نرم‌افزار ادوبی فتوشاپ علاوه بر ویرایش تخصصی عکس، برای طراحی بنر و لوگو و به طور کلی گرافیکی مبتنی بر متن نیز کاربرد دارد. البته برای این موارد بهتر است از نرم‌افزارهای illustrator یا InDesign استفاده شود. اگر در فایلی از فونت خاصی استفاده شده که به دنبال نام آن هستید، می‌توانید فایل را با نرم‌افزار دیگری باز کنید و نام فونت را مشاهده کنید!

در ادامه به ترفندی ساده برای شناسایی فونت به کار رفته در فایل‌های فتوشاپ می‌پردازیم که مبتنی بر باز کردن نسخه‌ی PDF فایل در Adobe Acrobat و بررسی مشخصات فایل شامل نام فونت است. با ما باشید.

تشخیص فونت فایل‌های فتوشاپ به کمک Adobe Acrobat

ترفندی ساده‌ای که بررسی می‌کنیم، محدودیت‌هایی دارد و همیشه نمی‌توان با این روش، نام فونت‌ها را پیدا کرد. اگر این روش پاسخگو نباشد، می‌توانید از روش‌های دیگری استفاده کنید:

ابتدا فایل PSD را در نرم‌افزار فتوشاپ باز کنید. سپس منوی File و گزینه‌ی Save As را انتخاب کنید و فایل خروجی را با فرمت PDF ذخیره کنید. به عبارت دیگر از منوی کرکره‌ای Save as type، فرمت پی‌دی‌اف را انتخاب کنید که از فرمت‌های پشتیبانی شده در Photoshop است. در نهایت روی Save کلیک کنید.

چگونه نام فونت‌های به کار رفته در فایل PSD فتوشاپ را ببینیم؟

اکنون می‌توانید فایل PDF را در نرم‌افزارهای مختلفی مثل نرم‌افزار ادوبی آکروبات باز کنید. ادوبی آکروبات اپلیکیشنی رایگان و سبک است اما تشخیص فونت به کمک دیگر نرم‌افزارهای باز کردن فایل PDF نیز کم و بیش امکان‌پذیر است. لذا می‌توانید اپ‌های دیگر را نیز تست کنید و اطلاعات فایل PDF را چک کنید و متأسفانه این قابلیت در بسیاری از نرم‌افزارها وجود ندارد.

پس از باز کردن فایل PDF در نرم‌افزار Adobe Acrobat، از منوی File گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید.

چگونه نام فونت‌های به کار رفته در فایل PSD فتوشاپ را ببینیم؟

در پنجره‌ Document Properties، اطلاعات فایل در چند تب مرتب شده است. روی تب Fonts کلیک کنید تا لیستی از فونت‌های استفاده شده در فایل نمایان شود.

چگونه نام فونت‌های به کار رفته در فایل PSD فتوشاپ را ببینیم؟

لذا به راحتی می‌توان نام فونت‌های به کار رفته را پیدا کرد اما این روش محدودیت‌های خاصی دارد. به عنوان مثال اگر فونت به کار رفته در فایل، در سیستم شما نصب نشده باشد، فتوشاپ آن را پیدا نمی‌کند و حین ذخیره کردن با فرمت PDF، نام فونت را در مشخصات فایل، ثبت نمی‌کند. لذا اگر در فایل PSD دریافت‌شده، فونت‌هایی به کار رفته باشد که در سیستم شما موجود نیست، شناسایی نام فونت با این ترفند ساده، امکان‌پذیر نیست.

متأسفانه در نرم‌افزار ادوبی آکروبات و تب Fonts از پنجره‌ی مشخصات فایل، قابلیت اکسپورت کردن لیست فونت‌ها پیش‌بینی نشده است و لذا اگر فونت‌های به کار رفته زیاد باشد، باید نام فونت‌ها را یک‌به‌یک بررسی کرد.