اگر به دنبال یادگیری توسعه وب به صورت آنلاین هستید، ده‌ها پلتفرم آموزشی، صدها وبلاگ و یوتیوب، تعداد بی‌پایانی دوره‌های طراحی وب و مطالب آموزشی آنلاین موجود است. در حقیقت، بسیاری از توسعه دهندگان وب در جهان امروز که جایگاه موفقی را دارند، کار را با یادگیری توسعه وب به صورت آنلاین از شروع کرده اند. اما حتی بلندپروازترین افراد نیز با این سوال رو به رو بوده اند که: یادگیری طراحی سایت را از کجا شروع کنیم؟

در جواب این سوال، در این مقاله به معرفی بهترین وب سایتهای آموزش طراحی وب می‌پردازیم. آشنایی با این منابع یادگیری برای شما بسیار مفید است: چه مبتدی باشید و چه چندین سال تجربه داشته باشید.

آیا برای طراحی وب نیاز به مدرک دانشگاهی داریم؟

به عنوان یک توسعه دهنده وب، اعتبار شما بیشتر به میزان مهارت شما بستگی دارد تا مدرکی که دارید. اغلب در مصاحبه فرصت‌های شغلی مربوط به طراحی وب از شما درمورد نمونه‌هایی که دارید پرسیده می‌شود و حتی به عنوان آزمون از شما درخواست می‌شود تا یک یا چند صفحه از یک وب سایت را طراحی کنید.

البته این بدان معنا نیست که تحصیلات دانشگاهی مناسب برای یک توسعه دهنده وب مهم یا ارزشمند نیست؛ اما می‌توان گفت که اگر مدرک تحصیلی مرتبط نیز نداشته باشید، می‌توانید هر آنچه را که باید در مورد توسعه وب بدانید به صورت آنلاین بیاموزید. با توجه به گسترش اینترنت، طراحی و توسعه وب به طور فزاینده ای به رشد خود ادامه می‌دهد، بنابراین شما با کمبود منابع مواجه نخواهید شد. مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که نترسید و یادگیری را شروع کنید.

یادگیری طراحی وب به صورت آنلاین بهتر است یا حضوری؟

پاسخ این سوال بستگی به نوع شخصیت تان دارد: اگر حس می‌کنید که یادگیری از پشت مانیتور و به صورت مجازی برایتان طاقت فرسا است، بهتر است به سراغ دوره‌ای حضوری باشید. اما به طور کلی، به دلیل صرفه جویی در زمان و هزینه‌های مربوط به رفت و آمد و... بهتر است که یک دوره آنلاین را انتخاب کنید. منابع یادگیری زیادی در اینترنت وجود دارند که با کمی بررسی می‌توانید بهترین سایت آموزش طراحی وب مخصوص خود را بیابید.

برخی از دوره‌های آنلاین دارای یک تیم حل تمرین در کنار تدریس استاد هستند تا بتوانید به صورت کاملا عملی تمرین کنید و از مسیر خارج نشوید. حتی برخی شامل انجمن فعال دانشجویان هستند تا بتوانید پاسخ سوالات خود را راحت‌تر پیدا کنید. در ادامه درمورد این دوره‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

دوره طراحی وب به زبان فارسی بهتر است یا انگلیسی؟

اگر زمان کمی برای یادگیری در اختیار دارید یا در شروع کار هستید و تاکنون تجربه برنامه نویسی نداشتید، بهتر است که با دوره‌های آموزشی تدوین شده با زبان فارسی شروع کنید. مباحث در ابتدای کار برای شما ناآشنا هستند و از آنجایی که زبان انگلیسی زبان دوم شماست، در صورتی که به دلیل ترجمه ضعیف یک نکته را به اشتباه متوجه شوید، زمان زیادی را از دست خواهید داد تا به این اشتباه پی ببرید.

اغلب دوره‌های زبان فارسی به صورت ساده و صریح مباحث مقدماتی و اصلی را تدریس می‌کنند. بعد از آن برای یادگیری مباحث جزیی‌تر و یا سرفصلهایی که به تازگی در حوزه وب ظاهر شدند، می‌توانید به سراغ ویدیوهای موجود در سطح نت مانند یوتیوب و... بروید. این کار باعث می‌شود تا در زمان صرفه جویی کرده و با اصطلاحات برنامه نویسی چه در فارسی و چه در انگلیسی آشنا شوید.

بهترین سایت آموزش طراحی وب فارسی

در زیر به معرفی چند وب سایت کاربردی در حوزه آموزش طراحی وب و برنامه نویسی حوزه وب می‌پردازیم ، همگی این مجموعه ها جزو معتبرترین های ایران به شمار می‌روند :

وب سایت سون لرن (7Learn.com)

سون لرن بی‌تردید یکی از بهترین سایت های آموزش طراحی وب ایران است ، این مجموعه با بیش از 14 سال سابقه فعالیت در حوزه آموزش برنامه نویسی جزو یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین مراجع یادگیری برنامه نویسی ایرانی به شمار می‌رود . در ادامه به معرفی دو تا از پرفروش ترین و بهترین دوره های آموزش طراحی سایت سون لرن می‌پردازیم : 

  • دوره طراحی سایت (که شامل مباحث HTML و CSS است)
  • دوره آموزش متخصص وردپرس (برای فریلنسری بسیار کاربردی است و به سادگی می توان از طریق برنامه نویسی قالب و افزونه وردپرسی وارد این بازار کار بسیار جذاب و پردرآمد شد)

وب سایت آموزش برنامه نویسی سون لرن

سون لرن برای آشنایی بیشتر با مطالب دوره و کاربرد آن در صنعت وبینارهای مفیدی با افراد موفق آن حوزه برگزار کرده و در کنار آموزش به شما امکان دسترسی به تیم حل تمرین و انجمن پرسش و پاسخ را نیز می‌دهد. علاوه بر آن، مقالات آموزشی بسیار مفیدی در بخش وبلاگ سون لرن وجود دارد که راهنمای شما خواهند بود.

وب سایت هم رویش (hamruyesh.com)

وب سایت هم رویش

گرچه هم رویش سابقه و کیفیت فعالیتی سون لرن را از جهت تولید محتوا و پشتیبانی ندارد ، اما می‌توان گفت بعد از سون لرن یکی از بهترین وب سایت های تخصصی حوزه زبان برنامه نویسی پایتون است گرچه چند سالی است که به آموزش دیگر زبان های برنامه نویسی هم مشغول هستند . گفتنی است که این زبان برنامه نویسی توسط فریم ورک جنگو (django) قابلیت طراحی سایت در بک اند را دارد .

وب سایت همیارآکادمی (hamyar.co)

همیار آکادمی

اگر به دنبال این هستید که صرفا طراحی سایت را یادبگیرید و برایتان عمق مفاهیم کد نویسی آن مهم نیست ، دوره طراحی وب همیارآکادمی مناسب شما خواهد بود . این مجموعه با سابقه که زیر نظر علی حاجی محمدی مدیریت می‌شود بیشتر فعالیت خود را به آموزش وردپرس می‌پردازد و کمتر توجه به ابعاد کد نویسی و برنامه نویسی دارد . 

بهترین سایت آموزش طراحی وب انگلیسی

در زیر به معرفی بهترین وب سایت های خارجی و انگلیسی زبان آموزش طراحی وب می‌پردازیم ، پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

وب سایت W3schools

تقریبا تمامی برنامه نویسان حوزه وب با وب سایت W3schools آشنا هستند: این سایت رایگان همانند یک مرجع آنلاین است که در آن می‌توانید همه چیز را در مورد برنامه نویسی و توسعه وب (از سه فناوری اصلی وب یعنی HTML، CSS و جاوا اسکریپت گرفته تا مباحث تخصصی‌تر مانند Sass، Bootstrap و React) بیاموزید. همچنین صدها تمرین وجود دارد که موضوعات مختلف را پوشش می‌دهد تا بتوانید میزان فهمیدن و مهارت خود در یک مبحث را آزمایش کنید.

وب سایت W3schools

بهتر است که در کنار دوره طراحی وب سون لرن از W3schools استفاده کرده و مباحث را به صورت عملی تمرین کنید بی تردید یکی از منابع معتبر ، با کیفیت و عملی برای آموزش طراحی سایت همین وب سایت W3schools است . اما با این حال برای یادگیری مباحث تخصصی‌تر و نکات تکمیلی ممکن است به منابع دیگری نیز نیاز داشته باشید. برخی از بهترین وب سایتهای آموزش طراحی وب عبارتند از:

  • فری کد کمپ
  • یودمی
  • کورسرا
  • کد آکادمی
  • خانه درختی
  • لیندا
  • هک دیزاین
  • سایت پوینت
  • و...

در ادامه درمورد 5 وب سایت برتر این لیست بیشتر صحبت می‌کنیم.

سایت فری کد کمپ (رایگان)

وب سایت FreeCodeCamp

فری کد کمپ (FreeCodeCamp) یکی از بهترین منابع رایگان در اینترنت برای یادگیری توسعه وب است: زیرا هر موضوعی را که باید برای طراحی وب یاد بگیرید، پوشش می‌دهد: HTML، CSS (Flexbox، Bootstrap، Sass و Grid و جاوا اسکریپت (JQuery، React). این وب سایت همچنین همه چیز را در مورد طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرای وب به شما می‌آموزد. علاوه بر آن، فری کد کمپ صدها پروژه و تمرین را برای آزمایش دانش خود به شما ارائه می‌دهد.

سایت یودمی (پولی)

وب سایت Udemy

یودمی (Udemy) یک پلتفرم یادگیری آنلاین است که در مورد هر موضوعی که فکرش را بکنید، دوره آموزشی داشته و در حال حاضر، بیش از 80000 دوره فعال دارد. هرچند که اغلب دوره‌های یودمی پولی هستند، اما برخی از آنها رایگان هستند. مزیت اصلی یودمی این است که دوره‌ها در اکثر مواقع با تخفیف‌های خوبی همراه هستند. برای یادگیری برنامه نویسی وب کافی است که به این وب سایت رفته، دوره مورد نیاز خود را پیدا کرده و برای خود یک مربی مناسب پیدا کنید.

سایت کورسرا (رایگان)

وب سایت Coursera

اگر می‌خواهید توسعه وب را به خوبی یاد بگیرید، کورسرا (Coursera) یک وب سایت عالی است. همانند یودمی، کورسرا نیز یک پلتفرم یادگیری آنلاین محبوب است که در آن تمامی دوره‌ها رایگان هستند. البته پرداخت هزینه برای مشاهده و انجام تکالیف درجه‌بندی شده لازم است. این سایت توسط اساتید دانشگاه استنفورد دافنه کولر و اندرو انگ تاسیس شده است و در حال حاضر با برترین موسسات آموزشی در جهان همکاری می‌کند که بیش از 1000 دوره را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید در هر زمان و مکانی به دوره‌های خود دسترسی داشته باشید. پس از گذراندن دوره، گواهی الکترونیکی دریافت می‌کنید.

سایت کد آکادمی (رایگان و پولی)

وب سایت Codeacademy

کد آکادمی (Codeacademy) یکی از محبوب‌ترین سایتهای کدنویسی در اینترنت است. براساس آمارهای انجام شده، این وب سایت به بیش از 45 میلیون کاربر کدنویسی را آموزش داده است. نسخه رایگان کد آکادمی بسیار محدود است و امکانات کمتری نسبت به نسخه پولی آن دارد. برای مثال نسخه حرفه‌ای به شما امکان می‌دهد تا به یک دوره کامل توسعه‌ دهنده وب دسترسی داشته باشید (که همه چیزهایی را که باید بدانید را پوشش می‌دهد.) با نسخه حرفه‌ای، به بسیاری از تمرینها و پروژه‌های کدنویسی نیز دسترسی خواهید داشت.

سایت خانه درختی (پولی)

وب سایت Treehouse

خانه درختی (Treehouse) یک پلتفرم یادگیری آنلاین بسیار شناخته شده در حوزه طراحی وب است. این پلتفرم بیش از 1000 ویدیوی باکیفیت دارد که شامل موضوعاتی مانند طراحی و توسعه وب و کارآفرینی می‌شود. خانه درختی به کاربران اجازه می‌دهد تا با سرعت مدنظر خود یاد بگیرند، جلسات آموزشی را براساس نیازشان برنامه‌ریزی کنند و زبانهای برنامه نویسی مختلفی را برای همه سطوح، از مبتدی تا پیشرفته انتخاب کنند. خانه درختی در تمام مراحل یادگیری همراه شما است. اما باید توجه کنیدکه هزینه اشتراک آن حدود 200 دلار در ماه است.

جمع بندی

هر روز صدها وب ‌سایت ایجاد می‌شوند و یافتن مسیر راه مناسب از میان آنها دشوار است. در اینترنت هزاران منبع آماده آموزش طراحی وب به شما هستند اما همه از کیفیت یکسانی برخوردار نیستند. اگر از مکان اشتباه شروع کنید، در نهایت زمان و پول خود را هدر خواهید داد. به همین دلیل برای تصمیم گیری راحتتر و صرفه جویی در زمان، در این مقاله چند منبع یادگیری طراحی وب محبوب و کاربردی را معرفی کردیم که اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهند و توسط بسیاری از برنامه نویسان توصیه شده اند. با بررسی این منابع می‌توانید بهترین سایت آموزش طراحی وب مخصوص خود را بیابید. اگر وب سایت یا منبع مناسبی در حوزه طراحی وب می‌شناسید یا تجربه‌ای دارید که فکر می‌کنید برای دوستداران برنامه نویسی وب مفید است، ممنون می‌شویم که در بخش نظرات آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.