برای حل مشکل تماس نگرفتن گوشی شیائومی و سامسونگ و هوآوی و غیره، قبل از هر کاری به وضعیت آنتن توجه کنید. به عنوان مثال اگر در طبقات پایین یک مجتمع بزرگ و مرتفع هستید، آنتن دهی ضعیف می‌شود و سرعت اینترنت سیم کارت گوشی پایین می‌آید و حتی ممکن است تماس تلفنی و ارسال و دریافت پیامک نیز با مشکل روبرو شود. موضوع این مقاله پاسخ به سوال افرادی است که می‌پرسند آنتن دارم ولی نمیتونم تماس بگیرم؟ ممکن است گوشی شما نیاز به تعمیرات سخت‌افزاری داشته باشد اما بهتر است چند راهکار و ترفند ساده نرم‌افزاری را بررسی کنید، شاید مشکل عدم برقراری تماس تلفنی به راحتی رفع شود.

در ادامه به روش‌های حل مشکل عدم برقراری تماس همراه اول یا ایرانسل و سایر اپراتورهای تلفن همراه می‌پردازیم.

داشتن بسته مکالمه و اینترنت و مشکل دکل‌های شبکه تلفن همراه

خلاصه بگوییم: بررسی کنید که بسته مکالمه دارید و خط شما به دلیل بدهی یک‌طرفه نشده است. اگر مشکل به تعمیرات شبکه تلفن همراه مربوط می‌شود، چند ساعت صبر کنید تا مشکل رفع شود.

ممکن است علت قطع شدن تماس بعد از چند ثانیه در سامسونگ و شیائومی و هوآوی و غیره و همین‌طور کند شدن اینترنت، تعمیرات موقتی شبکه تلفن همراه باشد. گاهی اوقات به دلیل تعمیرات دکل‌های مخابراتی، آنتن‌دهی در یک ناحیه صفر یا بسیار ضعیف می‌شود. در این شرایط صبور باشید تا تعمیرات تکمیل شود. بعضی از افراد می‌پرسند که آنتن دارم ولی نمیتونم تماس بگیرم یا تماس پس از چند دقیقه قطع میشه، ممکن است پس از چند ساعت این نوع مشکلات به کلی رفع شود چرا که علت مشکل، تعمیرات دکل‌های مخابراتی بوده است.

توجه کنید که ممکن است مشکل به یک اپراتور تلفن همراه محدود شود و ممکن است مشکل تماس تلفنی ایرانسل و همراه اول و غیره، هم‌زمان اتفاق بیافتد. آنتن‌دهی گوشی‌های مختلف نیز یکسان نیست. لذا ممکن است مشکل آنتن داشتن و عدم برقراری تماس تلفنی یا قطع شدن تماس پس از چند ثانیه، برای برخی از اطرافیان شما اتفاق بیافتد و برخی دیگر هیچ مشکلی نداشته باشند.

داشتن بسته مکالمه و تلفن برای سیم‌کارت‌های اعتباری، ضروری است. در مورد سیم‌کارت دائمی نیز ممکن است آخرین قبض‌ها را پرداخت نکرده باشید و خط شما یک طرفه شده باشد.

تمیز کردن سیم کارت و جا زدن صحیح آن

خلاصه بگوییم: سیم‌کارت را تمیز کنید و به صورت صحیح و اصولی جا بزنید. اگر سیم‌کارت برش خورده و پانچ شده، سیم‌کارت دیگری را تست کنید و بررسی کنید که اسلات سیم‌کارت سالم است یا خیر.

اگر سیم کارت جدیدی داخل گوشی قرار داده‌اید و مشکل تماس تلفنی به وجود آمده، ممکن است علت برقرار نشدن تماس همراه اول و ایرانسل و غیره، جا زدن اشتباه سیم کارت باشد. به عنوان مثال شاید سیم کارت را برعکس قرار داده‌اید یا به جای اینکه آن را در بخش مربوط به سیم‌کارت قرار بدهید، در بخش مربوط به کارت حافظه قرار داده‌اید!

نکته‌ی دیگر این است که برخی کاربران سیم‌کارت قدیمی خود را برای قرار دادن در گوشی‌های جدید، پانچ می‌کنند چرا که اسلات سیم‌کارت گوشی‌های امروزی، معمولاً کوچک‌تر از گوشی‌های چند سال پیش است و نانوسیم متداول شده است. اگر سیم کارت را پانچ کرده‌اید، توجه کنید که ممکن است با پانچ کردن غیردقیق، سیم‌کارت مشکل پیدا کرده باشد.

سیم‌کارتی که به نظر کثیف و به خصوص چرب است را با اسپری حاوی الکل تمیز کنید و سپس در اسلات سیم‌کارت جا بزنید. حین جا زدن، برای اینکه اتصالات فنری کاملاً به سیم‌کارت متصل شود، بهتر است کمی سیم‌کارت را عقب و جلو کنید.

حل مشکل برقرار نشدن تماس و قطع شدن تماس پس از چند ثانیه

فراموش نکنید که پس از جا زدن صحیح و اصولی سیم‌کارت، اگر علامت آنتن ظاهر نشده، از اطرافیان خود بپرسید که آیا مشکل آنتن دارند یا خیر.

گاهی اوقات اسلات سیم‌کارت آسیب می‌بیند و اتصالات فنری آن کشیده می‌شود و در نتیجه باید اسلات سیم‌کارت را تعویض کرد. برای اطمینان از اینکه اسلات سیم‌کارت گوشی شما سالم است، یک سیم‌کارت سالم دیگر را به آرامی در آن قرار دهید. معمولاً اسلات سیم‌کارت به صورت کشویی طراحی می‌شود و با فشار کمی جا می‌رود. از فشار آوردن پرهیز کنید و اسلات سیم‌کارت را به آرامی جا بزنید. پس از جا زدن سیم‌کارت سالم، بررسی کنید که قدرت آنتن چگونه است.

اما در نهایت اگر آنتن پریده و به جای علامت قدرت آنتن، ضربدر مشاهده می‌کنید، ناامید نشوید چرا که شاید در مکان فعلی، آنتن‌دهی بسیار ضعیف است و سایر افراد نیز همین مشکل را دارند. اما اگر دیگران مشکلی ندارند و فقط گوشی شما با مشکل روبرو شده، احتمالاً اسلات سیم‌کارت آسیب دیده یا بخش آنتن گوشی شما مشکل پیدا کرده و تعمیر سخت‌افزاری ضروری است

خاموش و روشن کردن گوشی

یک روش ساده نرم افزاری برای حل کردن اشکالات عجیب و موقت، خاموش و روشن کردن گوشی است. ممکن است علت برقرار نشدن تماس همراه اول یا ایرانسل و غیره، اشکالات نرم‌افزاری مربوط به اپلیکیشن تماس تلفنی باشد و با خاموش کردن و روشن کردن گوشی، فایل‌های موقت این اپلیکیشن و البته سایر برنامه‌ها حذف شود و مشکل به سادگی رفع شود. بنابراین گوشی را خاموش و روشن کنید.

فعال و غیرفعال کردن حالت هواپیما

خلاصه بگوییم: برای قطع شدن ارتباط گوشی با دکل‌های مخابراتی و وصل شدن آن پس از چند ثانیه، حالت هواپیما را فعال و پس از چند ثانیه غیرفعال کنید.

در پاسخ به این سوال که چرا آنتن دارم ولی نمیتونم تماس بگیرم ایرانسل و همراه اول، یک راهکار بسیار ساده و سریع دیگر را امتحان کنید: حالت هواپیما را فعال کنید که موجب قطع شدن همه‌ی ارتباطات بی‌سیم نظیر وای-فای و بلوتوث و البته ارتباط با دکل‌های اپراتور تلفن همراه می‌شود. پس از چند ثانیه مجدداً حالت هواپیما را غیرفعال کنید و صبر کنید تا ارتباط گوشی شما با دکل‌های اپراتور تلفن همراه برقرار شود و علامت آنتن ظاهر شود. اکنون بررسی کنید که مشکل حل شده است یا خیر.

برای فعال کردن حالت هواپیما در اغلب گوشی‌ها، می‌توانید نوار وضعیت را پایین بکشید و روی آیکون هواپیما تپ کنید.

حل مشکل برقرار نشدن تماس و قطع شدن تماس پس از چند ثانیه

البته نام حالت هواپیما در برخی گوشی‌ها، Airplane Mode نیست بلکه از Flight Mode یا حالت مخصوص پرواز استفاده شده است. اما خوشبختانه آیکون این گزینه در اندروید و آیفون و ویندوز و غیره، به شکل هواپیما است.

بررسی تنظیمات اینترنت سیم‌کارت

خلاصه بگوییم: برای بهبود قدرت آنتن و جلوگیری از پرش آنتن، در تنظیمات اینترنت سیم‌کارت حالت اتصال به شبکه 3G/2G را انتخاب کنید. شبکه نسل دوم و سوم پوشش بهتری دارد در حالی که پوشش 5G محدودتر است.

یکی از تنظیمات مهم که شاید علت قطع شدن تماس بعد از چند ثانیه در شیائومی و سامسونگ و غیره باشد، فعال بودن اینترنت سیم‌کارت و تلاش برای اتصال به شبکه‌های 4G یا 5G در مکان‌هایی است که آنتن‌دهی وضعیت خوبی ندارد. در این شرایط اگر در تنظیمات اینترنت سیم‌کارت، اتصال به شبکه‌ی 3G یا 2G را انتخاب کنید، حین تماس تلفنی مشکلی به وجود نمی‌آید چرا که گوشی برای اتصال به دکل‌های مخابراتی که از اتصال سریع‌تر پشتیبانی می‌کنند، عمل نمی‌کند.

برای بررسی تنظیمات اینترنت سیم‌کارت ابتدا برنامه Settings را اجرا کنید و سپس روی Connections یا Network & Internet یا هر گزینه‌ای شبیه به شبکه و اینترنت تپ کنید. نام دقیق گزینه‌ی موردبحث بسته به برند و مدل گوشی متفاوت است.

حل مشکل برقرار نشدن تماس و قطع شدن تماس پس از چند ثانیه

در صفحه‌ی بعدش روی شبکه‌های تلفن همراه یا Mobile networks تپ کنید.

حل مشکل برقرار نشدن تماس و قطع شدن تماس پس از چند ثانیه

اکنون روی Network mode تپ کنید و شبکه‌ی ترجیحی یا Preferred Network را تغییر بدهید و به عنوان مثال 3G/2G را انتخاب کنید.

حل مشکل برقرار نشدن تماس و قطع شدن تماس پس از چند ثانیه

پس از این تغییر، کمی صبر کنید تا آنتن قطع و وصل شود. اگر مشکل حل نشده، بد نیست گوشی را خاموش و روشن کنید تا اتصال به شبکه اپراتور تلفن همراه از نو برقرار شود.

بروزرسانی برنامه تلفن و سیستم عامل گوشی

خلاصه بگوییم: یک اپ جدید برای تماس تلفنی نصب کنید و اگر مشکل حل نشد، برنامه‌ها و سیستم عامل را آپدیت کنید.

راهکار دیگری که برای حل کردن مشکلات نرم‌افزاری گوشی و تبلت و هر سیستم عاملی توصیه می‌شود، بروز کردن برنامه‌ها و خود سیستم عامل است. در واقع ممکن است اشکالات نرم‌افزاری کوچک یا به اصطلاح باگ در سیستم عامل اندروید یا در برنامه تماس تلفنی وجود داشته باشد و نتیجه قطع شدن تماس پس از چند ثانیه یا عدم برقرار تماس تلفنی باشد.

می‌توانید قبل از بروزرسانی اپ تلفن و سیستم عامل، یک برنامه تماس تلفنی معروف را نصب کنید، به عنوان مثال برنامه Phone گوگل یا سایر برنامه‌های تماس تلفنی را نصب کنید و بررسی کنید که مشکلی در تماس تلفنی وجود دارد یا خیر.

حذف کردن برنامه‌های مرتبط با تماس تلفنی

خلاصه بگوییم: برای رفع اختلال نرم‌افزاری، برنامه‌های مرتبط با تماس تلفنی که اخیراً نصب کرده‌اید را حذف کنید.

گاهی اوقات علت برقرار نشدن تماس تلفنی یا قطع شدن تماس بلافاصله پس از اولین بوق، به اختلالات نرم‌افزاری مربوط می‌شود. به عنوان مثال شاید برنامه جانبی برای ضبط کردن تماس تلفنی یا نمایش مکان مخاطب و برنامه‌هایی از این قبیل نصب کرده باشید. در هر صورت بهتر است برنامه‌های مرتبط با تماس تلفنی را حذف کنید و فقط برنامه اصلی تماس تلفنی که از روز اول روی گوشی بوده را باقی بگذارید.

برای بررسی کردن لیست کامل برنامه‌ها، اپ تنظیمات را اجرا کنید و روی گزینه‌ی برنامه‌ها یا Apps و یا Applications تپ کنید.

حل مشکل برقرار نشدن تماس و قطع شدن تماس پس از چند ثانیه

می‌توانید قبل از حذف کردن برنامه‌ای که به آن مشکوک هستید، از گزینه‌ی توقف اجباری یا Force Stop استفاده کنید و اگر مشکل حل شد، با تپ روی Uninstall یا Remove، آن برنامه را حذف کنید.

حل مشکل برقرار نشدن تماس و قطع شدن تماس پس از چند ثانیه

ریست فکتوری یا فلش زدن رام

خلاصه بگوییم: قبل از مراجعه به مراکز تعمیرات سخت‌افزاری، بهتر است گوشی را به حالت کارخانه برگردانید. لذا برنامه تنظیمات را اجرا کنید و روی General یا System و سپس Reset و Factory data reset تپ کنید. با ریست فکتوری یا فلش زدن رام، ممکن است مشکل رفع شود چرا که اغلب ویروس و بدافزارها پاکسازی می‌شوند و همه تنظیمات به حالت اولیه برمی‌گردد. 

منظور از ریست فکتوری، بازگردانی گوشی به وضعیت کارخانه است. به عبارت دیگر همه برنامه‌ها و تنظیمات به حالت اول برمی‌گردد. برای حل مشکل قطع شدن تماس تلفنی یا برقرار نشدن تماس تلفنی نیز می‌توان ریست فکتوری را به عنوان یک راه حل تست کرد. گاهی اوقات ویروس و بدافزار مشکلات عدیده به وجود آورده و با ریست فکتوری، حذف می‌شود و مشکلات رفع می‌شود.

توجه کنید که بعضی از گوشی‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که ممکن است ویروس و بدافزار حتی پس از ریست فکتوری نیز فعال بماند! در این صورت باید رام گوشی را دانلود کرد و حافظه را به صورت کامل پاکسازی کرده و رام را فلش زد که این کار نیاز به دانش و تجربه دارد.

برای ریست فکتوری، می‌توانید برنامه تنظیمات گوشی را اجرا کنید و روی گزینه‌ی تنظیمات عمومی یا General و یا گزینه‌ی System تپ کنید.

حل مشکل برقرار نشدن تماس و قطع شدن تماس پس از چند ثانیه

 در صفحه‌ی بعدی به دنبال گزینه‌ای شبیه به ریست یا فکتوری ریست بگردید و روی Reset‌ تپ کنید.

حل مشکل برقرار نشدن تماس و قطع شدن تماس پس از چند ثانیه

بین انواع ریست کردن، گزینه‌ای شبیه به Factory data reset را انتخاب کنید.

حل مشکل برقرار نشدن تماس و قطع شدن تماس پس از چند ثانیه

ممکن است پیام تأیید یا وارد کردن رمز ظاهر شود، رمز را وارد کنید و ریست فکتوری را تأیید کنید. صبر کنید تا پس از لحظاتی گوشی شما ریست شود و مراحل کار تکمیل شود.

اگر با هیچ یک از روش‌های نرم‌افزاری و تمیز کردن و جا زدن صحیح سیم‌کارت و همین‌طور تغییر موقعیت مکانی و رفتن به مکان‌هایی که قدرت آنتن خوب است، مشکل گوشی شما رفع نشده و همچنان برایتان سوال است که چرا آنتن ضعیف است یا پرش آنتن اتفاق می‌افتد و یا وضعیت آنتن خوب است اما تماس قطع می‌شود، احتمالاً گوشی شما مشکل سخت‌افزاری پیدا کرده است.