یکی از سوالات مهم کاربران محتاط که به امنیت کامپیوتری ویندوزی اهمیت می‌دهند این است که بهترین آنتی ویروس برای ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۱۱ کدام آنتی ویروس است و آیا با وجود آنتی ویروس قدرتمند ویندوز دیفندر، اساساً نیازی به دانلود آنتی ویروس برای ویندوز 11 یا ویندوز ۱۰ وجود دارد یا خیر؟

در این مقاله در مورد اینکه ویندوز دیفندر چیست و عملکرد آن در مقایسه با سایر آنتی ویروس‌ها چگونه است، صحبت می‌کنیم و در نهایت به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا ویندوز 11 نیاز به آنتی ویروس دارد یا Windows Defender کافی است. با ما باشید.

چند سالی است که مایکروسافت آنتی ویروس معروف Windows Defender را مرتباً بروزرسانی می‌کند و امکانات آن را توسعه می‌دهد تا کاربران ویندوز از نصب آنتی ویروس‌هایی که شرکت‌های مختلف تولید کرده‌اند، بی‌نیاز شوند. اما با این وجود بعضی از کاربران محتاط و حرفه‌ای، آنتی ویروس پولی و درجه یک را ترجیح می‌دهند و در صورت بروز مشکل نصب آنتی ویروس در ویندوز 10 یا ویندوز ۱۱، به هر شکل ممکن مشکل را حل کرده و آنتی ویروس موردنظرشان را به جای ویندوز دیفندر استفاده می‌کنند.

ویندوز دیفندر چیست؟!

همه‌ی ویندوزهای قدیمی و جدید، تنظیمات و امکاناتی برای مقابله با حملات سایبری و انواع ویروس و بدافزار دارند اما ویندوزهای جدید نظیر ویندوز ۱۱، از این نظر پیشرفته‌تر است. در حقیقت مایکروسافت در سال‌های اخیر قابلیت‌های امنیتی ویندوز و به خصوص آنتی ویروس ویندوز دیفندر را مرتباً بهینه‌سازی کرده تا به کمک آن امنیت سیستم عامل ویندوز را افزایش دهد و از ویروسی شدن سیستم‌های ویندوزی کاربران جلوگیری کند.

یکی از برنامه‌های اصلی ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۱۱، برنامه‌ای با اسم Microsoft Defender یا Windows Defender است که در حال حاضر یک آنتی ویروس قدرتمند محسوب می‌شود. این برنامه به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و برای آپدیت کردن برنامه و همین‌طور آپدیت کردن بانک اطلاعاتی ویروس‌های جدید، می‌توانید از طریق سرویس بروزرسانی ویندوز اقدام کنید. بنابراین این آنتی ویروس برای همه‌ی کاربران ویندوز رایگان است.

و اما یک سوال پرتکرار:

چگونه آنتی ویروس ویندوز 10 را نصب کنیم؟

ویندوز دیفندر به صورت پیش‌فرض به همراه ویندوز نصب می‌شود اما آپدیت کردن آن برای بهبود امنیت ضروری است.

آیا ویندوز 11 نیاز به آنتی ویروس دارد یا آنتی ویروس ویندوز دیفندر کافی است؟

بعضی از کاربران ویندوز که شاید اطلاعات بروز و صحیحی در مورد سطح امنیت و دقت آنتی ویروس‌ها ندارند، تصور می‌کنند که ویندوز دیفندر در دوران ویندوز ۱۱ مثل چند سال قبل است و صرفاً یک آنتی ویروس معمولی محسوب می‌شود که شاید دقت چندان بالایی نداشته باشد. لذا مثل چند سال پیش سراغ سایت‌های دانلود برنامه می‌روند و یکی از آنتی ویروس‌های رایگان را دانلود کرده و نصب می‌کنند. بعضی از افراد حتی آنتی ویروس پولی خریداری می‌کنند. اما آیا ویندوز دیفندر مثل چند سال پیش عملکرد معمولی دارد؟!

آیا آنتی ویروس ویندوز 10 کافی است؟

کاربران حرفه‌ای برای انتخاب کردن آنتی ویروس و فایروال و در واقع بسته‌ی امنیتی همواره سراغ متخصصین می‌روند و نتیجه‌ی بررسی‌های گسترده که با استفاده از ویروس‌های واقعی و جدید صورت گرفته را مرور می‌کنند. یکی از مراجع برتر در عرصه‌ی نقد و بررسی عملکرد آنتی‌ویروس‌ها، وب‌سایت معروف AV-Test است. در این وب‌سایت نتیجه‌ی بررسی دقت عمل آنتی ویروس‌ها در شناسایی ویروس‌های جدید و قدیمی و همین‌طور میزان افت سرعت سیستم در اثر نصب و فعالیت آنتی ویروس و فایروال منتشر می‌شود. خوشبختانه نتایج بررسی‌ها کاملاً بروز است.

آیا ویندوز 11 نیاز به آنتی ویروس دارد یا آنتی ویروس ویندوز دیفندر کافی است؟

سوال اصلی اغلب کاربران این است که آیا ویندوز دیفندر کافی است و دقت خوبی دارد یا خیر؟

پاسخ کوتاه مثبت است، ویندوز دیفندر دقت عالی دارد.

به نتایج ماه دسامبر نگاهی داشته باشید: دقت ویندوز دیفندر در شناسایی ویروس‌های کاملاً جدید که در این بررسی ۲۱۰ مورد بوده، ۱۰۰ درصد است که دقت بسیار خوبی است. در واقع میانگین دقت آنتی ویروس‌های مختلف حدود 97.6 درصد بوده است در حالی که ویندوز دیفندر تمام موارد را شناسایی کرده است!

از طرف دیگر دقت این آنتی ویروس در شناسایی ویروس و بدافزارهایی که در ۴ هفته‌ی اخیر در سراسر دنیا پراکنده شده‌اند و تعدادشان در این بررسی نزدیک به ۱۲ هزار مورد بوده، ۱۰۰ درصد است! بنابراین دقت عملکرد ویندوز دیفندر در قیاس با بهترین آنتی‌ویروس‌های روز، خوب یا عالی است.

آیا ویندوز 11 نیاز به آنتی ویروس دارد یا آنتی ویروس ویندوز دیفندر کافی است؟

نکته‌ی مهم در بررسی دقت شناسایی ویروس و بدافزار توسط یک آنتی‌ویروس، کم بودن موارد شناسایی اشتباه است. در واقع بعضی از آنتی‌ویروس‌ها که دقت ۱۰۰ درصدی در شناسایی ویروس‌ها دارند، فایل‌های زیادی را به اشتباه به عنوان ویروس و بدافزار شناسایی و قرنطینه می‌کنند. خوشبختانه ویندوز دیفندر در این زمینه هم عملکرد بسیار خوبی دارد و موارد شناسایی اشتباه یا False Positive آن پایین است.

اما سوال مهم دیگری که برای حرفه‌ای‌ها و گیمرها مطرح است، سرعت سیستم پس از نصب و فعال کردن آنتی ویروس است. آیا ویندوز دیفندر مثل برخی از آنتی‌ویروس‌ها سنگین است و سرعت سیستم را در حد قابل توجهی کاهش می‌دهد یا برعکس، جزو آنتی ویروس‌های سبک و بهینه است؟

در بررسی‌های AV-Test افت سرعت سیستم با فعالیت ویندوز دیفندر، پایین‌تر از متوسط سایر آنتی‌ویروس‌ها است و در واقع جزو آنتی‌ویروس‌های سبک‌تر و سریع‌تر است.

آیا ویندوز 11 نیاز به آنتی ویروس دارد یا آنتی ویروس ویندوز دیفندر کافی است؟

با توجه به دقت و سرعت ویندوز دیفندر می‌توان گفت که ویندوز دیفندر برای ویندوز کافی است مگر آنکه امکانات خاص و رابط کاربری بهتری نیاز داشته باشید.

از نگاه برخی کاربران حرفه‌ای، بهترین آنتی ویروس برای ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۱۱، آنتی ویروسی است که رابط کاربری آن خلوت‌تر باشد و گزینه‌های مهم و تنظیمات در یک نگاه در دسترس باشد. بعضی از کاربران نیز به امکانات ویژه‌ای برای مدیریت بهتر دسترسی برنامه‌ها به شبکه و اینترنت نیاز دارند که البته در فایروال ویندوز کم و بیش موجود است ولیکن شاید انتظار حرفه‌ای‌ها را برآورده نکند. به همین جهت بعضی افراد همیشه برای نصب برنامه‌هایی نظیر Windows Firewall Control که توسط کمپانی Malwarebytes طراحی شده و یا نصب برخی از برنامه‌های آنتی‌ویروس و فایروال اقدام می‌کنند و ویندوز دیفندر را نمی‌پسندند.

نظر شما چیست، آیا ویندوز دیفندر و فایروال ویندوز را کافی می‌دانید یا پس از نصب ویندوز ۱۱ برای دانلود آنتی ویروس برای ویندوز 11 اقدام می‌کنید؟