بسیاری از کاربران اندروید در گوشی‌های مختلف از برنامه Google Messages که برنامه پیش‌فرض SMS یا پیامک است، استفاده می‌کنند و بعضی از کاربران هم در کنار برنامه پیش‌فرض ارسال پیامک، این اپ مفید و کاربردی را نصب می‌کنند. مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید یکی از مشکلاتی است که شاید حین کار با این برنامه برایتان اتفاق افتاده باشد. برای حل کردن این مشکل، چند راهکار ساده وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است دسترسی به مخاطبین را مجاز نکرده باشید یا اصطلاعات مخاطبین به کمک قابلیت همگام‌سازی یا Sync از سرورهای گوگل در گوشی جدید یا گوشی ریست شده، دانلود نشده باشد.

در ادامه به چند راهکار و ترفند ساده برای حل مشکل عدم نمایش مخاطبین در گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره می‌پردازیم. با ما باشید.

آیا دسترسی به شماره مخاطبین و نام مخاطبین فعال است؟

مشکل عدم نمایش نام مخاطبین هنگام تماس سامسونگ یا هواوی و شیائومی و سایر برندها، حین کار با برنامه ارسال و دریافت پیامک نیز اتفاق می‌افتد و معمولاً علت این است که شماره ذخیره نشده یا دسترسی به اطلاعات مخاطبین وجود ندارد. بنابراین راهکار اصلی برای مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید این است که از ذخیره شدن شماره تلفن مخاطب در اپ مدیریت مخاطبین و همین‌طور فعال بودن دسترسی به اطلاعات مخاطبین اطمینان حاصل کنید.

برای بررسی کردن تنظیمات مربوط به دسترسی‌ها، روی آیکون برنامه Messages تپ و مکث کنید و سپس روی آیکون i یا اطلاعات برنامه تپ کنید. به این ترتیب صفحه App info یا اطلاعات اپ باز می‌شود. البته در بعضی از گوشی‌ها روش کار کمی متفاوت است و می‌بایست از طریق برنامه Settings و بخش مربوط به اپ‌ها، صفحه اطلاعات برنامه پیامک گوگل را باز کنید. 

روش‌های حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید و هنگام تماس

روش‌های حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید و هنگام تماس

در صفحه اطلاعات برنامه روی گزینه‌ی Permissions یا دسترسی‌ها تپ کنید و در صفحه باز شده روی Contacts تپ کنید. اگر دسترسی غیرمجاز است، آن را فعال کنید. سپس به صفحه اصلی برگردید و برنامه SMS گوگل را اجرا کنید. احتمالاً مشکل حل شده است.

روش‌های حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید و هنگام تماس

روش‌های حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید و هنگام تماس

توجه کنید که برنامه تماس تلفنی هم نیاز به دسترسی به اطلاعات مخاطبین دارد و در واقع هر برنامه‌ای که به عنوان برنامه ارسال و دریافت پیامک یا تماس تلفنی استفاده می‌کنید، به دسترسی Contacts نیاز دارد. لذا برای حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین هنگام تماس شیائومی و هوآوی و سامسونگ و غیره، به همین صورت صفحه اطلاعات برنامه و بخش دسترسی‌ها را باز کرده و دسترسی را مجاز کنید.

حل مشکل عدم نمایش مخاطبین در گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره پس از ریست کردن

بعضی از کاربران برای حل مشکلات گوشی اندروید، از قابلیت ریست فکتوری استفاده می‌کنند. پس از ریست کردن، اگر مخاطبین را روی اکانت گوگل یا همان جیمیل ذخیره نکرده باشید و از قابلیت Sync یا همگام‌سازی استفاده نکنید، کار دشوار می‌شود و لازم است که اطلاعات مخاطبین نظیر شماره تلفن و نام، یکی یکی وارد شود. در صورت استفاده از قابلیت همگام‌سازی نیز به لاگین در حساب گوگل و فعال کردن همگام‌سازی اطلاعات مخاطبین نیاز دارید. در غیر این صورت اطلاعات مخاطبین از سرورهای گوگل دریافت نمی‌شود و طبعاً شماره‌ها ناشناس باقی می‌ماند! بنابراین برای رفع مشکل عدم نمایش نام مخاطبین هنگام تماس سامسونگ و شیائومی و غیره و همین‌طور رفع مشکل نمایش نام مخاطب در برنامه پیامک، حتماً بررسی کنید که در اپ مخاطبین، اطلاعات مخاطب موردنظر به صورت کامل موجود است.

جهت فعال سازی قابلیت همگام‌سازی مخاطبین از طریق جیمیل، برنامه تنظیمات را اجرا کنید و بسته به مدل و برند گوشی، روی گزینه‌ی Passwords & Accounts یا Accounts و خلاصه گزینه‌ی مدیریت اکانت‌ها تپ کنید.

روش‌های حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید و هنگام تماس

روش‌های حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید و هنگام تماس

در صفحه بعدی برای افزودن حساب گوگل و لاگین کردن، روی Google تپ کنید و سپس اطلاعات جیمیل و پسورد را وارد کنید. در نهایت پس از لاگین کردن، تنظیمات قابلیت Sync را باز کنید.

روش‌های حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید و هنگام تماس

روش‌های حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید و هنگام تماس

سوییچ روبروی گزینه‌ی Contacts را فعال کنید تا از این اطلاعات وارد شده مثل شماره تلفن در مخاطبین، علاوه بر گوشی روی اکانت گوگل ذخیره شود و به همین ترتیب اگر اطلاعات مخاطب در اکانت گوگل موجود است و در گوشی موجود نیست، اطلاعات مخاطبین از سرورهای گوگل در گوشی کپی شود.

روش‌های حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید و هنگام تماس

دقت کنید که پس از فعال کردن قابلیت همگام‌سازی، برای دانلود اطلاعات از سرورهای گوگل نیاز به دسترسی اینترنت وجود دارد و این کار بسته به سرعت اینترنت، کمی طول می‌کشد. پس از چند دقیقه برنامه تماس تلفنی یا پیامک و یا مخاطبین را ببندید و سپس به این اپ‌ها مراجعه کنید و بررسی کنید که آیا مشکل عدم نمایش نام مخاطبین هنگام تماس شیائومی و سامسونگ و غیره حل شده است یا خیر.

ترفند نمایش نام مخاطب در تماس با وارد کردن شماره تلفن با کد کشور و بدون کد کشور

یک راهکار ساده دیگر که برای حل کردن مشکل عدم نمایش نام مخاطبین هنگام کار با برنامه SMS یا Phone پیشنهاد می‌کنیم، وارد کردن شماره تماس مخاطبین به دو صورت با کد کشور و بدون کد کشور است. به عنوان مثال زمانی که مخاطبی تماس می‌گیرد و شماره تلفن وی با کد ایران یعنی +98 نمایش داده می‌شود اما نام مخاطب نمایش داده نمی‌شود، می‌توانید به اپ مدیریت مخاطبین مراجعه کنید و اطلاعات مخاطب را تغییر بدهید و یک شماره جدید برای وی اضافه کنید که در ابتدا آن، کد کشور نیز وجود دارد.

روش دیگر برای افزودن شماره تلفن جدید برای یک مخاطب تکراری، این است که پس از تماس تلفنی روی گزینه‌ی افزودن شماره تلفن تپ کنید و سپس روی گزینه‌ی افزودن شماره به مخاطب موجود را انتخاب کنید و در نهایت روی نام مخاطب تپ کنید.

همگام‌سازی مخاطبین با فعال کردن اینترنت

اگر گوشی را ریست فکتوری کرده‌اید یا گوشی جدید خریداری کرده‌اید و قابلیت Sync را فعال کرده‌اید، دقت کنید که دانلود و آپلود خودکار اطلاعات مخاطبین بین گوشی شما و سرورهای گوگل، به اینترنت نیاز دارد. البته حجم زیادی مصرف نمی‌شود چرا که اطلاعات مخاطبین متنی و بسیار کم‌حجم است. اما بدون فعال بودن اینترنت وای-فای یا اینترنت سیم‌کارت، اطلاعات از سرورهای گوگل دریافت نمی‌شود.

گاهی اوقات اینترنت وای-فای مشکل دارد و با فعال کردن اینترنت سیم‌کارت، مشکل عدم نمایش نام مخاطبین هنگام تماس یا دریافت پیامک حل می‌شود و گاهی برعکس است، به این معنی که بسته اینترنت دیتا تمام شده یا به هر علت اینترنت سیم‌کارت کار نمی‌کند و در این صورت باید از اینترنت وای-فای استفاده کرد.

برای اطمینان از دسترسی به اینترنت، مرورگر اینترنت را اجرا کنید و عبارتی در گوگل سرچ کنید. دقت کنید که باز کردن صفحه سایت‌هایی که قبلاً بازدید کرده‌اید، لزوماً نشان نمی‌دهد که اینترنت وصل است یا خیر چرا که ممکن است نسخه کش شده صفحه باز شود.

تغییر برنامه پیش فرض تماس تلفنی و پیامک

یکی از مشکلاتی که بعضی از کاربران گوشی‌های شیائومی و سایر برندها تجربه و گزارش می‌کنند، عدم دریافت پیامک یا تماس تلفنی است. در این مواقع یک راهکار پیشنهادی این است که برنامه دیگری به جای اپ پیش‌فرض تلفن و پیامک نصب کنید و آن برنامه را به عنوان پیش‌فرض تنظیم کنید. شاید این راهکار ساده، مشکلات عجیب و خاص نظیر عدم نمایش شماره تلفن در مخاطبین یا مشکل تغییر نام مخاطب در گوشی سامسونگ و غیره را به راحتی رفع کند.

پس از نصب برنامه جدید برای SMS یا تماس تلفنی و یا برنامه مدیریت مخاطبین، برای انتخاب آن به عنوان اپ پیش‌فرض، صفحه اطلاعات برنامه یا App info را باز کنید. همان‌طور که اشاره شد، با تپ و مکث روی آیکون برنامه می‌توان گزینه‌ی باز کردن صفحه تنظیمات مخاطبین در گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را باز کرد و در بعضی از گوشی‌ها باید به برنامه تنظیمات و بخش مدیریت اپ‌ها مراجعه کرد.

در صفحه اطلاعات اپ اسکرول کنید تا به گزینه‌ای شبیه به SMS app یا Phone app یا Set as default SMS app برسید و روی آن تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی برنامه‌ی جدید را انتخاب کنید تا از این پس به عنوان اپ اصلی تلفن یا پیامک فعال شود.

روش‌های حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید و هنگام تماس

روش‌های حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید و هنگام تماس

در نهایت برنامه‌ها را ببندید و از نو اجرا کنید و بررسی کنید که آیا مشکلات خاصی مثل عدم نمایش شماره مخاطبین هنگام تماس شیائومی و سامسونگ، حل شده است یا خیر.

پاکسازی کش برنامه پیامک و تلفن

یک روش دیگر برای حل کردن مشکلات عمومی برنامه‌ها در هر سیستم عاملی، حذف و پاکسازی اطلاعات موقت یا به اصطلاح داده‌های کش شده است. قبل از پاکسازی کش برنامه، همه اپ‌ها را ببندید.

در ادامه برای پاکسازی کش، صفحه اطلاعات برنامه را باز کنید و روی Storage & Cache تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی روی دکمه یا گزینه‌ی Clear cache تپ کنید و در نهایت روی گزینه‌ی تأیید پاکسازی کش تپ کنید.

روش‌های حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید و هنگام تماس

روش‌های حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید و هنگام تماس

بروزرسانی برنامه پیامک و تلفن و مخاطبین

شاید با بررسی تنظیمات دسترسی برنامه پیامک و استفاده از اپ جایگزین و فعال کردن اینترنت، و حتی چک کردن تمام تنظیمات مخاطبین در گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره، به نتیجه نرسیده باشید. در این صورت آپدیت کردن اپ‌ها و سیستم عامل توصیه می‌شود. موضوع فقط آپدیت کردن برنامه تماس تلفنی نیست، چرا که ممکن است مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید به باگ نرم‌افزاری در اپ‌های مرتبط مثل اپ مدیریت مخاطبین یا Contacts مرتبط باشد. بنابراین آپدیت کردن برنامه‌های مرتبط و حتی کمتر مرتبط را به عنوان راهکار نهایی تست کنید.

شما چه راهکار و ترفندی برای حل مشکل عدم نمایش نام مخاطبین در پیامک اندروید یا مشکل مشابه یعنی عدم نمایش نام مخاطبین هنگام تماس تلفنی می‌شناسید؟