نسل بعدی USB که USB 4.0 نام دارد و همین‌طور USB 3.1 Gen 2 سرعت بالاتری نسبت به USB 3.0‌ دارند اما در حال حاضر وسایل مجهز به USB 3.0‌ فراوان است و نکته‌ی جالب این است که برخی کاربران این وسایل را به شیوه‌ی صحیحی به کامپیوتر متصل نمی‌کنند و در نتیجه با سرعت پایین‌تری از آن استفاده می‌کنند.

در این مطلب به نحوه‌ی اتصال وسایل مجهز به USB 3.0 به مادربورد یا لپ‌تاپ می‌پردازیم و شرایط لازم برای استفاده از سرعت بالاتری که این نوع پورت دارد را بررسی می‌کنیم. با ما باشید.

استانداردهای بعدی USB تدریجاً جای USB 3.0 را می‌گیرند اما سرعت USB‌ ارتباط مستقیمی با ظاهر پورت USB ندارد. به همین جهت کاربران گاهی تفاوت پورت USB 3.0 و USB 2.0 را متوجه نمی‌شوند و از حداکثر سرعت ممکن بهره نمی‌برند.

پهنای باند پورت USB 3.0 معادل ۵ گیگابیت بر ثانیه یا به عبارت دیگر، ۶۲۵ مگابایت بر ثانیه است که البته بخشی از این پنهای باند برای کنترل دریافت صحیح داده استفاده می‌شود و لذا عملاً حداکثر سرعت نقل و انتقال داده توسط USB 3.0، چیزی در حدود ۶۰۰ مگابایت بر ثانیه است. البته وسایل ساده‌ای مثل هارد اکسترنال یا فلش‌درایوهای USB 3.0 معمولی، چنین سرعت بالایی ندارند و از این بستر سریع به صورت کامل استفاده نمی‌کنند.

برای استفاده از USB 3.0 به موارد زیر نیاز دارید:

  • وسیله‌ی جانبی مجهز به پورت USB 3.0
  • پورت USB 3.0 روی کامپیوتر، لپ‌تاپ یا سایر تجهیزات
  • کابل خاصی که از USB 3.0‌ پشتیبانی می‌کند

به عنوان مثال هارد اکسترنال قدیمی که USB 3.0‌ را پشتیبانی نمی‌کند یا مادربوردی که تمام پورت‌های آن از نوع USB 2.0 است، اساساً نمی‌تواند از پروتکل USB 3.0‌ برای انتقال سریع‌تر داده‌ها استفاده کند.

وسایل مجهز به USB 3.0

حین خرید محصولات کامپیوتری و وسایل جانبی، با نگاهی گذرا به جعبه‌ی محصول یا صفحه‌ی مشخصات، متوجه می‌شوید که آیا از USB 3.0‌ پشتیبانی می‌کند یا خیر. معمولاً لوگوی USB 3.0 یا نام آن به صورت واضح و مشخص روی بسته‌بندی درج می‌شود.

توجه کنید که وسایل USB 3.0 قابلیت اتصال به پورت USB 2.0‌ نیز دارند.

کابل USB 3.0

ظاهر کابل USB 3.0 ممکن است عیناً مثل کابل‌های USB 2.0 باشد. اما توجه کنید که پورت‌های یو‌اس‌بی نوع B که حالت مربعی شکل دارد و micro-USB که از USB 3.0‌ پشتیبانی می‌کنند، شکل متفاوتی دارند. به کانکتورهای آبی‌رنگ در تصویر زیر توجه کنید. لوگوی USB 3.0 و رنگ آبی در برخی کابل‌ها مشخصاً به USB 3.0 اشاره می‌کند:

راهنمای استفاده از وسایل USB و شناخت کابل و پورت USB 3.0

روی کابل ارتباطی نیز ممکن است لوگوی USB 3.0 چسبانده شده باشد. توجه کنید که معمولاً برای متمایز کردن پورت و کابل USB 3.0 از رنگ آبی استفاده می‌شود اما همیشه هم اینطور نیست. به عنوان مثال در برخی مادربوردها یا لپ‌تاپ‌ها، از رنگ خاکستری و مشکی برای مشخص کردن دو نوع پورت استفاده می‌شود.

تصویر زیر کابل USB 3.0 با لوگوی USB Super Speed را نشان می‌دهد. به علامت USB با حروف SS که مخفف Super Speed است توجه کنید:

راهنمای استفاده از وسایل USB و شناخت کابل و پورت USB 3.0

خوشبختانه در سال‌های اخیر تعداد این نوع وسایل چند برابر شده و اختلاف قیمت زیادی بین مدل‌هایی که از USB 3.0‌ پشتیبانی می‌کنند با مدل‌هایی که فقط از USB 2.0 پشتیبانی می‌کنند وجود ندارد.

راهنمای استفاده از وسایل USB و شناخت کابل و پورت USB 3.0

پورت‌های USB 3.0 مادربورد و لپ‌تاپ

در محصولاتی مثل مادربورد و لپ‌تاپ و همین‌طور وسایلی مثل ستاپ‌باکس‌ها و تلویزیون‌های هوشمند، معمولاً پورت USB 3.0 با رنگ آبی متمایز می‌شود. به علاوه با نگاهی به مشخصات محصولات می‌توانید متوجه شوید که کدام پورت سریع‌تر است و به علاوه برخی پورت‌ها دارای جریان الکتریکی بالاتری هستند تا توان مصرفی وسایلی مثل هارد اکسترنال را بهتر تأمین کرده و از خاموش و روشن شدن پشت‌سر‌هم جلوگیری شود.

در صورت یکسان بودن رنگ، توجه کنید که شاید در کنار پورت از لوگوی USB Hi Speed که همان USB 2.0‌ است یا USB Super Speed که همان USB 3.0 است، استفاده شده باشد و تشخیص پورت ساده شود:

راهنمای استفاده از وسایل USB و شناخت کابل و پورت USB 3.0

پورت‌های USB معمولی و مستطیلی، USB Type A‌ هستند. پورت‌های مینی-یواس‌بی به شکل ذوزنقه‌ای و میکرویواس‌بی که حالت کوچک‌تری است و همین‌طور نوع C که نوع جدید و متقارن USB است، در محصولات مختلف به کار رفته است. در صورت خرید محصول جدید، به دفترچه‌ی راهنمای مراجعه کنید تا پورت‌های سریع‌تر را تشخیص بدهید.

راهنمای استفاده از وسایل USB و شناخت کابل و پورت USB 3.0

توجه کنید که پورت Thunderbolt 2 و همین‌طور تاندربولت ۳ هر دو از اتصال وسایل USB 3.0‌ پشتیبانی می‌کنند و البته در برخی لپ‌تاپ‌ها یا مادربوردهای خاص از این پورت استفاده شده است.

با بررسی کابل و پورت و اینکه وسایل از USB 3.0 پشتیبانی می‌کنند یا خیر، می‌توانید از سرعت بالاتری که USB 3.0 دارد، بهره‌مند شوید. البته وسایل کم‌سرعت نمی‌توانند از تمام پهنای باند USB 3.0 پشتیبانی کنند و شاید افزایش سرعت محسوس نباشد اما در مورد وسایل سریع، قطعاً استفاده از USB 3.0‌ بهتر است.

برای برخی سیستم عامل‌ها مثل ویندوز، نرم‌افزارهای مفیدی طراحی شده که شناسایی پورت‌ها را ساده می‌کند و در واقع می‌توانید چک کنید که آیا وسیله‌ای مثل هارد اکسترنال به USB 3.0 متصل شده است یا خیر.