برای اشخاصی که می خواهند بدون داشتن کارت بازرگانی ثابت، نسبت به انجام صادرات اقدام کنند صادر می شود. اصولاً اقدام به امر صادرات و واردات اجناس به صورت تجاری طبق ماده ۳ قانون صادرات و واردات مصوب سال ۱۳۷۲ منوط به داشتن کارت بازرگانی است.

طبق ماده ۳ قانون مذکور کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر می گردد. مطابق با این ماده، مراحل صدور کارت بازرگانی و باید به تایید وزارت بازرگانی برسد. وزارت بازرگانی در سال ۱۳۹۰ با وزارت صنایع و معادن ادغام شد و از ترکیب این دو وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود آمد.

کارت بازرگانی اجاره ای اشاره به مواردی دارد که ارائه دهنده یک کالا بدون داشتن کارت بازرگانی خواهد به صادرات آن بپردازد. اگر کسی شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی را نداشته و یا به هر دلیل دیگری مایل به دریافت کارت بازرگانی نباشد، می توانند به تهیه کارت بازرگانی اجاره ای اقدام کند. این کار باید در ضمن قراردادی میان طرفین برای اجاره کارت بازرگانی اجاره ای انجام گیرد

اخذ کارت بازرگانی

مدارک کارت بازرگانی اجاره ای

برای کارت بازرگانی اجاره ای باید به اتاق بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرد. دارا بودن مدارک زیر جهت تحویل به اداره مذکور ضروری است:

برگه رونوشت اظهارنامه ثبت نام که به تایید اداره ثبت شرکت ها رسیده باشد. برای این کار علاوه بر مراجعه به اداره ثبت شرکت ها می توانید به سامانه اینترنتی اداره ثبت نام وارد شده و به صورت آنلاین اظهارنامه ثبت نام برای کارت بازرگانی تجاری را تکمیل کنید.

برگه اصل گواهی عدم سوء میشینه که از تاریخ صدور آن بیشتر از شش ماه نگذشته باشد. گواهی عدم سوء پیشینه را نیز می توان با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیکی قوه قضاییه دریافت کرد.

اصل مفاصا حساب مالیاتی مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی مطابق با ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم.

کارت ملی و رونوشت از دو روی آن.

ارائه اصل و رونوشت از مدرک تحصیلی معتبر (دیپلم و بالاتر.)

سه قطعه عکس پرسنلی سه در چهار.

اصل گواهی بانک در مورد تایید حساب جاری و حسن اعتبار در بانک به نام درخواست کننده کارت بازرگانی.

ارائه اصل و رونوشت مدرک تولیدی معتبر از یکی از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت و یا یکی دیگر از وزارتخانه های تولید.

ارائه اصل مدرک و رونوشت از کد اقتصادی جدید و یا ارائه تاییدیه پیش ثبت نام برای دریافت کد اقتصادی در سامانه

اصل و کپی سند مالکیت شش دانگ و یا اجاره نامه به نشانی محل دفتر متقاضی.

کارت بازرگانی اجاره ای

حذف کارت بازرگانی اجاره ای

در دی ماه سال ۱۴۰۰ وزارت صنعت، معدن و تجارت از کارت بازرگانی هوشمند رونمایی کرد. وزارت مذکور یکی از اهداف صدور کارت بازرگانی هوشمند را مقابله با کارت بازرگانی اجاره ای عنوان نمود. با این وجود باید خاطر نشان کرد که از منظر حقوقی اشکالی ندارند کسی که دارای کارت بازرگانی است، این کارت را به دیگری اجاره دهد. در نتیجه در حال حاضر استفاده از کارت بازرگانی اجاره ای با مشکلاتی همراه شده است. استفاده از کارت بازرگانی اجاره ای معمولاً برای انجام صادرات کالا انجام می گیرد و مدت آن معمولاً یک ساله است. برای دریافت کارت بازرگانی اجاره ای نیازی به حضور در دفاتر ثبت اسناد و املاک نیست. حتی به صورت دست نویس می توان قرارداد کارت بازرگانی اجاره ای را منعقد کرد.

ثبت شرکت | ثبت انواع شرکت؛ مدارک و مراحل

مالیات کارت بازرگانی اجاره ای

مالیات کارت بازرگانی اجاره ای به حساب کسی که کارت بازرگانی به نام وی است باید پرداخت شود. البته ممکن است طرفین در ضمن قرارداد تعیین کنند که هزینه های گمرکی و عوارض مالیاتی، توسط کسی که کارت بازرگانی اجاره ای را اجاره می کند پرداخت گردد. دارنده کارت بازرگانی باید هر ساله اظهارنامه مالیاتی خود را در سامانه امور مالیاتی کشور تکمیل کند و مطابق با آن مالیات قابل پرداخت توسط او تعیین می شود. به طور کلی اتاق بازرگانی اداره صنعت، معدن و تجارت که مرجع صادرکننده کارت بازرگانی است، مالک کارت بازرگانی اجاره ای را به عنوان مسئول پرداخت مالیات، عوارض گمرکی و دیگر هزینه های دریافت شده برای صادرات کالا است.

ثبت برند | مدارک و مراحل ثبت برند، آموزش گام به گام ثبت برند

قیمت کارت بازرگانی اجاره ای

قیمت کارت بازرگانی اجاره ای بستگی به توافق طرفین دارد. مطابق با ماده ۱۰ قانون مدنی، اصل بر آزادی قرارداد هاست و طرفین می توانند نسبت به قیمت کارت بازرگانی اجاره ای و شیوه پرداخت آن با هم توافق کنند. معمولاً قیمت کارت بازرگانی اجاره ای به دو صورت اسمی و درصدی تعیین می شود. منظور از قیمت اسمی کارت بازرگانی اجاره ای آن است که دارنده کارت آن را در مدت معینی به شخص صادرکننده اجاره دهد و در ازای آن مبلغ پول خاصی مثلاً ده سکه طلا دریافت کند. شیوه نسبی تعیین قیمت کارت بازرگانی اجاره ای نیز به این صورت است که طرفین توافق می کنند که درصدی از سود صادراتی که با کارت بازرگانی اجاره ای مزبور انجام می شود، به اجاره دهنده کارت تعلق گیرد.

کارت بازرگانی اجاره ای

هزینه اجاره کارت بازرگانی چقدر است؟

در حال حاضر درآمد کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای به‌شدت کاهش پیدا کرده است. پیش‌تر هزینه استفاده از کارت بازرگانی اجاره‌ای مبالغی که بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان بوده است ولی حالا به کمتر از ۱ میلیون تومان رسیده است. البته این مبالغ به‌صورت تقریبی است ولی نشان‌دهنده کاهش تقاضا برای این کارت‌هاست. در نظر داشته باشیم که جریمه‌های سنگین و سخت‌گیری‌های بیشتر استفاده از این کارت‌ها را به‌شدت کاهش داده است.

چرا از کارت بازرگانی اجاره‌ ای استفاده می‌شود؟

در اینجا به بررسی مواردی می‌پردازیم که ممکن است باعث افزایش استفاده غیرقانونی از کارت بازرگانی شده باشد.

  • فرار مالیاتی:

 یکی از انگیزه‌هایی که باعث به پیش‌آمدن چنین وضعیتی در استفاده از کارت بازرگانی اجاره‌ای شده، فرار مالیاتی است. به‌محض ورود کالا از واردکننده ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده گرفته می‌شود و دلیل مهم دیگر این است که یک درصد از فروش هم برای تمدید کارت بازرگانی دریافت می‌شود؛ جدای از اینکه واردکننده سود کرده باشد یا زیان. به‌عنوان‌مثال اگر یک مجموعه، فروشی ۲۰۰ میلیاردتومانی داشته باشد باید یک درصد از فروش خود را (۲ میلیارد تومان) پرداخت کند تا بتواند کارت بازرگانی خود را تمدید کند. این موضوع در حالی است که ممکن است این مجموعه یک زیان ۳۰ میلیاردی را متحمل شده باشد. پس فرار مالیاتی مهم‌ترین انگیزه برخی فعالان برای چنین استفاده غیرقانونی از کارت بازرگانی دیگران است.

  • دورزدن قوانین گمرکی: 

یکی دیگر دلایل استفاده از کارت‌های اجاره‌ای دورزدن قوانین گمرکی در حوزه واردات و صادرات است. به‌عنوان‌مثال در حوزه واردات در پرداخت حقوق و عوارض گمرکی حقوق دولت تضییع می‌شود. پس این اقدام برای سودآوری بیشتر و با تخلفات گمرکی در اسناد گمرکی صورت می‌گیرد؛ بدون اینکه چنین اقدامی در قسمت بازبینی گمرکات قابل ردیابی باشد.

کارت بازرگانی اجاره ای

  • رفع تعهد ارزی: 

در حوزه صادرات جهت فرار از رفع تعهدات ارز حاصل از صادرات و عدم برگشت ارز به سیستم بانکی کشور، برخی بازرگانان متأسفانه از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای استفاده می‌کنند.

اخذ سیب سلامت | سیب سلامت چیست؟

  • اجاره و خرید و فروش کارت بازرگانی توسط قانونگذار:

بنا بر ماده ۳۰ لایحه  قانونی اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، یک ماده به عنوان ماده ۳۳ مکرّر ، به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز الحاق شد. به این ترتیب که : « هرگونه معامله درباره کارت بازرگانی که عرفا اجاره، فروش، خرید یا وگذاری آن محسوب شود و نیز هرگونه بهره‌برداری از منافع کارت بازرگانی دیگری تحت هر عنوان ممنوع است و مرتکب یا مرتکبین از جمله انتقال گیرنده یا بهره‌بردار به پرداخت جریمه نقدی معادل نصف ارزش کالا علاوه بر ضبط کالا و پرداخت تضامنی خسارت وارده به دولت مجاازات می‌شوند.». همچنین انتقال‌دهنده نیز مشمول مجازات پرداخت جریمه نقدی معادل یک تا دو برابر منافع تحصیل شده علاوه بر ابطال کارت بازرگانی و پرداخت تضامنی خسارت وارده به دولت خواهد بود. »

همچنین اگر که اعمال فوق منتهی به اقدام برای ورود یا صدور کالا نشود علاوه بر ابطال کارت بازرگانی و جریمه نقدی از ۲۰۰ میلیون ریال تا ۵۰۰ میلیون ریال هر یک از مرتکبین به دو یا چند مورد از محکومیت‌های موضوع ماده ۶۹ این قانون محکوم می‌شوند. بر مبنای تبصره این ماده، اعمال مقررات این ماده مانع از اجرای مقررات معیّن در سایر قوانین نیست.

بیشتر: جواز تاسیس جهاد کشاورزی (کلیک کنید)

کارت بازرگانی اجاره ای

  • جرم انگاری برای اجاره گیرنده کارت بازرگانی:

مباشرت و معاونت در استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر. به این منظور که فرار مالیاتی و تنظیم اسناد خلاف واقع انجام پذیرد. این اقدام به استناد بندهای ۱ و ۷ ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۱۳۹۴ جرم مالیاتی محسوب می‌گردد. با توجه به ماده ۲۸۱ این قانون چنانچه اعمال یاد شده از ۱۳۹۵/۱/۱ باشد قابلیت تعقیب کیفری و مجازات را دارد. همینطور در فرض استعلام چنانچه تاریخ ارتکاب جرائم مزبور قبل از ۱/ ۱/ ۱۳۹۵ است به لحاظ فقد عنصر قانونی قابلیت تعقیب ندارد فاقد وصف مجرمانه است.

چنانچه استفاده از کارت بازرگانی دیگری به منظور فرار از مالیات بعد از سال ۱۳۹۵ باشد. بدیهی است طبق بند ۷ ماده ۲۷۴ قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ جرم مالیاتی محسوب می‌شود. در این صورت دارنده کارت بازرگانی را نیز با عنایت به ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ در صورت تطبیق با این ماده به عنوان معاون جرم می توان تحت پیگرد قرار داد.

به هر حال، افرادی که تحت عنوان اشخاص حقیقی یا حقوقی کارت بازرگانی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند  باید مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات بر درآمده  عوارض و مالیات‌های استفاده از کارت بازرگانی و ارزش افزوده فصلی را پرداخت کنند و هر سال اظهارنامه مالیاتی را به اداره مالیاتی و در صورت عدم پرداخت و بدهی مالیاتی حساب‌های دارنده کارت بازرگانی مسدود و ممنوع الخروج می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با

موسسه حقوقی ثبت سفیر تماس بگیرید  02188548054