چگونه یک آنلاین شاپ راه بیندازیم؟

برای راه اندازی آنلاین شاپ باید از کجا شروع کرد؟ چگونه می‌توان به درآمد رسید؟ در آموزش راه اندازی آنلاین شاپ موفق 10 گامی را که باید بردارید، می‌خوانید 

آنلاین شاپ‌ها، همان فروشگاه‌های اینترنتی هستند که این روزها بازار داغی دارند. اگر شما هم قصد راه اندازی آنلاین شاپ موفق دارید و نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید و چگونه به درآمد برسید، ما همراه باشید. ما در ادامه تمام گام‌هایی را که باید برای این کار بردارید، بررسی می‌کنیم.

انتخاب محصول؛ اولین گام برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

برای شروع باید لیستی از محصولاتی آماده کنید که به نظرتان برای فروش در آنلاین شاپ مناسب هستند. سپس بررسی کنید که فروش کدام یک از این محصولات برای شما امکان‌پذیر است. برای این کار می‌توانید از سوالات زیر کمک بگیرید:

آیا محصول نیاز به انبار دارد؟

سرمایه موردنیاز برای تامین اولیه محصول چقدر است؟

آیا ارسال محصول با پست امکان‌پذیر است یا باید از روش‌های دیگر استفاده کنید؟

آیا محصول فاسدشدنی، شکستنی و غیره است؟

آیا اصلا محصول موردنظر فروش دارد؟

و غیره.

در نظر داشته باشید که در آنلاین شاپ خود می‌توانید محصولاتی غیرفیزیکی مثل: کتاب الکترونیکی، فایل، نرم‌افزار و غیره را هم بفروشید.

آموزش راه اندازی آنلاین شاپ موفق در 10 گام

انتخاب روش تامین؛ دومین گام برای راه اندازی آنلاین شاپ موفق

بعد از این که محصول موردنظر خود را انتخاب کردید، باید راه‌های تامین آن را پیدا کنید. می‌توانید در ابتدای کار محصولات را از فروشگاه‌های بزرگ شهر خود با تخفیف کم تهیه کنید. اگرچه سود کمی عایدتان می‌شود؛ اما با سرمایه کمتر می‌توانید شروع کنید. سپس زمانی که کسب‌وکارتان رونق پیدا کرد به سراغ عمده‌فروشان یا تولیدکنندگان اصلی بروید تا سود بیشتری به دست آورید.

انتخاب نوع آنلاین شاپ؛ حساس‌ترین مرحله در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

برای راه اندازی آنلاین شاپ موفق دو انتخاب پیش‌روی شماست:

فروش در شبکه‌های اجتماعی:

می‌توانید در اینستاگرام، تلگرام، ایتا و غیره کانال و صفحه فروش داشته باشید. مخاطب جذب کنید و محصولات خود را بفروشید. برای راه‌اندازی این نوع آنلاین‌شاپ نیاز به هیچ سرمایه‌ای ندارید؛ اما باید ریسک‌های آن را هم بپذیرید. احتمال حذف‌شدن صفحه یا کانال شما یا حتی فیلتر شدن این شبکه‌های اجتماعی زیاد است. متاسفانه کاربران زیادی بوده‌اند که تمام زحماتشان یک شبه به باد رفته است و مجبور شده‌اند دوباره از صفر شروع کنند.

طراحی سایت فروشگاهی؛ بهترین روش برای راه‌ اندازی آنلاین شاپ

روش اصولی‌تر این است که یک سایت فروشگاهی داشته باشید. سایت کسب‌وکار شما را حرفه‌ای و معتبر نشان می‌دهد. به علاوه، مالکیت آن همیشه در دستان شماست و هیچ‌وقت حذف نمی‌شود. از همه مهم‌تر، سایت‌ فروشگاهی امکانات بسیار زیادی دارد که کار شما و مشتری را بسیار آسان‌تر می‌کند. برای مثال، دیگر نیاز نیست که مشتری برای اطلاع از قیمت، موجودی و غیره برای شما پیام بفرستد. شما هم نباید به این سوالات پاسخ دهید یا از تک تک مشتریان به صورت جداگانه آدرس و ... برای ثبت سفارش بگیرید.

آموزش راه اندازی آنلاین شاپ موفق در 10 گام

احتمالا تصور می‌کنید که طراحی یک سایت نیاز به سرمایه یا تخصص زیادی دارد. در صورتی که به لطف فروشگاه‌سازها می‌توانید با کمترین هزینه خودتان دست به کار شوید و یک سایت عالی طراحی کنید.

البته طراحی سایت با روش‌های دیگری هم امکان‌پذیر است. مثلا می‌توانید سایت خود را با برنامه‌نویسی طراحی کنید که البته نیاز به سرمایه خیلی زیادی دارد. هم‌چنین، می‌توانید از CMSهایی مثل: وردپرس و غیره کمک بگیرید. البته ما این روش را هم برای شروع توصیه نمی‌کنیم. چرا که نیاز به تخصص دارد و هزینه‌های پشتیبانی بالایی روی دست شما می‌گذارد.

نام‌گذاری آنلاین شاپ

در این مرحله از راه اندازی آنلاین شاپ باید نامی مناسب خود انتخاب کنید. بهتر است این نام خیلی عجیب‌وغریب یا طولانی نباشد تا در ذهن مشتریان شما ماندگار شود. به علاوه، حتما باید نامی متفاوت از رقیبانتان برای خود انتخاب کنید.

قیمت گذاری روی محصولات فروشگاه اینترنتی

قیمتی که برای محصولات خود انتخاب می‌کنید، بسیار مهم است. این قیمت را باید با توجه به نرخ رقیبانتان و شرایط بازار تعیین کنید. پیشنهاد می‌کنیم که برای قیمت‌گذاری محصولات خاص، نگاهی به استراتژی‌های تعیین قیمت داشته باشید.

آماده‌کردن عکس و متن‌‌های جذاب

مشتریانی که به آنلاین شاپ شما سر می‌زنند، نمی‌توانند محصولاتتان را از نزدیک بررسی کنند. پس برای این که به خرید آن‌ها کمک کنید، باید حتما عکس‌ها و متن‌های بسیار جذابی برای معرفی محصولات خود داشته باشید. حتما مشخصات کامل محصول را بنویسید تا ابهام و سوالی در ذهن مخاطب باقی نماند. در غیر این صورت از شما خرید نمی‌کند.

به علاوه، از زاویه‌های مختلف محصول خود عکس بگیرید. اگر بتوانید ویدیویی از آن‌ها آماده کنید که بسیار بهتر خواهد شد.

بعد از طی‌کردن این مراحل می‌توانید فروش خود را در آنلاین شاپ‌تان شروع کنید؛ اما اگر آینده‌نگری کردید و به فکر راه‌اندازی سایت فروشگاهی هستید، باید گام‌هایی دیگری را هم بردارید. در ادامه به این گام‌ها می‌پردازیم.

آموزش راه اندازی آنلاین شاپ موفق در 10 گام

خرید دامنه و هاست برای سایت فروشگاهی

در این مرحله باید متناسب با نام آنلاین شاپ خود یک دامنه برای آن رزرو کنید. منظور از دامنه، همان آدرس سایت شماست. علاوه بر دامنه باید هاست هم بخرید. هاست فضایی برای ذخیره‌سازی اطلاعات سایت است. قبل از خرید دامنه و هاست حتما تحقیق کنید. اگر حوصله این کار را ندارید، سایت خود را با فروشگاه‌سازهایی طراحی کنید که هاست و دامنه را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند.

اتصال سایت به درگاه پرداخت

سایتی که به درگاه پرداخت متصل نباشد، فروش بالایی نخواهد داشت. چرا که مشتریان به آن اعتماد نمی‌کنند. پس در این مرحله یک درگاه پرداخت انتخاب و آن را به سایت خود متصل کنید. در نظر داشته باشید که برای این کار باید مجوزهایی مثل ای‌نماد را هم برای سایت خود دریافت کنید که البته کار چندان سختی نیست.

بارگذاری عکس‌ها و متن‌ها در قالب فروشگاهی

حالا می‌توانید عکس‌ها و متن‌هایی که قبلا آماده کرده‌اید، در قالب سایت فروشگاهی خود بارگذاری کنید. بعد از این مراحل سایت فروشگاهی شما آماده است. برای جذب مشتری می‌توانید از تکنیک‌های بازاریابی محتوا، سئو و غیره کمک بگیرید.

آموزش راه اندازی آنلاین شاپ موفق در 10 گام

با آنلاین شاپ موفق خود به درآمد برسید

در آموزش راه اندازی آنلاین شاپ موفق تمام گام‌هایی را که باید در این راه بردارید، با هم مرور کردیم. اگر برای انتخاب نوع آنلاین شاپ خود مردد هستید، یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم. می‌توانید از طرح رایگان فروشگاه ساز شاپفا استفاده و فروشگاه اینترنتی خود را ایجاد کنید. شما تا هفت روز فرصت دارید که این سایت فروشگاهی را کاملا ارزیابی کنید. سپس تصمیم قطعی خود را بگیرید و در صورت تمایل از پنل‌های این فروشگاه‌ساز استفاده کنید.