شاید گزینه‌ی صدای مونو را در تنظیمات گوشی دیده باشید، اما منظور از صدای مونو در سامسونگ یا صدای مونو در شیائومی چیست؟ صدای استریو به معنی پخش صدای مستقل از بلندگوی سمت چپ و راست است در حالی که صدای مونو یک کاناله است و صدایی که از سمت چپ و راست می‌شنویم، یکسان است.

اما اینکه صدای مونو بهتر است یا استریو و آیا صدای مونو کاربرد خاصی دارد؟ طبعاً صدای دو کاناله یا چند کاناله در موسیقی و بازی و فیلم، جذاب‌تر و بهتر است اما صدای مونو هم کاربردهای خاص خود را دارد. به عنوان مثال صدای مونو برای زمانی مفید است که فقط یکی از ایرپادها یا ایرفون‌ها را در گوش گذاشته‌اید و ممکن است بعضی از صداهای یک موسیقی استریو که فقط از سمت مخالف پخش می‌شود را نشنوید. در ادامه به روش مونو کردن صدا در اندروید می‌پردازیم.

یکی از تنظیمات مفید اندروید و آیفون برای کاربرانی که از ایرپاد یا هندزفری بلوتوث استفاده می‌کنند و فقط در یک گوش ایرفون قرار می‌دهند، قابلیت تبدیل کردن صدای استریو به مونو است. البته می‌توانید از نرم افزار تبدیل صدای مونو به استریو اندروید استفاده کنید و فایل استریو را به مونو تبدیل کنید اما پخش کردن صدای استریو به صورت مونو، ساده‌تر است و نیازی به ساخت فایل جدید نیست.

روش پخش صدای استریو به صورت مونو در اندروید

برنامه تنظیمات گوشی یا تبلت اندروید را اجرا کنید و روی گزینه‌ی دسترسی‌پذیری‌ها یا Accessibility تپ کنید. البته در بعضی از گوشی‌ها چیدمان صفحه تنظیمات متفاوت است و این گزینه را در صفحه اصلی مشاهده نمی‌کنید. در این صورت روی تنظیمات پیشرفته یا Advanced و یا تنظیمات اضافی یا Additional Settings تپ کنید. 

روش تبدیل صدای استریو به مونو در اندروید و کاربردهای آن

در صفحه بعدی روی تنظیمات صدا و شنیدن یا Hearing تپ کنید. یکی از گزینه‌های این بخش، Mono Audio است. با فعال کردن این گزینه، صدای استریو که دو کانال صوتی برای بلندگوی چپ و راست دارد، به صدای یک کاناله تبدیل می‌شود و در واقع صداهای چپ و راست با هم ترکیب می‌شود. در نهایت صدا از هر دو بلندگوی چپ و راست به صورت یکسان پخش می‌شود.

روش تبدیل صدای استریو به مونو در اندروید و کاربردهای آن

افرادی که به دنبال راهی برای تغییر خروجی صدا در اندروید هستند و می‌خواهند صداها همگی از بلندگوی چپ یا بلندگوی راست پخش شود، می‌توانند از گزینه‌ی Mono audio استفاده کنند.

چگونه دو بلندگو گوشی را فعال کنیم سامسونگ و شیائومی و غیره

برای حل مشکل پخش صدا از یک بلندگوی گوشی یا تبلت، ابتدا تنظیمات برنامه‌ای که موزیک یا ویدیو پخش می‌کند را بررسی کنید چرا که ممکن است سهواً در تنظیمات صدا، پخش صدا فقط از سمت راست یا چپ را فعال کرده باشید. راهکار دیگر این است که از یک اپلیکیشن متفاوت برای پخش موسیقی و فیلم استفاده کنید، شاید برنامه‌ای که استفاده کرده‌اید با گوشی یا تبلت شما سازگاری خوبی ندارد.

در کنار روش‌های نرم افزاری، احتمال خراب شدن اسپیکر یک سمت یا مسدود شدن منافذ خروج صدا و در نتیجه ضعیف شدن صدای یک بلندگو وجود دارد. در این صورت گوشی یا تبلت شما به تمیزکاری و تعمیر سخت‌افزاری نیاز دارد.

بعضی از کاربران اندروید زمانی که با فایل‌های صوتی خاصی که صدا فقط از یک سمت پخش می‌شود، مواجه می‌شوند، تصور می‌کنند که یکی از بلندگوها خراب شده است و در مورد اینکه چگونه دو بلندگو گوشی را فعال کنیم شیائومی یا سامسونگ و غیره، سوال می‌کنند. شاید با فعال کردن گزینه‌ی Mono audio در تنظیمات Accessibility این مشکل حل شود و صدا از همه بلندگوها به صورت یکسان پخش شود.

شما از گزینه تبدیل صدای مونو اندروید در چه مواردی استفاده کرده‌اید؟