شاید شما هم در جستجوی بهترین آموزش لینوکس صفر تا صد هستید، اما آیا ترجیح نمی‌دهید ابتدا یک نقشه راه و تصویری واضح از مسیر یادگیری لینوکس داشته باشید؟ لینوکس یکی از برترین و پرطرف‌دارترین سیستم عامل‌های جهان به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر این سیستم‌عامل قدرتمند توجه کاربران ایرانی بسیاری را به خود جلب کرده است. این موضوع سبب شد تصمیم بگیریم یک راهنمای جامع برای کاربران خود آماده کنیم تا بتوانند به کمک آن بهترین آموزش لینوکس به‌صورت صفر تا صد را پیدا کنند.

سیستم عامل لینوکس

در این مطلب سعی داریم از مباحث لینوکس مقدماتی عبور کرده و مستقیم برویم سر اصل مطلب. آموزش لینوکس مبحثی بسیار گسترده و کاملاً تخصصی است؛ بنابراین انتظار نداشته باشید یک آموزش لینوکس صفر تا صد رایگان بتواند خروجی فوق‌العاده‌ای داشته باشید. در یک آموزش Linux حرفه‌ای شما علاوه بر مباحث فنی و نرم‌افزاری باید با دستورات لینوکس نیز آشنا شوید. همچنین موضوعات مرتبط با خودکارسازی یا Automation از مقولات اصلی آموزش سطح بالای لینوکس به شمار می‌رود.

از موارد مهم دیگر که در یک آموزش لینوکس صفر تا صد می‌توان گنجاند، مباحث امنیت است. همان‌طور که می‌دانید سیستم‌عامل لینوکس در سرور‌ها و مراکز امنیتی کاربرد گسترده‌ای دارد. در واقع یکی از ارکان اصلی امنیت در شبکه لینوکس است؛ بنابراین یک آموزش جامع لینوکس باید این به موضوع به صورت جدی و تخصصی بپردازد. یکی از ابزار‌های قدرتمند که در جهت تحقق این امر استفاده می‌شود کریو کنترل نام دارد. Kerio Control همان‌طور که از نامش پیداست وظیفه مدیریت و کنترل منابع امنتی لینوکس را بر عهده می‌گیرد.

لینوکس اسنشیال چیست؟

حالا که صحبت از نقشه راه برای آموزش لینوکس شد بهتر است نگاهی به نقطه ورود به دنیای سیستم‌عامل لینوکس بیندازیم. آموزش لینوکس اسنشیال همان لینوکس مقدماتی بوده و طبق سرفصل‌های بین‌المللی این دوره که LPIC نام دارد طراحی شده است. این سطح از آموزش لینوکس مفاهیم پایه و اولیه بخش‌های مختلف لینوکس را در بر عهده دارد. هر متخصصی در زمینه لینوکس اگر قصد مشاوره برای شروع یادگیری لینوکس را داشته باشد، بدون شک این دوره را معرفی خواهد نمود.

لینوکس چیست

بهترین آموزش لینوکس صفر تا صد چه ویژگی‌هایی دارد

امروزه در اینترنت آموزش‌های بسیاری با محوریت لینوکس در دسترس هستند. از جمله موارد پرتکرار می‌توان به آموزش لینوکس اوبونتو، آموزش نصب لینوکس رایگان، آموزش صفر تا صد کالی لینوکس رایگان، آموزش صفر تا صد نصب کالی لینوکس و آموزش دستورات لینوکس اشاره کرد. اما باید توجه داشته باشید آموزش لینوکس استانداردهایی دارد که به دلیل اهمیت موضوع به‌صورت بین‌المللی تعیین می‌شوند. پس حتماً ویژگی‌هایی وجود دارند که می‌توانیم با در نظر گرفتن آن‌ها آموزش‌های موجود را یا یکدیگر مقایسه و بهترین آن‌ها را انتخاب کنیم. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های آموزش گام ‌به‌ گام لینوکس را مطرح می‌کنیم.

  • یک آموزش لینوکس استاندار باید طبق سرفصل‌های LPIC طراحی و آماده شده باشد. این بنیاد بین‌المللی برای هر سطح از آموزش لینوکس استانداری جداگانه تعریف کرده است. به‌عنوان مثال استاندارد تعیین شده برای لینوکس اسنشیال LPIC-1 نام دارد
  • از مباحث حاشیه‌ای و کش دادن مباحث پرهیز شود.
  • آموزش باید ساده، روان و شفاف باشد.
  • مباحث تئوری و مفهومی بادقت بالا و دقیق مورد بررسی قرار گیرد.
  • بخش عملی و کارگاه به‌گونه‌ای هدفمند طراحی شده باشد.
  • تمرینات کافی با سناریوهای قوی در اختیار فراگیر قرار دهد.
  • بهتر است آموزش گام‌به‌گام باشد.
  • پشتیبانی مناسب و قوی داشته باشد تا فراگیر راحت‌تر از موانع عبور کند.
  • انواع توزیع‌های لینوکس و کاربرد آن‌ها را به‌خوبی به کاربر آموزش دهد.
  • آموز‌ش‌ها مناسب بازار کار کنونی باشد.
  • مقالات و منابع مرتبط را در اختیار دانشجو قرار دهد.
  • در انتهای دوره مدرک معتبر و قانونی به دانشجو اهدا کند.

بهترین آموزش لینوکس را از کجا بخرم؟

تکلیف افرادی که زمان کافی برای یادگیری دارند روشن است. خیلی راحت به یکی از آموزشگاه‌های نزدیک محل زندگی خود مراجعه کرده و در دوره آموزش لینوکس ثبت‌نام می‌کنند. اما این روزها به‌خاطر مشغله زیاد کاری و مشکلاتی مثل ترافیک که برای رفت‌وآمد داریم، شرکت در دوره‌های حضوری کمی دشوار است. یا اگر مسائل غیرقابل پیش‌بینی مانند بیماری کرونا که تا چند سال معضلات عدیده‌ای برای مردم جهان ایجاد کرد را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم یادگیری به روش سنتی در شرایط امروزی منطقی به نظر نمی‌آید.

بنابراین پیشنهاد ما خرید یک دوره مجازی آموزشی لینوکس است. خیلی راحت با یک سرچ ساده در گوگل مؤسسات بسیاری پیدا می‌کنید که به‌صورت آنلاین و مجازی دوره‌های کاربردی و پیشرفته در زمینه‌های مختلف برگزار می‌کنند. موضوع حائز اهمیت این است که آموزش گام به کام لینوکس ظاهراً مبحث ساده‌ای به نظر می‌رسد درحالی‌که اصلاً این‌طور نیست. باید هر آموزشی را که پیدا می‌کنید به‌دقت بررسی کنید تا از کیفیت و بازدهی مناسب آن مطمئن شوید. برای این کار نیز حتماً قبل از جستجوی در مورد آموزش لینوکس مطالعه کافی داشته باشید.

بهترین آموزش لینوکس

مزایای آموزش لینوکس به‌صورت مجازی

هر تکنیک آموزشی می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد که آموزش لینوکس نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته آموزش مجازی در سال‌های گذشته معایب بسیاری داشته و چالش‌هایی را نیز پشت سر گذاشته است. اما با مطالعه و بررسی‌های انجام شده این روش آموزشی نیز به بلوغ خود رسیده و گاهی خروجی بسیار بهتری نسبت به دیگر روش‌ها دارد. موارد زیر تعدادی از مهم‌ترین مزایای آموزش لینوکس به‌صورت مجازی هستند.

صرفه‌جویی در هزینه‌های ثبت‌نام: یک کلاس حضوری به دلیل داشتن هزینه‌های آماده‌سازی تجهیزات و اجاره و مالیات محل برگزاری حتماً قیمت بالاتری نسبت به دوره آموزش مجازی دارد. مخصوصاً آموزش لینوکس که در حوزه کامپیوتر بوده و نیازمند تجهیزات کامل است.

صرفه‌جویی در هزینه‌های ایاب‌وذهاب: یکی از هزینه‌های اجباری در آموزش حضوری کرایه رفت‌وآمد است. همچنین گاهی اوقات هزینه خورد و خوراک هم به این مخارج اضافه می‌شود. اما آموزش مجازی لینوکس این مسائل را ندارد.

صرفه‌جویی در زمان: اگر در دوره آموزش لینوکس به‌صورت مجازی شرکت کنید دیگر نیازی به صرف زمان اضافی برای رفت‌وآمد نیست. همچنین کلاس حضوری معمولاً ۳ روز در هفته برگزار می‌شود درحالی‌که با خرید آموزش مجازی می‌توانید هر روز و ساعتی که وقت داشتید از آن استفاده کنید.

مزایای یادگیری لینوکس

لینوکس در دنیای کامپیوتر به‌عنوان یکی از ارکان اساسی به شمار می‌رود. امروزه مؤسسات، ادارات، سرورها و حتی دولت‌های بسیاری از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کنند؛ بنابراین یادگیری آن مزایای زیادی برایتان خواهد داشت. مزایای اصلی یادگیری لینوکس عبارت‌اند از:

  • لینوکس امنیت و پایداری بالایی دارد.
  • به‌راحتی بر روی هر سخت‌افزاری قابل نصب بوده و نگهداری آن نیز آسان است.
  • متن‌باز و رایگان بوده قابلیت شخصی‌سازی دارد.
  • انعطاف‌پذیر است.
  • در بسیاری از سازمان‌های امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک موقعیت شغلی عالی محسوب می‌شود. به خصوصی سیستم عامل کالی لینوکس (Kali Linux) که بیشتر کاربری امنیتی دارد.
  • اجباری به نصب مستقیم آن روی سخت‌افزار نیست. به‌راحتی می‌توان روی یک ماشین مجازی نصب و استفاده کرد.

سخن پایانی

آموزش سیستم‌عامل لینوکس از مطالبی است که خواهان زیادی دارد. مخصوصاً در سال‌های اخیر بسیاری از کاربران ایرانی تمایل زیادی به یادگیری و کار با این سیستم‌عامل نشان می‌دهند. اما مسئله‌ی اصلی پیدا کردن یک آموزش گام به گام لینوکس باکیفیت و پشتیبانی قدرتمند است؛ چراکه هدف اصلی فراگیری چنین مهارتی ورود به بازار کار هست. در این مطلب کوشش بر این بود که یک نقشه راه روشن و شفاف برای این موضوع در ذهن مخاطب ترسیم کنیم. امیداواریم مثمر ثمر بوده باشد.