صدای نوتیفیکیشن یکی از صداهایی است که گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی در طول روز پخش می‌کنند. کاربران اندروید می‌توانند بلندی صدای نوتیفیکیشن و همین‌طور خود صدا را مطابق با سلیقه‌ی خویش تغییر دهند. حتی استفاده از فایل‌های موسیقی برش‌خورده نیز امکان‌پذیر است. این کار از طریق اپلیکیشن Settings یا تنظیمات اندروید صورت می‌گیرد و در عین حال اپ‌هایی نیز برای این کار طراحی شده است.

در این مقاله چند روش مختلف برای تغییر دادن صدا نوتیفیکیشن‌ها در محصولات اندرویدی را بررسی می‌کنیم. با سیاره‌ی آی‌تی در ادامه‌ی مطلب همراه شوید.

یکی از مزایای اندروید نسبت به iOS و سایر سیستم عامل‌ها، امکان سفارشی‌سازی تقریباً همه‌چیز است! از ظاهر سیستم عامل و صفحه‌ی خانه و لانچر گرفته تا صداها، همه چیز قابل تغییر است. البته در رام‌های مختلف اندروید، امکانات سفارشی‌سازی متفاوت است. در برخی امکانات کمتر و محدود است و در برخی دیگر، امکانات و گزینه‌های زیادی در تنظیمات موجود است. خوشبختانه تقریباً در تمام محصولات اندرویدی، تغییر دادن صدای نوتیفیکیشن امکان‌پذیر و البته بسیار ساده است.

تغییر دادن صدای نوتیفیکیشن از طریق تنظیمات

برای تغییر دادن صدای نوتیفیکیشن‌های همه‌ی اپ‌ها در اندروید ۸ یا به عبارت دیگر Oreo و نسخه‌های جدیدتر اندروید، مراحل زیر را طی کنید:

اپلیکیشن تنظیمات یا Settings را اجرا کنید. برای این کار می‌توانید کشوی اپ‌ها را باز کنید و روی آیکون تنظیمات تپ کنید و همین‌طور می‌توانید نوار وضعیت را پایین بکشید و روی آیکون چرخدنده تپ کنید.

در تنظیمات روی گزینه‌ی Apps & Notifications یا گزینه‌ای حاوی کلمه‌ی Notifications تپ کنید. می‌توانید از قابلیت جستجو برای یافتن گزینه‌ی موردبحث استفاده کنید.

سپس روی Notifications تپ کنید.

کمی اسکرول کنید و روی گزینه‌ی Advanced یا تنظیمات پیشرفته تپ کنید.

در صفحه‌ی باز شده گزینه‌ی Default notification sounds که به معنی صدای پیش‌فرض نوتیفیکیشن‌ها است، تپ کنید.

اکنون یکی از صداهای موجود در لیست را انتخاب کنید که بسته به مدل گوشی و رام سفارشی کارخانه، متنوع است.

نحوه تغییر صدای نوتیفیکیشن اپ‌های اندروید و استفاده از موسیقی دلخواه به عنوان صدا

در نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید و همین‌طور در گوشی‌ها و تبلت‌هایی که رام سفارشی و خاصی دارند هم مراحل تغییر صدای نوتیفیکیشن تمام اپلیکیشن‌ها به همین صورت است و صرفاً نام برخی گزینه‌ها و چینش گزینه‌ها در اپلیکیشن تنظیمات کمی متفاوت است.

تغییر صدای نوتیفیکیشن‌های یک اپ خاص

اگر صدای نوتیفیکیشن همه‌ی اپ‌ها یکسان باشد، زمانی که گوشی شما صدای اعلان پخش می‌کند، متوجه نمی‌شوید که دقیقاً کدام اپ اعلان جدید نمایش داده است. اما اگر صدای اعلان اپ خاصی را متفاوت در نظر بگیرید، به سرعت متوجه می‌شوید که اعلان مربوط به چه موضوعی است. به عنوان مثال می‌توانید صدای نوتیفیکیشن اپلیکیشن واتس‌اپ یا تلگرام یا هر پیام‌رسان دیگری را متفاوت تعریف کنید تا با شنیدن صدا، متوجه شوید که پیام جدیدی دریافت شده است. به همین ترتیب می‌توانید برای بازی‌ها صدای متفاوتی در نظر بگیرید.

برای تغییر دادن صدای نوتیفیکیشن‌های اپ‌های خاص، می‌بایست تنظیمات اندروید و بخش نوتیفیکیشن‌ها را چک کنید. برای برخی اپ‌ها امکان انتخاب چند نوع صدای نوتیفیکیشن وجود دارد اما بیشتر اپ‌ها فقط یک نوع صدا برای نوتیفیکیشن‌ها دارند.

مراحل کار به صورت زیر است:

اپلیکیشن تنظیمات یا Settings را اجرا کنید.

روی گزینه‌ی Apps & Notifications یا گزینه‌ای شبیه به آن تپ کنید.

اگر اپ موردنظر در لیست اپ‌های اخیراً باز شده یا Recently Opened Apps موجود است، روی آن تپ کنید و اگر اینگونه نیست، روی See All Apps‌ یا همه‌ی اپ‌ها تپ کنید و سپس در لیست اپ‌ها روی اپ موردنظر تپ کنید.

در صفحه‌ی بعدی روی Notifications تپ کنید. اگر چند گزینه برای صدای نوتیفیکیشن‌های مختلف یک اپ در دسترس بود، یکی از گزینه‌ها را لمس کنید. به عنوان مثال در مورد اینستاگرام می‌توانید صدای اعلان‌های Instagram Direct یا Direct Video و غیره را به صورت مجزا انتخاب کنید.

حال روی Advanced یا تنظیمات پیشرفته تپ کنید.

روی Sound تپ کنید و از کتابخانه‌ی صداها، یکی از صداها را انتخاب کنید.

نحوه تغییر صدای نوتیفیکیشن اپ‌های اندروید و استفاده از موسیقی دلخواه به عنوان صدا

انتخاب صدای نوتیفیکیشن در تنظیمات اپ‌ها

در برخی اپلیکیشن‌ها، انتخاب کردن صدای نوتیفیکیشن امکان‌پذیر است و نیازی به مراجعه کردن به تنظیمات عمومی اندروید نیست. به عنوان مثال در اپلیکیشن Facebook این قابلیت وجود دارد و مراحل کار به صورت زیر است:

اپلیکیشن Facebook را اجرا کنید.

روی منوی سه‌خطی آن در گوشه‌ی بالای صفحه تپ کنید.

در منوی باز شده اسکرول کنید و روی Settings & Privacy تپ کنید.

از منوی کرکره‌ای Settings را انتخاب کنید تا تنظیمات اپ فیس‌بوک ظاهر شود.

کمی اسکرول کنید تا به بخش نوتیفیکیشن‌ها برسید و روی Notification Settings تپ کنید.

در پایین صفحه و بخش Where You Receive Notifications، روی Push و سپس Tone تپ کنید.

صدای موردنظر را از لیست صداها انتخاب کنید.

نحوه تغییر صدای نوتیفیکیشن اپ‌های اندروید و استفاده از موسیقی دلخواه به عنوان صدا

افزودن صداهای جدید در لیست صداهای نوتیفیکیشن

در هر گوشی و تبلتی، تعدادی صدا در کتابخانه‌ی صداها موجود است که می‌توانید برای نوتیفیکیشن، زنگ ساعت، زنگ تلفن و غیره انتخاب کنید. اما این موارد محدود است و شاید بخواهید موسیقی دلخواه خویش را انتخاب کنید. خوشبختانه این کار امکان‌پذیر است. حتی می‌توانید از اپ‌های جانبی که تعداد زیادی صدای جالب در اختیار شما قرار می‌دهند، برای تغییر دادن صدای نوتیفیکیشن استفاده کنید.

اگر هدف شما استفاده از یک موسیقی خاص یا بخشی از آن به عنوان صدای نوتیفیکیشن یا زنگ تلفن یا دیگر موارد است، ابتدا در صورت نیاز، بخشی از فایل که موردنظرتان است را با نرم‌افزارهای برش یا Trim فایل‌های صوتی، برش بزنید و حاصل کار را به عنوان فایلی جدید ذخیره کنید. برای این کار نرم‌افزارهای بسیار زیادی موجود است. می‌توانید از نرم‌افزارهای حرفه‌ای و رایگان و البته سبک نظیر Audacity یا سایت‌ها و سرویس‌های تحت وب استفاده کنید. دقت کنید که فرمت فایلی که در نهایت ذخیره می‌کنید، فرمت معروفی نظیر MP3 یا Wave و AAC و مانند آن باشد.

اکنون مراحل زیر را طی کنید:

گوشی یا تبلت اندرویدی را با کابل USB آن به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل کنید.

در پیامی که روی صفحه ظاهر می‌شود، گزینه‌ای نظیر MTP یا Files یا File Transfer را انتخاب کنید تا دسترسی به حافظه‌ی داخلی و نمایش فولدرها و فایل‌ها در کامپیوتر، مجاز شود.

اکنون نرم‌افزار مدیریت فایل ویندوز را اجرا کنید و حافظه‌ی داخلی گوشی یا تبلت اندرویدی را باز کنید.

فولدری به اسم Notifications را باز کنید.

فایل موسیقی موردنظر را کپی کرده و در فولدر Notifications پیست کنید.

نحوه تغییر صدای نوتیفیکیشن اپ‌های اندروید و استفاده از موسیقی دلخواه به عنوان صدا

اکنون کابل USB را جدا کنید و در تنظیمات اندروید بخش نوتیفیکیشن‌ها را چک کنید.

پس از تپ کردن روی گزینه‌ی Default notification sound، در لیست صداها روی Ringtone from internal storage تپ کنید.

فایل صوتی جدیدی که کپی کرده‌اید، در لیست موجود است و می‌توانید از آن به عنوان صدای نوتیفیکیشن استفاده کنید.

نحوه تغییر صدای نوتیفیکیشن اپ‌های اندروید و استفاده از موسیقی دلخواه به عنوان صدا