پورت USB C با توجه به ابعاد کوچک‌تر نسبت به USB A‌ که نوع معمولی پورت USB‌ است، متقارن بودن که استفاده را ساده‌تر می‌کند، ظرفیت بالاتر برای انتقال توان الکتریکی جهت شارژ سریع باتری و استفاده از کنترلر تاندربولت ۳ اینتل برای اتصال نمایشگرها و مانیتورها ، بسیار محبوب است و در آینده جای دیگر انواع را می‌گیرد.

در مجموع وجود USB Type C در مادربوردها، لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌ها و تبلت‌ها، یک امتیاز محسوب می‌شود اما معایبی هم در مورد USB C مطرح است که نباید نادیده گرفته شود. در این مقاله می‌خواهیم سه اشکال پورت و کابل یو‌اس‌بی نوع C را بررسی کنیم. با ما باشید.

پورت USB C‌ روی برخی لپ‌تاپ‌های جدید، محصولات اندرویدی و روی مک‌بوک‌های اپل برای کاربری‌هایی مثل انتقال داده و اتصال شارژر وجود دارد و در حقیقت همه‌ی پورت‌های USB C از نظر کنترلر و قابلیت‌ها، یکسان نیستند. برخی سرعت بالاتری دارند، مثل فلش‌درایوهای USB C، برخی توان الکتریکی بیشتری را منتقل کرده و باتری را با سرعت بالاتری شارژ می‌کنند و برخی قابلیت اتصال نمایشگر به وسایل الکترونیکی را فراهم می‌کنند.

خرید کابل USB C استاندارد و مشکلات انتخاب کابل مناسب

بنابراین قبل از انتخاب محصولی که USB C‌ در اطراف بدنه‌ی آن دیده می‌شود، باید به نکاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم و در حقیقت ویژگی‌های منفی USB C‌ است، توجه کرد.

کابل USB C غیراستاندارد می‌تواند پورت USB C و مادربورد لپ‌تاپ و ... را بسوزاند!

در گذشته و در استانداردهای قبلی USB، کابل نامرغوب از نظر سرعت شارژ ضعیف‌تر عمل می‌کرد و گاهی با ایجاد نویز اضافی، تبادل داده را متوقف می‌کرد و به اصطلاح ارتباط قطع و وصل می‌شد. این مشکلات مهم است اما معمولاً در پورت USB خرابی ایجاد نمی‌کند.

اما در مورد USB C چطور؟

کابل غیراستاندارد ممکن است سخت‌افزار کامپیوتر یا گوشی شما را خراب کند و هزینه‌ی تعمیرات زیاد باشد!

در حقیقت مشکل به کابل‌هایی مربوط می‌شود که در یک سو کانکتور USB Type A یا همان USB معمولی و مستطیلی‌شکل دارند و در سوی دیگر کانکتور USB Type C برای اتصال به وسایل مثل گوشی و تبلت‌های جدید وجود دارد. کابل USB C قابلیت جریان‌کشی بالاتری دارد و برای شارژ سریع نیز استفاده می‌شود و این در حالی است که ممکن است پورت USB A کامپیوتر یا شارژری که در اختیار دارید، برای جریان الکتریکی بالا طراحی نشده باشد و این به معنی احتمال سوختن پورت USB A‌ است!

برای پیشگیری از این مشکلات، توجه کنید که نباید لزوماً کابلی ضخیم با رشته‌هایی از مس خالص خریداری کنید که طبعاً مقاومت الکتریکی کمی دارد و جریان بالایی را انتقال می‌دهد و البته بسیار گران است! مسأله این است که کابل می‌بایست مقاومت الکتریکی مشخصی داشته باشد، نه بسیار کم و نه بسیار زیاد! مقاومت زیاد موجب قطعی ارتباط و کاهش سرعت شارژ می‌شود و مقاومت الکتریکی کم نیز می‌تواند با عبور بهتر جریان الکتریکی، پورت USB‌ مادربورد یا شارژر و یا لپ‌تاپ شما را بسوزاند.

بنابراین در خرید کابل‌های USB C باید سراغ برندهای معتبر و محصولات استاندارد بروید و این کار ساده‌ای نیست.

انواع کابل USB C‌ با قابلیت شارژ سریع، سرعت USB 3.1 Gen 2 و اتصال نمایشگر به کمک تاندربولت ۳

پورت USB C‌ یک انتخاب کلی برای گنجاندن چند قابلیت مختلف در یک کالبد یکسان است. سرعت تبادل داده، سرعت شارژ یا همان ظرفیت انتقال توان الکتریکی و قابلیت انتقال تصویر به نمایشگر، در گونه‌های مختلف کاملاً متفاوت است.

تفاوت سرعت USB Cهای مختلف

دقت کنید که USB نوع C یکی از انواع پورت USB با ظاهری کوچک و متقارن است و از نظر سرعت متنوع است.

به عبارت دیگر برخی USB Cها یا در واقع اغلب پورت‌ها و کابل‌های USB C‌ برای تبادل داده با سرعتی معادل استاندارد USB 2.0‌ طراحی شده‌اند که معادل ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه است و برخی دیگر سرعتی معادل USB 3.0 و USB 3.1 Gen 1 دارند که حدود ۵۰۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

خرید کابل USB C استاندارد و مشکلات انتخاب کابل مناسب

USB C‌ با کنترلر USB 3.1 Gen 2 سرعتی دو برابر USB 3.1 Gen 1 دارد که معادل ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است. و کار به اینجا ختم نمی‌شود! اینتل و اپل با همکاری هم، Thunderbolt 3 را معرفی کرده‌اند که پهنای باند آن ۴۰ گیگابیت بر ثانیه است. ۸ برابر سریع‌تر از USB 3.0 و ۴ برابر سریع‌تر از USB 3.1 Gen 2.

قابلیت اتصال ۲ نمایشگر 4K از طریق USB C

یکی از اهداف همکاری Apple و Intel برای استاندارد کردن تاندربولت ۳ این بوده که کاربر بتواند دو نمایشگر رزولوشن بالا و در واقع 4K را به یک پورت USB C‌ متصل کند. بنابراین در لپ‌تاپ‌هایی مثل مک‌بوک‌های اپل که کنترلر به کار رفته در پورت USbB Type C همان Thunderbolt 3 اینتل باشد، می‌توانید نمایشگرهای رزولوشن‌بالا را نیز از طریق همین پورت متصل کنید.

برای این اتصال به کابلی که با تاندربولت ۳ سازگاری داشته باشد، نیاز دارید و چنین کابلی از نظر سرعت تبادل داده بسیار سریع و مرغوب است.

خرید کابل USB C استاندارد و مشکلات انتخاب کابل مناسب

پیچیدگی قضایا به همین مورد ختم نمی‌شود! USB C حالت‌های عملکردی جایگزین یا Alternative Mode دارد که به عنوان مثال اتصال نمایشگرهایی که ورودی HDMI و MHL دارند را هم امکان‌پذیر می‌کند. گزینه‌ی دیگر نیز DisplayPort است که به همراه تاندربولت ۳ عرضه می‌شود. در کنار پورت USB C‌ در برخی لپ‌تاپ‌ها، حرف D شکلی دیده می شود که نشان از سازگاری با دیسپلی‌پورت دارد و در برخی نیز این آیکون دیده نمی‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که USB C یک پورت همه‌فن‌حریف است که بسته به نظر سازنده، کاربردها و قابلیت‌های متنوعی دارد و همین موضوع است که خرید کابل مناسب را مشکل می‌کند.

ناسازگاری USB C‌ با وسایل قدیمی‌تر

در گذر سالیان دراز ممکن است تعداد زیادی کابل USB داشته باشید که در یک سو USB A و در سوی دیگر USB B‌ برای اتصال به وسایلی مثل پرینتر و اسکنر دارند و برخی دیگر نیز mini-USB و micro-USB دارند که کوچک‌تر است و برای اتصال به وسایل مثل گوشی و تبلت و هارد اکسترنال استفاده می‌شود.

این کابل‌ها را می‌توانید به محصولات جدید هم متصل کنید و تا روزی که خراب شوند، استفاده کنید اما اگر گوشی جدید شما کابل USB C داشته باشد، نمی‌توانید از کابل‌های قبلی خود استفاده کنید و اگر کابل اصلی خراب شود، باید کابل USB C دیگری خریداری کنید و این یعنی هزینه‌ی اضافی و کاربری محدودتر.

منظور از کاربری محدودتر این است که نمی‌توانید کابلی که با آن گوشی را به کامپیوتر متصل کرده‌اید، برای کارهای دیگر و حتی اتصال دیگر گوشی‌ها و تبلت‌ها به کامپیوتر استفاده کنید. به هر حال USB C نوع جدیدی از USB است که در حال حاضر محصولات زیادی از آن استفاده نمی‌کنند.

یک  راه حل برای این مشکل، استفاده از تبدیل یا آداپتورهایی است که USB C را به دیگر انواع USB تبدیل می‌کنند. به عنوان مثال در تصویر زیر تبدیل USB A‌ به USB C‌ را مشاهده می‌کنید:

خرید کابل USB C استاندارد و مشکلات انتخاب کابل مناسب

در خرید این تبدیل‌ها دقت کنید که قابلیت‌های USB C‌ متعدد است و باید دقت کنید که تبدیلی که می‌خرید، از قابلیت‌های موردنظر پشتیبانی کند.

خرید کابل USB C استاندارد و مشکلات انتخاب کابل مناسب

راهکار بهتر استفاده از داک‌های USB C‌ است. این داک‌ها با پورت USB C‌ به محصولی که چنین پورتی دارد متصل می‌شوند و رویشان چند پورت مختلف مثل USB A وجود دارد که اتصال وسایل قدیمی مثل موس و کیبورد و هارد اکسترنال و فلش‌درایو و حتی نمایشگرها را امکان‌پذیر می‌کند. ممکن است روی داک، پورت دیسپلی‌پورت یا HDMI نیز وجود داشته باشد و بتوان نمایشگر را به آن متصل کرد.