یکی از زبان هایی که در کنار یادگیری زبان انگلیسی در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است آموزش زبان آلمانی است که هرکسی می تواند در کنار زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری برای آموزش این زبان نیز اقدام کند.بسیاری از افرادی که می خواهند برای تحصیل یا کسب و کار خود و همچنین سفر به کشور آلمان و همچنین کشورهای آلمانی زبان اقدام کنند نیاز است تا با مراحل آموزش این زبان آشنا شوند و در این راه باید علیرغم یادگیری لغات و واژگان، بصورت اصولی تمامی تکنیک ها و گرامرهای آلمانی را یاد بگیرند. در این مطلب می خواهیم ضمن معرفی ساختار جمله در این زبان به بررسی ضمایر ملکی آلمانی بپردازیم و برای هرکدام از آنها مثال و نمونه مورد نیاز را ذکر کنیم، پس تا انتهای این مطلب آموزشی با ما همراه باشید.

دلایل اهمیت یادگیری زبان آلمانی

قبل از اینکه بخواهیم مراحل آموزش این زبان را پیگیری کنیم نیاز است تا با دلایل مهم یادگیری زبان آلمانی آشنا شویم و اینکه چرا در دنیای امروز آموزش زبان آلمانی مورد توجه قرار گرفته است؟ برای این سوال در ادامه دلایل مختلفی را طبق اهمیت آنها آورده ایم.

موقعیت های شغلی

یکی از مواردی که می توان جهت یادگیری زبان آلمانی اقدام کنیم مربوط به موقعیت های شغلی است. این مسئله می تواند خود بعنوان یکی از مهمترین دلایل مورد نظر ما باشد چون کشور آلمان یکی از کشورهای پیشرفته و صنعتی در جهان است که افراد زیادی برای کسب کار و شغل مناسب به این کشور سفر می کنند.

صنعت توریسم و گردشگری

توریست های آلمانی در تعطیلات و سفرهای خود پول زیادی خرج می کنند و به این خاطر یادگیری زبان آلمانی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بعنوان راهنمای تورهای مسافرتی به شهروندان این کشور خدمات گردشگری ارائه کنید.

تجارت

آموزش زبان آلمانی در ایجاد تجارت و کسب کار شما می تواند بسیار تعیین کننده باشد چون شرکای اقتصادی زیادی از این کشور در سراسر جهان یافت می شوند که می خواهند در زمینه های متعددی به تجارت بپردازند.

کسب دانش

کشور آلمان بعنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه انتشارت کتاب های جدید در جهان شناخته می شود که بسیاری از وبسایتهای علمی نیز بصورت اختصاصی به زبان آلمانی مقالات و پژوهش های خود را منتشر می کنند.

ایجاد ارتباط

امروزه بحث ارتباطات بسیار مورد توجه قرار گرفته است و هر کسی که بتواند به زبان های بیشتر مسلط شود می تواند از مزیت ارتباطات سطح بالاتر بهرمند شود.

کسب موقعیت کار و مهاجرت به آلمان

کشور آلمان در زمینه بورسیه های تحصیلی بسیار فعال است و دانشجویان بسیاری سالانه برای ادامه تحصیل به این کشور سفر می کنند. در کنار تحصیل ویزای کار برای افرادی که می خواهند برای تخصص های خود بدنبال شغل مناسب باشند وجود دارد. برای اینکه بتوانید با موقعیت های عالی کار و همچنین شرایط سفر به کشور آلمان بهتر آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا از مجموعه آموزش های مناسب یادگیری زبان آلمانی برای این منظور استفاده کنید که به شما آموزش های آنلاین فرادرس را پیشنهاد می کنیم که توسط اساتید و کارشناسان باتجربه و زبده زبان آلمانی تهیه و تنظیم شده است.

ساختار جملات در زبان آلمانی

ساختار کلمات و جملات و همچنین ضمایر ملکی آلمانی مانند زبان انگلیسی دقیق و کامل است. مولفه و بخش های یک جمله در زبان آلمانی نیز شبیه زبان انگلیسی است. در اصل زبان انگلیسی و آلمانی از یک رده و ریشه هستند که باعث می شود کسانی که به زبان انگلیسی تسلط دارند بهتر بتوانند زبان آلمانی را یاد بگیرند ولی در مقابل زبان فرانسوی و اسپانیایی و ایتالیایی از ریشه ی زبان های رومی هستند و با زبان آلمانی متفاوت اند. ساختار جمله در هر زبانی اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل فرقی ندارد که شما در کشور آلمان زندگی می کنید یا می خواهید به این کشور سفر کنید، باید به اصول جمله سازی و چارچوب کلمات آن دقت کنید.

ضمایر ملکی آلمانی صفر تا صد + فیلم های آموزش زبان آلمانی

تمرین و تلاش مداوم می تواند به شما کمک کند تا بتوانید با افرادی آلمانی زبان براحتی صحبت کنید و در ارتباط با مردم این کشور مشکلی نداشته باشید. لازم است بدانید که ساختار و چارچوب درست جمله سازی در زبان آلمانی بعلت پیچیدگی قواعد این زبان و جایگاه مختلف ارکان اصلی از مولفه های مهمی برخودار است. در ادامه سعی می کنیم ساختار جملات آلمانی را به سادگی هرچه بیشتر به شما آموزش دهیم. بصورت کلی بخش های اصلی جمله در زبان آلمانی شامل موارد زیر می باشند :

  • فاعل
  • فعل
  • حروف عطف و کلمات پرسشی
  • مفعول مستقیم و مفعول غیر مستقیم
  • متمم
  • پارتیکل nicht

نوع ساختار زبان آلمانی شبیه زبان فارسی است و شاید فقط یک یا دو بخش آن اضافه تر باشد که معمولا در زبان فارسی بکار نمی بریم. فعل، فاعل، مفعول، متمم در زبان فارسی و آلمانی مشترک هستند. البته در زبان آلمانی بخشی به عنوان پارتیکل ها را داریم که شامل حروف اضافه هستند که با تغییر آنها معنای کلی جمله عوض خواهد شد. پارتیکل nitch، کلمات پرسشی و حروف عطف از سری بخش هایی هستند که می توانیم جملاتی با واژگان یکسان ولی با معانی متفاوت بسازیم. در ادامه به معرفی دقیق تر هرکدام از بخش های جملات زبان آلمانی خواهیم پرداخت.

بخش فاعل

فاعل را می توان اصلی ترین بخش در چارچوب و ساختار جملات در زبان آلمانی بدانیم که مشخص کننده آنست که چه کسی کاری را انجام داده یا درباره چه شخصی صحبت می کنیم. فاعل معمولا اولین عبارتی است که در جمله بکار می رود و از این نظر مشابه زبان های انگلیسی و فارسی است. در جمله ی زیر می توانیم عبارت فاعل را که عبارت Ich است مشاهده کنیم :

Ich hat eine Zeitung - من یک روزنامه دارم

کلمه ی Ich در این جمله به معنی «من» می باشد که نقش فاعل را نیز دارد.

در بعضی از حالات اگر بخواهیم بر روی مفعول یا متمم تایید کنیم جای فاعل در موقعیت 3 بکار می رود مانند جمله ی زیر‌ :

Einen Zeitung habe ich

در این جمله همان صورت جمله ی قبلی را خواهیم داشت با این تفاوت که تاکید بیشتری بر روی کله ی Zeitung به معنی روزنامه خواهیم داشت و به همین خاطر کلمه ی یک روزنامه را بجای فاعل آورده ایم.

بخش فعل

در جملات خبری معمولا فعل را در موقعیت دوم جمله دقیقا بعد از فاعل بکار می بریم که از این نظر زبان آلمانی مشابه زبان انگلیسی است. به مثل زیر دقت کنید :

Ich bin 40 Jahre alt - من 40 سال دارم

وقتی بخواهیم چند فعل را در جمله ای با زبان آلمانی بکار ببریم فعل اصلی در همان موقعیت 2 قرار می گیرد و فعل فرعی یا مصدر در موقعیت آخر یک جمله بکار خواهد رفت. به مثال زیر در این مورد دقت کنید :

Ich möchte nach Deutschland reisen - من می خواهم به آلمان سفر کنم

ضمایر ملکی آلمانی صفر تا صد + فیلم های آموزش زبان آلمانی

بخش پارتیکل‌ ها

قبل از اینکه درباره ضمایر ملکی آلمانی بدانیم ابتدا در مورد پارتیکل ها صحبت کنیم. آنها در اصل همان حروف عطف یا ربط است که در آغاز جمله بکار می روند و هیچ تغییری را در اجزای دیگر جمله ایجاد نمی کنند. بطور مثال در جمله ای که آورده ایم حرف weil به معنی چون می باشد که حرف ربط است و برای ربط دادن دو جمله وجود دارد و تغییری را در قسمت های دیگر آن بوجود نمی آورد.

Ich bin traurig, weil wir uns viel eingemischt haben - ناراحتم چون زیاد درگیر شدیم

بخش مفعول

در اصل مفعول در یک جمله ی آلمانی به 4 دسته مختلف تقسیم می شود که عبارتند از :

  1. ضمایر مفعولی باواسطه ( ihm، ihr، uns ،ihnen ،mir، dir،euch، )
  2. ضمایر مفعولی (mich، euch، ihn، sie، es، dich، uns )
  3. مفعول مستقیم (B. einen Brief)
  4. مفعول باواسطه (B: meiner Mutter)

هرکدام از انواع مفعول را در قالب مثال معرفی می کنیم :

1- ضمایر مفعولی با واسطه : در این جمله از مفعول مستقیم به همراه مفعول با واسطه استفاده کرده ایم.

Ich habe meinem Vater ein Buch geschenkt - من به پدرم کتاب هدیه دادم

2- در این جمله علاوه بر اینکه مفعول مستقیم آورده شده از ضمیر مفعولی باواسطه نیز استفاده شده است.

Ich kaufe es für meinen Vater - من آن را برای پدرم می خرم

3- در این جمله ضمیر مفعولی مستقیم و مفعول باواسطه به همراه به کار رفته‌اند.

Ich werde ihm das Buch schicken - من آن کتاب را برایش ارسال می‌کنم

بخش متمم

در زبان فارسی هم متمم داریم و به کلمه ای گفته می شود بعد از حروف اضافه به، از، با، برای و ... بیاید. به مثال زیر برای کاربرد متمم دقت کنید.

1- حسن به پدرش کمک می کند.

2- ما از خانم معلم سپاسگزاری می کنیم.

3- آن پسر به دختر یک بستنی داد.

4- او برای دوستانش نامه ای نوشت.

کمات پدر، خانم معلم، دختر و دوستانش متمم می باشند و در زبان آلمانی به آنها Dativ می گویند.

حال 4 جمله ی بالا را به زبان آلمانی ترجمه می کنیم.

Hasan hilft seinem Vater.

Wir danken der Lehrerin.

Der Junge gab dem Mädchen ein Eis.

Er schrieb seinen Freunden einen Brief.

ضمایر ملکی آلمانی صفر تا صد + فیلم های آموزش زبان آلمانی

ضمایر ملکی در زبان آلمانی

بعد از اینکه با ساختار جمله در زبان آلمانی آشنا شدیم می خواهیم به سراغ ضمایر ملکی در این زبان برویم. ضمایر ملکی همواره بعد از اسم ها قرار می گیرند و حروف آخر آنها مانند کلماتی هستد که همراه با حرف تعریف نشده ی ein می آیند. به همین خاطر حرف تعریف دیگر از جمله حذف نمی شود. حرف های انتهایی ضمایر ملکی آلمانی به جنسیت نامی که ضمیر با آن ارتباط دارد و همچنین نوع اسم بستگی دارد. ضمایر ملکی در آلمانی با ضمایر ملکی زبان فارسی تفاوت دارد. ضمیر ملکی برای موارد غیر انسانی و جهت بیان مالکیت اشیاء بکار می رود. در استفاده از ضمایر ملکی محدودیتی از لحاظ موقعیت در جمله نیز و می توانیم در ابتدا و انتهای جملات بکار ببریم.

ضمایر ملکی در زبان آلمانی مانند زبان انگلیسی برای نمایش دادن ارتباط مالکلیت بین دو واژه است و هنگامی از آنها استفاده می کنیم باید به تعداد، حالت و جنسیت اسامی دقت کنیم. در زبان آلمانی می توانیم 2 نوع ضمیر ملکی متمایز داشته باشیم که عبارتند از :

  • ضمایر ملکی مستقل
  • ضمایر ملکی وابسته

ضمایر ملکی وابسته

در ضمایر ملکی وابسته در اصل چارچوبی مشابه صفات خواهیم داشت و از آنها در کنار اسامی استفاده می کنیم. ضمیر ملکی وابسته در حقیقت مالک آن اسم را مشخص می کند. به مثال زیر دقت کنید‌:

Die tas van mij zit vol geld. - آن کیف من پر از پول است

در جدول زیر می توانیم ضمایر ملکی وابسته را در حالت فاعلی مشاهده کنیم :

 

Nominitave
Feminin & Plural (مونث و جمع) Maskulin & Neutral (مذکر و خنثی) ضمایر شخصی
meine mein ich
deine dein du
seine sein er
ihre ihr sie
seine sein es
unsere unser wir
euere euer ihr
ihre ihr sie/Sie

 

البته جدول فوق فقط برای ضمایر ملکی وابسته در نوع فاعلی بوده و در حالت مفعولی پسوند این ضمایر تا حدی تفاوت دارد.

ضمایر ملکی مستقل

ضمایر ملکی آلمانی صفر تا صد + فیلم های آموزش زبان آلمانی

در ضمایر ملکی مستقل می توانیم مشابه آن یک ضمیر داشته باشیم و به جای یک اسم خواهد نشست و به مالک آن اشاره خواهد کرد. به مثال زیر دقت کنید :

Van wie is die tas?- Dit is van meiner. - آن کیف متعلق به کیست؟ - این مال من است

در جمله ی فوق عبارت "meiner" بعنوان ضمیر ملکی مستقل است که مالکیت فرد را بر "Tas" یعنی کیف را نشان می دهد.

بطور کلی شناسایی ضمایر ملکی آلمانی و همچنین آشنایی با دستور زبان آلمانی از جمله الزامات برای این زبان می باشد. از ضمیر ملکی جهت جمله سازی روزمره و همچنین در مکالمات استفاده های زیادی می شود. ضمایر ملکی عباراتی هستند که نوع مالکیت نسبت به یک اسم را مشخص می کد و به جای اسم یا فاعل نیز قرار می گیرد و اگر به هر دلیلی که ممکن است سهوی باشد از ضمایر ملکی مذکر و مونث بجای هم استفاده کنید باعث سردرگمی طرف مقابل شما خواهد شد و باعث عدم اعتماد به شما خواهد شد.

همانطور که مشخص است ضمایر ملکی مستقل و وابسته بسیار به هم شبیه هستند و تفاوت آنها بیشتر در نوع پسوند آن است که در حالت های مختلف قرار می گیرند. البته ضمایر ملکی با در نظر گرفتن خصوصیات مختلف اسم هایی که به آن نسبت داده می شود پسوند خواهند گرفت. برای انتخاب ضمایر ملکی به خصوصیات اسم و فاعلی که به آن نسبت داده خواهد شد باید دقت شود.

جدول زیر ضمایر ملکی مستقل را در حالت فاعلی در زبان آلمانی نشان می دهد :

 

ضمیر ملکی مستقل مذکر ضمیر ملکی مستقل خنثی ضمیر ملکی مستقل مونث/جمع
meiner meins meine
deiner deins deine
seiner seins seine
ihrer ihr(e)s ihre
seiner seins seine
unserer unseres unsere
eurer eures eure
ihrer ihr(e)s ihre

 

کلام آخر درباره ضمایر ملکی آلمانی

در این مطلب با مهمترین دلایل مربوط به یادگیری و آموزش زبان آلمانی آشنا شدیم و درباره ی ساختار و چارچوب جملات در زبان آلماین همراه با مثال بحث کردیم. در ادامه به بررسی ضمایر ملکی آلمانی بصورت کامل پرداختیم و برای هر کدام مثال های متعددی بیان کردیم. پیشنهاد می کنیم برای اینکه بتوانید بصورت کامل یادگیری زبان آلمانی را شروع کنید از منابع جامع و طبقه بندی شده استفاده کنید که فیلم های آموزشی فرادرس توانسته است در این زمینه به کمک دانشجویان و زبان آموزان آمده است.