این روزها نام هوش مصنوعی را بسیار بیشتر از قبل می‌شنویم. پای این تکنولوژی در بسیاری از عرصه‌های زندگی ما باز شده و گاهی جذاب و گاهی خطرناک و ترسناک به نظر می‌رسد. هوش مصنوعی (AI) سعی دارد سیستم‌های کامپیوتری را با استفاده از برنامه‌ها و الگوریتم‌ها، به توانایی‌های هوشی انسانی شبیه‌سازی کند. با کار روی هوش مصنوعی به مرور این تکنولوژی می‌تواند حل مسائل، تصمیم‌گیری، تشخیص الگو، پردازش اطلاعات، یادگیری و استدلال را انجام داده و در نتیجه تاثیر چشم‌گیری را در زندگی روزمره شما داشته باشد.

امروزه از هوش مصنوعی در صنایع مختلفی مانند پردازش زبان طبیعی، بینایی ماشین، خودروهای خودران، سیستم‌های توصیه‌گر، پزشکی، بازی‌های کامپیوتری و مدیریت منابع انرژی استفاده می‌شود و روز به روز جایگاه آن در زندگی ما پررنگ‌تر خواهد شد. در این مطلب قصد داریم به معرفی تکنولوژی‌های هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند بپردازیم.

تکنولوژی‌های هوش مصنوعی در گوشی‌های جدید

هوش مصنوعی در پیشرفت گوشی‌های هوشمند تاثیر زیادی داشته و باعث بهبود آن شده است. تا جایی که عامل اصلی قدرت و موفقیت گوشی‌های هوشمند جدید محسوب شده و استفاده بهینه از آن باعث شده تا کاربران بتوانند راحت‌تر از گوشی‌های موبایل خود استفاده کنند. بیشتر استفاده از هوش مصنوعی را می‌توانیم در گوشی‌های اپل، سامسونگ، شیائومی و هواوی ببینیم که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

دستیار هوشمند در گوشی‌های اپل

اپل علاوه بر بهبود قابلیت‌های گوشی‌های آیفون، دستیار هوش مصنوعی به نام سیری را نیز برای گوشی‌های آیفون در نظر گرفته است. سیری به عنوان یک دستیار صوتی هوش مصنوعی، در میان کاربران آیفون با استقبال زیادی روبه‌رو شده و از کاربردهای آن می‌توانیم به برقراری تماس با فرمان صوتی، بررسی پیام‌ها و ایمیل‌ها، ثبت قرارهای ملاقات و یادآوری تاریخ‌های مهم، جستجو و پخش آهنگ‌ها، و ارسال متن و پست در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

فناوری واحد پردازش شبکه (NPU) در گوشی‌های سامسونگ

سامسونگ با رونمایی از فناوری واحد پردازش شبکه یا NPU توانسته هوش مصنوعی را در گوشی‌های جدید خود تقویت کرده و در این زمینه نیز بسیار موفق عمل کرده است. با وجود این فناوری، سرعت عملکرد هوش مصنوعی تا 8 برابر بالاتر رفته، میزان مصرف انرژی آن کمتر شده و در ادامه سایز گوشی‌های جدید سامسونگ نیز کوچکتر شده است. علاوه بر این سامسونگ با استفاده از این فناوری، برای تشخیص اشیا و چهره‌ها نیز استفاد می‌کند و قادر است بدون نیاز به سرورهای خارجی فعالیت‌های پیچیده‌ای را هم انجام دهد.

تکنولوژی‌های نوین در توسعه موبایل‌های هوش مصنوعی

بازگشایی قفل در گوشی‌های شیائومی

شیائومی، در گوشی‌های هوشمند خود از فناوری بازگشایی قفل با هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این شرکت برای افزایش امنیت موبایل‌های خود، از سیستم امنیتی بیومتریک نیز استفاده کرده و در سری جدید گوشی‌های این برند، کاربران می‌توانند با استفاده از اثر انگشت، شناسایی چهره و عنبیه، به این قابلیت دست پیدا کنند.

عکاسی حرفه‌ای در گوشی‌های هواوی

دوربین‌های سری جدید گوشی‌های هواوی نیز از هوش مصنوعی برای عکاسی حرفه‌ای بهره‌مند هستند. این دوربین‌ها قادرند به طور خودکار تفاوت بین بک‌گراند و سوژه را شناسایی کرده که این فرایند به صورت خودکار انجام خواهد شد. به جز این قابلیت، Master AI نیز در گوشی‌های هوشمند هواوی، دیده می‌شود که امکان تشخیص چهره و اشیا با جزئیات و دقت بالا را ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل است که نسل جدید گوشی‌های هواوی عکاسی را به صورت حرفه‌ای‌تر و با کیفیت بالاتر انجام می‌دهند.

قابلیت Face ID در گوشی‌های اپل

قابلیت Face ID در گوشی‌های هوشمند اپل، به افرادی که با روش‌های سنتی باز کردن قفل تلفن مشکل دارند، کمک می‌کند. این قابلیت با استفاده از هوش مصنوعی انجام شده و قدرت بالای آن باعث شده تا حتی در صورت استفاده کاربر از ماسک نیز توانایی باز کردن قفل را داشته باشد.

اپل با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، قابلیت‌های گسترده‌ای مانند Deep Fusion را نیز برای بهبود کیفیت تصویر در نظر گرفته و علاوه بر این ویژگی‌های متنوعی از جمله تشخیص سقوط، تصادف و نظارت بر ضربان قلب مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز در آیفون‌ها و اپل واچ‌های خود فعال کرده است.

سیستم امنیتی بیومتریک در گوشی‌های سامسونگ

سامسونگ با استفاده از هوش مصنوعی، سیستم امنیتی بیومتریک را روی گوشی‌های هوشمند خود پیاده‌سازی کرده است. این سیستم شامل قابلیت شناسایی چهره (Face ID) و اثر انگشت (Fingerprints) بوده و این ویژگی به کاربران امکان باز کردن قفل گوشی سامسونگ در کوتاه‌ترین زمان ممکن را می‌دهد. این سیستم امنیتی بیومتریک با استفاده از تکنولوژی هوشمند و امنیت بالا راحتی در حین استفاده را برای کاربران خود ایجاد کرده است.

قابلیت پایش زلزله در گوشی‌های شیائومی

یکی از کاربردهای جالب هوش مصنوعی در محصولات شیائومی، قابلیت پایش زلزله است. در رام سفارشی MIUI گوشی‌های شیائومی، این قابلیت وجود دارد که با استفاده از سنسورهای حساس به لرزش، اطلاعات زلزله را دریافت و به صورت هم‌زمان به مرکز کنترل و کاهش بلایای طبیعی ارسال کند. شیائومی همچنین با راه‌اندازی دستیار مجازی Xiao Ai، به کاربران خود کمک می‌کند. این دستیار صوتی مجازی توانایی انجام تمامی وظایف را دارد و با اتصال به سایر دستگاه‌های هوشمند، قابلیت کنترل آن‌ها را از راه دور فراهم می‌کند. شیائومی با این نوآوری‌های هوشمند، در جریان رقابت با سایر برندها قرار دارد.

مترجم و راهنمای سفر در گوشی‌های هوآوی

HiVision در گوشی‌های جدید هواوی، یک مترجم و راهنمای سفر مناسب برای کاربران علاقمند به سفر است. برای استفاده از این ویژگی، کاربران می‌توانند گوشی را در مقابل یک شی خاص قرار دهند تا با وصل شدن به Cloud، راهنما یا سایر منابع اختصاصی در زمینه‌های مختلف، از کشورهای دیگر را در مورد محصول مورد نظرشان دریافت کنند. همچنین، در صورت نیاز به ترجمه فوری، کاربران می‌توانند دوربین گوشی را روی متن قرار داده و ترجمه آن را به زبان موردنظر خود مشاهده کنند. این قابلیت به کاربران در سفرهای آنها کمک خواهد کرد.

خرید گوشی از فروشگاه‌های معتبر

تکنولوژی‌های نوین در توسعه موبایل‌های هوش مصنوعی

گوشی‌های مجهز به هوش مصنوعی بسیار زیاد هستند و معمولا در تمام مدل‌های جدید می‌توانید آنها را ببینید. اما برای خرید گوشی‌های هوشمند که بتواند به بهترین شکل ممکن این قابلیت‌ها را در دسترس شما قرار دهند، باید فروشگاه‌های معتبر همچون اسنپ شاپ را انتخاب کنید. حتی می‌توانید در برخی از آنها آیفون قسطی را خریداری کنید. در هر صورت مواردی که در اینجا به آنها اشاره شد تنها بخشی از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی در گوشی‌های جدید موجود در بازار هستند.