حتماً شما هم به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان برای سیستم عامل اندروید خود برنامه بنویسید و اپلیکیشن دلخواه خود را طراحی کنید، پاسخ ساده است؛ با آموزش برنامه نویسی اندروید می‌توان راه‌هایی برای ساخت اپلیکیشن اندروید پیدا کرد. اگر می‌خواهید بدانید با چه راه‌هایی برنامه نویسی اندروید انجام داد و اپلیکیشن برای اندروید نوشت، با ما همراه باشید.

مقدمه آموزش برنامه نویسی اندروید

قطعاً شما هم می دانید که هر دستگاه یا سیستمی دارای یک سیستم عامل است و به کمک آن کاربران قادر هستند با سیستم ارتباط برقرار کنند. سیستم عاملی که در اکثر گوشی‌های موبایل وجود دارد اندروید نام دارد. به احتمال زیاد شکل ربات سبز رنگ زشت را شما هم دیده‌اید، این شخصیت نشان دهنده سیستم عامل اندروید است که علاوه بر گوشی‌های موبایل در دیگر دستگاه‌ها مانند تلویزیون، دستگاه‌های پوشیدنی، ساعت‌های مچی، تبلت و غیره وجود دارد. سیستم عامل اندروید بیش از 15 سال است که منتشر شده و هر ساله به مقدار قابل توجهی پیشرفت می‌کند. این سیستم عامل برخلاف گوشی‌های آیفون که تنها از سیستم عامل ios بهره می‌برد در بیشتر گوشی‌های موبایل با برندهای مختلف حضور دارد و توجه کاربران زیادی را از جمله کاربران ایرانی به خود جلب کرده است. در یک نظرسنجی که بین کاربران موبایل انجام شد، بیشتر افرادی که از گوشی‌های موبایل هوشمند استفاده می‌کردند دارای سیستم عامل اندروید بودند. زمانی که شما می‌خواهید برای یک گوشی موبایل با سیستم عامل اندروید برنامه بنویسید، در واقع برنامه نویسی اندروید انجام داده‌اید. اما آیا برنامه نویسی اندروید به همین جا ختم می‌شود؟ قطعاً خیر! برای اینکه بتوانید برای اندروید برنامه نویسی کنید نیازمند برخی پیش نیازها و یک زبان برنامه نویسی هستید. معروف‌ترین زبان برای نوشتن برنامه اندرویدی جاوا است که توسط شرکت سازنده اندروید یعنی گوگل به رسمیت شناخته شده است.

اما جالب است بدانید که می‌توان با زبان‌های دیگری نیز برنامه نویسی اندروید انجام داد. در ادامه مطلب آموزش برنامه نویسی اندروید می‌خواهیم در مورد محیط‌های توسعه و برنامه نویسی اندروید بیشتر صحبت کنیم. اما بیایید قبل از این کار منابع آموزش برنامه نویسی اندروید را بررسی کنیم. یکی از این منابع فرادرس می‌باشد که با داشتن ساعت‌ها ویدیو آموزشی در مورد برنامه نویسی یکی از منابع مورد اعتماد بسیاری از کاربران شده است. برای دریافت آموزش مربوطه بر روی لینک زیر کلیک کنید.

محیط های توسعه اندروید

در مورد برنامه نویسی اندروید صحبت کردیم، اما آیا می دانید که چگونه می‌توان این کار را انجام داد و یک اپلیکیشن موبایل طراحی کرد؟ برای این که بتوانیم به این سؤال جواب دهیم ابتدا بیایید بگوییم که آیا با نرم افزارها در کامپیوتر آشنایی دارید؟ به نرم افزاری که به وسیله آن قادر خواهید بود برای سیستم عامل اندروید برنامه بنویسید محیط توسعه یا IDE گفته می‌شود. IDE ها یک محیط برنامه نویسی هستند که برنامه نویسان در آن جا برنامه مورد نظر خود را با توجه به زبان و پلتفرم مرتبط می‌نویسند. علاوه بر اینکه زبان‌های مختلفی برای برنامه نویسی اندروید وجود دارد، به همین ترتیب از پلتفرم‌های مختلفی نیز می‌توان برای برنامه نویسی استفاده کرد.

اگر می‌خواهید در آموزش برنامه نویسی اندروید بهترین تلاش خود را کنید و همه چیز را به خوبی یاد بگیرید بایستی دقت و خلاقیت بالایی داشته باشید. برنامه نویسی فقط یاد گرفتن و تلاش کردن نیست! برنامه نویسی را باید بفهمید و دیدگاه برنامه نویسی داشته باشید. برخی از IDE ها که برای نوشتن برنامه سیستم عامل اندروید طراحی شده‌اند این قابلیت را نیز دارند که از آن خروجی IOS بگیرید. در این صورت آن اپلیکیشن قابل نصب بر روی گوشی‌های آیفون نیز خواهد بود. در ادامه می‌خواهیم برخی از این محیط‌های برنامه نویسی را به شما معرفی کنیم تا بر اساس علاقه و کاربردهایی که هر کدام از IDE ها دارند یکی را انتخاب کنید.

اندروید استودیو؛ مهم ترین IDE برنامه نویسی اندروید

اگر علاقه مند به برنامه نویسی هستید، به احتمال زیاد اسم اندروید استودیو به گوشتان خورده است. اندروید استودیو IDE رسمی شرکت گوگل برای برنامه نویسی و توسعه اپ های اندروید است. این محیط توسعه بسیار پیشرفته و قدرتمند است و هر چیزی که یک برنامه نویس اندروید برای طراحی اپلیکیشن به آن نیاز دارد در آن یافت می شود.

اندروید استودیو؛ مهم ترین IDE برنامه نویسی اندروید

در اندروید استودیو از زبان رسمی طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید یعنی جاوا استفاده می‌شود، اما به تازگی زبان کاتلین نیز به آن اضافه شده است. کاتلین یکی از زبان‌های جدید است که برخی معتقدند با آمدن کاتلین دیگر دوره استفاده از جاوا به اتمام رسیده و بایستی کاتلین به طور رسمی جایگزین زبان جاوا در اندروید استودیو شود. در ادامه آموزش برنامه نویسی اندروید می‌خواهیم به یک نکته مهم اما غمگین اشاره کنیم و آن این است که اندروید استودیو متأسفانه در ایران تحریم می‌باشد و برای نصب و استفاده از آن بایستی از روش‌های دور زدن تحریم استفاده کنید. این کار غیر ممکن نیست و می‌توانید به کمک نرم افزارهای تغییر آی پی و DNS این کار را انجام دهید و بدون مشکل از اندروید استودیو استفاده نمایید.

سیستم عاملی که برای استفاده از اندروید استودیو باید داشته باشید ویندوز 7 و بالاتر و سیستم عامل مک و لینوکس است. البته باید این را در نظر بگیرید که تنها سیستم عامل در نصب و استفاده از اندروید استودیو مدنظر نیست و بایستی از سخت افزار قوی سیستم نیز بهره‌مند باشید. حتی اگر حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب اندروید استودیو داشته باشید، باز هم سیستم در هنگام اجرای اندروید استودیو به کندی کار خواهد کرد، پس اگر فکر برنامه نویسی با اندروید استودیو را دارید حتماً از یک سیستم با حداقل CPU Core i5 و Ram 8 GB استفاده کنید تا هنگام اجرا به مشکل برنخورید.

اکلیپس؛ قدیمی اما قدرتمند!

پیش از اینکه اندروید استودیو برای طراحی اپلیکیشن اندرویدی به صورت رسمی معرفی شود، برنامه نویسان از Eclipse برای برنامه نویسی اندروید استفاده می کردند. این محیط توسعه بر پایه زبان جاوا طراحی شده و نیازی به نصب بر روی سیستم عامل ندارد، به طوری که تنها کافیست آن را دانلود و اجرا کنید، IDE شما حاضر است و می توانید از آن برای برنامه نویسی استفاده کنید.

اندروید استودیو؛ مهم ترین IDE برنامه نویسی اندروید

برای کار کردن با این محیط توسعه بایستی زبان جاوا را یاد بگیرید. بهتر است به این نکته نیز توجه کنیم که جاوا تنها برای نوشتن برنامه اندروید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و مهم‌ترین کاربرد آن نوشتن برنامه‌های سیستمی است. به همین دلیل با استفاده از اکلیپس می‌توانید برای سیستم عامل ویندوز نیز برنامه بنویسید. اکلیپس از برخی زبان‌های برنامه نویسی دیگر نیز پشتیبانی می‌کند و صرفاً در زبان برنامه نویسی جاوا خلاصه نمی‌شود. به همین دلیل هنوز هم اکلیپس یک IDE محبوب و مورد علاقه بسیاری از برنامه نویسان شناخته می‌شود و طرفداران خود را دارد.

زامارین؛ تلفیقی از ویژوال استودیو

همان‌طور که در ابتدای مطلب آموزش برنامه نویسی اندروید گفتیم، برای برنامه نویسی اندروید تنها زبان برنامه نویسی جاوا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، برخی دیگر از زبان‌ها نیز وجود دارند که قابلیت تبدیل شدن به کدهای مورد نیاز برای اجرا در اندروید هستند. یکی از این زبان‌های سی شارپ است. برای اینکه بتوانید با زبان برنامه نویسی سی شارپ برای اندروید برنامه بنویسید، لازم است که از IDE زامارین استفاده کنید. زامارین یک محیط توسعه قدرتمند است که قابلیت طراحی اپلیکیشن برای اندروید و آی او اس را به صورت همزمان دارد. به طوری که پس از اتمام برنامه نویسی هم برای گوشی‌های اندرویدی و هم برای گوشی‌های آیفون می‌توانید از آن خروجی بگیرید. زامارین بخشی از ویژوال استودیو محسوب می‌شود و در ابتدا نیز به صورت یک قابلیت در همین IDE وجود داشت، اما بعدها به یک پلتفرم مستقل تبدیل شد و به کمک زبان سی شارپ تحول زیادی در دنیای برنامه نویسی اندروید به وجود آورد.

زامارین؛ تلفیقی از ویژوال استودیو

زامارین از همان ابتدا با شعار صرفه جویی در وقت تهیه شده است، یعنی سازندگان این محیط توسعه می‌خواستند که گرفتن خروجی هم برای اندروید و هم برای IOS امکان پذیر باشد. گفتنی است که آنان به هدف خود رسیدند اما مشکلی که در این بین وجود دارد، حجم اپلیکیشن های طراحی شده است. متأسفانه هر کدام از اپلیکیشن هایی که به وسیله زامارین طراحی و تولید می‌شوند چندین برابر اپلیکیشن های طراحی شده توسط اندروید استودیو حجم دارند. از طرفی این پلتفرم از سیستم عامل لینوکس پشتیبانی نمی‌کند و همین دلیل باعث شده است که بسیاری از برنامه نویسان کلاً استفاده از زامارین را کنار بگذارند.

فلاتر؛ تحولی نوین در برنامه نویسی اندروید

به احتمال زیاد نام فلاتر به گوشتان خورده است، اما نمی‌دانید که این IDE در چندین سال اخیری که منتشر شده است چقدر محبوبیت پیدا کرده است. این پلتفرم توسط شرکت گوگل در سال 2017 توسعه داده شد تا افرادی که نمی‌توانند با اندروید استودیو برای سیستم عامل اندروید برنامه بنویسند، از این پلتفرم به عنوان جایگزین استفاده کنند که به طرز شگفت آوری با طرفداران زیادی روبرو شده است. برنامه‌هایی که به وسیله فلاتر نوشته می‌شوند از زبان دارت استفاده می‌کنند که بسیار شبیه به زبان کاتلین است. به گفته شرکت گوگل، استفاده از این پلتفرم به خصوص برای کسانی که با کار کردن از اندروید استودیو مشکل دارند پیشنهاد می‌شود زیرا دارای امکانات زیادی همانند اندروید استودیو می‌باشد. علاوه بر همه این‌ها، فلاتر قابلیت این را دارد که تنها با یک بار کد نوشتن بتوانید دو خروجی اندروید و IOS بگیرید.

فلاتر؛ تحولی نوین در برنامه نویسی اندروید

به دلیل استفاده آسان از این پلتفرم، بسیاری آن را جایگزین اندروید استودیو و حتی IDE های طراحی اپلیکیشن IOS کرده اند. جامعه برنامه نویسان این پلتفرم همانند اندروید استودیو بزرگ است و اگر مشکلی داشته باشید به راحتی می توانید سوالات خود را در گروه های رفع اشکال بپرسید.

چگونه برنامه نویس اندروید شویم؟

اگر بتوانید در یکی از زبان‌های برنامه نویسی که در بالا معرفی کردیم تخصص پیدا کنید، تنها یک قدم با برنامه نویس اندروید شدن فاصله خواهید داشت. برای برنامه نویس اندروید شدن همانند دیگر پلتفرم‌ها باید یکی از زبان‌هایی که بتوان با آن برنامه نویسی اندروید انجام داد یاد بگیرید، سپس به قدری در آن زبان تمرین و تکرار داشته باشید که به قول معروف دستتان به کدنویسی برای اندروید عادت کرده باشد. برنامه نویسی برای افراد تازه کار ممکن است سخت و چندان خوشایند نباشد، اما قطعاً هر تلاشی ثمره خود را دارد. اگر به برنامه نویسی اندروید علاقه دارید از یادگیری و آموزش برنامه نویسی اندروید غافل نشوید.

در همین حین می‌توانید از منابع آموزشی مختلف برای یادگیری برنامه نویسی اندروید استفاده کنید. مشخص است که برنامه نویسی اندروید فقط به اینجا ختم نمی‌شود و ممکن است درمورد برخی موارد نیز نیازمند یادگیری زبان جدید باشید. برای مثال در همین برنامه نویسی اندروید علاوه بر یک زبان برنامه نویسی، باید زبان Xml و SQL را نیز یاد بگیرید. Xml یک زبان نشانه گذاری است که بسیار شبیه HTML می‌باشد و در طراحی بخش‌های ظاهری اپلیکیشن های اندرویدی و ایجاد آیتم‌های مختلف در برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان نیز به جز چند استثناء دارای تگ شروع و پایان است و در دو حالت گرافیکی و به صورت کد می‌توان آن را ویرایش کرد.

چگونه برنامه نویس اندروید شویم؟

یادگیری Xml بسیار ساده است و یادگیری آن برای برخی افراد در حد یک هفته طول کشیده است که در مقابل تایم یادگیری زبان‌های دیگر واقعاً هیچ است! مورد بعدی که زبان SQL است برای مدیریت داده‌ها و اطلاعات پایگاه داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. SQL به معنای زبان کوئری ساختار یافته است و هر برنامه نویسی باید با آن آشنایی داشته باشد زیرا در هر حوزه‌ای از برنامه نویسی که با پایگاه داده سر و کار داشته باشید، ممکن است با SQL ملاقات کنید. در پایان مقاله آموزش برنامه نویسی اندروید می‌خواهیم برای اینکه برنامه نویسی اندروید به خوبی برایتان جا بیوفتد، یک آموزش برنامه نویسی اندروید با موضوع کاربردی از فرادرس به شما معرفی کنیم که در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را دریافت کرده و برنامه نویسی اندروید را به صورت ویدیویی یاد بگیرید. برای مشاهده آموزش به لینک زیر مراجعه کنید.

سخن آخر درمورد آموزش برنامه نویسی اندروید

در این مطلب سعی کردیم مسیر اصلی برنامه نویس شدن را به شما بیاموزیم تا بتوانید در موقعیتی عالی و نه استرس زا یکی از IDE های مرتبط با حوزه برنامه نویسی اندروید را انتخاب کنید و شروع به کار کردن با برنامه نویسی اندروید باشید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.