یکی از زبان هایی که در سالیان اخیر در کنار زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ... به آن توجه ویژه ای شده است زبان ترکی است که آن را نسبت به سایر زبان های مورد استفاده بسیار متمایز کرده است. این وجه تمایز به این خاطر است که استفاده و کاربردهای این زبان نسبت به جمعیتی که در کشور ترکیه وجود دارد بسیار بیشتر است و افرادی زیادی علاقمند هستند تا این زبان جذاب و قدیمی را یاد بگیرند. درسته که بطور رسمی زبان ترکی در کشور ترکیه بیشتر از سایر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد ولی می توانیم در خاورمیانه و غرب آسیا و همچنین جنوب اروپا مردمان زیادی را ببینیم که به این زبان صحبت می کنند. در این مطلب می خواهیم ضمن بررسی اولیه اطلاعاتی درباره زبان ترکی، در مورد طرز استفاده و دانلود برنامه آموزش زبان ترکی اندروید نیز بطور کامل صحبت کنیم و برخی از مهمترین نرم افزارهای موجود برای یادگیری این زبان را معرفی کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با ریشه زبان ترکی

زبان ترکی را مانند زبان های مجارستانی و فنلاندی از شاخه ی زبان های آلتایی می دانیم که از خانواده زبان های اورال-آلتایی می باشد. یکی از مهمترین ریشه های زبان ترکی به جهت کاربرد و مقیاس استفاده از آن زبان ترکی استانبولی نام دارد که در اکثر مناطق ترک نشین کشور ترکیه از این زبان استفاده می شود. به زبان های ترکی و همچنین زبان هایی مشابه با آن مانند زبان آذری، زبان های اغوز نیز گفته می شود، سایر زبان هایی که مانند زبان آذری در این دسته قرار می گیرند عبارتند از زبان های قزاق، قرقیزی، ازبکی، تاتار، ترکمنی و غیره، خیلی از زبان هایی که در حوزه بالکان قرار دارند و تا آسیای مرکزی و همچنین شمال غربی چین و جنوب سیبری وجود دارند زبان های اغوز می گوییم.

یکی از مواردی که در سالیان اخیر بسیار جلب توجه کرده است نوع و میزان استفاده از زبان ترکی در کشورهای مختلف گفته شده و نواحی ذکر شده می باشد که دامنه ی وسیعی را تشکیل می دهد و هرکسی که به این زبان علاقه داشته باشد می تواند از طریق آموزش های موجود در این زمینه یادگیری آن را شروع کند. از جمله دلایلی که امروزه توجه ویژه ای به زبان ترکی شده است مربوط به مهاجرت افراد و نیروی کار به کشور ترکیه بعنوان یک کشور در حال توسعه اروپایی است که هرکسی برای انجام کلیه امور زندگی، شغل و تحصیل خود نیاز دارد تا به زبان ترکی و ترکی استانبولی مسلط شود.

برای این منظور باید از طریق منابع آموزشی معتبر و مدون بتوانیم مراحل یادگیری زبان ترکی را فرا بگیریم و یکی از این راه ها استفاده و دانلود برنامه آموزش زبان ترکی اندروید می باشد که باتوجه به پیشرفت های زیادی که در عرصه تکنولوژی های جدید شکل گرفته است می توانیم نرم افزارهای اندرویدی مختلفی را برای اینکار انتخاب کنیم که یکی از بهترین آنها اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس می باشد که توسط اساتید و دبیران باتجربه در سراسر کشورمان ایران طراحی و تدوین شده است.

دانلود برنامه آموزش زبان ترکی اندروید — راهنمای کامل

تاریخچه زبان ترکی

زبان ترکی و ترکیه ای را می توانیم به 3 دسته ی مختلف تقسیم کنیم که شامل موارد زیر می باشد :

  • ترکی کهن در قرن هفتم تا قرن سیزدهم
  • ترکی میان در قرن سیزدهم تا بیستم
  • ترکی جدید از قرن بیستم به بعد

در زمان امپراتوری عثمانی زبان های فارسی و عربی به زبان ترکی وارد شدند و قریب به 88 درصد کلمات زبان ترکی حاصل ترکیب فارسی و عربی بود که به این زبان، ترکی عثمانی گفته می شد و از این زبان تنها افراد تحصیل کرده و همچنین شاهان و درباریان استفاده می کردند و این زبان با رسم الخط زبان فارسی نوشته می شد. از زبان ترکی اصیل بیشتر در کوچه بازارها استفاده می شد که فقط مردم عامی به آن زبان صحبت می کردند.

در زمان سلطنت آتاتورک در سال 1928 جنبش زبان توسط او ایجاد شد و طی آن رسم الخط زبان ترکی از فارسی به زبان لاتین تغییر پیدا کرد و در این بین واژه های ترکی به جای واژه های عربی و فارسی جایگزین شد. همچنین بعضی از واژه های قدیمی و منسوخ ترکی دوباره استفاده شدند و همینطور واژه های جدید هم ساخته شدند.

دانلود برنامه آموزش زبان ترکی اندروید — راهنمای کامل

چرا یادگیری زبان ترکی اهمیت دارد؟

قبل از اینکه بخواهیم آموزش زبان ترکی را شروع کنیم ابتدا باید از خودمان بپرسیم که چرا آموزش و یادگیری این زبان اینقدر با اهمیت است و طی سالهای گذشته به آن بصورت تخصصی پرداخته شده است. در ابتدا باید بگوییم که کشور ترکیه بعنوان مهمترین کشوری که زبان رسمی آن ترکی است خواستگاه بسیاری از توریست های کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان است که سالانه میلیون ها نفر از سراسر این کشور زیبا دیدن می کنند و از آب و هوای معتدل آن لذت می برند. پس یکی از این دلایل مهم مربوط به حضور توریست های وارد شده به این کشور می باشد که در صورت لزوم بتوانند بدون نیاز به مترجم و راهنمای تور مسافرتی بتوانند نیازهای اولیه و جملات عامیانه را بیان کنند.

یکی دیگر از دلایلی که در مورد اهمیت یادگیری زبان ترکی از طریق دانلود برنامه آموزش زبان ترکی اندروید مطرح است بحث اشتغال است که افراد زیادی از سراسر جهان علاقه دارند شغل مورد نظر خود را در کشور ترکیه دنبال کنند و بخاطر فضای کاری گسترده ای که در این کشور وجود دارد سالانه مردمان زیادی درخواست ویزای کار و مهاجرت به ترکیه را دارند و از زندگی در این کشور رضایت دارند. به این خاطر می توانیم دلیل موجهی را برای آموزش و یادگیری زبان ترکی بیان کنیم.

سومین موردی که باعث شده است آموزش زبان ترکی بیش از پیش گسترش پیدا کند اجبار دانشجویان دانشگاه های ترکیه به صحبت کردن به زبان ترکی است و در این بین برای اینکه بتوانند در کلاسهای دانشگاهی مشغول به تحصیل شوند باید حتما در آزمون های مخصوص زبان ترکی نمره ی قبولی کسب کنند. البته این اجبار در دانشگاه های دولتی ترکیه است و برای شرکت در دانشگاه های خصوصی باید به زبان انگلیسی مسلط باشیم. ولی برای دفاع از پایان نامه و رساله فارغ التحصیلی باید حتما به زبان ترکی آشنایی داشته باشیم.

یکی دیگر از مهمترین مواردی که باعث می شود به یادگیری زبان ترکی روی بیاوریم این است که فرهنگ، سنت و آداب و رسوم کشور ترکیه و مردمان آن زبانزد بسیاری از مسافران و کشورهای دیگر است که باعث ترغیب افراد برای یادگیری زبان ترکی و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می کند. البته همسایه بودن کشورمان ایران با ترکیه مزید بر علت است و می توانیم بدون صدور ویزا و با معافیت آن براحتی به این کشور همسایه مسافرت کنیم.

دانلود برنامه آموزش زبان ترکی اندروید — راهنمای کامل

آموزش زبان ترکی را چطور شروع کنیم؟

مانند هر زبان دیگری، برای یادگیری زبان ترکی می توانیم از روش های مختلفی استفاده کنیم که یکی از مهترین آنها حضور در کلاس های درسی و آموزشگاهی زبان ترکی است. در این کلاس های می توانیم در کنار سایر همکلاسی های علاقمند به یادگیری زبان ترکی قرار بگیریم و از آموزش ها و مطالبی که توسط اساتید خبره و باتجربه در امر آموزش وجود دارند بهره ببریم. از مزایای مهم این روش آن است که می توانیم با پرسش و پاسخ و مکالمه ی مستقیم ترفند ها و تکنیک های موجود برای زبان ترکی را یاد بگیریم. ولی مشکل این روش آن است که حتما باید در کلاس های حضوری شرکت کنیم و برای اینکار باید ابتدا شهریه های بالای آموزشگاه ها بپردازیم و حتما در وقت های مشخص شده در کلاس بصورت فیزیکی حضور داشته باشیم.

ولی روش دیگری که مشکل حضور فیزیکی و اجباری در کلاس های آموزشگاهی را حل کرده است شیوه ی اجرای آموزش بصورت از راه دور است که می تواند برای کسانی که بصورت دورکاری توانایی شرکت در کلاس ها را دارند بسیار مفید باشد که اینکار از طریق ویدیو کنفرانس و نرم افزار آموزشی LMS قابل انجام است. از مزایای مهم این روش آن است که می توانیم در هنگام سفر، محل کار یا منزل و در تعطیلات به امر آموزش بپردازیم و از دوره های یادگیری مشخص شده عقب نیفتیم. لازم بذکر است که از معضلات کلاس های آنلاین این است که حتما باید از یک اتصال اینترنتی و همچنین سایر لوازم ارتباط از راه دور بهره ببریم و این مورد می تواند هزینه های شرکت در این کلاس ها را بالا ببرد و باید به این هزینه ها، شهریه ثبت نام در کلاس های آنلاین را نیز اضافه کرد.

البته فقط روش های فوق نیستند و روش مورد نظرمان برای شروع آموزش زبان ترکی استفاده از دانلود برنامه آموزش زبان ترکی اندروید می باشد که می توانیم بدون هزینه های بالا تنها با استفاده از نرم افزارهایی که در ادامه معرفی می کنیم به بررسی آموزش ها و تکنیک های یادگیری زبان ترکی بپردازیم. از ویژگی های این روش می توان به هزینه ی بسیار کم، امکان فعالیت بصورت آنلاین و یا آفلاین اشاره کرد می تواند در زمان و هزینه ی ما صرفه جویی کند. در ادامه این مطلب می خواهیم جهت آغاز یادگیری زبان ترکی برخی از مهمترین اپلیکیشن های آموزش زبان ترکی را معرفی کنیم.

مهمترین برنامه های آموزش زبان ترکی برای اندروید

بعد از اینکه با ریشه های زبانی ترکی و تاریخچه ی آن آشنا شدیم می خواهیم بصورت عملی و محتوا محور به سراغ یادگیری این زبان زیبا و جذاب برویم و از نرم افزارها و برنامه های معرفی شده در این زمینه بهره ببریم.

دانلود برنامه آموزش زبان ترکی اندروید — راهنمای کامل

برنامه آموزش زبان ترکی Learn Turkish Free by Mondly

یکی از برنامه های آموزشی معتبر برای شروع یادگیری زبان ترکی که می توانیم بدون پرداخت هزینه های بالای کلاسی با آن شروع بکار کنیم اپلیکیشن Learn Turkish Free by Mondl می باشد که کاملا رایگان می باشد. وجود بخشی جهت افزایش مهارت های مکالمه و صحبت های عامیانه از قسمت های مهم و کلیدی این نرم افزار است و کاربران می توانند با تمرین های مستمر و گوش دادن به جملات و لغات جدید توانایی صحبت کردن و شنیدن خود را ارتقا دهند. کاربران در سراسر دنیا می توانند براحتی از امکانات و قابلیت های این اپلیکیشن کاربردی استفاده کنند که برای اینکار کافیست برای دریافت نسخه ی مخصوص کاربران اندرویدی، آخرین نسخه ی آن را از فروشگاه گوگل پلی دانلود و نصب کنند.

دانلود برنامه آموزش زبان ترکی اندروید — راهنمای کامل

اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس

یکی دیگر از نرم افزارهای محبوب برای آموزش زبان ترکی که بصورت کامل و جامع در اختیار علاقمندان قرار گرفته است، اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس می باشد که می توانیم از محیط کاربر پسند و تعاملی آن برای کامل کردن مهارت های موجود برای زبان ترکی استفاده کنیم. برخی از مهارت های موجود برای یادگیری این زبان مدیترانه ای عبارتند از مهارت های شنیداری، گفتاری، درک مطلب و نوشتاری می باشد که هرکدام از آنها در این نرم افزار بصورت اختصاصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از مزایای مهم کار با اپلیکیشن آموزشی فرادرس آن است که در حال حاضر بیش از 20000 ساعت فیلم آموزشی در آن گنجانده شده است که برای فراگیری نخبگان و دانشجویان مورد نظر مناسب است. در حال حاضر هر فرد علاقمندی می تواند آخرین نسخه ی اندرویدی و همچنین مناسب برای گوشی های آیفون را از طریق لینک زیر براحتی دانلود و نصب کند :

برنامه آموزش زبان ترکی Innovative Language Learning

یکی دیگر از برنامه هایی که می توانیم به تنهایی و بطور شگفت آوری با آن کار کنیم اپلیکیشن Innovative Language Learning می باشد که در آن می توانیم از بخش های درس به درس تعریف شده بصورت مستمر و یکپارچه بهره ببریم. در این نرم افزار می توانیم فیلم ها و ویدیوهای آموزشی را در قالب فایل های تصویری و صوتی داشته باشیم که می تواند به افزایش سطح مهارت های زبان شناختی زبان آموزان کمک شایسته ای کند. به همین خاطر یکی از مهارت های مهم در این زمینه مربوط به بخش شنیداری و صوتی می باشد که در نرم افزار Innovative Language Learning بخوبی به آن پرداخته شده است. حال برای دانلود برنامه آموزش زبان ترکی اندروید و بهره بردن از آن می توانیم نرم افزار Innovative Language Learning را انتخاب کنیم.

با امکان مشاهده هرکدام از دروس و طی کردن آزمون های موجود در انتهای هر بخش بصورت خودکار می توانیم در بخش های بعدی شروع به حل و تمرین مباحث جدید کنیم. ابزارهایی که در این نرم افزار قرار گرفته اند از نظر کارشناسان و دبیران آموزشی بسیار گسترده و ناشناخته است که در کنار گسترده بودن بسیار جذاب و کاربردی طراحی شده است. برای دانلود این نرم افزار مناسب گوشی های اندرویدی می توانیم نسخه ی جدید آن را همراه با آپدیت های جدید از فروشگاه گوگل پلی (Google Play) دانلود و اجرا کنیم.

دانلود برنامه آموزش زبان ترکی اندروید — راهنمای کامل

کلام آخر درباره دانلود برنامه آموزش زبان ترکی اندروید

همانطور که مشاهده کردیم در این مطلب سعی شد درباره ی ریشه زبانی و تاریخچه جالب زبان ترکی صحبت کنیم و به مهمترین دلایل اصلی و کاربردی برای یادگیری زبان ترکیه اشاره کنیم که هرکدام از آنها می تواند برای عموم افراد صدق کند. در ادامه به بررسی و معرفی مهمترین اپلیکیشن ها جهت دانلود برنامه آموزش زبان ترکی اندروید پرداختیم که می تواند به هرکسی برای راهنمایی بیشتر در این زمینه کمک وافری کند. حال جهت اطلاعات کامل و آموزش زبان ترکی می توانیم از برخی منابع و مآخذ رسمی بین المللی استفاده کنیم که یکی از این موارد فیلم های آموزشی فرادرس می باشد که در ارائه اطلاعات و یادگیری زبان ترکی بسیار مفید و کاربرپسند می باشد.