چرا باید از سیستم تلفن سنتی به سمت تلفن ویپ مهاجرت کرد؟ سازمان ها به موازات گسترش مقیاس سازمانی، میزان مشکلات زیر ساخت و نیروی انسانی، چالش های تکنولوژیک و ارتباطی شان هم افزایش پیدا می کند. برای افزایش رشد، توسعه و جلوگیری از گسترش چالش های سازمانی باید آن ها را شناسایی و در کوتاه ترین زمان ممکن در طی یک فرایند مستقل آن ها را رفع و بهبود بخشید. در صورتی که مشکلات سازمانی در زمان مناسب خود منجر به بهبود و تغییر نشود به مرور زمان کهنه و ساختار یک سازمان را به سمت سنت گرایی و نا کارامدی خواهد برد. اما چرا باید برای خرید تلفن ویپ هزینه کنیم؟

چرا تغییر در سازمان های بزرگ دشوار است؟

سازمان های بزرگ علاوه بر مشکلات استراتژیک رشد دچار بروکراسی های پیچیده هم می باشند. به زبان ساده کاغذ بازی های اداری زیاد نوعی سد برای رشد فعالیت های یک سازمان شده اند. به طور مثال برای خرید یک دستگاه پرینتر در یک سازمان شاید هفته ها پیگیری، کاغذ بازی اداری و ارجاعات بین دپارتمانی وجود داشته باشد تا این اقدام به حصول نتیجه برسد. هر چه سازمان ها بزرگتر شوند ایجاد تغییرات اساسی زیرساخت در آن ها دشوارتر می شود. نا آگاهی مدیران ارشد از روند تغییر و ارجاعات بی مورد دپارتمانی از جمله مواردی بوده که یک سازمان بزرگ را از رشد و ایجاد تغییر باز می دارد.

تجهیزات لازم برای راه اندازی تلفن ویپ

برای راه اندازی نرم افزار ویپ به چه تجهیزات شبکه ای نیاز داریم؟ ابتدا به یک سیستم عامل برای مدیریت تماس نیاز دارید. در صورتی که سروری در شرکت شما وجود دارد از آن کمک بگیرید در غیر این صورت بسته به تعداد کاربران به کیس کامپیوتر نیاز خواهید داشت. برای دفاتر کوچک کامپیوتری با پردازنده دو هسته ای و فرکانس 2 تا 2.5 گیگاهرتز مناسب می باشد. این سیستم به یک گیگابایت یا بیشتر رم نیاز دارد و هارد آن باید حداقل 20 گیگابایت فضا داشته باشد. توجه داشته باشید که در صورتی که از روش های ضبط مکالمات یا پست صوتی استفاده می کنید، به ظرفیت بیشتری نیاز دارید، در حالی که برنامه های صوتی معمولاً به قدرت پردازش و حافظه بیشتری نیاز دارند و باید رایانه خود را ارتقا دهید.

در دفاتر متوسط ​​و بزرگ معمولا نوع اپلیکیشن ها و تعداد کاربران تعیین کننده سیستم کامپیوتری می باشد. یک پردازنده چهار هسته ای با رم 4 گیگابایتی برای راه اندازی مرکز تماس بدون اینکه در آینده با مشکلات زیادی مواجه شوید مناسب می باشد. البته هرچه این کامپیوترها قدرتمندتر باشند، خدمات بهتری ارائه خواهند کرد. اکنون به معرفی تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی تلفن ویپ میپردازیم. گیت وی : اگر مرکز تماس را برای تماس های درون سازمانی و ارتباط بین کارکنان راه اندازی کرده باشید، استفاده از کامپیوتر و راهکارهای نرم افزاری کافی بوده و به هیچ چیز دیگری نیاز نخواهید داشت، ولی در صورتی که خطوط PSTN مخابراتی را به شبکه IP داخلی متصل کنید. باید در نقطه تماس این دو شبکه یک مبدل نصب کنید. تجهیزات مورد استفاده در این زمینه گیت وی نام دارد.

در این زمینه دو راه حل وجود دارد، اولی کارت های PCI نصب شده در داخل کامپیوتر، و دوم دستگاه هایی که خدمات خود را به کامپیوتر ارائه می دهند مثل مودم ADSL. روتر : در صورتی که از خطوط Sip Trunk استفاده می کنید که خطوط 4 یا 5 رقمی ارائه شده توسط مخابرات می باشند، به یک روتر در سیستم ویپ نیاز خواهید داشت. در صورتی که از روترهای سیسکو استفاده می کنید، می توانید از FXO و FXS که ماژول های گیت وی می باشند که خطوط آنالوگ را به سیستم تلفن متصل می کنند، کمک بگیرید. در نهایت، دیگر نیازی به خرید گیت وی ندارید. آیا فکر کردید که چگونه از طریق یک اکسس پوینت کیفیت شبکه خود را افزایش دهید؟

با خرید اکسس پوینت موردنظر خود، خواهید توانست به راحتی به ارتباط با اینترنت و دستگاه های دیگر متصل شوید. بهترین نکته در مورد خرید این محصول، این بوده که می تواند کاربری ساده و موثری برای شبکه شما باشد. این موجب می شود قدرت ارتباطی شما با دیگران و کیفیت اینترنت برایشان بهتر و راحت تر باشد. سوییچ POE: ویپ و بعضی از تجهیزات ویپ مورد استفاده در شبکه تلفن ویپ نیاز به برق دارند که توسط یک آداپتور تامین می شود. مشکل استفاده از آداپتور، علاوه بر دست و پا گیر بودن، این بوده که در صورت قطع شدن برق، تلفن از کار می افتد. برای حل این مشکل از سوئیچ POE استفاده می شود. نحوه کار این سوئیچ ها به این صورت بوده که در صورتی که دستگاه هایی که از استاندارد 802.3af پشتیبانی می کنند متصل شوند، برق مورد نیاز خود را از طریق کابل شبکه ارسال می کنند.

با توجه به قرار گرفتن یو پی اس در کنار رک و منبع تغذیه آن، در صورت قطع شدن برق تلفن ها به کار خود ادامه می دهند. این سوئیچ ها توسط شرکت های مختلف با تعداد پورت های مختلف تولید می شوند. پورت های این سوئیچ ها برای دستگاه های معمولی هم قابل استفاده می باشد. تجهیزات و کارت های ویپ: کارت های ویپ در مدل های PCI و PCI-e به فروش می رسند. این کارت ها که دارای ماژول های FXO برای اتصال خطوط شهری، FXS برای تلفن های آنالوگ و E1 برای خطوط E1 می باشند، روی سرور نصب می شوند و پس از نصب و شناسایی Driver توسط IP-PBX مورد استفاده قرار می گیرند.

چرا باید از سیستم تلفن سنتی به سمت تلفن ویپ مهاجرت کرد؟

چرا باید تلفن ویپ بخریم، مهمترین علت برای خرید سیستم ویپ افزایش عملکرد سازمان ها یا شرکت ها است. علت مهم ورود سازمان ها و مراکز به سیستم ویپ افزایش کارایی و عملکرد آن ها در محل کار می باشد. در این سیستم به راحتی شاهد بعضی از امکاناتی هستیم که همیشه در تلفن های سنتی ما را سردرگم و آزار می دهد. شما به راحتی می توانید از محل کار خود دور شوید و به تلفن شرکت پاسخ دهید. از محل کار خود دور باشید و از طریق تلفن شرکت با مشتریان تماس بگیرید. خارج از دفتر باشید و تلفن شخصی شما می تواند به عنوان تلفن شرکت عمل کند. تماس های دریافتی را با تلفن شخصی دریافت کنید. این سیستم یک مرکز تماس عالی برای مراکز تماس می باشد.

کاهش هزینه تلفن با ویپ: یکی از بارزترین و البته مهم ترین مزایای سیستم تلفن ویپ کاهش هزینه های تلفن می باشد. امکان ایجاد داخلی بر روی تلفن همراه که یکی از قابلیت های سیستم تلفن ویپ است به شما کمک می کند تا با اختصاص داخلی تلفنی به کارمندان و مدیران سازمان و تنظیم آن بر روی تلفن همراه، حتی در بیرون از مجموعه هم با آن ها ارتباط تلفنی داخلی داشته باشید و همه کارمندان می توانند به صورت رایگان با یکدیگر صحبت کنند. این امکان موجب کاهش هزینه های تلفن ناشی از تماس های تلفن همراه می شود. با بهترین قیمت تلفن ویپ امکان برقراری ارتباط تلفنی داخلی بین دفاتر یک سازمان در نقاط مختلف جغرافیایی را فراهم می کند.

هزینه سیم کشی را کاهش می دهد: پهنای باند بالای موجود در اتصالات، هزینه سیم کشی تلفن را کاهش داده می باشد. به همین علت بوده که سیستم ویپ امکان انتقال داده و صدا را در یک کانال فراهم می کند. در IT و مخابرات، اصطلاحی که برای این ویژگی استفاده می شود، full duplex می باشد. اهمیت این قابلیت انتقال همزمان صدا و داده های مربوطه بوده که اکثر تلفن های ثابت تنها با اتصال به اینترنت می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. استفاده از قابلیت PoE همینطور به این معنی بوده که محل کار نیازی به سیم کشی تلفن ندارد. همانطور که مشخص است، انعطاف پذیری ویپ یک مزیت بزرگ برای کارآفرینان و بنیانگذاران کسب و کار می باشد.

کیفیت صدا: همینطور می توانید با بعضی از ارائه دهندگان خدمات از کیفیت بالای صدا لذت ببرید. تماس های ویپ واضح و شفاف بدون هیچ تاخیری در صدا و کیفیت می باشند، حتی در تماس های ویدئویی و کنفرانسی، حقیقت این موضوع کاملا مشهود می باشد. قدرت کیفیت صدای ویپ به شدت با پهنای باند مرتبط می باشد. حتی در صورتی که از تماس های چند طرفه کمک بگیرید، بازخورد صوتی یا بازگشت صوتی دریافت نخواهید کرد. تلفن ویپ از طریق ویپ و از طریق هدست هم صدای واضح تر و بهتری را در اختیار شما قرار می دهند. پشتیبانی از چندین کار همزمان: برخلاف تلفن های سنتی، تلفن های ویپ می توانند چندین فایل مثل عکس، اسناد و فیلم را به طور همزمان انتقال دهند. همینطور می توانید تماس های یکپارچه تری با مشتریان یا همکاران خود، حتی در سراسر جهان داشته باشید.