کشور ترکیه یکی از کشورهای محبوب دنیا است که همسایه کشور عزیزمان ایران نیز هست و به همین خاطر، به مقصد خیلی از سفرهای تفریحی و یا مهاجرت برای ایرانیان تبدیل شده است. برای اینکه بتوانیم در ترکیه زندگی راحتی داشته باشیم و گلیم خودمان را از آب بیرون بکشیم، خیلی خوب است که قبل از رفتن به این کشور، زبان ترکی را یاد بگیریم تا بتوانیم با تسلط خوبی به این زبان، سفر به ترکیه را انجام دهیم و با مردم این کشور ارتباط بهتری برقرار کنیم. البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که یادگیری زبان ترکی تنها برای کشور ترکیه مناسب نیست بلکه خیلی از کشورهای دیگر حاشیه ایران مانند آذربایجان، ارمنستان و... نیز ترک‌زبان هستند و یادگیری این زبان کمک می‌کند که بتوانیم ارتباط بهتری با آنها برقرار کنیم.

برای هر منظوری که بخواهید به زبان ترکی مسلط شوید، شما نیاز به آموزش زبان ترکی دارید و باید بدانید چطور باید این آموزش را ببینید تا بهترین نتیجه ممکن را برایتان داشته باشد. به همین خاطر در این مقاله می‌خواهیم در مورد اصول آموزش زبان ترکی صحبت کنیم و بگوییم که چطور می‌توانید به یادگیری این زبان بپردازید که بهترین نتیجه را بگیرید و بتوانید پیشرفت مناسبی را در یادگیری این زبان داشته باشید. اگر به یادگیری زبان ترکی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید در مدت زمانی کوتاه به این زبان مسلط شوید تا بتوانید با کشورهای ترک‌زبان ارتباط بهتری برقرار کنید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نکات و اصول مهمی را به شما بگوییم که کمک می‌کنند بتوانید در مسیر یادگیری زبان ترکی بهترین عملکرد را داشته باشید و نتایج فوق‌العاده‌ای دریافت کنید.

آموزش زبان ترکی از الفبا تا مکالمه + فیلم آموزش زبان ترکی

آموزش زبان ترکی برای چه کسانی مناسب است؟

قبل از اینکه به سراغ اصول یادگیری زبان ترکی برویم، بد نیست به این بپردازیم که اصلاً یادگیری این زبان برای چه کسانی مناسب است و چه افرادی می‌توانند به یادگیری این زبان بپردازند. باید بگوییم که زبان ترکی برای افرادی که در ادامه می‌گوییم مناسب است:

  • افرادی که قصد مهاجرت به کشور ترکیه دارند
  • افرادی که به هر دلیلی زیاد به کشور ترکیه یا کشورهای ترک‌زبان دیگر سفر می‌کنند
  • افرادی که قصد تجارت با کشورهای حاشیه ایران مخصوصاً ترکیه را دارند و می‌خواهند ارتباط بهتری با مردم این کشور برقرار کنند
  • افرادی که می‌خواهند مدرس زبان ترکی شوند و از این طریق کسب درآمد کنند.

البته شما می‌توانید با هر هدف دیگری نیز به یادگیری زبان ترکی بپردازید اما این افرادی که در بالا نام‌برده شدند، مهم‌ترین دسته‌هایی هستند که آموزش زبان ترکی برایشان مناسب است و می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با زبان ترکی و الفبای آن، می توانید وارد لینک زیر شوید تا آموزش شیرین این زبان را در فرادرس مشاهده کنید.

اصول آموزش زبان ترکی چیست؟

در ادامه می‌خواهیم به بررسی مهم‌ترین اصول و ترفندهایی که باعث می‌شوند سرعت شما در یادگیری زبان ترکی بسیار بیشتر شود و بتوانید نتیجه بهتری از یادگیری این زبان بگیرید را بگوییم تا با انجام آنها، بتوانید بهترین نتیجه ممکن را برای خودتان ایجاد کنید. پس همچنان همراه ما باشید و اصولی که در ادامه گفته می‌شوند را به‌خاطر بسپارید.

الفبای ترکی را یاد بگیرید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نحوه نوشتن الفبای ترکی مانند الفبای انگلیسی است و تنها در نحوه نوشتن آنها تفاوت‌های کوچکی وجود دارد که باعث تفاوت بین این دو زبان می‌شود. اولین کاری که برای یادگیری زبان ترکی باید انجام دهید، این است که الفبای این زبان را به خوبی یاد بگیرید و بدانید که هرکدام از حروف این زبان، چطور تلفظ می‌شوند و بتوانید به تلفظ آنها به خوبی مسلط شوید. نحوه تلفظ حروف ترکی بسیار مهم است و در لهجه‌ای که در آینده خواهید داشت تأثیر بسیار زیادی دارد، به همین خاطر توصیه می‌کنیم که روی این موضوع زمان کافی بگذارید تا بتوانید به تلفظ این حروف کاملاً مسلط شوید.

آموزش زبان ترکی از الفبا تا مکالمه + فیلم آموزش زبان ترکی

کلمات رایج را یاد بگیرید

برخی از کلمات در زبان ترکی و تمام زبان‌های دیگر وجود دارند که استفاده از آنها بسیار رایج است و ممکن است در برخوردهای روزمره خودتان با افراد دیگر، زیاد از آنها استفاده کنید. برای اینکه بتوانید آموزش زبان ترکی را بهتر ببینید و نتیجه مناسبی از آن دریافت کنید، بهتر است که با یادگیری همین کلمات رایج شروع کنید. کلماتی مانند صبح به خیر، احوالپرسی، کلمات رایج هنگام خرید، سفارش غذا و... مواردی هستند که باعث می‌شوند شما در مکالمات روزمره خودتان راحت‌تر عمل کنید و به همین خاطر یادگیری آنها برای شروع کار ساده‌تر خواهد بود. پس سعی کنید این کلمات را یاد بگیرید و تمرین کنید و سپس به سراغ کلمات تخصصی‌تر بروید. اگر بتوانید برای خودتان دوست یا همراهی را انتخاب کنید که با او به مکالمه ترکی بپردازید و کلماتی که یاد گرفته‌اید را تمرین کنید، قطعاً روند یادگیری‌تان بهتر خواهد بود و می‌تواند بسیار سریع‌تر طی شود. پس به دنبال این موضوع نیز باشید.

گرامر را یاد بگیرید

هر زبان گرامری دارد که یادگیری آن کمک می‌کند بتوانید اصول کلی آن زبان را یاد بگیرید و خودتان به ساخت جمله بپردازید. در زبان ترکی نیز به همین صورت است و باید گرامر این زبان را به خوبی درک کنید تا بتوانید جملات درست و منطقی بسازید. البته سعی کنید در ابتدا با گرامرهای ساده شروع کنید و سراغ بحث‌های پیچیده نروید، چون برخی از دستور زبان‌های ترکی ممکن است ابتدای کار برایتان سخت باشند و باعث شوند که از یادگیری دست بکشید، بنابراین سعی کنید از گرامر پایه شروع کنید و کم‌کم سطح خودتان را افزایش دهید تا با موفقیت آموزش زبان ترکی را به پایان برسانید.

جمله بسازید

بعد از اینکه با گرامر زبان ترکی آشنا شدید و کلمات رایج این زبان را نیز متوجه شدید، سعی کنید به‌جای اینکه از جملات آماده استفاده کنید و آنها را حفظ کنید، خودتان به ساخت جمله بپردازید و از آنها در مکالمات روزمره خودتان استفاده کنید. این روش کمک می‌کند که بتوانید سریع‌تر به زبان ترکی تسلط پیدا کنید و سطح خودتان را نیز سریع‌تر در گرامر این زبان بالا ببرید.

درگیر زبان ترکی شوید

یکی از اصول مهمی که باعث می‌شود شما بتوانید هر زبانی را سریعاً یاد بگیرید و در یادگیری آن پیشرفت خیلی خوبی داشته باشید، این است که درگیر آن زبان شوید. مثلاً سعی کنید مکالمات روزمره خودتان را گاهی اوقات به‌صورت ترکی انجام دهید و یا با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، با افراد ترک ارتباط بگیرید و سعی کنید با آنها وارد مکالمه شوید و به‌این‌ترتیب ترکی خودتان را تقویت کنید. اگر درگیر این زبان نشوید احتمالاً نمی‌توانید پیشرفت مناسبی را در آن داشته باشید و این موضوع باعث می‌شود که سرعت پیشرفت شما در آموزش زبان ترکی بسیار کند باشد و بعد از مدتی دلسرد شوید.

فایل صوتی و موسیقی ترکی بشنوید

یکی از راه‌های تقویت زبان از نظر شنیداری، این است که به فایل‌های صوتی و موسیقی آن زبان گوش کنید. این موضوع باعث می‌شود که گوشتان به آن زبان عادت کند و بتوانید راحت‌تر در مکالمات خودتان عمل کنید و از صحبت طرف مقابل جا نمانید. سعی کنید یک یا دو بار معنی موسیقی یا پادکست موردنظر را ببینید و سپس بدون استفاده از معانی به آنها گوش دهید تا بتوانید با کلمات ارتباط خوبی برقرار کنید و به آنها مسلط شوید. این کار کمک می‌کند از نظر شنیداری بتوانید در سطح بسیار بالاتری قرار بگیرید.

آموزش زبان ترکی از الفبا تا مکالمه + فیلم آموزش زبان ترکی

داستان ترکی بخوانید

سعی کنید کتاب‌های داستان ترکی را به زبان اصلی بخوانید و با آنها ارتباط برقرار کنید. مثلاً از کتاب‌های ساده کودکانه شروع کنید و کم‌کم سطح خودتان را افزایش دهید تا بتوانید در زمینه خواندن ترکی نیز موفق عمل کنید. به‌راحتی می‌توانید از سطح اینترنت چنین کتاب‌هایی را دانلود کنید و یا در کتاب‌فروشی‌ها می‌توانید کتاب‌هایی زبان اصلی ترکی را پیدا کنید و آنها را خریداری کنید تا بتوانید به این کار نیز عمل کنید. برای آموزش نحوه خواندن شعرهای شهریار به زبان ترکی که کمک می کند به این زبان تسلط بیشتری پیدا کنید، روی لینک زیر کلیک کنید.

فیلم ترکی ببینید

فیلم‌های ترکی نیز نوع دیگری از تمرین هستند که کمک می‌کنند بتوانید به این زبان تسلط بیشتری پیدا کنید. سعی کنید چند بار فیلم‌ها یا سریال‌ها را با استفاده از زیرنویس تماشا کنید تا منظور کلی فیلم را متوجه شوید و سپس شروع به دیدن فیلم‌ها بدون زیرنویس کنید تا بتوانید به آن تسلط مناسبی پیدا کنید. این کار کمک می‌کند که هم از نظر دیداری و هم از نظر مکالمات روزمره ترکی بتوانید خودتان را تقویت کنید و لغات بیشتری را در این زبان یاد بگیرید و چنین تمرینی می‌تواند در آموزش زبان ترکی بسیار مؤثر باشد.

اخبار ترکی گوش کنید

ترکیه و کشورهای ترک‌زبان دیگر، خبرهای معروفی دارند که گوش دادن به آنها باعث می‌شود بتوانید به پیشرفت آموزش زبان ترکی خودتان کمک زیادی کنید. برای اینکه بتوانید عبارات و لغات جدیدی را یاد بگیرید و همچنین به عبارات تخصصی‌تر مسلط شوید، دیدن اخبار بسیار مؤثر است. البته سعی کنید از کلمات جدید یادداشت‌برداری کنید و آنها را در تمرینات روزانه خودتان بگنجانید تا بتوانید تمرین مستمر را انجام دهید و کلمات و عبارات جدید از ذهنتان خارج نشوند.

پارتنر زبان انتخاب کنید

یکی از مؤثرترین کارهایی که می‌توانید برای آموزش زبان ترکی انجام دهید، این است که یک پارتنر برای یادگیری و تمرین زبان داشته باشید که او هم با شما هم مسیر باشد و به‌این‌ترتیب بتوانید به یادگیری یکدیگر کمک کنید. مثلاً می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی و یا آموزشگاه‌ها با افرادی که به دنبال یادگیری زبان ترکی هستند و هم سطح خودتان هستند، بخواهید به‌صورت حضوری یا آنلاین جلساتی را برگزار کنید و باهم به مکالمه ترکی بپردازید. این کار هم باعث می‌شود که انگیزه خودتان را برای یادگیری زبان ترکی از دست ندهید و هم باعث می‌شود که بتوانید به کلمات و جملات جدیدی مسلط شوید و آنها را در واقعیت تمرین کنید و مزیت چنین مکالمه‌ای این است که می‌توانید کمک زیادی به رفع اشکالات یکدیگر کنید.

به کشورهای ترک‌زبان سفر کنید

هرچقدر که شما در خانه یا آموزشگاه به یادگیری زبان ترکی بپردازید، اما تا زمانی که این آموزش‌ها را در واقعیت به کار نبرید، نمی‌توانید نتیجه‌گیری درستی داشته باشید. به همین خاطر بهترین روش این است که برای خودتان پس از اینکه به سطح خوبی از زبان ترکی رسیدید، یک سفر به کشورهای ترک‌زبان را برنامه‌ریزی کنید و در این کشورها به مکالمه با مردم بپردازید تا هم بتوانید لهجه مناسبی پیدا کنید و هم بتوانید اشکالات و ایرادات احتمالی خودتان را برطرف کنید. این کار می‌تواند یکی از چالش‌برانگیزترین کارها در آموزش زبان ترکی باشد اما در کنار این موضوع می‌تواند کمک کند که با استفاده از دنیای واقعی و محیطی که مردم آن ترک‌زبان هستند، زبان خودتان را تقویت کنید و یادگیری را بسیار سریع‌تر از حالت عادی انجام دهید.

آموزش زبان ترکی از الفبا تا مکالمه + فیلم آموزش زبان ترکی

جمع‌بندی آموزش زبان ترکی

در این مقاله گفتیم که آموزش زبان ترکی را باید چطور انجام دهید تا بتوانید نتیجه بهتری را از آن دریافت کنید و در مدت زمانی کم به زبان ترکی مسلط شوید. همچنین گفتیم که یادگیری این زبان برای چه کسانی مناسب است و دسته‌های افراد مختلفی را معرفی کردیم که اگر جزو آنها هستید، یادگیری ترکی می‌تواند به شما کمک زیادی کند. در ادامه نیز باهم چند مورد از مهم‌ترین اصول و ترفندهایی که کمک می‌کنند بتوانید آموزش زبان ترکی را بهتر دنبال کنید و در زمینه یادگیری زبان ترکی عملکرد بهتری داشته باشید را گفتیم. در آخر باید بدانید که یادگیری زبان باید با تمرین مستمر همراه باشد و در حین این تمرینات باید خودتان را به چالش بکشید تا بتوانید به خوبی به زبان موردنظرتان مسلط شوید، در غیر این صورت نمی‌توانید پیشرفت مناسبی را داشته باشید و پس از مدتی دلسرد خواهید شد.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با اصول و ترفندهای مهم آموزش زبان ترکی آشنا شوید و بدانید که برای یادگیری این زبان شیرین چطور باید اقدام کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. اگر مصمم هستید که زبان ترکی را آموزش ببینید و می‌خواهید همین‌الان این کار را شروع کنید، توصیه می‌کنیم که آموزش‌های فرادرس در زمینه زبان ترکی را از دست ندهید. این آموزش‌ها با بهره گیری از بهترین مدرسان زبان ترکی ساخته شده‌اند و می‌توانید به راحتی و با گذاشتن زمانی کوتاه، این آموزش‌ها را مشاهده و به زبان ترکی مسلط شوید. برای دسترسی به این آموزش‌ها روی لینک زیر کلیک کنید.