ویپ چیست؟

ویپ یک تکنولوژی است که تماس‌ها را از طریق اینترنت برقرار می‌کند و توسط شرکت‌های ارائه دهنده مرکز تلفن voip برای کسب و کار‌های مختلف فراهم می‌شوند.

تجهیزات مورد نیاز جهت نصب و راه اندازی ویپ و مرکز تلفن VOIP

تجهیزات لازم، به نیازها و انتظارات شما از مرکز تلفن VOIP و جزئیات پروژه شما بستگی دارد. میزان ترافیک روزانه، تعداد کاربران، امکانات خاص و … عوامل موثر در این مورد هستند. در اینجا به تجهیزات و زیر ساخت های لازم جهت نصب و راه اندازی ویپ اشاره خواهیم کرد.

بستر شبکه

در مرکز تلفن VOIP صدا به شکل پکت های دیتا و کاملا دیجیتال جابجا می شود. در این صورت نیاز به تأمین شبکه مورد نیاز جهت برقراری ارتباط هستیم. با توجه به میزان ترافیک شبکه، شما نیازمند ایجاد بستری با سرعت و تجهیزات مناسب هستید. جهت راه اندازی ویپ نیاز به بستر شبکه­ مستقل نخواهید داشت و می­توانید از شبکه‌هایی که برای ارتباطات فعلی کامپیوترهای خود دارید استفاده نمایید.

این شبکه می‌تواند در بستر اینترانت (شبکه خصوصی) و یا اینترنت (شبکه جهانی) و یا ترکیبی از این دو باشد. ولی چیزی که اهمیت دارد تامین پهنای باند مناسب و کافی بر اساس نیاز شما برای انتقال صدا روی شبکه مورد‌نظر است. و از همه مهمتر امنیت این شبکه بخصوص در فضای اینترنت.

زیرساخت مرکز تلفن VOIP

سرور مرکز تلفن VoIP

جهت نصب و راه اندازی ویپ به یک سرور و هسته مرکز برای پردازش داده ها و مدیریت تماس ها نیاز خواهیم داشت این سرور با توجه به شرایط پروژه شما می تواند یک سیستم کامپیوتری ساده و یا یک سرور بسیار قدرتمند و قوی باشد که به این منظور تهیه شده است.

برای مثال در یک سیستم تلفنی کوچک با تعداد کاربران و میزان ترافیک مصرفی کم، شما حداقل به یک کامپیوتر ساده و یا یک مینی کیس با پردازشگر CORE i3 ، حافظه RAM به میزان 4 گیگابایت، کارت شبکه با سرعت 100*10 مگابیت بر ثانیه و هارد دیسک با ظرفیت500 گیگابایت نیاز خواهید داشت.

اما در صورتی که تعداد کاربران بیشتر از 30 نفر باشد جهت نصب و راه اندازی ویپ و همچنین استفاده در سایر موارد نظیر سیستم حضور و غیاب پرسنل، حسابداری، آنتی ویروس، اتوماسیون اداری و... نیاز به سرور های شبکه اچ پی (HP) خواهید داشت.

سرور شبکه اچ پی (HP)

نرم­ افزار مرکز تلفن VoIP

برای تبدیل یک سرور و یا یک کامپیوتر به یک مرکز تلفن VoIP، نیاز به یک نرم افزار ویپ دارید که سرور از آن قدرت بگیرد و عملیات پردازش تماس ها صورت دهد.

این نرم ­افزارها از تنوع زیادی برخوردار هستند اما هسته اصلی اکثر آنها استریسک (Asterisk) است. استریسک نوعی از سیستم عامل لینوکس است که با واسط‌های گرافیکی مختلف به صورت فایل .isoدر اینترنت قابل دسترس می باشد.

از انواع این واسط‌­های گرافیکی می­توان به Elastix , Issabel , FreePBX , Ombutel اشاره کرد که از این میان Elastix و Issabel از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

تلفن­‌های تحت شبکه ویپ (IP Phone VOIP)

برای مکالمه کاربران، شما نیاز به تلفن‌های خاصی که امکان اتصال به شبکه و خواندن دیتای دیجیتال را دارند، خواهید داشت.

عمده این تلفن‌ها از پروتکل سیپ (SIP) پشتیبانی می‌کنند ، پروتکلی که بین تمام برندها و نرم افزارهای ویپ مشترک است. اصطلاحأ به این نوع تلفن‌ها ،IP Phone یا تلفن های تحت شبکه گفته می‌شود.

تلفن‌های تحت شبکه ویپ با برندهای مختلف و در مدل‌های متنوع و امکانات متفاوت ارائه می‌شوند و شما بسته به نیاز و بودجه مورد‌نظر خود می‌توانید از بین آنها تلفن مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

برخی از این تلفن‌های تحت شبکه قابلیت انتقال تصویر و برقراری تماس تصویری و ویدئو کنفرانس را دارد.

البته شما می‌توانید به جای تهیه تلفن‌های تحت شبکه ویپ، از نرم افزار های سیپ روی سیستم کامپیوتری و یا تلفن همراه هوشمند خود استفاده کنید. در این صورت امکان پاسخ گویی تماس‌ها از روی کامپیوتر امکان پذیر خواهد شد.

تلفن‌های تحت شبکه ویپ

سوئیچ شبکه

این دستگاه برای ارسال و دریافت داده‌ها در شبکه استفاده می‌شود. با اتصال تلفن‌های تحت شبکه ویپ و سرور شبکه ویپ به یک سوئیچ شبکه، این دستگاه‌ها قادر خواهند بود با یکدیگر و با دیگر دستگاه‌های متصل به شبکه ارتباط برقرار کنند.

POE مخفف Power Over Ethernet است. POE برای تلفن‌های تحت شبکه ویپ و دوربین‌های تحت شبکه و همچنین تمامی دستگاه‌هایی که می‌خواهیم تنها با یک کابل شبکه، انتقال تصویر، صدا و برق را در آن ها داشته باشیم، استفاده می‌شود.

برای راه‌ اندازی ویپ در صورت داشتن سوئیچ POE نیازی نیست که برای تمامی تلفن ها آداپتور داشته باشیم و تنها با یک کابل شبکه برق موردنیاز تلفن‌های تحت شبکه تأمین می‌شود و همچنین به ظاهر و آرایش کابل‌های مجموعه‌ی خود کمک می‌کنیم.

نکته ای که باید بدانید این است که دستگاه‌هایی که می‌خواهند از قابلیت POE بهره‌مند شوند باید قابلیت POE را داشته باشند که باید در زمان خرید از این قابلیت اطمینان حاصل کنید.

گیت وی های ویپ FXO and FXS Gateways

جهت استفاده از خطوط شهری در مرکز تلفن VOIP شما نیازمند دستگاهی به عنوان رابط خواهید بود تا بتوانید تماس­های تلفنی معمولی را از بستر زوج سیم (آنالوگ) به شکل دیتای دیجیتال در بستر شبکه منتقل کند. در واقع این دستگاه سیگنال­ها و فرکانس­های مختلف صدا را از زوج سیم مسی دریافت کرده و با متدهای مختلف که اصلاحأ به آنها کدک (Codec) گفته می­ شود به اطلاعات دیجیتال قابل شناسایی توسط مرکز تلفن VOIP و نرم افزار مربوطه تبدیل می ­نماید.

به تعبیر دیگر گیت وی دروازه‌ای بین دنیای دیجیتال و دنیای آنالوگ می باشد. از این رو به این تجهیزات گیت‌وی (Gateway) و یا دروازه گفته می شود. این فرایند برای تبدیل سیگنال دیجیتال به سیگنال آنالوگ به منظور انتقال صدا روی سیم مسی برای تلفن‌های آنالوگ معمولی، دستگاه‌های فکس و یا دستگاه‌های پوز نیز وجود دارد.

به گیت ‌وی هایی که سیگنال آنالوگ (عمدتأ خط شهری) را به دیتای دیجیتال و قابل فهم برای سرور ویپ تبدیل می کنند، گیت‌ وی FXO گفته می شود و به گیت وی هایی که دیتای دیجیتال (عمدتأ داخلی سیپSIP) را به خط آنالوگ تبدیل می کنند، گیت وی FXS گفته می‌شود.

گیت وی ها بسته به تعداد پورت‌های مورد‌نیاز شما در انواع ۲ ، ۴ ، ۸ ، ۱۶ و … موجود می‌باشد.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید در نصب و راه‌ اندازی ویپ و مرکز تلفن VOIP علاوه بر استفاده از تجهیزات با کیفیت و استاندارد، شما به یک متخصص خبره در این کار نیازمند هستید. اهمیت این موضوع به اندازه تجهیزات و شاید هم بیشتر باشد. بخصوص که این سیستم رابطه مستقیم با کسب و کار و ارتباط شما با مشتری خواهد داشت. تأمین امنیت شبکه و صدا و همچنین پیاده سازی یک سیستم پایدار از مهمترین وظایف متخصص این حوزه می‌باشد. هر گونه کمبود در این حوزه می‌تواند هزینه‌ها و نارضایتی‌های بالایی برای شما ایجاد کند.

متخصصین شرکت افرا ارتباط بهترین راه حل را به شما پیشنهاد خواهند داد که مرکز تلفن VOIP هم از لحاظ هزینه برای کسب و کار شما به صرفه باشه و هم بهترین کارایی را برای مجموعه شما داشته باشد.

شماره‌های تماس جهت مشاوره :

66886999 21 (98+)

66847238 21 (98+)

9123467448 (98+)

وب سایت شرکت :

https://afraertebat.ir