سرویس آنلاین Google Translate یا مترجم گوگل که از زبان‌های مختلف پشتیبانی می‌کند، اپلیکیشن اندرویدی نیز دارد و به نوعی با سیستم عامل اندروید و برخی اپ‌های گوگل یکپارچه شده است. گوگل ترنسلیت امکانات و ترفندهای کاربردی زیادی دارد که شاید از آن بی‌اطلاع باشید.

در این مقاله می‌خواهیم با ۵ نکته و ترفند در مورد استفاده از گوگل ترنسلیت آشنا شویم که برای هر کاربری جذاب است. با ما باشید.

اپلیکیشن Google Translate شاید در ترجمه کردن از زبان خاصی به دیگر زبان‌ها، بهترین نباشد اما در مجموع بهترین سرویس ترجمه محسوب می‌شود چرا که از اغلب زبان‌ها پشتیبانی می‌کند و استفاده کردن از آن ساده و کاملاً رایگان است. به خصوص اگر بخواهید از دوربین گوشی یا میکروفون برای ترجمه کردن آنی استفاده کنید، احتمالاً هیچ اپی به خوبی Google Translate نخواهد بود!

استفاده از گوگل ترنسلیت به کسانی که مرتباً به کشورهای مختلف سفر می‌کنند به شدت توصیه می‌شود. برای استفاده‌ی بهتر و ترجمه‌ی سریع‌تر می‌بایست ترفندها و نکات مفید در مورد این مترجم قدرتمند را بدانید. در این مقاله به ۵ مورد جالب می‌پردازیم.

ترجمه در حالت آفلاین و بدون اینترنت

در گذشته سرویس ترجمه‌ی گوگل صرفاً با مراجعه به وب‌سایت آن یعنی translate.google.com قابل استفاده بود اما در حال حاضر اپلیکیشن آن نیز در اختیار عموم کاربران است و حتی می‌توان بدون دسترسی به اینترنت و به صورت آفلاین هم از اپ گوگل ترنسلیت استفاده کرد. برای این نوع استفاده می‌بایست بسته‌ی ترجمه به زبان موردنظر خود را دانلود کنید. گوگل با استفاده از الگوریتم‌های شبکه‌ی عصبی، ترجمه‌ی ماشینی را ارتقا داده تا کیفیت ترجمه بیشتر شود. در نتیجه جملات کامل به جای بخش‌هایی از جمله به یکباره ترجمه می‌شود و به نظر نمی‌رسد که جملات چند تکه‌ای و نامفهوم است. البته در گذشته NMT یا ترجمه‌ی ماشینی شبکه‌ی عصبی نیز تنها به صورت آنلاین قابل‌استفاده بود اما اکنون در حالت آفلاین هم این مورد لحاظ شده است.

برای دانلود Language Pack یا بسته‌های زبان، به لیست زبان‌ها مراجعه کنید و روی آیکون دانلود روبروی بسته‌ی موردنیاز خویش تپ کنید. حجم هر بسته ممکن است ۳۵ و حتی ۴۵ مگابایت باشد.

ترفندهای گوگل ترنسلیت آفلاین و روش ترجمه با میکروفون و دوربین

هایلایت کردن متن و ترجمه با Google Translate

یک روش جالب و کاربردی برای ترجمه کردن، این است که که از دوربین گوشی برای استفاده کنید و متن روی تابلوهای و بنرها و غیره را نشانه بگیرید و ترجمه‌ی آن را دریافت کنید. می‌توانید بخشی که شامل متن است را روی صفحه‌ی گوشی انتخاب کنید تا ترجمه دقیق‌تر و سریع‌تر ارایه شود. بنابراین ابتدا روی آیکون دوربین تپ کنید تا اپلیکیشن مشغول اسکن کردن شود و زمانی که گوشی در حال اسکن کردن است، با تپ و جابجا کردن انگشت خود، بخش حاوی متن را هایلایت کنید. در نهایت روی فلش آبی بالای صفحه و کنار متن ترجمه شده تپ کنید. به این ترتیب حالت ترجمه به کمک دوربین متوقف می‌شود و به صفحه‌ی خانه برمی‌گردید و صدالبته متن ترجمه‌شده در اختیار شماست.

ترجمه حین مکالمه به کمک گوگل ترنسلیت!

یکی دیگر از توانمندی‌های جالب و کاربردی اپ گوگل ترنسلیت این است که می‌توانید از میکروفون و قابلیت تشخیص گفتار استفاده کنید تا اپ Google Translate آنچه می‌شنوید را درک کرده و ترجمه کند! به این حالت Conversation Mode یا حالت مکالمه گفته می‌شود.

با فعال کردن حالت مکالمه و تپ کردن روی دکمه‌ی میکروفون، گوگل ترنسلیت صداها را می‌شنود و ترجمه‌ی آن به زبان دیگر را ارایه می‌کند. به این ترتیب می‌توانید با شخصی که به زبان دیگری صحبت می‌کند، مکالمه کنید.

ترفندهای گوگل ترنسلیت آفلاین و روش ترجمه با میکروفون و دوربین

لغات و جملات موردعلاقه و کاربردی را علامت‌گذاری و ذخیره کنید

اگر مرتباً به دنبال ترجمه‌ی برخی کلمات و جملات می‌گردید و از گوگل ترنسلیت برای این کار استفاده می‌کند، بهتر است این موارد پراستفاده را به عنوان علاقه‌مندی‌ها یا Favorites ذخیره کنید. برای این کار کافی است روی آیکون ستاره در کنار ترجمه‌ی عبارت‌ها و کلمات تپ کنید تا به لیستی به اسم Saved اضافه شود.

هر زمان که لازم باشد، با تپ کردن روی دکمه‌ی Saved می‌توانید لیست موارد پرکاربرد را مشاهده کنید.

ترفندهای گوگل ترنسلیت آفلاین و روش ترجمه با میکروفون و دوربین

دیکشنری انگلیسی به انگلیسی با Google Translate

متخصصین آموزش زبان همواره توصیه می‌کنند که به جای استفاده از دیکشنری فارسی به انگلیسی، از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید تا توضیحات کلمات را به همان زبان یاد بگیرید و علاوه بر این حروف اضافه، مثال‌هایی از شیوه‌ی استفاده و موارد کاربردی دیگر را در ذهن خود ثبت کنید و به این ترتیب از زبان جدیدی که فرامی‌گیرید، ماهرانه‌تر استفاده کنید.

برای داشتن دیکشنری انگلیسی به انگلیسی که مورداستفاده‌ی نوآموزان زبان انگلیسی و حتی حرفه‌ای‌هاست، می‌توانید از Google Translate استفاده کنید! کافی است ترجمه از زبان انگلیسی به انگلیسی را انتخاب کنید تا گوگل به جای ترجمه کردن، تعریفی از کلمات ارایه کند.