در نسخه جدید مرورگر گوگل کروم، قابلیت تبدیل متن به گفتار آنلاین رایگان اضافه شده تا کاربر متن سایت و مقالات آنلاین را بدون دردسر به صدا تبدیل کند. از طرف پخش صدا در پس‌زمینه ادامه پیدا می‌کند و در نتیجه کاربر می‌تواند با سایر اپ‌ها کار کند و در عین حال متن مقالات را به صورت صدا بشنود!

قابلیت Listen to this page در اندروید، از طریق منوی گوگل کروم در دسترس. توجه کنید که قابلیت تبدیل متن به صدا رایگان است اما از همه زبان‌ها پشتیبانی نمی‌شود و از طرفی این ویژگی فعلاً به صورت آزمایشی در کروم برای اندروید فعال شده و لذا لازم است که ورژن ۱۳۰ گوگل کروم را نصب کنید. در ادامه به روش کار می‌پردازیم.

تبدیل متن به گفتار در گوگل کروم

بعضی از کاربران اندروید به دنبال سایت و برنامه برای تبدیل متن به صدا با هوش مصنوعی رایگان هستند. خوشبختانه برنامه‌هایی برای تبدیل کردن متن به صدا طراحی شده است و حتی گوگل نیز با توجه به استقبال از این نوع برنامه‌ها، تصمیم گرفته که در مرورگر گوگل کروم برای اندروید، گزینه‌ای جهت تبدیل متن سایت‌ها به گفتار اضافه کند.

قابلیت Listen to this page در گوگل کروم از بیش از ۲۵ زبان دنیا پشتیبانی می‌کند و امکان ادامه پیدا کردن پخش صدا در پس‌زمینه وجود دارد. به عبارت دیگر اگر در سایت تبدیل متن به گفتار را فعال کنید، گزینه‌ی توقف پخش صدا یا ۱۰ ثانیه به جلو و عقب رفتن، در پنل نوتیفیکیشن‌های اندروید ظاهر می‌شود.

تبدیل مطالب سایت ها به گفتار با تبدیل متن به صدای گوگل کروم

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، عنوان سایت و مقاله در نوتیفیکیشن گوگل کروم نیز نمایش داده می‌شود. روش فعال کردن تبدیل متن به صدا در Google Chrome اندروید، تپ کردن روی منو و انتخاب کردن گزینه‌ی Listen to this page است. به همین سادگی!

تبدیل مطالب سایت ها به گفتار با تبدیل متن به صدای گوگل کروم

قابلیت Listen to this page در گوگل کروم، در همه سایت‌ها و صفحات قابل استفاده نیست. اما خوشبختانه زبان‌ها و سایت‌های بسیار زیادی پشتیبانی شده است. می‌توانید سرعت پخش صدا را از 0.5 یا نصف تا ۴ برابر تغییر بدهید. زمانی که متن صفحه در حال خوانده شدن است، کلمات هایلایت می‌شود و صفحه به صورت خودکار اسکرول می‌شود. امکان انتخاب کردن نوع صدا یا Voice نیز وجود دارد و در واقع انواع صدا که در TTS یا موتور تبدیل متن به گفتار گوگل برای اندروید پشتیبانی شده، قابل استفاده است.

تبدیل مطالب سایت ها به گفتار با تبدیل متن به صدای گوگل کروم

برای تست کردن قابلیت جدید و جالب Google Chrome در تبدیل متن به گفتار آنلاین رایگان، گوگل کروم را به نسخه 130 آپدیت کنید. متأسفانه فعلاً برای زبان فارسی نمی‌توان از این ویژگی استفاده کرد و پیام Playback is unavailable for this page ظاهر می‌شود.