اغلب توزیعات لینوکس قابلیت اجرای بدون نصب یا Live دارند. لذا برخی کاربران همیشه لینوکس مورداستفاده‌ی خویش را روی فلش‌درایو USB به صورت بو‌ت‌ابل حمل می‌کنند و سعی می‌کنند در هر کامپیوتری، از سیستم عامل پرتابل خویش استفاده کنند.

در این مقاله می‌خواهیم با بهترین توزیعات لینوکس که برای نصب روی فلش‌درایو USB مناسب است، آشنا شویم. استفاده از این توزیعات در مواقع خرابی ویندوز و بروز مشکلاتی مثل ویروسی شدن سیستم‌ها، بسیار مفید است.

Puppy Linux سیستم عاملی بسیار سبک برای همه‌ی کامپیوترها

یکی از توزیعات لینوکس بسیار سبک لینوکس که اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده، Puppy Linux نام دارد. این توزیع لینوکس برای سخت‌افزار بسیار ضعیف هم مناسب است اما از نظر قابلیت‌ها، محدود و ساده است.

بهترین توزیعات لینوکس برای اجرای زنده از روی فلش‌درایو USB

اما خوشبختانه توسعه‌دهندگان Puppy Linux مرتباً آن را آپدیت کرده‌اند. این توزیع لینوکس دارای نسخه‌های مختلف است اما ابزارهای موجود و سبک بودن سیستم عامل، در این نسخه‌ها مشترک است. حتی توزیعی بر اساس اوبونتو نیز طراحی شده است.

elementary OS، لینوکسی مدرن و امروزی

سیستم عامل elementary OS از نظر طراحی چیزی بینابین macOS اپل و دستاپ GNOME است. این توزیع لینوکس از نظر سهولت استفاده و قابلیت‌ها عالی و امروزی است. در AppCenter اپلیکیشن‌هایی موجود است که صرفاً برای المنتری او‌اس طراحی ‌شده‌اند و برخی از این اپلیکیشن‌ها، بسیار کاربردی و حتی ضروری هستند. مجموعه‌ی آفیس LibreOffice یا نرم‌افزار ویرایش تخصصی عکس GIMP و همین‌طور نرم‌افزار تخصصی ویرایش صدا به اسم Audacity، از جمله اپ‌های موجود است.

بهترین توزیعات لینوکس برای اجرای زنده از روی فلش‌درایو USB

سیستم عامل elementary OS، موارد مشترک زیادی با لینوکس محبوب اوبونتو دارد. لذا سازگاری آن با انواع سخت‌افزار و تنوع ابزارهای موجود در آن، برای انواع کاربری مناسب است. علاوه بر این عملکرد این سیستم عامل روی سیستم‌هایی با پردازنده‌های ضعیف سری Atom یا Celeron اینتل نیز قابل قبول است.

GParted Live ابزار قدرتمند پارتیشن‌بندی

برخی کاربران برای پارتیشن‌بندی کردن سیستم قبل از نصب کردن ویندوز، به نرم‌افزاری نیاز دارند که دارای سی‌دی بوت‌ابل باشد. یکی از این نرم‌افزارها، GParted است. در واقع GParted یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های لینوکس برای مدیریت پارتیشن‌های هارددیسک و SSD است اما برای استفاده از آن، لزوماً نیاز به نصب کردن در لینوکس نیست بلکه می‌توانید دیسک بوت‌ابل آن که با نام Gparted Live شناخته می‌شود را دانلود کرده و روی CD خام رایت کنید. البته می‌توانید فلش‌درایو USB را نیز برای اجرای این ابزار مفید، بوت‌ابل کنید.

برای کاهش و افزایش ظرفیت پارتیشن‌های هارددیسک یا SSD، برای تقسیم کردن یک پارتیشن به دو پارتیشن و همین‌طور فرمت کردن پارتیشن‌ها، می‌توانید از GParted استفاده کنید.

دیسک نجات آنتی‌ویروس بیت‌دیفندر یا BitDefender Rescue CD

برخی از آنتی‌ویروس‌های مدرن، دیسک بوت‌ابل نیز دارند تا در مواقعی که سیستم گرفتار ویروس و بدافزار عجیبی شده که پس از اجرا شدن ویندوز، قابل حذف نیست، ویروس‌کشی امکان‌پذیر باشد. به این دیسک‌ها، دیسک نجات یا Rescue CD گفته می‌شود.

دیسک نجات آنتی‌ویروس BitDefender مبتنی بر لینوکس ساخته شده است و برای حل مشکل سیستم‌های ویندوزی آلوده به ویروس و بدافزار، گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود.

Ubuntu GamePack برای بازی‌خورها

برخی از کاربران لینوکس، به سیستم عاملی نیاز دارند که برای لذت بردن از بازی‌ها بهینه باشد! در میان توزیعات مختلفی لینوکس، توزیعی به اسم Ubuntu GamePack برای این مهم طراحی شده است. لذا می‌توانید Ubuntu GamePack را روی فلش‌درایو بوت‌ابل همراه داشته باشید و در اغلب کامپیوترها، از بازی‌های تحت لینوکس و حتی ویندوز لذت ببرید. البته انتظار نداشته باشید که بازی‌های سنگین و گرافیکی با این روش، اجرای بهینه‌ای داشته باشد. در مورد حجم بازی‌ها نیز بسته به ظرفیت فلش‌درایو USB، محدودیت وجود دارد که البته مشکل بزرگی نیست.

بهترین توزیعات لینوکس برای اجرای زنده از روی فلش‌درایو USB

و اما نرم‌افزارهای کمکی در Ubuntu GamePack: در این لینوکس از نرم‌افزار Steam استفاده شده که دانلود کردن بازی‌های تحت لینوکس را ساده می‌کند. گزینه‌ی دیگر PlayOnLinux و Wine است که هر دو برای اجرا کردن بازی‌های ویندوزی در محیط شبیه‌سازی‌شده کاربرد دارد.