دانلود برنامه زیپ برای ویندوز 7 یا ویندوز 10 و ویندوز 11 ضروری نیست چرا که این فرمت توسط ویندوز پشتیبانی می‌شود اما سایر فرمت‌های محبوب آرشیو نظیر 7zip و RAR پشتیبانی نمی‌شود. به همین علت است که اغلب کاربران ویندوز، دانلود برنامه zip 7 برای کامپیوتر را ضروری می‌دانند. البته برنامه‌ی WinRAR هم از فایل‌های سون زیپ و همین‌طور RAR پشتیبانی می‌کند و بسیار محبوب است. خبر خوش برای کاربران ویندوز 11 این است که در آپدیت‌های آتی ویندوز، قرار است فرمت‌های آرشیو متعدد و محبوب پشتیبانی شود و لذا نصب کردن برنامه سون زیپ و وین رر ضروری نیست.

در ادامه به فرمت‌های جدیدی که قرار است در فایل اکسپلورر ویندوز باز شود می‌پردازیم.

از سال‌ها پیش دانلود فایل زیپ خوان برای کامپیوتر ویندوزی یکی از کارهای ضروری بوده چرا که ویندوز از فرمت‌های متعدد و متنوع فایل‌های آرشیو یا به اصطلاح فایل فشرده پشتیبانی نمی‌کند. به همین جهت بیشتر کاربران پس از نصب کردن ویندوز، در مورد دانلود نرم افزار زیپ برای ویندوز 7 64 بیتی یا دانلود نرم افزار زیپ برای ویندوز 7 32 بیتی جستجو می‌کنند و این رویه در حال حاضر که ویندوز 11 و ویندوز 10 محبوب و متداول است، ادامه دارد. در واقع بدون نصب کردن برنامه‌ای مثل وین رر، نمی‌توانید فایل‌های فشرده برنامه‌ها و غیره که از سایت‌ها دانلود می‌کنید را باز کنید.

ویندوز 11 و عدم نیاز به دانلود زیپ برای کامپیوتر

ویندوز 11 در آینده یک تغییر مهم در بخش مدیریت فایل‌های آرشیو یا به اصطلاح فایل فشرده دارد و قرار است از فرمت‌های متعددی به جز zip نیز پشتیبانی کند. در واقع این تغییر مهم یکی از نیازهای اساسی کاربران ویندوز از مدت‌ها پیش بوده است. فرمت‌های جدیدی که در ویندوز 11 پشتیبانی خواهد شد، به صورت زیر است:

  • .rar
  • .7z
  • .tar
  • .tar.gz
  • .tar.bz2
  • .tar.zst
  • .tar.xz
  • .tgz
  • .tbz2
  • .tzst
  • .txz

دو مورد اول یعنی پشتیبانی از RAR در ویندوز 11 و پشتیبانی از سون زیپ در ویندوز 11، بسیار مهم است چرا که در سایت‌های دانلود اپ و برنامه و انواع فایل، معمولاً یکی از این دو فرمت مورداستفاده قرار می‌گیرد و فایل فشرده دارای پسورد یا بدون پسورد با فرمت rar یا 7z برای دانلود قرار داده می‌شود.

فرمت‌های بعدی یعنی tar و tar.gz و tar.bz2 نیز در میان کاربران لینوکس و سایت‌های لینوکسی و همین‌طور در مدیریت هاست و سرور لینوکس بسیار پرکاربرد است و لذا مورداستفاده‌ی کاربران لینوکس و مدیران سایت و طراحان سایت است. سایر فرمت‌ها نیز جزو فرمت‌هایی است که در توزیعات متنوع لینوکس کاربرد زیادی دارد.

مایکروسافت در آپدیت KB5031455 ویندوز 11 پشتیبانی از فرمت RAR و 7 Zip و غیره را اضافه می‌کند و قرار است در آینده و در آپدیت‌های مهم و اساسی ویندوز 11، این پشتیبانی اضافه شود.

آپدیت‌های جدید ویندوز 11 و عدم نیاز به دانلود فایل زیپ خوان برای کامپیوتر

اما متأسفانه خبر بد این است که مایکروسافت در بروزرسانی KB5031455 و شاید تا چند ماه بعد، پشتیبانی از فایل فشرده دارای پسورد را لحاظ نمی‌کند! لذا باز هم برای باز کردن فایل rar دارای پسورد، نیاز به دانلود فایل زیپ خوان برای کامپیوتر با پشتیبانی از فرمت‌های متنوع داریم. البته این نوع برنامه‌ها متعدد است و موارد رایگان و عالی نظیر 7zip کاملاً محبوب و متداول است.

شما در ویندوز برای باز کردن فایل RAR و 7z و غیره از چه برنامه‌ای استفاده می‌کنید؟