زمانی که پیامی در WhatsApp خوانده می‌شود، این پیام‌رسان در کنار آن دو تیک آبی نمایش می‌دهد تا فرستنده متوجه شود که پیام ارسالی، خوانده شده است. این ویژگی معمولاً مفید است اما ممکن است به دلایل مختلف نخواهید فرستنده‌ی پیام مطلع شود که آیا آن را خوانده‌اید یا خیر.

خوشبختانه در تنظیمات پیام‌رسان واتس‌اپ این گزینه پیش‌بینی شده و می‌توانید کاری کنید که فرستنده‌ی پیام، متوجه نشود که پیام وی را خوانده‌اید یا خیر. به عبارت دیگر کنار پیام‌ها تیک آبی نمایان نمی‌شود، حتی اگر پیامی را مشاهده کنید. در ادامه به روش کار می‌پردازیم.

در اغلب پیام‌رسان‌های امروزی وضعیت خوانده شدن پیام با آیکونی مثل تیک مشخص می‌شود. به عنوان مثال پیامی که توسط گیرنده به درستی دریافت‌شده، دو تیک و پیامی که خوانده شده دو تیک با رنگی متفاوت دارد دارد و البته در هر پیام‌رسان روش اطلاع‌رسانی متفاوت است. بنابراین ممکن است در پیام‌رسانی از یک تیک برای ارسال صحیح و از دو تیک برای خوانده شدن پیام‌ها استفاده شود.

در واتس‌اپ در کنار پیام‌هایی که گیرنده آنها را مشاهده کرده، دو تیک آبی زده می‌شود و البته می‌توانید تنظیمات حریم خصوصی WhatsApp را تغییر دهید تا کنار پیام‌هایی که مطالعه کرده‌اید یا پیام‌های ارسال‌شده که خوانده شده‌اند، دو تیک زده نشود! به عبارت دیگر این نمایش وضعیت خوانده شدن پیام‌ها به صورت دوطرفه است.

چگونه نمایش تیک‌های خواندن پیام را در واتس‌اپ غیرفعال کنیم؟

مراحل زیر را طی کنید:

پیام‌رسان واتس‌اپ را اجرا کنید.

صفحه‌ی Settings آن را باز کنید. روی آیکون چرخدنده در پایین و سمت راست صفحه تپ کنید. زمانی که در صفحه‌ی تنظیمات هستید، آیکون چرخدنده‌ی آبی‌رنگ می‌شود.

اسکرول کنید تا به گزینه‌ی Account برسید و روی آن تپ کنید.

نحوه غیرفعال کردن نمایش دو تیک برای پیام‌های خوانده شده در واتس‌اپ

نحوه غیرفعال کردن نمایش دو تیک برای پیام‌های خوانده شده در واتس‌اپ

روی گزینه‌ی Privacy‌ تپ کنید.

پایین صفحه گزینه‌ی Read Receipts  موجود است. سوییچ این گزینه را با تپ کردن روی آن در حالت غیرفعال و خاموش قرار دهید.

نحوه غیرفعال کردن نمایش دو تیک برای پیام‌های خوانده شده در واتس‌اپ

نحوه غیرفعال کردن نمایش دو تیک برای پیام‌های خوانده شده در واتس‌اپ

به این ترتیب از این پس کنار پیام‌هایی که مطالعه شده، دو تیک آبی‌رنگ را مشاهده نخواهید کرد.

سوالات مهم در مورد وضعیت خوانده شده پیام‌ها در WhatsApp

در واتس‌اپ من کلمه‌ی Read کنار پیام‌ها دیده نمی‌شود. از کجا بفهمیم که پیام خوانده شده است؟

در پیام‌رسان واتس‌اپ اگر کنار پیامی یک تیک بخورد، به معنی ارسال صحیح آن است و اگر کنار آن دو تیک زده شود، به معنی دریافت صحیح آن است و آبی شدن دو تیک نیز به معنی خوانده شدن پیغام است. از کلمه‌ی Read یا آیکون دیگری استفاده نمی‌شود.

چرا پس از غیرفعال کردن Read Receipts نمی‌توانم وضعیت پیام‌هایی که خودم برای دیگران ارسال کرده‌ام را ببینم؟

در واتس‌اپ اگر نمایش تیک‌ها برای اطلاع از خوانده شدن پیام‌ها را غیرفعال کنید، این اتفاق دوطرفه خواهد بود. نه شما متوجه می‌شوید که دیگران پیام شما را خوانده‌اند و نه دیگران وضعیت پیام‌هایی که برای شما ارسال کرده‌اند را می‌بینند!

آیا غیرفعال کردن Read Receipts در واتس‌اپ روی اعلام دیده شدن آپدیت‌‌های Status نیز اثر دارد؟

بله. زمانی که این گزینه را غیرفعال می‌کنید، اگر وضعیت یا Status‌ خود را آپدیت کنید، متوجه نمی‌شوید که چه کسانی آن را دیده‌اند. علاوه بر این اگر دیگران نیز این گزینه را غیرفعال کنند، متوجه نمی‌شوند که شما آپدیت‌های استاتوس ایشان را دیده‌اید.

در پایان توجه شما را به دیگر ترفندها و تنظیمات حریم خصوصی در واتس‌اپ جلب می‌کنیم: