بسیاری از کاربران عادی اندروید در مورد بهترین آنتی ویروس برای اندروید سوال می‌کنند و تصور حتی تصور می‌کنند که دانلود آنتی ویروس برای اندروید با لینک مستقیم ضروری است و بدون آن، تبلت یا گوشی ویروسی می‌شود. قبل از انتخاب بهترین آنتی ویروس بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که اصولاً آیا اندروید به آنتی ویروس نیاز دارد؟

در اندروید قابلیت‌های امنیتی مختلفی پیش‌بینی شده تا از ویروسی شدن جلوگیری شود. در صورت فعال بودن این ویژگی‌ها و استفاده‌ی صحیح، نصب آنتی ویروس آندروید رایگان یا پولی ضروری نیست. حتی در بعضی از گوشی‌ها برای راحتی کاربر، تنظیمات امنیتی و گزینه‌هایی مثل اسکن کردن در بخش خاصی جمع‌آوری شده است تا کاربر به ویروس کش واقعی برای اندروید دسترسی ساده داشته باشد.

در ادامه به قابلیت‌هایی که در اندروید برای مقابله با ویروس و ویروس کشی در نظر گرفته شده، می‌پردازیم. با ما باشید.

آیا آنتی ویروس فوق العاده قوی برای اندروید کافی است؟

همان‌طور که آیفون و آیپد نیازی به آنتی ویروس ندارند، در صورت استفاده‌ی صحیح و بررسی تنظیمات امنیتی و دسترسی‌ها، نیازی به بهترین انتی ویروس رایگان اندروید ندارید و می‌توانید بدون نصب کردن برنامه اضافی، از گوشی یا تبلت استفاده کنید. در حقیقت علت اصلی ویروسی شدن سیستم عامل، معمولاً بی‌اطلاعی کاربر از قابلیت‌ها و تنظیمات امنیتی و تأیید کردن انواع دسترسی و پیام مهم است!

به عنوان مثال یک روش ورود ویروس به اندروید، دانلود برنامه از سایت‌های مختلف است. در بعضی از سایت‌ها ممکن است فایل APK دستکاری شده و ویروسی برای دانلود قرار داده شود. متأسفانه با نصب قوی ترین آنتی ویروس اندروید هم ممکن است برنامه آلوده به عنوان بدافزار شناسایی نشود. بعضی از برنامه‌های آلوده، فایل‌های آلوده جدید نیز دانلود می‌کنند و پس از مدتی گوشی یا تبلت اندروید به ده‌ها ویروس و بدافزار مختلف آلوده می‌شود.

توصیه‌ی کارشناسان امنیت این است که دانلود آنتی ویروس قوی برای آندروید رایگان یا پولی، جلوی ویروسی شدن اندروید را به صورت کامل نمی‌گیرد و در نهایت لازم است که کاربر سطح آگاهی خود را ارتقا دهد و هر نوع پیام مرتبط با امنیت و حریم خصوصی را تأیید نکند.

در ادامه به ویژگی‌های مفید امنیتی در اندروید می‌پردازیم که هر یک به نوعی جلوی آلوده شدن گوشی یا تبلت به بدافزار را می‌گیرد.

ویروس کش واقعی برای اندروید با Google Play Protect

گوگل از مدت‌ها پیش یک ویژگی مهم امنیتی در پلی استور اضافه کرده که نام آن Google Play Protect است و به نوعی بهترین آنتی ویروس برای گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره محسوب می‌شود. اما این قابلیت چطور کار می‌کند؟

زمانی که قابلیت گوگل پلی پروتکت فعال باشد، برنامه‌هایی که روی گوشی یا تبلت نصب می‌کنید اسکن می‌شود و هر از گاهی پیام No Harmful Apps Found ظاهر می‌شود به این معنی که هیچ برنامه مضری یافت نشد!

دقت کنید که Google Play Protect مختص برنامه‌هایی که از گوگل پلی دانلود و نصب می‌شود، نیست و در واقع برنامه‌هایی که از سایت‌های دانلود اپ دریافت و نصب شده هم اسکن می‌شود اما در نهایت بهتر است قبل از دانلود هر برنامه‌ای، لینک دانلود را به کمک آنتی ویروس آنلاین اندروید اسکن کنید تا اگر برنامه‌ی ویروسی برای دانلود در سایتی قرار داده شده، مشکلی برای گوشی یا تبلت شما ایجاد نشود.

چرا دانلود قوی ترین آنتی ویروس اندروید کافی نیست و راه حفظ امنیت اندروید چیست؟

ویژگی دیگری که در گوگل پلی پروتکت وجود دارد، مقابله با تهدیدات سایبری حین وب‌گردی به کمک مرورگر گوگل کروم است. به عبارت دیگر زمانی که با گوگل کروم اندروید در حال باز کردن سایت‌ها و صفحات مختلف هستید هم Play Protect مشغول به کار است و اگر سایتی آلوده باشد، پیام هشدار ظاهر می‌شود.

نصب آپدیت امنیتی ماهانه برای اندروید

هر نسخه‌ی جدید اندروید و هر سیستم عامل دیگری ممکن است دارای حفره‌های امنیتی باشد که به محض شناسایی و گزارش توسط کارشناسان امنیت یا کاربران حرفه‌ای، مراحل رفع باگ امنیتی آغاز می‌شود. چندی بعد بروزرسانی امنیتی منتشر می‌شود تا عموم کاربران آن را دانلود و نصب کنند و راه‌های نفوذ مسدود شود.

گوگل به صورت ماهانه آپدیت امنیتی برای اندروید منتشر می‌کند که سریعاً در اختیار کاربران اندروید خام گوگل قرار می‌گیرد و کمی بعد سازندگان گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید، بروزرسانی امنیتی اندروید خام را بررسی کرده و با تغییراتی، برای محصولات مختلف منتشر می‌کنند. این بروزرسانی‌ها برای گوشی‌ها و تبلت‌های بسیار قدیمی منتشر نمی‌شود اما برای اغلب محصولات جدید منتشر می‌شود. بعضی از شرکای گوگل نظیر سامسونگ ارایه کردن آپدیت امنیتی اندروید را جدی می‌گیرند و سریعاً این کار را انجام می‌دهند اما برخی دیگر از انتشار سریع آپدیت برای همه‌ی محصولات خودداری می‌کنند.

اگر آپدیتی برای گوشی یا تبلت شما منتشر شده، توصیه می‌کنیم که حتماً آن را نصب کنید، در حقیقت نصب آپدیت امنیتی مهم‌تر از دانلود آنتی ویروس فوق العاده قوی برای اندروید است!

استفاده از تنظیمات و اسکن برنامه ها

در بعضی از گوشی‌ها صفحه‌ای در برنامه‌ی تنظیمات برای اسکن کردن برنامه‌ها طراحی شده و ممکن است در این صفحه، تنظیمات امنیتی متنوعی نیز وجود داشته باشد. می‌توانید هر از گاهی و به خصوص زمانی که بازی یا اپ جدید نصب کرده‌اید، از این صفحه استفاده کنید و گوشی را اسکن کنید.

چرا دانلود قوی ترین آنتی ویروس اندروید کافی نیست و راه حفظ امنیت اندروید چیست؟

مسیر دسترسی به چنین صفحه‌ای بسته به مدل و برند گوشی متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آنتی ویروس خود گوشی سامسونگ کجاست یا صفحه اسکن کردن برنامه ها در شیائومی کجاست، جستجو کنید و از کاربرانی که حرفه‌ای‌تر هستند، سوال کنید.

تنظیمات دسترسی های اندروید و محدود کردن برنامه‌ها

در اندروید قابلیت مسدود کردن دسترسی برنامه به اینترنت وجود دارد. زمانی که برنامه جدید نصب می‌کنید، اگر این برنامه به صورت آفلاین کار می‌کند و نیازی به اینترنت ندارد، به تنظیمات مراجعه کنید و استفاده از اینترنت سیم کارت و حتی اینترنت وای-فای توسط چنین برنامه‌ای را مسدود کنید تا نگرانی شما از بابت دانلود بدافزار و نصب پنهانی بدافزار رفع شود!

دسترسی نصب برنامه توسط بعضی از برنامه‌های فروشگاه اپ اندروید یکی از دسترسی‌های بسیار مهم و خطرناک است، البته اگر فروشگاه اپ موردبحث از نظر امنیت تأیید نشده باشد.

یک توصیه‌ی مهم و جدی دیگر این است که به جای نصب ویروس یاب روی شیائومی و دانلود بهترین آنتی ویروس برای گوشی سامسونگ رایگان، زمانی که برنامه‌ها در مورد دسترسی به دوربین و میکروفون و موقعیت مکانی و حتی دسترسی‌هایی که شاید مهم به نظر نرسند اما در حقیقت بسیار مهم هستند نظیر دسترسی نمایش پیام روی صفحه اپ‌های دیگر یا دسترسی به نوتیفیکیشن سایر برنامه‌ها سوال می‌کند، سریعاً روی دکمه‌ی تأیید تپ نکنید. کمی در مورد علت نیاز برنامه به این نوع دسترسی‌ها فکر کنید. اگر واقعاً نیازی نمی‌بینید، دسترسی را مسدود کنید چرا که هکر می‌تواند با چند خط کدنویسی، برای سرقت اطلاعات از گوشی و تبلت شما اقدام کند و برنامه‌ای که دستکاری کرده را به راحتی در سایت‌های مختلف منتشر کند.

چرا دانلود قوی ترین آنتی ویروس اندروید کافی نیست و راه حفظ امنیت اندروید چیست؟

بعضی از بدافزارها شبیه به برنامه مدیریت دانلود عمل می‌کنند و خواهان دسترسی نمایش پیام روی اپ‌های دیگر و فعالیت در پس‌زمینه بدون کاهش مصرف باتری هستند که این دسترسی بسیار مشکوک و خطرناک است. متأسفانه با دانلود بهترین آنتی ویروس اندروید 2022 یا جدیدتر، نمی‌توان سطح دسترسی بهینه برای برنامه‌های مختلف را تنظیم کرد و این کاری است که خود کاربر باید انجام بدهد.

اگر در مورد دسترسی برنامه‌ها و سوالاتی که حین اجرای برنامه می‌شود شک دارید، حتماً در فضای وب جستجو کنید و از کسانی که اطلاعات خوبی در حوزه‌ی امنیت دارند، سوال کنید.