یکی از توزیعات محبوب و اصلی لینوکس، Debian است. دبیان یکی از قدیمی‌ترین توزیعات Linux نیز محسوب می‌شود و توزیعات مختلفی بر اساس آن شکل گرفته است. اساس توزیعات مختلفی مبتنی بر دبیان یکسان است اما تمرکز توسعه‌دهندگان روی موضوعات مختلفی جمع شده است. به عنوان مثال اوبونتو روی سادگی کاربری متمرکز شده در حالی که برخی توزیعات روی امنیت و حریم خصوصی و برخی روی دیگر موضوعاتی مثل سرعت و سبک بودن سیستم عامل متمرکز هستند.

در این مقاله به معرفی بهترین توزیعات لینوکس که اساسشان لینوکس Debian است، می‌پردازیم. با ما باشید.

Ubuntu و سادگی کاربری

لینوکس محبوب Ubuntu یکی از پرطرفدارترین و البته ساده‌ترین توزیعات لینوکس است. این توزیع لینوکس مرتباً‌ بروزرسانی می‌شود و کمپانی انگلستانی Canonical LTD پشتیبان اصلی آن است. در اوبونتو استفاده از اپلیکیشن‌ها و سیستم عامل ساده است و همین‌طور درایور قطعات سخت‌افزاری به سادگی نصب می‌شود. اپلیکیشن‌های منتشر شده برای لینوکس اوبونتو تنوع بسیار خوبی دارند. حتی سفارشی‌سازی آن نیز ساده است.

البته می‌توانید به جای Ubuntu از توزیعات مبتنی بر آن استفاده کنید که طبعاً ممکن است محیط دستاپ متفاوت و جالبی داشته باشند، مثل XFCE4 یا LXQt‌ و همین‌طور Gnome Shell و Mate و KDE Plasma 5.

اگر از لینوکس دبیان استفاده کرده‌اید و به نظرتان جالب است، بهتر است اوبونتو را تست و بررسی کنید چرا که نقاط قوت بسیار زیادی در آن دیده می‌شود.

دانلود لینوکس اوبونتو

برای دریافت کردن آخرین نسخه‌ی پایدار یا Stable لینوکس اوبونتو می‌توانید به وب‌سایت رسمی آن یعنی Ubuntu.com مراجعه کنید. توجه کنید که نسخه‌ی دستاپی لینوکس اوبونتو را دانلود کنید. در صفحه‌ی دانلود، اطلاعاتی در مورد نسخه‌های مختلفی که برای دانلود قرار داده شده، موجود است. با توجه به اطلاعات ارایه شده، نسخه‌ی موردنظر را دانلود کنید.

دقت کنید که لینوکس اوبونتو نسخه‌ای به اسم LTS دارد. LTS یا Long Term Support برای استفاده در درازمدت طراحی شده و طبعاً پایدارتر از نسخه‌های معمولی است و آپدیت‌های آن برای مدتی طولانی ارایه می‌شود.

برای دانلود نسخه‌های انشعابی لینوکس اوبونتو مثل Ubuntu Mate و Xubuntu و Lubuntu و Ubuntu Kylin و Kubuntu و Ubuntu Studio و غیره، می‌بایست به وب‌سایت رسمی هر یک از این موارد مراجعه کنید:

PureOS لینوکسی مدرن با تمرکز بر حریم خصوصی

لینوکس بعدی مبتنی بر دبیان، PureOS نام دارد. این لینوکس با تمرکز روی مقوله‌ی حریم خصوصی کاربران و استفاده از اپلیکیشن‌های متن باز طراحی شده است. برخلاف دیگر توزیعات مبتنی بر دبیان، در این توزیع از دستاپ‌های متنوع استفاده و پشتیبانی نمی‌شود بلکه صرفاً Gnome Shell و Gnome 3 ارایه می‌شود.

بهترین توزیعات لینوکس مبتنی بر Debian

در مجموع PureOS پوسته‌ای زیبا و مدرن دارد و شاید نیازی به استفاده از دیگر دستاپ‌ها نباشد.

دانلود PureOS

برای دانلود این توزیع لینوکس، می‌توانید به وب‌سایت PureOS و صفحه‌ی Downloads مراجعه کنید. فایلی با فرمت ISO که ایمیج دیسک بوت‌ابل نصب این سیستم عامل است را دانلود کنید و آن را روی DVD خام رایت کنید یا روش سریع‌تر و امروزی که استفاده از فلش‌درایو USB برای نصب کردن لینوکس است را پیاده‌سازی کنید.

SolydXK با اولویت پایداری نرم‌افزارها

SolydXK هم یکی از توزیعات ساده و مدرن لینوکس است. این توزیع که مبتنی بر دبیان است، با اولویت پایداری اپلیکیشن‌ها و سیستم عامل طراحی شده است. به همین جهت است که توسعه‌دهندگان آن معمولاً اپلیکیشن‌هایی که پایداری لازم را ندارند، کنار می‌گذارند.

بهترین توزیعات لینوکس مبتنی بر Debian

لینوکس SolydXK در حقیقت دو نوع دارد. نوع X و K. در X از دستاپ XFCE استفاده شده و طبعاً سبک‌تر و کم‌حجم‌تر است و در نسخه‌ی K از دستاپ KDE Plasma استفاده شده که زیباتر، حجیم‌تر و البته سنگین‌تر است.

اگر از دبیان به دلیل پایداری آن استقبال می‌کنید، بد نیست لینوکس SolydXK را نیز امتحان کنید.

دانلود SolydXK

برای دانلود کردن توزیعات SolydX و SolydK به وب‌سایت رسمی آن یعنی SolydXK و بخش Download مراجعه کنید. فایلی با فرمت ISO و حتی دستور‌العمل ساخت فلش‌درایو USB بوت‌ابل از طریق واسط خط دستور ارایه شده است.

antiX لینوکسی سبک و ساده برای کامپیوترهای قدیمی

لینوکس antiX هم یکی از توزیعات سبک لینوکس مبتنی بر لینوکس دبیان است و طبعاً اگر سخت‌افزاری قدیمی یا کند باشد، این توزیع سبک برای آن بهینه است. در این توزیع از دستاپ خاص و سبکی به اسم antiX Magic استفاده شده است. از طرفی در این توزیع از سرویس Systemd استفاده نشده چرا که تمرکز بر افزایش سرعت و سبک‌تر کردن سیستم عامل است.

بهترین توزیعات لینوکس مبتنی بر Debian

دانلود لینوکس antiX

این لینوکس هم به صورت فایل ایمیج با فرمت ISO ارایه شده است. برای دانلود آخرین نسخه می‌توانید به بخش Download وب‌سایت antixlinux.com مراجعه کنید. در این بخش لیست نسبتاً طولانی لینک دانلود از سرورهای مختلف ارایه شده است. سروری که به کشور شما نزدیک‌تر است را انتخاب کنید و سریعاً این توزیع را دریافت کنید.