگی ضرر و سود در نوسانات بازار ارز دیجیتال باعث می‌شود که برخی از تریدر‌های تازه‌کار احساسات خود را پر‌رنگ دیده و از واقعیت و اصل ماجرا دور شوند.

فومو و فاد چه نقشی در شاخص ترس و طمع دارند؟

نقش فومو و فاد در شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع در بازار ارز دیجیتال، اینجا است که در میان احساسات انسان‌ها این 2 مورد را اندازه بگیرد. 2 اصطلاح فومو و فاد در بازار رمز ارز‌های دیجیتال ارتباط مستقیمی با احساسات و عواطف انسان‌ها در ترس و طمع دارد. برای اینکه بتوانید این اصطلاحات را به‌صورت جزئی و کامل بررسی کنید، نیاز دارید که با هر‌کدام به شکل جداگانه آشنا شوید. معنی و مفهوم اصطلاح فومو در این شاخص با اصطلاح فاد متفاوت است.

 

نقش فومو و فاد در شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع در بازار ارز دیجیتال، اینجا است که در میان احساسات انسان‌ها این 2 مورد را اندازه بگیرد. 2 اصطلاح فومو و فاد در بازار رمز ارز‌های دیجیتال ارتباط مستقیمی با احساسات و عواطف انسان‌ها در ترس و طمع دارد. برای اینکه بتوانید این اصطلاحات را به‌صورت جزئی و کامل بررسی کنید، نیاز دارید که با هر‌کدام به شکل جداگانه آشنا شوید. معنی و مفهوم اصطلاح فومو در این شاخص با اصطلاح فاد متفاوت است.

فومو

فومو یک اختلال بوده که از مخفف کلمات Fear of missing out به دست می‌آید. هر فرد برای اینکه با یک موضوع جدید آشنا شود، نیاز دارد که ابتدا بداند آن کلمه چه مفهوم و معنی را می‌رساند. کلمه فومو (Fomo) به معنی ترس از دست‌دادن فرصت‌ها است. فرقی نمی‌کند که شما در چه بخش از زندگی خود با این اختلال رو‌به‌رو شوید. این ترس که اولین دفعه توسط دکتر دن هرمان بررسی شد، یک اختلال اجتماعی تلقی شده که ممکن است هر فردی دچار آن شود.

 شاخص ترس و طمع، شاخصی است که میزان فومو و فاد را تعیین می‌کند. معنی این موضوع در بازار توکن‌ها یا اقلام دیگر ارز دیجیتال به معنی ترس از دست‌دادن سرمایه اولیه یا فرصت سرمایه‌گذاری است. این شناسه به موضوع تردید در مورد انجام یا عدم انجام سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال توسط یک فرد اشاره دارد.

 فرض کنید یکی از بستگان شما این کار را آغاز کرده و با خرید و فروش انواع مختلف ارز توانسته سود زیادی را کسب کند. حال این فرد در این زمان به شما پیشنهاد خرید ارزی را بدهد که در طی چند ماه درصد زیادی از آن رشد داشته و می‌توانید ارز خریداری‌شده را با قیمت بالا به فروش برسانید. شاخص ترس و طمع در این زمان است که وارد بازی می‌شود؛ شما مانده‌اید و یک تصمیم‌گیری برای انجام کار! معمولا اغلب افراد در مواجهه با این پیشنهاد بدون اینکه فکر کنند چه چیز‌هایی انتظار آن‌ها را می‌کشد، یا اطلاع کافی از ارز داشته باشند، وارد بازار می‌شوند.

چنانچه شما هم با این مضمون وارد بازار ارز‌ها شده باشید، در‌واقع نمی‌دانید که باید چه کاری برای مدیریت سرمایه خود انجام دهید. با این کار هیچ اعتنایی به میزان ارزش آن ارز نداشته و تنها بر اساس یک احساس زود‌گذر تصمیم نهایی را گرفته‌اید.

فاد

کلمه فاد (Fud) تشکیل شده از کلمات Fear Uncertainty Doubt است. تمامی این کلمه‌ها در کنار یکدیگر به معنای ترس، عدم قطعیت و تردید هستند. این کلمات در شاخص ترس و طمع و همچنین بازار‌های ارز دیجیتال جای داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کلمه مخفف، علاوه بر ارز دیجیتال، در بسیاری از مفاهیم زندگی هم کاربرد دارد. اما موضوع اصلی دلیل به‌کار‌رفتن آن در دنیای ارز‌ها است. کلمه فاد در راستای فومو قرار گرفته و تکمیل‌کننده آن است.

فومو و فاد چه نقشی در شاخص ترس و طمع دارند؟

از فاد زمانی استفاده می‌شود که معمولا افراد روی یک ارز سرمایه‌گذاری کرده و آن را خریده‌اند و با مشاهده پایین آمدن قیمت آن تصمیمات دیگری می‌گیرند. نوسانات موجود در این بازار‌ها بسیاری از مواقع شدید است؛ یعنی امکان دارد در عرض چند دقیقه قیمت ارز افزایش‌یافته و چند دقیقه یا ساعت بعد همان قیمت با افت زیادی مواجه شود. ازاین‌رو بسیاری از تریدر‌ها که یک ارز را با قیمت نسبتا مناسب خریداری کردند، با پایین آمدن قیمت احساس خطر کرده و ترید خود را سریعا می‌فروشند.

شاخص ترس و طمع در اینجا با پایین آمدن عرضه برای خرید، متوجه میزان ترس معامله‌گران می‌شود. فاد معمولا توسط افرادی که در شبکه‌های مجازی جایگاه ویژه‌ای دارند یا برخی سیاست‌مدار‌ها ایجاد می‌شود. ممکن است برخی از این افراد با هدف بازی گرفتن تریدر‌ها این اخبار را به‌دروغ پخش کنند؛ وقتی اخبار پایین آمدن قیمت ارز در شبکه‌های اجتماعی توسط فردی تأثیر‌گذار به‌دروغ پخش شود، فاد به وجود آمده و در پی آن بسیاری از افراد ضرر زیادی را متحمل می‌شوند.

معامله‌گرانی که قصد دارند از اخبار دقیق و با اطلاعات صحیح با‌خبر شوند، می‌توانند این شاخص را بررسی کرده و از صلاحیت یا عدم صلاحیت ماجرا خبردار شوند.

نشانه‌های فومو و فاد چیست و به چه علتی به وجود می‌آیند؟

بسیاری از معامله‌گران بدون اینکه بدانند، دچار این اختلال‌ها می‌شوند. فومو و فاد علاوه بر تأثیر‌گذاری روی بازار کریپتوکارنسی و قیمت ارز‌های موجود در آن، روی روحیه تریدر‌ها هم تاثیر می‌گذارد. معمولا این شکل از تأثیر، به‌صورت منفی بوده و معامله‌گران روحیه خود را می‌بازند. این باخت دادن بر اثر ترس بوده و می‌تواند با برخی نشانه‌ها خود را ظاهر کند. اگرچه برخی معامله‌گر‌ها در مواجهه با پایین آمدن ارز، ترید خریداری‌شده خود را نمی‌فروشند، اما ممکن است دچار اختلال‌های فومو و فاد شوند.

چنانچه گمان می‌کنید شما هم دچار آن‌ها شده‌اید، بهتر است پیش از بررسی شاخص ترس و طمع، خود را بر اساس نشانه‌های زیر محک بزنید.

  • می‌ترسید که نسبت به سود کردن، عقب بمانید.
  • همیشه و در همه حال ارز خریداری‌شده خود را از نظر قیمت آن و خبر‌های شبکه‌های اجتماعی را چک می‌کنید.
  • با خود می‌گویید که نکند یک‌شبه تمامی سرمایه خود را از دست دهم؟!

معمولا فاد با هدف خاصی به وجود می‌آید؛ در غیر این صورت فومو برای به‌وجود‌آمدن دلیل خاصی ندارد. می‌توان از کم‌شدن شدید قیمت ارز‌ها در کریپتوکارنسی، وضع قانون توسط دولت یا شایعه آن و صحبت‌های منفی افرادی که جایگاه خاصی داشته یا در حوزه کریپتوکارنسی فعالیت می‌کنند، به‌عنوان برخی اهداف فاد نام برد. می‌توان نتیجه تمامی این اهداف را در این شاخص یعنی ترس و طمع شناسایی کرد.

چگونگی مقابله با 2 اختلال فومو و فاد

 معمولا افراد ابتدا دچار فومو شده و در پی آن با فاد رو‌به‌رو می‌شوند. می‌توان گفت تعداد حداقلی از اشخاصی که درگیر فومو شده‌اند، با آن مقابله کرده و راه را برای ورود فاد بستند. اما هیچ‌وقت برای انجام این کار دیر نیست. به‌نوعی گفته می‌شود که ماهی را هروقت از آب بگیرید تازه است. برای حل این مشکل لازم است ابتدا احساسات و عواطف خود را به‌خوبی بشناسید و سپس سعی کنید که بر اساس منطق خود تصمیم‌گیری کنید.

ترس و نگرانی بیش از اندازه در معاملات معمولا در افراد مبتدی و یا سرمایه‌گذاری‌‌های غیراصولی دیده می‌شود. در نتیجه با افزایش تجربه، یادگیری و مهارت می‌توان گفت که این موضوع کاهش پیدا می‌کند.

فومو و فاد چه نقشی در شاخص ترس و طمع دارند؟

منابع: wallex.ir و bybit.com