بعضی از لپ‌تاپ‌های امروزی، پورت جدید و محبوبی برای شارژ کردن دارند، منظورمان لپ تاپ با شارژر تایپ سی است. امکان شارژ کردن این نوع لپ‌تاپ‌ها با شارژر گوشی و تبلت وجود دارد اما به دلایل مختلف، خرید شارژر مناسب دشوار است. به عنوان مثال زمانی که می‌خواهید شارژر تایپ سی لپ تاپ اچ پی یا لنوو و ایسوس و غیره خریداری کنید، باید به توان خروجی شارژر یا به عبارت دیگر ولتاژ و آمپر خروجی توجه کنید و شارژری با قدرت کافی بخرید. در واقع باتری لپ‌تاپ به مراتب بزرگ‌تر از باتری گوشی و تبلت است و برای اینکه با سرعت خوبی شارژ شود، به شارژر قوی نیاز دارید.

در ادامه به چند نکته مهم در مورد خرید شارژر لپ تاپ لنوو تایپ سی و اچ پی و سایر برندها می‌پردازیم.

به طور کلی کاربرد پورت usb type c در لپ تاپ بیش از کاربرد پورت USB A یا همان پورت یو‌اس‌بی مستطیل شکل معمولی است. به عنوان مثال بعضی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ و رده اول، پورت USB C با کنترلر تاندربولت دارند و در نتیجه امکان متصل کردن مانیتور یا کارت گرافیک اکسترنال از طریق این پورت وجود دارد. در بعضی از لپ‌تاپ‌ها نیز پورت USB C برای شارژ کردن باتری استفاده می‌شود و به همین جهت کاربر در مورد شارژر type c لپ تاپ asus و Lenovo و HP و غیره سوال می‌کند. اما در اغلب محصولات ارزان یا میان‌رده که در سال‌های اخیر معرفی شده، پورت USB C تنها برای انتقال سریع اطلاعات و در واقع متصل کردن هارد اکسترنال و فلش درایو USB مناسب است.

موضوع این مقاله به استفاده از پورت USB C‌ برای شارژ کردن باتری لپ‌تاپ مربوط می‌شود و می‌خواهیم در مورد شارژر USB C و کابل مناسب و البته مشکلاتی که پس از خرید شارژر نامناسب با آن روبرو می‌شوید، صحبت کنیم.

محدودیت سرعت شارژ با USB C

دقت کنید که شارژ لپ تاپ با شارژر موبایل امکان‌پذیر است ولیکن شارژ سریع و مرغوب اغلب گوشی‌های رده‌اول، توان خروجی کمتر از ۱۰۰ وات دارد. اما حداکثر سرعت شارژ با USB C چقدر می‌تواند باشد؟!

در تدوین استاندارد و مشخصات پورت USB C، حداکثر توان الکتریکی ۲۴۰ وات در نظر گرفته شده است. اگر به مشخصات آداپتور لپ‌تاپ‌های گیمینگ و لپ‌تاپ‌های ایستگاه کاری و رندرینگ توجه کنید، متوجه می‌شوید که در بسیاری از موارد، توان خروجی آداپتور کمتر از ۲۴۰ وات است. لذا شاید تصور کنید که USB C‌ بهتر از پورت شارژ معمولی است و بهتر است یک شارژر USB C قوی به همراه کابل مرغوب بخرید. اما زمانی که به بازار مراجعه می‌کنید و در مورد انواع شارژر یو اس بی لپ تاپ تحقیق می‌کنید، متوجه می‌شوید که پیدا کردن شارژری که قدرت بیش از ۱۲۰ وات داشته باشد، دشوار است! نکته جالب این است که قوی‌ترین شارژرهای USB C سال 2024 نیز حداکثر ۱۴۰ وات خروجی دارند و البته قیمت‌شان بسیار بالاست.

اگر لپ‌تاپ شما کارت گرافیک قدرتمند و پرمصرف و همین‌طور CPU قوی و رده‌اول نداشته باشد، خرید شارژر type c لپ تاپ asus و لنوو و غیره مشکل نیست اما برای لپ‌تاپ‌هایی با قدرت پردازشی بالا که طبعاً توان مصرفی بالاتری دارند، خرید شارژر USB C با قدرت کافی اگر غیرممکن نباشد، گران تمام می‌شود. لذا بهتر است برای لپ‌تاپ گیمینگ و رده اول، یک شارژر معمولی تهیه کنید. 

راهنمای خرید شارژر یو اس بی سی لپ‌تاپ و مشکلات آن

توجه کنید که بعضی از شارژرهای USB C دارای چند پورت شارژ است و شاید روی بسته‌بندی محصول، توان خروجی ۲۴۰ وات ذکر شود در حالی که هر پورت به صورت جداگانه، قدرتی بیش از ۱۴۰ وات ندارد! این موضوع موجب گیج شدن مشتری و انتخاب اشتباه می‌شود.

اگر مک‌بوک یا لپ‌تاپ ویندوزی با توان مصرفی پایین دارید، در مورد انواع شارژر لپ تاپ لنوو تایپ سی یا شارژر اچ پی تایپ سی و سایر برندها تحقیق کنید و مدلی که توان آن کافی است، خریداری کنید.

سرعت شارژر یو اس بی لپ تاپ کم است

همان‌طور که توضیح دادیم توان الکتریکی که USB C پشتیبانی می‌کند، حداکثر ۲۴۰ وات است در حالی که این پورت در اغلب لپ‌تاپ‌ها از توان کمتر از ۲۴۰ وات پشتیبانی می‌کند. در بسیاری از موارد، زمانی که کاربر از شارژر USB C برای شارژ کردن باتری استفاده می‌کند، متوجه می‌شود که سرعت شارژ کمتر از حد معمول است.

مشکل بزرگ‌تر این است که بعضی از لپ‌تاپ‌ها پس از اتصال شارژر USB C شارژ نمی‌شوند و باید لپ‌تاپ را خاموش کرد یا در حالت Sleep قرار داد!

راهنمای خرید شارژر یو اس بی سی لپ‌تاپ و مشکلات آن

بیشتر افراد به استفاده از لپ‌تاپ در حالتی که لپ‌تاپ به آداپتور متصل است، عادت دارند و در واقع در این حالت، عملکرد لپ‌تاپ خوب و سریع است در حالی که اگر آداپتور جدا شود، سرعت پردازنده و کارت گرافیک کم و بیش کاهش پیدا می‌کند تا مصرف باتری کمتر شود و در نتیجه سرعت لپ‌تاپ کمتر می‌شود. استفاده از شارژر تایپ سی لپ تاپ اچ پی و لنوو و سایر برندها نیز با توجه به محدودیت توان الکتریکی این نوع شارژرها، موجب افت سرعت پردازنده و کارت گرافیک می‌شود، مگر آنکه لپ‌تاپ شما جزو مدل‌های کم‌مصرف با قدرت پردازشی پایین‌تر باشد. لذا استفاده از شارژر USB C هم سرعت شارژ باتری را کمتر می‌کند و هم ممکن است سرعت سیستم عامل و برنامه‌ها کمتر شود.

مشکل داغ کردن شارژر USB C لپ‌تاپ

مشکل دیگری که در ارتباط با استفاده از USB C برای شارژ کردن باتری لپ‌تاپ مطرح شده، داغ کردن است. البته این مشکل در اولین سال‌های استفاده از USB C برای شارژ کردن لپ‌تاپ‌ها بیشتر مطرح میشد و در گذر زمان شارژرها و پورت‌های USB قوی‌تر شده است. اما هنوز هم بعضی از شارژرهای ارزان و بی‌کیفیت، حین شارژ کردن لپ‌تاپ، بیش از حد داغ می‌شوند.

راهنمای خرید شارژر یو اس بی سی لپ‌تاپ و مشکلات آن

اگر شارژر ارزان و بی‌کیفیت خریداری کرده‌اید، حین شارژ کردن لپ‌تاپ کابل‌ها را از آن دور کنید و برای اینکه بهتر خنک شود، آن را از سطح میز و وسایل اطراف دور کنید. این کار برای کاهش خطر آتش‌سوزی نیز مفید است. اما در نهایت بهتر است به جای چنین شارژر خطرناکی، یک شارژر خوب و باکیفیت تهیه کنید.

عدم سازگاری شارژر یو اس بی سی لپ‌تاپ با سایر وسایل

در تدوین استاندارد USB C به حداکثر توان 240 وات اشاره شده ولیکن توان حاصل‌ضرب ولتاژ در آمپراژ است و برای شارژ کردن باتری لپ‌تاپ‌های مختلف، ولتاژ خاصی موردنیاز است. به عنوان مثال فرض کنید که شارژر type c لپ تاپ asus خریداری کرده‌اید و می‌خواهید آن را به لپ‌تاپ MSI یا لنوو و Dell متصل کنید، آیا ولتاژ یکسان است؟ پاسخ منفی است. ممکن است شارژر یک برند، ۲۰ ولت و دیگری ۱۸ یا ۱۶ ولت باشد. این تفاوت در ولتاژ شارژر لپ‌تاپ‌های مختلف، موجب عدم سازگاری می‌شود و ممکن است شارژر USB C لپ‌تاپ شما، به لپ‌تاپ دیگری که پورت شارژ از نوع USB C دارد، نخورد و باتری آن را شارژ نکند.

راهنمای خرید شارژر یو اس بی سی لپ‌تاپ و مشکلات آن

در خرید شارژر USB C برای لپ‌تاپ Dell و HP و ASUS و اپل و غیره، حتماً به ولتاژ و آمپر خروجی توان کنید. شاید برای چند لپ‌تاپی که در اختیار دارید، خرید چند شارژر USB C ضروری باشد.