امروزه کسب و کارها برای تبلیغ محصولات، خدمات و برند خود، از انواع روش های تبلیغاتی استفاده می کنند. به همین دلیل هم است که به هر جایی که نگاه می کنید قطعا یک تبلیغ به چشم شما می خورد؛ برای مثال هنگام تماشای تلویزیون، قدم زدن در شهر یا هنگام استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی، حداقل یک تبلیغ را مشاهده خواهید کرد . بنابراین هر کسب و کاری با توجه به نیازهای خود، بودجه تبلیغاتی و مخاطبان هدفی که دارد، انواع روش های تبلیغاتی را بررسی و انتخاب می کند. پس برای اینکه با انواع این روش ها آشنا شوید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات، جزئی از استراتژی بازاریابی هر کسب و کاری است که از آن برای آگاه سازی از برند، معرفی خدمات و محصولات، جذب مشتری، بازاریابی و فروش از طریق رسانه‌های مختلف استفاده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی روش‌های تبلیغاتی هم دچار تغییر و تحول بزرگی شده‌اند به طوری که از تبلیغاتی چاپی و سنتی خیلی کم استقبال می‌شود و تبلیغات دیجیتال به عنوان گزینه مدرن‌تر، انتخاب نهایی اکثر کسب و کارها شده است. بنابراین شرکت‌ها و کسب و کارها با استفاده از فناوری و ابزارهای کاربردی، روش‌های جدیدی را برای هدف‌گیری مخاطبان و همچنین بررسی اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی خود در اختیار دارند. اگر برای برند و کسب و کار خود نیاز به تبلیغات دارید، لازم است تا مدیریت شده وارد این حوزه شوید. بنابراین برای بررسی مراحل ایجاد برند و تبلیغات، آموزش فرادرس می‌تواند کمک کننده باشد:

انواع روش های تبلیغاتی

کسب و کارها می توانند برای دستیابی به مخاطبان هدف و یا اطلاع رسانی عمومی از تبلیغات مختلفی استفاده کنند که عبارتند از:

تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی به تبلیغاتی گفته می‌شود که اغلب در روزنامه‌ها، مجلات، بروشورها، تراکت‌ها و پوسترها انجام می‌گیرد. در گذشته که راه‌های محدودی برای تبلیغات وجود داشت، تبلیغات چاپی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت اما رفته‌رفته از محبوبیت آن کاسته شد. با استفاده از این روش تبلیغاتی، می‌توانید به گروه خاصی از افراد مثلاً کسانی که مجلات تخصصی را دنبال می‌کنند، دسترسی داشته باشید و همچنین می‌توانید با چاپ صفحات رنگی و تمام صفحه، تجربه بصری بهتری را به مخاطبان ارائه دهید.

تبلیغات پستی

در واقع این روش به نوعی همان تبلیغات چاپی است که محتوای تبلیغاتی مانند تراکت، پوستر، کاتالوگ، بروشور، خبرنامه، نامه و بسته‌های پستی، از طریق پست برای مشتریان ارسال می‌شود. این رویکرد برای جلب اعتماد بیشتر مخاطبان و همچنین تبدیل آنها به مشتری وفادار استفاده می‌شود. از مزایای دیگر تبلیغات پستی، این است که به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا بازار هدفمندتری را نسبت به سایر فرمت‌های تبلیغات چاپی شناسایی کنند. در کنار ارسال تبلیغات پستی، شما می‌توانید در همه این رسانه‌ها، آگهی تبلیغاتی هم منتشر کنید.

معرفی انواع روش های تبلیغاتی به زبان ساده

تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تلویزیونی نوعی از تبلیغات ویدئویی است که در آن شرکت‌ها، محصولات یا خدمات خود را تحت عنوان «پیام‌های بازرگانی» تبلیغ می‌کنند. همان‌طور که می دانید این مدل از تبلیغات هزینه بسیار زیادی دارد اما همچنان یکی از تأثیرگذارترین رسانه‌ها برای تبلیغات است چرا که با اطلاع رسانی‌های مداوم و منظمی که انجام می‌شود، برندها را در ذهن مخاطب ماندگار می‌کند. بنابراین تکرار تبلیغات، به ایجاد شناخت و آگاهی از برند کمک می‌کند.

تبلیغات رادیویی

رادیو شکل دیگری از انواع روش‌های تبلیغاتی است که هر شنونده می‌تواند در حین انجام فعالیت‌های روزمره مانند رانندگی یا حتی انجام کارهای خانه، آنها را بشنوند. رادیو هم مانند تلویزیون، امکان تکرار تبلیغات را دارد که این موضوع می‌تواند به شناخت بیشتر برندها و کسب و کارها کمک کند. شما می‌توانید فرکانس‌های ویدئویی که در بین مخاطبان محبوب‌تر هستند را پیدا کنید و همچنین ساعاتی از روز که از رادیو بیشتر استفاده می‌شود را برای اجرای تبلیغات انتخاب کنید. به عنوان مثال در بازه زمانی صبح، زمانی که می دانید بسیاری از مخاطبان با ماشین به محل کار خود می‌روند، تبلیغ کنید.

تبلیغات پادکست

کسب و کارها می‌توانند به عنوان اسپانسر پادکست‌ها فعالیت کنند و از این طریق تبلیغات کنند و یا در زمان پخش پادکست‌ها به معرفی محصول یا خدمات خود بپردازند که معمولاً در ابتدا، اواسط و انتهای پادکست قرار می‌گیرند. برای مثال اغلب، شرکت‌ها کد تخفیفی را در اختیار شنوندگان پادکست قرار می‌دهند تا به این وسیله مخاطبان جدیدی را جذب کنند.

تبلیغات موبایلی

تبلیغات موبایلی از طریق رسانه‌های اجتماعی، صفحات وب یا داخل اپلیکیشن ها به روش‌های مختلفی از جمله تبلیغات بنری، ویدئویی، پوش نوتیفیکیشن، کلیکی و پیامکی انجام می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که در حال انجام یک بازی موبایلی هستید ممکن است تبلیغاتی برای بازی‌های مشابه دریافت کنید یا همه ما قطعاً پیامک‌های تبلیغاتی را دریافت کرده‌ایم. روش دیگری که کسب و کارها برای تبلیغات موبایلی انجام می‌دهند، ترکیب آن با تبلیغات چاپی و با استفاده از کدهای QR است. برای مثال وقتی کاربران یک کد QR را در مجله‌ای می‌بینند، می‌توانند آن را با استفاده از دستگاه تلفن همراه خود اسکن کنند و به وبسایت آن کسب و کار ارجاع داده شوند و یا کد تخفیفی را دریافت کنند.

معرفی انواع روش های تبلیغاتی به زبان ساده

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی را برای تبلیغات ایجاد کرده است که کسب و کارها می‌توانند از این طریق تبلیغات خود را در پلتفرم‌های مختلف و با توجه به نیاز و استراتژی‌های خود انجام دهند. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، مانند سایر تبلیغات دیجیتال، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا مخاطبان خاصی را هدف قرار دهند. آنها ممکن است بر اساس موقعیت جغرافیایی، گروه سنی یا رفتار مشتریان و سوابق خرید، بر روی دستیابی به مشتریان تمرکز کنند. به عنوان مثال، یک کسب و کار کوچک می‌تواند از تبلیغات ارگانیک در شبکه‌های اجتماعی خودش استفاده کند و از دنبال کنندگانش اکشن یا عملی را درخواست کند مثل اینکه پستی را لایک کنند و یا اپلیکیشن را نصب کنند. چیزی که در حال حاضر بازخورد مناسبی را برای اکثر کسب‌وکارها فراهم کرده است این است که از اینفلوئنسرها، وبلاگ‌نویسان یا افراد مشهور برای تبلیغات برند یا محصولات استفاده می‌شود. این روش‌ها برای استراتژی آگاهی از برند بهتر عمل می‌کند.

تبلیغات جستجو

تبلیغات جستجوی پولی یکی از انواع روش های تبلیغاتی و از نوع تبلیغات آنلاین است که گاهی اوقات به عنوان تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) شناخته می شود. شرکت‌هایی که از تبلیغات PPC استفاده می‌کنند تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنند که کاربران روی تبلیغ آن‌ها کلیک کنند. آنها روی کلمات کلیدی خاصی که معمولاً مربوط به کسب و کارشان است، کمپین های تبلیغاتی را در موتورهای جستجو راه اندازی می کنند. برای مثال، شرکتی که دوچرخه‌های تاشو می‌فروشد، کلمه کلیدی «دوچرخه‌های تاشو» را در لیست خود گنجانده است تا هنگامی که کاربران این عبارت را جستجو می کنند، محصولات این شرکت به عنوان تبلیغ در نتایج جستجو ظاهر می شوند.

تبلیغات بنری یا نمایشی

تبلیغات نمایشی نوعی از تبلیغات دیجیتالی بوده که مواردی مانند تبلیغات بنری در بالا یا کنار صفحات وب، تبلیغات پاپ آپ، تبلیغات ویدیویی و ... را شامل می‌شود که با توجه به ماهیت این نوع از تبلیغات، نرخ بازدید و کلیک مناسبی دارند. یکی از روش‌های مورد استفاده در تبلیغات نمایشی، ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ است. به این صورت که وقتی کاربری از یک سایت بازدید می‌کند، اغلب کوکی‌های مرورگر را می‌پذیرد که این عمل به سایت اجازه می‌دهد رفتار کاربر را ردیابی کند و در ادامه با اطلاع رسانی‌های مختلف، کاربران را به مشتریان وفادار تبدیل کند.

معرفی انواع روش های تبلیغاتی به زبان ساده

تبلیغات محیطی (فضای باز)

تبلیغات محیطی به تبلیغاتی گفته می‌شود که در فضای باز مثل بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی نصب می‌شود. این مدل از تبلیغات در مکان‌های عمومی، روی وسایل نقلیه مثل بدنه اتوبوس‌ها یا داخل واگن‌های مترو دیده می‌شوند. هدف تبلیغات در فضای باز جلب توجه تعداد زیادی از افراد جامعه است که به کسب و کارها کمک می‌کند تا آگاهی از برند خود را در یک مکان خاص جغرافیایی افزایش دهند. معمولاً در این روش تبلیغاتی از تصاویر پررنگ و کلمات کمتری استفاده می‌کنند تا محتوا به راحتی قابل درک باشد.

تبلیغات چریکی (پارتیزانی)

تبلیغات چریکی به روش‌هایی اشاره دارد که علی رغم هزینه پایین، خیلی هم متعارف نیستند. این روش، از تکنیک‌های خلاقانه برای جلب توجه افراد استفاده می‌کند و هدف آن غافل گیری و درگیر کردن ذهن مخاطب است. در تصویر زیر نمونه‌ای از این نوع تبلیغات را مشاهده می‌کنید:

معرفی انواع روش های تبلیغاتی به زبان ساده

تبلیغات و بازاریابی چریکی گاهی اوقات تعامل یا مشارکت عمومی را در پی دارد به این صورت که ممکن است افراد را تشویق کند تا با این تبلیغات عکس بگیرند و آن را با استفاده از یک هشتگ در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند یا اینکه به افراد مختلف معرفی کنند. در نتیجه تبلیغات دهان به دهان می‌تواند به عنوان راهی مؤثر و کم هزینه برای ایجاد آگاهی از برند انجام شود. پس شرکت‌هایی که از تبلیغات چریکی استفاده می‌کنند، در واقع به دنبال این هستند که خیلی در چشم باشند تا افراد زیادی را ترغیب کنند.

تبلیغات نامحسوس (جایگذاری محصول Product placement)

یکی دیگر از انواع روش‌های تبلیغاتی تبلیغات نامحسوس است. در این مدل از تبلیغات، یک شرکت یا کسب و کاری با پرداخت هزینه، محصول خود را در رسانه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی به صورت نامحسوس قرار می‌دهد. شاید مشاهده کرده باشید که در برنامه‌های مختلف تلویزیونی، آب میوه یا مایع ظرف‌شویی با برند خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برچسب آن قابل مشاهده است.

معرفی انواع روش های تبلیغاتی به زبان ساده

تبلیغات خدمات عمومی

تبلیغات خدمات عمومی به تبلیغاتی اطلاق می‌شود که به جای یک محصول، یک فرهنگ، علت یا ایده را ترویج می‌کنند. این تبلیغات که اغلب اعلان‌های خدمات عمومی (PSA) نامیده می‌شوند، هدفشان اطلاع‌رسانی عمومی در مورد موضوعی است که به نفع افراد جامعه باشد و مقاصد تجاری ندارند. سازمان‌های دولتی، گروه‌های اجتماعی و مذهبی، خیریه‌ها و شرکت‌های غیر انتفاعی معمولاً از این روش تبلیغاتی استفاده می‌کنند تا خدمات عمومی، موضوعات رفاهی و... را در قالب‌های مختلف مانند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی یا ویدئویی آنلاین ارائه کنند. به عنوان مثال، مراکز کنترل بیماری، با انجام تبلیغات عمومی، شهروندان را به انجام غربالگری‌های بهداشتی یا آمادگی برای بلایای طبیعی آگاه می‌کنند.

کلام آخر در مورد انواع روش های تبلیغاتی

اگر چه هم بازاریابی و هم تبلیغات در راستای اهداف کلی تبلیغاتی و استراتژی فروش یک شرکت انجام می‌شود، با این حال دو موضوع و دو بخش متفاوت هستند. اگر به هر یک از این زمینه‌ها علاقه دارید، مهم است که تعریف و تفاوت‌های آنها را بدانید و بتوانید مفهومشان را از هم تفکیک کنید: تبلیغات مجموعه‌ای از استراتژی‌های ارتباطی است که یک شرکت برای اجرای کمپین بازاریابی استفاده می‌کند. اما بازاریابی فرآیند برنامه ریزی، اجرا و بهینه سازی استراتژی‌های تبلیغاتی با هدف افزایش دید و آگاهی از برند و افزایش فروش است. همچنین بازاریابی به یک شرکت اجازه می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را تعریف کند، بازارهای بالقوه خود را جستجو کند و یک استراتژی برای هدف قرار دادن مخاطبان مورد نظر خود ایجاد کند. برای آشنایی بیشتر با مبحث بازاریابی و انواع روش‌های تبلیغاتی، می‌توانید مجموعه آموزش‌های فرادرس که در این رابطه منتشر شده‌اند را مشاهده کنید: