گاهی اوقات وسایل USB متصل شده مرتباً خاموش و روشن می‌شوند و ویندوز پیام خطا نمایش می‌دهد. شناسایی نشدن یا قطع و وصل شدن خودکار وسایل USB و همین‌طور خاموش و روشن شدن، ممکن است به دلیل خرابی کابل USB یا کثیف بودن پورت USB اتفاق بیافتد اما دلایل نرم‌افزاری دیگری نیز دارد.

در این مقاله به چند راهکار ساده برای حل کردن مشکل قطع و وصل شدن وسایل USB در ویندوز می‌پردازیم. با ما باشید.

استفاده از پورت USB و کابل USB دیگر و تمیز کردن پورت‌ها

یکی از مشکلات رایج در مورد وسایل جانبی که به پورت‌های USB متصل می‌شوند این است که کابل مربوطه دارای زدگی یا پارگی است و اتصال را به درستی برقرار نمی‌کند.

در برخی محصولات مثل هارد اکسترنال که مصرف انرژی بیشتر است، ممکن است کابل USB سالم و در عین حال نامرغوب باشد. در نتیجه جریان الکتریکی کافی برای روشن نگه داشتن هارد اکسترنال به آن نمی‌رسد و وسیله با مرتباً روشن و خاموش می‌شود.

چند راه حل رفع مشکل وسایل USB که مرتباً قطع و وصل می‌شوند

در این موارد کابل USB را عوض کنید و اگر پورت خالی دیگری وجود دارد، از آن استفاده کنید. استفاده از پورت‌های تمیز برای برقراری ارتباط توصیه می‌شود و در واقع اگر پورتی چرب شده باشد یا گرد و غبار در آن جمع شده باشد، طبعاً اتصال به درستی برقرار نمی‌شود.

در مورد کیس‌های معمولی توجه کنید که اگر از پورت‌های روی مادربورد استفاده نمی‌کنید و می‌خواهید از پورت‌های جلوی کیس استفاده کنید، کابل ارتباطی هدرهای روی مادربورد به پورت‌های جلوی کیس به درستی متصل شده باشد.

نصب درایور USB

درایور یا نرم‌افزار راه‌انداز برای کارکرد بخش‌های مختلف سخت‌افزار ضروری است. برخی بخش‌ها به صورت خودکار توسط ویندوز شناسایی می‌شوند و در واقع درایور مربوطه کم‌حجم است و در بانک اطلاعاتی ویندوز موجود است اما برخی درایورهای دیگر می‌بایست به صورت مجزا دانلود و نصب شود.

اگر وسایل USB هر از گاهی قطع و وصل می‌شوند، ممکن است درایور صحیحی نصب نشده باشد. برای نصب کردن درایور، می‌توانید از Device Manager استفاده کنید. کافی است روی دکمه‌ی منوی استارت راست‌کلیک کرده و Device Manager را انتخاب کنید و سپس شاخه‌ی Universal Serial Bus controller که در حقیقت کنترلر پورت‌های USB را گسترده کنید. در این بخش روی ابزار USB مشکل‌دار راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Uninstall device را انتخاب کنید. سپس سیستم را ری‌استارت کنید.

چند راه حل رفع مشکل وسایل USB که مرتباً قطع و وصل می‌شوند

پس از بالا آمدن مجدد ویندوز، وسیله‌ی مشکل‌دار را متصل کنید تا به صورت خودکار شناسایی شود یا به عبارت دیگر، به صورت خودکار درایور آن نصب شود.

روش دیگر این است که پس از حذف کردن درایور، به وب‌سایت سازنده‌ی محصول مراجعه کنید و درایور را متناسب با نسخه‌ی ویندوز و ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی بودن آن به درستی انتخاب کرده و دانلود کنید. نصب کردن درایور به روش دستی معمولاً در مورد وسایل USB ضروری نیست اما گاهی یک راه حل اصلی است.

آیا موس خاموش و روشن می‌شود؟

ویندوز به صورت پیش‌فرض به منظور کاهش مصرف برق یا باتری، پورت‌های USB غیرفعال یا به عبارت دیگر پورت‌هایی که وسیله‌ای به آن متصل نیست را خاموش می‌کند و همین‌طور وسایل USB را خاموش و روشن می‌کند. ممکن است این عملکرد هوشمندانه با خطاهای عجیب همراه باشد و حتی در حالتی که در حال استفاده از کامپیوتر یا لپ‌تاپ هستید، وسیله خاموش و روشن شود! در این صورت راهکار غیرفعال کردن این قابلیت خودکار را امتحان کنید. به عنوان مثال این مشکل ممکن است در مورد موس به وجود بیاید:

برای غیرفعال کردن این قابلیت، می‌بایست در دیوایس منیجر روی ابزار موردنظر راست‌کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید. در پنجره‌ی باز شده و در تب آخر که Power Management نام دارد، تیک گزینه‌ی Allow the computer to turn off this device to save power را حذف کنید. فراموش نکنید که قبل از خروج، روی OK کلیک کنید.

چند راه حل رفع مشکل وسایل USB که مرتباً قطع و وصل می‌شوند

دقت کنید که ممکن است هاب کنترلی پورت‌های USB‌ به صورت خودکار پورت‌ها را خاموش کند. در این صورت می‌بایست در گروه Universal serial bus controllers روی مواردی به اسم USB Root Hub راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید. سپس از تب Power Management برای غیرفعال کردن خاموش کردن خودکار پورت‌ها استفاده کنید.

چند راه حل رفع مشکل وسایل USB که مرتباً قطع و وصل می‌شوند